کد خبر 521779
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰

جشنواره فيلم برلين كه رفتار‌هاي سياسي‌اش با سينماي ايران در اين چند ساله مشهود است، در آستانه جشنواره فيلم فجر چند فيلم ايراني را براي حضور در برلين برگزيد.

به گزارش مشرق، جشنواره فيلم برلين كه رفتار‌هاي سياسي‌اش با سينماي ايران در اين چند ساله مشهود است، در آستانه جشنواره فيلم فجر چند فيلم ايراني را براي حضور در برلين برگزيد.
اگرچه بسياري از دست‌اندركاران سينماي ايران حذف فيلم «محمد رسول‌الله(ص)»، از بخش بهترين فيلم غيرانگليسي زبان اسكار را نشانه‌اي از سياست‌هاي ضدايراني امريكا عنوان كرده‌اند. يك سال پيش فستيوال فيلم برلين اقدامي مشابه با حركت امريكايي‌ها را عليه فيلم مجيد مجيدي انجام داد اما در گير و دار رونمايي از فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» اين خبر چندان بازتابي پيدا نكرد.

4 نماينده امسال در برلين
امسال نام چهار فيلم ايراني براي حضور در بخش‌هاي مختلف جشنواره فيلم برلين اعلام شده است. اين خبر‌ها قبل از اعلام رسمي از طريق شبكه‌هاي اجتماعي اطلاع‌رساني شده بودند. ابتدا «ماني حقيقي» كارگردان فيلم « اژدها وارد مي‌شود» خبر حضور فيلمش را در برلين از طريق اينستاگرام خبري كرد و دعوت برلين از اين فيلم را به عوامل همكارش تبريك گفت. «اژدها وارد مي‌شود» امسال در بخش مسابقه فستيوال برلين حضور خواهد داشت. «لانتوري» ساخته درميشيان نيز در بخش «پانوراما»ي جشنواره حضور مي‌يابد، مستند «روياي دم صبح» ساخته مهرداد اسكويي و «والدراما» اولين تجربه سينمايي عباس اميني نيز در بخش «نسل نو»ي جشنواره حضور دارند. رفيع پيتز كارگردان انگليسي -ايراني نيز امسال با فيلمي امريكايي كه محصولي مشترك با چند كشور به شمار مي‌رود در شصت و ششمين جشنواره فيلم برلين حضور دارد.
  
برلين و تاكسي پناهي
جشنواره فيلم برلين هر ساله نماينده‌اي را براي انتخاب آثار ايراني جهت دعوت به جشنواره راهي ايران مي‌كند؛ نماينده‌اي كه كاملاً با سينماي ايران آشناست و از نظرات دوستان ايراني‌اش در انتخاب فيلم‌هاي مورد نظر جشنواره استفاده مي‌كند.
برلين از طريق ارسال نماينده به ايران از زير و بم اتفاقات سينمايي در كشورمان و جزئيات فيلم‌هاي درحال ساخت آگاهي پيدا مي‌كند و هر ساله انتخاب‌هاي هوشمندانه‌اي را انجام مي‌دهد. انتخاب‌هايي كه اغلب رنگ و بوي سياست در آنها كاملاً به مشام مي‌رسد. سال گذشته و در جشنواره شصت‌و‌پنجم برلين بود كه فيلم تاكسي به كارگرداني جعفر پناهي موفق به دريافت خرس جشنواره برلين شد. پناهي در حالي كه روي كاغذ از فعاليت سينمايي منع شده دوربيني را در اتومبيلش كار گذاشت و فيلم گرفت، در آخر هم فيلمش را به برلين فرستاد.
آلماني‌ها هم با دعوت از خواهر‌زاده پناهي براي دريافت خرس طلايي برلين، صحنه‌سازي مناسبي براي خالي كردن جاي جعفر پناهي انجام دادند. پناهي كه بيشترين ميزان جوايز را از برلين دريافت كرده، در زمان ممنوع‌الخروجي‌اش از ايران به عنوان داور جشنواره برلين انتخاب شد. آلماني‌ها كه مي‌دانستند پناهي نمي‌تواند از ايران خارج شود با انتخاب وي براي داوري جشنواره بازي رسانه‌اي به راه انداختند و در نهايت صندلي خالي براي پناهي اختصاص دادند. اقدامي كه توسط جشنواره‌هاي كن و ونيز هم مورد تأييد و پشتيباني قرار گرفت.
  
برلين صداي ايوبي را در آورد
حمايت‌هاي بي‌دريغ برلين از پناهي باعث شد تا حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي دست به قلم شود و نامه بلندي به دبير جشنواره برلين بنويسد. ايوبي در اين نامه تأكيد مي‌كند: من هم مانند ميليون‌ها علاقه‌مند به سينما، صداي مهيب پاي سياست را در جشنواره برلين مي‌شنوم. ايوبي در بخش ديگري از اين نامه خطاب به دبير جشنواره برلين مي‌نويسد: متأسفم از اينكه شما به بهانه فيلم فيلمسازي كه به موجب قانون كشورش فعلاً نمي‌تواند فيلم بسازد(گرچه دارد مي‌سازد) مي‌خواهيد همه را سوار تاكسي سوءتفاهم‌هاي تازه‌اي عليه مردم ايران نماييد.
البته امسال پناهي غير از كليپ چند ثانيه‌اي كه با اپليكیشن «داسمش» توليد كرده، فعاليت هنري بارزي نداشته و آلماني‌ها بهانه‌اي براي دعوت از وي نداشتند. در عوض براي دوره شصت و ششم از كارگردان جواني دعوت كردند كه اكران فيلم قبلي‌اش در برلين حسابي سروصدا كرد. رضا درميشيان كه «عصباني نيستم» را در ايران با سانسور چند دقيقه پاياني فيلم اكران كرده بود، نسخه كاملي از فيلم را در برلين به نمايش گذاشت. اين فيلم نيز مانند « لانتوري» در بخش پانوراماي برلين حضور داشت. قسمت پاياني كه در برلين به نمايش درآمد شاهد صحنه قتل پدر دختر مورد علاقه شخصيت اول فيلم و در نهايت اعدام وي است. پاياني تلخ كه در ايران مميزي شد و فيلم با پايان خوش به اتمام رسيد!
  
برلين امسال هم نگاه سياسي دارد؟!
برلين از جشنواره‌هاي رده A فيلم در جهان است، حضور سينماي ايران نيز در اين جشنواره با نگاه صرف سينمايي موقعيت مغتنمي براي نشان دادن موفقيت‌هاي سينماست. همان‌طور كه در دوره‌هايي با حضور مجيد مجيدي و اصغر فرهادي سينماي ايران توانست حق خود را از آلماني‌ها بگيرد، اما رفتار‌هاي عجيب برگزاركنندگان اين جشنواره با آثار ايراني و نگاه به شدت سياست‌زده برلين اين نگراني را به وجود آورده است كه انتخاب‌هاي فعلي اين جشنواره هم براساس همان نگاه باشد. به خصوص اينكه در فيلم «لانتوري» داستان فيلم براساس معضل اجتماعي «اسيدپاشي» شكل گرفته است. در نهايت بايد اين نكته را هم افزود كه خبر‌هايي از شانس بالاي «خشم و هياهو» فيلم تازه هومن سيدي براي حضور در برلين، منتشر شده است.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس