پیونگ‌یانگ که حالا به قدرت نابودی یکباره دشمن دست یافته، یک نیروی کوچک و دارای سلاح هسته‌‌ای را به ارتش بزرگ با تسلیحات متنوع ترجیح می‌دهد زیرا رقابت در تسلیحات غیرهسته‌‌ای با قدرت‌های غربی،‌ برایش هزینه‌ساز‌تر و دشوارتر است.

گروه بین‌الملل مشرق- اعلامیه کره شمالی مبنی بر آزمایش بمب هیدروژنی، چهارشنبه گذشته، اگر واقعیت داشته باشد، کیم جونگ اون را یک قدم به هدفش برای تجهیز ارتش کره شمالی به موشک‌های نابودگری که به خاک ایالات متحده برسد، نزدیک کرده است. البته چندین هفته طول می‌کشد تا بتوان مبتنی بر آزمایش‌های دقیق، صحت ادعای کره شمالی را تأیید کرد. مؤسسه امنیت هسته‌ای در کره جنوبی اعلام کرده که از فضای بالای آب‌های شرقی جزیره کره نمونه‌هایی از مواد هسته‌ای کشف شده است، با این حال برای تعیین نوع بمبی که آزمایش شده است، اندک است! البته واکنش‌های متفاوتی که این اقدام برانگیخته است، نشان می‌دهد احتمالاً شوخی نبوده است.

بمب هیدروژنی کره شمالی و آغاز جنگ سرد جدید با همسایه جنوبی

پیش از هر کشوری، کره جنوبی اعلام کرد فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش را در مرز دو کشور تجدید می‌‌کند. بلندگوهای بزرگ و متعددی که در دو سوی مرزها قرار گرفته است، تبلیغات وسیعی علیه کشور مقابل منتشر می‌‌کردند اما تا آگوست سال گذشته میلادی، حدود 11 سالی بود که خاموش مانده بود. در آن زمان برای مدتی فعال شد و حالا هم مجدداً به انتشار تبلیغات علیه دولت کره شمالی می‌پردازد. حتی خبرگزاری  Yonhap در کره جنوبی مدعی شده دولت این کشور به حالت آماده‌باش در مرزها درآمده است. صدای بلندگوها دست‌‌کم تا 15 مایل می‌رسد و این یعنی بسیاری از شهرها مانند Kaesong و پایگاه‌های نظامی ارتش کره شمالی که در مرز مستقر هستند، صدا را می‌شوند. حتی قرار است بلندگوهای سیار به جزیره‌ای در نزدیکی سواحل کره شمالی برده شود. موسیقی پاپ نیز از بلندگوهای جنوبی پخش می‌شود.

بمب هیدروژنی کره شمالی و آغاز جنگ سرد جدید با همسایه جنوبی
بلندگوهای مرزی کره جنوبی به کار افتاده است؛ کره شمالی این اقدام را تحریک برای آغاز جنگ تلقی می‌کند

حزب حاکم بر کره شمالی حالا در یک اعلامیه جدید، کره جنوبی را متهم به آتش‌افروزی کرده و تهدید نموده که این اقدام دولت کره جنوبی، «جزیره کره را به مرز جنگ نزدیک می‌کند». حدود هفت دهه است که جنگ سرد میان دو کره برقرار است اما به نظر می‌رسد با شرایط جدید، وارد فاز جدیدی شده است.

{$sepehr_media_1334726_400_300}
دانلود
پرواز بمب‌افکن آمریکایی در ارتفاع پایین بر فراز کره جنوبی
ژنرال آمریکایی از «چتر هسته‌ای» برای ایجاد بازدارندگی در برابر حملات کره شمالی سخن می‌گوید

چندی پیش وقتی دو سرباز کره جنوبی بر اثر انفجار مین کشته شدند و انگشت اتهام به سوی همسایه شمالی رفت، مذاکرات دو کشور آغاز شد اما حالا به نظر می‌رسد اقدام کره شمالی بر تنش میان دو کشور بیافزاید زیرا کره جنوبی خود را حافظ منافع آمریکا در منطقه می‌داند.

واکنش دیگر از سوی آمریکا بروز کرد. جان کری به خبرنگاران گفت در مکالمه تلفنی با وانگ یی همتای چینی‌اش که کشورش بیشترین روابط سیاسی و اقتصادی را با کره شمالی دارند، خواهان پایان‌دادن به «روال گذشته در روابط تجاری» شد، چرا که اگر چه تا کنون آمریکا «احترام» سیاست چین را نگه داشته است اما آزمایش اخیر اتمی نشان‌دهنده عدم کفایت مذاکره و همکاری برای تغییر رفتار کره شمالی مطابق با نظر کشورهای غربی است.

بمب هیدروژنی کره شمالی و آغاز جنگ سرد جدید با همسایه جنوبی
کره‌جنوبی خود را حافظ منافع آمریکا در منطقه می‌داند و آمریکا خود را متعهد به ایجاد چتر امنیتی برای کره جنوبی

کری اضافه کرد در اولین دیدارش از چین بعد از پذیرش مسئولیت وزارت خارجه بحث فعالیت هسته‌ای کره شمالی را مطرح کرده است اما مسئولان چینی از وی خواسته‌اند از اتخاذ سیاست‌های تقابلی در این زمینه خودداری کنند. این اقدام کری معنای روشنی دارد چرا که اگر قرار باشد به گفته برخی دیپلمات‌ها در سازمان ملل، شورای امنیت تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی تصویب کند،‌ مشارکت چین برای موفقیت چنین اقدامی، حیاتی است.

بمب هیدروژنی کره شمالی و آغاز جنگ سرد جدید با همسایه جنوبی
آیا تمدن بشری در انتظار پایانی تلخ بر اثر رقابت هسته‌‌ای است؟

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تأکید کرده که آمریکا از چین خواسته تا  همکاری بیشتری در مذاکرات شش جانبه (چین، آمریکا،‌کره شمالی و جنوبی،‌ ژاپن و روسیه) برای اتخاذ «سیاست مناسب» در برابر اقدامات کره شمالی از خود نشان دهد. مجلس نمایندگان آمریکا نیز احتمالاً در روزهای آتی تحریم‌های یکجانبه علیه کره شمالی را تشدید خواهد کرد. اینها همه در حالی است که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اظهار داشته تجزیه و تحلیل اولیه نشان می‌‌دهد ادعای کره شمالی در خصوص آزمایش موفق بمب هیدروژنی درست نبوده است.

همچنین وزیر خارجه کره جنوبی اعلام کرد که آمریکا با بکارگیری بمب‌افکن‌های B-52،‌ جنگنده‌های F-22 و زیردریایی‌های دارای سوخت هسته‌ای برای تأمین امنیت کره جنوبی موافقت کرده است. امروز همچنین یک فروند بمب‌افکن‌های B-52 بر فراز کره شمالی در ارتفاع پایین پرواز کرد. پس از آزمایش اتمی کره شمالی در سال 2013 میلادی نیز آمریکا تجهیزات بی‌سابقه‌ای را در مانور مشترک با کره جنوبی به کار گرفت و دو فروند بمب‌افکن B-2 که قادر به حمل بمب هسته‌ای است در اختیار این کشور قرار داد. آمریکا نزدیک به 30 هزار نیروی نظامی در کره جنوبی مستقر کرده است.

واکنش دیگر از سوی شورای امنیت سازمان ملل رسانه‌ای شد. این شورا آزمایش اخیر اتمی کره شمالی را نقض چهار قطعنامه گذشته این شورا دانسته و خبر داد که به زودی موضوع را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهد. اما متخصصان پَنِل کره شمالی در سازمان ملل بر این باورند که تحریم‌های گذشته اثرگذار نبوده و فشار خاصی برای اعمال آن دیده نمی‌شود زیرا بسیاری از کشورها به ویژه در آفریقا که بازار بزرگ تسلیحات سبک کره شمالی است، به این تحریم‌ها بی‌توجه بوده‌اند.

بمب هیدروژنی کره شمالی و آغاز جنگ سرد جدید با همسایه جنوبی

جذب و مدیریت افرادی چون ادوارد تِلِر، دانشمند مجارستانی که با دولت آمریکا برای تولید تسلیحات هسته‌ای در نیمه قرن بیستم همکاری کرد، هزینه زیادی برای دولت آمریکا و متحدانش داشته است. با این وجود آیا می‌توان به خلع سلاح هسته‌ای قدرت‌‌های جهان در قرن 21 امید داشت؟


علاوه بر آمریکا،‌ چین، فرانسه،‌ آلمان، هند و انگلیس همگی موضعی منفی نسبت به آزمایش کره شمالی اتخاذ کردند. کیم کی نام، دبیر حزب کارگران کره شمالی روز جمعه در شبکه تلویزیونی ظاهر شد و گفت رقبای پیونگ یانگ به آزمایش موفق بمب هیدروژنی «رشک» می‌ورزند. حتی اگر این حرف درست نباشد جای یک پرسش باقی است:‌ جدا از اینکه فعالیت هسته‌ای نظامی به نفع بشر هست یا نه،‌ در حالی که این کشورها روی هم حدود 1500 کلاهک هسته ای دارند،‌ چگونه به خود حق می‌دهند در برابر دیدگان جهانی ظاهر شوند و کشور دیگری را به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای محکوم کنند؟

آمریکا به بهانه دشمنی شوروی و شوروی به بهانه دشمنی آمریکا تحقیقات نظامی در فیزیک هسته‌‌ای را پی گرفتند. هند به بهانه دشمنی پاکستان و پاکستان به بهانه دشمنی هند. کشورهای اروپایی برای حفظ استقلال نسبی از دو بلوک شرق و غرب و چین نیز برای استقلال از شوروی. حالا با این استدلال چه اشکالی دارد کره شمالی نیز به دلیل دشمنی کره جنوبی و حفظ استقلال خود در شرایطی که جنگ 1950-1953 میان دو کره با یک آتش‌بس و نه توافق صلح به پایان رسیده است و علاوه بر آن دول غربی به تغییر رژیم سیاسی آن تمایل دارند، تحقیقات هسته‌ای نظامی را ادامه دهد؟!

این پرسشی است که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس مطرح می‌‌کند و از زبان راهول بِدی کارشناس هندی مسائل نظامی پاسخ احتمالی به آن می‌دهد:‌ اگر آمریکا رفتاری دو گانه با هندو کره شمالی در زمینه سلاح اتمی دارد، از این جهت است که هند به دلیل اهمیت استراتژیک، گزینه مناسبی برای آمریکا جهت تعدیل دستاوردهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای چین، رقیب ایالات متحده است.

شاید به دلیل همین پرسش‌ها است که مردم در پیونگ‌یانگ،‌ در میدان کیم ایل سونگ جمع شدند و همزمان با تولد رهبر کره شمالی، موفقیت جدید هسته‌ای را جشن گرفتند. در این جشن، گروه‌هایی نیز به آتش‌بازی و رقص پرداختند. پاک پونگ جو نخست‌وزیر کره شمالی در این تجمع سخنرانی کرد و گفت: «این رخداد در تاریخ به عنوان یک موفقیت بزرگ هسته‌ای ثبت شد و اکنون جمهوری دموکراتیک خلق کره مفتخر است که در میان دولت‌های صاحب بمب هیدروژنی قرار گرفته است. اکنون کره‌ای‌ها می‌توانند مقاومت یک ملت مقتدر را با به دست‌آوردن بالاترین بازدارندگی هسته‌ای به نمایش گذارند».

بمب هیدروژنی کره شمالی و آغاز جنگ سرد جدید با همسایه جنوبی
جنگ دو کره با یک آتش‌بس به پایان رسید نه پیمان صلح. مرزهای دو کشور هنوز بوی جنگ می‌دهد

به نظر می‌رسد دولت کره شمالی یک نیروی کوچک اما فوق ماهر و دارای سلاح هسته‌‌ای را به ارتش گسترده با تسلیحات متنوع ترجیح می‌دهد زیرا رقابت در تسلیحات غیرهسته‌‌ای با قدرت‌های غربی برای کره،‌ هزینه‌ساز‌تر و در عین حال موفقیت در آن دشوارتر است. چرا که برعکس برخی قدرت‌های غربی از فشار افکار عمومی جهانی در اثر استفاده از آن نمی‌هراسد. سیاست کره شمالی اثر خود را گذاشته است زیرا به نظر مهدی محمدی اگر ادعای کره صحت داشته باشد:

بمب هیدروژنی کره شمالی و آغاز جنگ سرد جدید با همسایه جنوبی«مهم‌ترین نتیجه راهبردی تسلط بر این فناوری این است که کره آنچه را اصطلاحاً قدرت نابودی یک‌باره دشمنان خود و همچنین تخریب در ابعاد جهانی خوانده می‌شود به دست آورده است. این مسئله به‌طور طبیعی کشورهای شرق آسیا به‌ویژه ژاپن و کره جنوبی را نگران خواهد کرد و در حداقلی‌ترین حالت، به تشدید درخواست‌های آنها برای دریافت سلاح‌های جدید از آمریکا و همچنین تغییر شکل پیمان‌های دفاعی در آن منطقه خواهد انجامید... بزرگترین چیزی که از این به بعد آمریکایی‌ها باید نگران آن باشند، احتمال صادرات این نوع سلاح از سوی کره به دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است».


مذاکرات هسته‌ای دول غربی با ایران ظاهراً موفق بوده است اما کره شمالی بیشتر به تجربیاتی چون مذاکرات با عراق و لیبی توجه می‌کند که به ضرر این دو دولت تمام شد. نشریه رودونگ سیمون در کره شمالی پیشنهاد داده است «تنها زمانی که یک معاهده صلح میان جمهوری دموکراتیک خلق کره و آمریکا نهایی شود، می‌توان به برقراری آرامش در جزیره کره امیدوار شد».

چرا آمریکا با وجود ادعاهایش مبنی بر تلاش برای تضعیف کره شمالی، نه در پی پیمان صلح است و نه پیگیر اعمال واقعی تحریم‌ها؟ شاید وجود یک کره شمالی با شرایط کنونی، اهرم خوبی برای تشویق کشورهای همسایه‌اش به خرید سلاح از بین جنگ و همچنین اقناع افکار عمومی غرب به لزوم حفظ و توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط دولت‌هایشان باشد.




منابع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ناشناس ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    2 2
    کره شمالی با آزمایش بمب هیدروژنی ابر قدرت بودن امریکا را به چالش کشید و ثابت کرد که شیطان بزرگ هیچ غلطی نمی تواند بکند .
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 1
    انگلوساکسون ها ( آمریکا استرالیا انگلیس نیوزیلند ) پدر بشریت رو با سیاست تفرقه بنداز حکومت کن جنگ راه بنداز سلاح بفروش پول دربیار درآوردن یه نقشه جهان بزارین جلوتون ببینید دستان کثیف پیدا و پنهان این ها همه جای دنیا دیده می شه ، یعنی می شه روزیو ببینیم که آمریکا فروبپاچه تا بشریت نفسی بکشن .
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 1
    بازدارندگی به چه قیمتی؟ گرسنگی مردم؟ سوتغذیه یک ملت؟ این بازدارندگی به چه دردش میخورد؟ وقتی عکسهای منتشره از کره شمالی(حتی انهایی که حکومت خودشان منتشر میکند) را نگاه میکنی یک انسان کمی چاق هم نمیبینی...همه لاغر و استخوانی و رنگ پریده
  • ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    2 0
    مرگ بر امریکا
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 2
    مرگ بر روسیه
  • رضا ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    1 0
    باید منتظر یک جنگ هسته ایه تمام عیار و اخر الزمان بوود کره و ایران دنیارا تغییر خواهند داد
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ایه شریفه " و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه ترهبون به عدوالله و عدوکم " را ما میخوانیم و دیگران عمل می کنند .تاریخ قضاوت خواهد کرد که عده ای منفعل و واپس داده وسست بنیاد زحمات چندین ساله شهیدان ومجاهدان جبهه های علمی در عرصه هسته ای را با تحلیلهای اشتباه و احیانا در اثر القای تئوری پردازان نفوذیرا که سریعا دست به قلم میبرند را چوب حراج زدند و صف ارایی دفاعی انقلاب را در معرض تهدید و تعرض شیطان بزرگ قرار دادند.
  • وحید ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    آمریکا جز خباثت چیزی ندارد؛ کره جنوبی بدجور در دام آمریکا افتاده و بعید است با رذالت های این کشور، دو کره، روی آرامش ببینند.
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    2 0
    ,واقعا خوشحال شدم, آدم مرد باشد, سر بلند و مقتدر ایستاده باشد , ولو چیزی برای خوردن نداشته باشد. اگر این ایستادگی ادامه داشته باشد, به زودی سربلند می گردد, این وعده الهی است.
  • رضا ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 1
    در جواب اولین ناشناس : اگه عرضه داشت با اقتصاد ابر قدرتی آمریکا را به چالش می گشید. ملتی که به صادرات هیچ نوع کالای صنعتی در جهان شناخته شده نیست بر خلاف سلف جنوبیش
  • شهبازی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    آره درسته. همشون تو گره جنوبی دارن از گرسنگی میمیرن
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    همه چيز خوردن و پوشيدن نيست عزت كره شمالى رو در مقابل كره جنوبى قياس كنيد
  • ناشناس ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    کره شمالی شعار مرگ بر آمریکا را در عمل اجرا کرده است .
  • امیر ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    این شعار دقیقا باب میل آمریکا و انگلستان و عربستان و ترکیه و طرفداران داعش و دشمنای ایرانه... یا تو یه وطن فروش خائن هستی و جیره و مواجبت رو یه جریان خاص تامین میکنه که خدا کنه بخاطر این بلاهت پولی هم دستتو بگیره و یا مفتی و مجانی داری از دشمنای کشور دفاع می کنه که در این صورت ...... بووووووق......
  • سروش ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    امریکا به سیاست چین احترام میگذارد.منتظرتغیررفتارکره شمالی مطابق نظرغربی هاست.خخخخخ یعنی امریکا کدوم خریست که احترام به سیاست کشورها بگذارد؟احمقها فکرکرده اند کره شمالی هم لوزان وهتل کوبورگ میاد وده تن اورانیوم ناقابل تقدیم میکند ؟باید ما هم تحت حمایت چترهسته ای کره قرار بگیریم .باید موشک وفناوری قاره پیما دراختیارچشم بادامی ها قراردهیم تا حال یانکی ها را جابیاورد .فراموش نکنید این کره حتی هوایروسیه را که خودش بزرگترین قدرت سلاح هسته ای هست رادارد چه برسد به ما .مشرق بی زحمت نظرم را بذار
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    کره جنوبی یکی از ایالتهای امریکا حساب میشه یعنی در حقیقت زن امریکاست! تازه سربازان امریکا به چندتا دختر کره ای تو خاک خود کره تجاوز هم کردن انگار نه انگار که اتفاقی افتاده! ذلت و حقارت تا این حد...
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    1 0
    شما درست میگویید ولی آن جیزی که ایران را به زانو در آورد مذاکرات نبود بلکه دزدی بود آنقدر دزدی شد که خزانه مملکت خالی شد
  • سروش ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    متاسفانه اگر قرار باشه از روی عکس ها یک کشور رو بشناسیم همان بهتر که نشناسیم، امروزه در نشان دادن عقب افتادگی مردم ایران هم گاهی بوسیله دولت ها و رسانه های غربی آنقدر افراط شده که مردم عامی آنجا ها مثل ناشناس آمریکایی فکر می کنند توی ایران مردم رو به قبله منتظر کمک های دولت های غربی هستند تا شکمی سیر کنند.
  • محمد رضا ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 1
    تیغ در دست زنگی مست!
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    1 1
    ای کاش ایران هم مثل کره شمالی بود ای کاش اهل کره شمالی بودم آرمان شهر من کره شمالیست مرگ بر آمریکا
  • ناشناس ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    1 0
    کره جنوبی نوکر تو سری خور امریکاست .
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 1
    خب تو که از همین کامنتت طرز فکر بدویت و عقب مانده ت مشخص میشه که کشورها رو به چشم زن و کالای جنسی و... میبینی چرا درمورد مسائل سیاسی نظر میدی؟ قرارباشه سیاست خارجی رو با تجاوز جنسی بسنجند که المان باید با ایران قطع رابطه کنه بخاطر تجاوز چندروز پیش چندایرانی به زنان المانی...همینطور ایران با افغانستان و یا عراق این طرزفکر شما فقط در عالم روابط قبیله ای قابل هضمه
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    "به چالش کشیدن ابرقدرتی امریکا" چقدر مهمه؟ اینقدر که زندگی میلیونها کره ای بخاطرش نابود بشه؟ اصلا این به چالش کشیدن چه ارزشی داره؟ وقتی من نوعی نتونم زندگیمو داشته باشم و انواع و اقسام حقوق انسانیم رو نقض کنن،دشمنی با امریکا مرا چه سود؟ بعضی از کاربران مشرق طوری حرف میزنن که انگار ما افریده شدیم برای جنگ با امریکا و این باید سرنوشت محتوم ما باشه! نه آقا...ما میخوایم زندگی کنیم...شما آتیشت تنده بفرما یه بمب به خودت ببند تو امریکا خودتو منفجرکن
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    عوضش رهبرشون تپله،درضمن فعالیتهاتی تسلیحاتی شیاطین کره شمالی برای تمام جهان خطرناک است چون در کره شمال هیچ قانونی برای محدود کردن یا معقول کردن رفتارهای رهبر نادانشان وجود ندارد
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ایران را با کره مقایسه نکنید،نوع رهبری ایران وکره از یک قماش نیست ایدئولوژی این دو کشور ونوع حکومت کاملا فرق می کند آنهایی که این دو نوع حکومت را مشابه هم می دانند قصد سوء استفاده دارند .همه دشمنان دشمن ما لزوما دوست ما نیستند آلمان نازی هم با آمریکا دشمن بود ولی مورد تایید ایدئولوژی ما نیست
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    همانهایی که آنرا ساختند آنرا خراب کردند
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    خداراشکر تو همه ملت نیستی
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    اگه راست باشه کره شمالی از مرحله تهدید گذشته ......دیگه باید شاهد شکوفای اقتصادیش(همون ارتش کوچک و ماهرش،کاهش هزینه ها) باشیم.......
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    افرین خوب جوابی دادی ، برو خودت رو منفجر کن با ما چه کار داری؟
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    مرگ بر وطن فروش
  • ارش ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    از کره ای ها بدم میاد با اون فرهنگ مسخره شون که ادای غربی هارو میخوان در بیارن صداوسیمای ایران هم فقط بلده فیلم کره ای بزاره فرهنگ ایران رو نابود کردید واقعا به هدفتون رسیدید
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    کره ی شمالی اول مردم خودشو سیر کنه که به کمکهای غذایی ژاپن و کره ی جنوبی وابسته هستند.تولید ناخالص داخلی کره ی جنوبی 13 برابره کره ی شمالیه.
  • درود بر کره ی شمالی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ناشناس آمریکایی اگه بمب اتم خوب نیست آمریکا واسه چی داره؟؟؟ درود بر کره ی شمالی میدونی آمریکا چقدر به این کره ی شمالی خیانت کرده؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    مگه اینکه خود امام زمان ظهور کنه
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    بازدارندگی به قیمت اینکه سگ آمریکا نباشن دم کره ی شمالی گرم برو بخون ببین آمریکا چه بلاییی سر کره آورده سال 1995
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    2016
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    نه خیر از این خبرا نیست منتظر نباش برو درستو بخون بچه
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ناشناس 8.11 چرندیات خودت رو به قران ربط نده
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    سلاح کشتار جمعی دست هر کسی باشه بده چه آمریکا ، کره شمالی ، روسیه ، چین ، هند و .... اونهایی هم که از آمریکا دفاع می کنن اینو بدونن که آمریکا تنها کشوری هست که ازش استفاده کرده اونم در برابر ژاپنی که شکست خورده بود ولی هنوز تسلیم نشده بودش !!! یکم فکر کنید از چه شیطان صفتهایی دارید حمایت می کنید
  • eagle ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    با این غلط هایی که کره ی شمالی میکنه داره حیات روی زمین رو به چالش میکشه
  • eagle ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ببینین با کی شدیم هفت میلیارد
  • eagle ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    این که یک کشور نتونه مردمش رو سیر کنه عزت هست عایا؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    آنها که به کره شمالی بَه بَه چَه چَه میگن آیا می دانند امریکا 56 سال و شوروی 50سال قبل بمب هیدروژنی آزمایش کرده اند؟و در این مدت هم دست رو دست نگذاشته اند.
  • پسر ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    و مسئولان ما زحمات شهدای هسته ای از بین بردن و در عوض آمریکا به بهانه های دیگه تحریم میکنه خیلی جالب و هر روز نتیجه برجام خودش نشون میده و بازهم منتظر تحریم های جدید امریکا و از بین بردن زحمات شهدای هسته ای هستیم
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    از نظر من نه کره ای ها آدم خوبی هستند نه بمب هیدروژنی چیز خوبی است. ولی از این بی کله بودن و نترس بودنشان خوشم می آید!
  • یار غریب ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    دمت گرم امیر لایک
  • یار غریب ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ناشناس آمریکایی یا واقعا آمریکایی هستی یا یه ایرانی بی غیرت که نمی دونه تفاوت تجاوز سرباز دشمن به ناموست توهین به تمام باور های نداشتته و ایرانی غیرتمند حاضره سرشو بالای نیزه ببینه تا .........
  • یار غریب ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    مرگ بر آمریکایی تقلبی! ما همونطور که با آمریکا مشکل جهانی بینی و ایدئولوژیک داریم که با کره شمالی داریم ولی این دو یک تفاوت دارند منافع استراتژیک ایران و آمریکا متضاد هم هستند و بدلیل تفاوت ایدئولوژیک بی کره و آمریکا ، ایران وآمریکا ایران و کره شمالی دشمنی مشترک دارند و منافع استراتژیک گاها نزدیک که باعث تقویت همکاری دو کشور میشه این قضیه شامل روسیه و چین و ونزوئلا هم میشه
  • یار غریب ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    ما همونطور که با آمریکا مشکل جهانی بینی و ایدئولوژیک داریم که با کره شمالی داریم ولی این دو یک تفاوت دارند منافع استراتژیک ایران و آمریکا متضاد هم هستند و بدلیل تفاوت ایدئولوژیک بی کره و آمریکا ، ایران وآمریکا ایران و کره شمالی دشمنی مشترک دارند و منافع استراتژیک گاها نزدیک که باعث تقویت همکاری دو کشور میشه این قضیه شامل روسیه و چین و ونزوئلا هم میشه
  • امیر ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    خطاب به ناشناس امریکایی:شما داری فرافکنی میکنی، اینکه سربازان یک کشور خارجی در کشور شما بیایند و مستقر شوند وهراز گاهی به زنان شما تجاوز کنند آنهم به پشتوانه زور گویی دولتشان بنظرتان قبیله ای نیست؟
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    اینکه امریکا سلاح اتمی داره دلیل نمیشه که مجاز باشه رژیم دیوانه ای مثل کره شمالی هم اونو داشته باشه
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    شما کی رفتی کره شمالی ؟
  • دادا ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    درود بر کره شمالی و مسئولین انقلابی و شجاعش / ای کاش یک مثقال از غیرت این کره شمالیها در بدن دولت بیغیرت تحمیق و تسلیم اصلاحطلبها بود
  • دکتر اسلامی میانجی ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    کره جنوبی یک کشور مستقل نیست بلکه نوکر دست به سینه امریکا و مستعمره و برده اوناست و بهمین دلیله که اجازه ساخت مثلا صنایع رو داره که تازه اونم سرمایه دارهای اصلیش امریکائیا هستند نه مردم خود کره . ضمن انکه امریکا کره مستقل رو نصف کرد اونهم با کشتار وسیع و جنایتکارانه اش و باعث شد دو کره بوجود بیاد که در ویتنام هم همین کار رو کرده بود ولی با عزم ملت ویتنام امریکا و قبلش فرانسه خبیث بیرون انداخته شدند ...و استقلال همت میخواهد و سختی دارد مگر ما کم با شاه خائن و صدام به نمایندگی امریکا جنگ کردیم و شهید دادیم و مجروح و جانباز و گرسنگی و شکنجه کشیدیم ؟؟ پس افرین بر کره شمالی و مسئولین انقلابی و شجاعش و به امید روزیکه بتوانیم ما هم بمب هسته ای و هیدروژنی و هرگونه سلاح قدرتمند و قوی ساخته تا بتوانیم ایه شریف و اعدوا لهم مستطعتم من قوه را عینیت ببخشیم
  • ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    درورد بر کیم جونگ اون ایرانی تبار
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    نوع تجاوز فرق میکنه اینکه به یه کشور ابرقدرت جا بدی بیاد تو کشورت پایگاه بزنه و برای همه چیزت تصمیم بگیره و سربازاش به دخترات تجاوز کنه و تو هیچی نگی این میشه زن حرف گوش کن و ذلیل نه یه کشور مستقل و با غیرت لاقل ژاپنیها غیرت داشتن همین الانشم دائم در اعتراض و تظاهراتن که پایگاه امریکارو از اوکیناوا بیرون کنن ولی کره ای ها چی؟ همشون عمل میکنن که خودشونو شبیه غربیها کنن دخترا صورت گردشونو سه گوش میکنن که شبیه امریکاییا بشن...جناب امریکایی شما اول برو مفهوم غیرتو یاد بگیر بعد بیا نظر بده.
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    ژاپن شکست نخورده بود امریکا دید داره سربازاشو از دست میده و کاری از دستش برنمیاد به بمب اتمی متوسل شد اون زمان امپراطوری ژاپن خیلی قدرتمند بود و کشورهای زیادی رو تصرف کرده بود همین الانشم اگه امریکا نتونه از پس کشوری بربیاد از بمب اتمی استفاده میکنه ولی روزی میرسه که به روش خودش نابود میشه!!!
  • تازه مسلمان وزوزی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    کیم جونگ اون ایرانی تبار !! مردک زن باز شیطان پرست آدمکش ... ایرانی تباره ؟ پس آقا من از ایرانی بودنم شرمندم .
  • ناشناس ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    ناشناس14:06 اگر کوتادی 28 مرداد و کاپیتولاسیون امریکا را فراموش کنیم 37 سال است که اینها دارند با ملت ایران دشمنی میکنند از حمایت همه جانبه از صدام در جنگ تحمیلی بگیر تا تحریمهای ظالمانه اخیر پس جواب این یانکی ها را باید با قدرت بدهیم تو هم اگر ناراحتی تو همان امریکا بمان و برنگرد اینجا جای تو سری خورها نیست ! مشرق خواهشا"منتشر کن .
  • ناشناس ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    ناشناس امریکایی غیرت و شرف ندارد .
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    مشرق سانسورچی خاک بر سرت
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    تو چرا ذوق میکنی؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس