کد خبر 519357
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱

«الکسی پوشکوف» رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه خواستار حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی از طریق مذاکره شد و گفت که برای حل این مساله باید مذاکرات شبیه گفت و گوهای پیرامون برنامه هسته ای ایران برنامه ریزی شود.

به گزارش مشرق، «پوشکوف» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه اظهار کرد: در شرایط کنونی باید امکان برگزاری چنین مذاکراتی با کره شمالی همانند آنچه که با ایران انجام گرفت و با همان شرکت کنندگان را بررسی کرد.

گروه 1+5 طرف مذاکره کننده با ایران در مذاکرات هسته ای، از کشورهای روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و چین تشکیل شده است.

پوشکوف در ادامه سخنان خود افزود: اظهارات مقامهای کره شمالی درباره آزمایش بمب هیدروژنی گواهی دیگر برای اثبات کننده این واقعیت است که نظام کنونی جهانی در وضعیت غیر متعادل قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه در مورد آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی گفت: باید به این نکته توجه داشت که رویدادهای این کشور در شرایط تنش های فزاینده در سطح بین المللی اتفاق می افتد.

مقامات کره شمالی پیش از ظهر روز چهارشنبه از انجام موفقیت آمیز آزمایش یک بمب هیدروژنی در این کشور خبر دادند که واکنش ها و اعتراضات گسترده ای را در پی داشت.

پوشکوف افزود: تا زمانی که معیارهای قوانین بین المللی تثبیت نیابد و کشورهای جهان اطمینان نیابند که با این قوانین کشورشان در امان قرار دارد شاهد رویدادهایی همچون آزمایشات هسته ای در کره شمالی خواهیم بود.

مقام پارلمانی روس در این رابطه بر لزوم برنامه ریزی مذاکرات بین المللی در خصوص مساله هسته ای کره شمالی تاکید کرد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که پایگاههای نظامی آمریکا در خاور دور ازجمله ژاپن و فیلیپین و کره جنوبی وجود دارد طرفداران برنامه هسته ای در کره شمالی دلایل برای توسعه آن خواهند داشت.

پوشکوف با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر رهبری نظام کنونی جهانی گفت: تکرار مسایل مربوط به کره شمالی گواه دیگری بر بحران شدید حاکم بر نظام جهانی است.

«نیکلای لویچف» معاون دومای روسیه نیز امروز بر لزوم استفاده از تجربیات مذاکرات ایران و 1+ 5 و توافقنامه برجام برای حل مساله هسته ای کره شمالی تاکید کرد.

معاون دومای روسیه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: تجربیات روسیه در حل و فصل مسایل بحرانی می تواند برای حل و فصل اوضاع شبه جزیره کره سودمند و موثر باشد.

براساس گزارش ،خبرگزاری روسیا سگودنیا، لویچف گفت: روسیه از عهده نقش میانجی در حل مسائل بین المللی به خوبی برمی آید و واشنگتن به این توانمندی مسکو رشک می برد.

معاون دومای روسیه گفت: به عنوان مثال می توان به مذاکرات ایران و 1+ 5 و توافقنامه برجام اشاره کرد که با مشارکت فعال روسیه به دست آمد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس