کد خبر 520857
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

نفس ساخته نرگس آبیار، جشن تولد اولین ساخته عباس لاجوردی و ایستاده در غبار به کارگردانی محمد حسین مهدویان سهم سینمای مقاومت و دفاع مقدس در جشنواره ۳۴ فیلم فجر هستند.

به گزارش مشرق، «ایستاده در غبار» تنها فیلم جشنواره امسال است که مستقیما به موضوع دفاع مقدس می پردازد.

مهدویان بعد از مجموعه موفق «آخرین روزهای زمستان» که به شهید باقری می‌پرداخت، در اولین تجربه سینمایی‌اش سراغ بخشی از زندگی شهید احمد متوسلیان از سرداران دوران دفاع مقدس رفته است و به نظر می‌رسد روایتی شبیه به کار تلویزیونی‌اش دارد و بر اساس صدای واقعی این شهید در جبهه، تصاویر بازسازی شده‌اند.

هادی حجازی‌فر‌ ایفاگر این نقش است و امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی دیگر بازیگران این فیلم به تهیه کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد هستند که در خلاصه داستان آن آمده است:«احمد که عصیان نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند، اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ایران رقم می‌خورد.»

نرگس آبیار که فیلم قبلی‌اش«شیار143» با موضوعی مرتبط با دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفت، در این دوره «نفس» را دارد که فیلمی اجتماعی است و بخش‌هایی از داستان در زمان جنگ تحمیلی روایت می‌شود.

این فیلم بازی مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، سیامک عبادی زاده، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی، جمشید هاشم‌پور؛ قصه زندگی یک خانواده یزدی بین سال های 57 تا 62 است. روایتی از زندگی چهار کودک با نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه50 خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا که مطرح ترین آثارش را در حوزه دفاع مقدس ساخته است این دوره «بادیگارد» را دارد که پس از سالها دوباره به سراغ پرویز پرستویی برای نقش اصلی‌اش رفته است.

این فیلم که داستان اش روایتی روز دارد تنها در بخش‌هایی اشاره‌هایی به دوران دفاع مقدس دارد و شخصیت اصلی فیلم در دوران انقلاب و جنگ نیز فعالیت داشته است.

«بادیگارد» درباره یک محافظی شخصی است که از جان یکی از شخصیت‌های مهم نظام محافظت می‌کند اما در جایی و براساس حوادثی متوجه می‌شود که او بیش از آن که به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است. محافظ شخصی دچار تشکیک می‌شود و همین امر باعث می‌شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد. اما به دلیل خدمات و خلوصی که در وی وجود دارد او را به محافظت از فرد دیگری می‌گمارند که یکی از فعالان هسته‌ای کشور است.

مریلا زارعی، بابک حمیدیان، محمود عزیزی، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد، پریوش نظریه، پدرام شریفی، کامران نجف‌زاده، افسانه ناصری، سید احسان امانی،امیر محمدی ، علی گلبهاران، حامد شیخی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در بخش نگاه نو جشنواره هم فیلمی با عنوان «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی حضور دارد که فیلمساز سراغ روایت داستان یک خانواده سوری رفته که شب جشن تولد فرزندشان با حمله تکفیری‌ها به دمشق و حرم حضرت زینب(س) مصادف می‌شود و این اتفاق باعث فرار این خانواده شیعه به همراه همسایه اهل سنتشان از خانه به سمت محل امنی می‌شود.

احمد کاوری، علی‌رام نورایی، نادی خوری،‌از بازیگران مطرح سینمای عرب و سوریه، امیه ملس، علی صطوف از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

در دوره گذشته جشنواره شش فیلم «تا آمدن احمد»، «تگرگ و آفتاب»، «حکایت عاشقی»، «مزار شریف»، «بدون مرز» و «ماهی سیاه کوچولو» از سینمای انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس