سينماگران ترس از تکرار و راه نيافتن برخي فيلم ها به بخش اصلی را دليل کم رنگ شدن حضور بازيگران پر کار جشنواره پارسال مي‌دانند.

چرايي حضور کم‌رنگ برخي بازيگران درجشنواره امسال
به گزارش مشرق، يکي از مهمترين عرصه‌هاي ديده شدن بازيگران و اهالي سينما جشنواره فيلم فجر است.

هر ساله بسياري از چهره‌هاي سينمايي در اين جشنواره ظهور و بروز پيدا مي‌کنند و گزينه اصلي کار براي آثار بعدي کارگردانان سينما مي‌شوند.

در برخي موارد هم شاهد هستيم بازيگراني که در دوره هاي قبل پر کار بودند حضور کمرنگ تري در جشنواره هاي بعدي دارند و گاهي هم اصلا شاهد حضور آن ها نيستيم و يکي از سوال هاي رايج مخاطبان سينما در ايام برگزاري جشنواره فيلم فجر اين است که چرا فلان بازيگر که سال گذشته در فيلم هاي زيادي حضور داشت امسال کاري نداشته است.

يکي از بازيگراني که در چند سال گذشته شاهد حضور پررنگش در جشنواره هاي فيلم فجر بوده ايم بابک حميديان است.

اين بازيگر از تئاتر و تلويزيون وارد سينما شد و پس از دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد سي و دومين جشنواره فيلم فجر براي فيلم هاي «چ» و «رستاخيز» انتظارها را از خودش بالا برد.

وي با فيلم هاي روباه، مرگ ماهي، من ديه گو مارادونا هستم و شکاف در جشنواره سي و سوم حضور داشت و در اين دوره نيز با حضور در فيلم هاي «باديگارد» و «سيانور» در بخش سوداي سيمرغ و فيلم سينمايي «نيم‌رخ‌ها» و «يک شهروند کاملا معمولي» در بخش هنر و تجربه پرکارترين بازيگر مرد اين دوره به حساب مي‌آيد.

از ديگر چهره‌هايي که پارسال و امسال حضور فعال در فيلم‌ها دارند مي‌توان به هومن سيدي، سحردولت شاهي و پانته‌آ پناهي‌ها اشاره کرد.

چهره هايي چون پرويز پرستويي، رضا عطاران و هانيه توسلي نيز از گزينه‌هاي دريافت سيمرغ هستند و معمولا در ادوار مختلف جشنواره فيلم فجر حضور پيوسته داشته اند.

اما برخي از بازيگران به يکباره در جشنواره اي مي درخشند و در دوره هاي بعد ديگر اثر قابل قبول وگاها حتي اثري از آن‌ها ديده نمي‌شود و اين اتفاق مي‌تواند افت انگيزه و بازي آن‌ها را رقم بزند.

رويا نونهالي که فيلم هاي «کفش‌هايم کو» و «نيمه شب اتفاق مي‌افتد» را در بخش سوداي سيمرغ و «نيمرخ‌ها» را در بخش هنر و تجربه دارد يکي از پرکارهاي اين دوره است.

وي در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من تقريبا هر سال در جشنواره فيلم فجر فيلم داشته ام و امسال نيز اگر تمام فيلم هاي من به بخش مسابقه راه پيدا مي کرد صاحب پنج فيلم بودم.

نونهالي افزود: دليل اينکه بازيگران در برخي از سال ها کمتر در جشنواره ديده مي شوند تنها خود بازيگران نيستند و يکسري شرايط بيروني در اين موضوع دخيل است؛ براي مثال گاهي هيچ کدام از فيلم هاي يک بازيگر به بخش هاي مسابقه و يا نگاه نو راه پيدا نمي‌کند.

وي ادامه داد: بعضي سال‌ها ممکن است 10 فيلمنامه به يک بازيگر پيشنهاد شود، اما علاقه اي به بازي در هيچ کدام نداشته باشد و برخي مواقع در يک سال سه فيلمنامه به بازيگر پيشنهاد مي‌شود و بازيگر آن ها را مي پذيرد و هر سه هم موفق و سبب ديده شدن بازيگرش مي شوند.

نونهالي گفت: واقعيت اين است که بعضي اوقات عواملي در دست بازيگر نيست و عوامل جانبي شرايط او را مي‌سازند.

البته بسياري از بازيگران تهيه کننده ها را عامل اين موضوع مي دانند و مي گويند با ديده شدن يک بازيگر به دليل بالا رفتن توقعات مالي او رغبت تهيه کننده ها براي همکاري با وي کمتر مي شود.

عبد الله عليخاني تهيه کننده سينما که امسال نيز با فيلم سينمايي «آبنبات چوبي» در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد در اين باره به خبرنگار ما گفت: من دولتي بودن فيلم ها را يکي از مهم ترين عوامل اين موضوع مي دانم؛ افرادي که با پول دولت فيلم مي‌سازند به بازيگري که حق الزحمه اش 50 ميليون تومان است 100 ميليون تومان مي دهند و آن بازيگر فکر مي کند هزينه بازيش همين قدر است و وقتي يک تهيه کننده بخش خصوصي به او پيشنهاد بازي با 50 ميليون تومان را مي دهد او نمي پذيرد.

وي افزود: از آنجايي که در بازيگري مي‌توان گزينه هايي زيادي را جايگزين افراد کرد، عوامل فيلم بازيگري را جايگزين گزينه مد نظرشان مي کنند و پس از مدتي کسي براي بازي به سراغ آن  بازيگر نمي رود.

اما نويد محمودي تهيه کننده جوان سينما نظر ديگري در اين باره داشت و به ما گفت: در بسياري از مواقع عدم حضور فيلم ها در بخش هاي اصلي جشنواره فيلم فجر سبب ديده نشدن بازيگر در اين جشنواره مي شود.

وي ادامه داد: گاهي اوقات نيز بازيگري که در دوره قبل خوب ديده شده است پيشنهادهاي زيادي از طرف کارگردانان مختلف براي بازي دارد، اما به دليل ترس از تکرار نقش و زير سوال رفتن موفقيت هاي قبلي اين پيشنهاد را نمي پذيرد.

بسياري از بازيگراني که در دوره هاي قبل موفق به دريافت سيمرغ شده اند به دليل مواردي که محمودي اشاره کرد در انتخاب نقش‌هايشان وسواس بيشتري به خرج مي‌دهند و گزيده کارتر مي‌شوند.

البته بايد در نظر داشت که تعداد کارها تضميني براي درخشيدن و ديده شدن در جشنواره فجر نيست و در بسياري از مواقع نقش‌آفرينان با بازي در تنها چند سکانس به خوبي ديده شده اند.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس