یک مغز کامپیوتری و 4 پرّه هدایت‌پذیر این بمب، با دقتی بسیار بالا اهداف زیر زمین، از نوع تونل‌های هسته‌ای کره شمالی را هدف قرار می‌دهد. قدرت انفجاری بمب، بسته به نوع هدف قابل کم و زیاد شدن است تا از میزان تلفات جانبی کاسته شود.

گروه بین‌الملل مشرق - در پاییز گذشته، همزمان با حفر تونل‌های عمیق توسط کره شمالی برای آزمایش هسته‌ای جدید (که توسط ماهواره‌های جاسوسی آمریکا رصد می‌شد)، باراک اوباما دستور آزمایش جدید هسته‌ای این کشور را صادر کرد.

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟

B61، یک بمب هدایت‌پذیر دقیق اتمی (نسخه آزمایشی) در صحرای نوادا رها شد، بمبی که مدل به روز شده یک بمب هسته‌ای قدیمی‌تر است. این سلاح از سوی آمریکایی‌ها برای مقابله با معضلاتی چون توان هسته‌ای کره شمالی طراحی شده است: یک مغز کامپیوتری و 4 پرّه هدایت‌پذیر این بمب با دقتی بسیار بالا اهداف زیر زمین، از نوع تونل‌های هسته‌ای کره شمالی را هدف قرار می‌دهد. قدرت انفجاری بمب، بسته به نوع هدف قابل کم و زیاد شدن است تا از میزان تلفات جانبی کاسته شود.

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟
لحظه پرتاب B61-12

در حالی که کره شمالی به دنبال بزرگ‌تر کردن بمب‌های هسته ای خود است و مدعی ساخت و آزمایش بمب هیدروزنی شده است (که کارشناسان آمریکایی آن را گزافه‌گویی می‌دانند)، وزارت انرژی و پنتاگون در حال آماده‌سازی طیفی از سلاح‌های هسته‌ای در جهت عکس هستند، یعنی بمب‌های کوچک‌تر با دقت بالاتر.

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟

رویکرد ساخت سلاح‌های کوچک‌تر هسته‌ای، یک نوع تقابل فلسفی میان دو دسته از کارشناسان حوزه هسته‌ای در آمریکا ایجاد کرده است. اوباما مدت‌هاست که از شعار «دنیای عاری از سلاح هسته‌ای» دم می‌زند. نظامیان تحت امر او استدلال می‌کنند که به روز رسانی سلاح‌های موجود هسته‌ای این کشور، می‌تواند یک زرادخانه جمع و جورتر و در عین حال قابل اتکاء‌تر برای آمریکا ایجاد کند. در حالی که به دلیل میزان تهدیدی که این سلاح‌ها بر رقبای امریکا اعمال می‌کند، بازدارندگی هسته‌ای را هم حفظ می‌کند. به عقیده این دسته، این تغییرات ارتقاء هستند و نه بازطراحی کامل، در نتیجه تعهد رییس جمهور را مبنی بر عدم ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای جدید حفظ می‌کنند.

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟

اما منتقدان، از جمله شماری از مقامات سابق دولت اوباما، آینده‌ای کاملا متفاوت برای این تسلیحات در نظر می‌گیرند. ماده انفجاری این تسلیحات ارتقاء یافته به طرز قابل توجهی پایین‌تر می‌آید، ولی کوچک کردن ماده انفجاری و هدف‌گیری دقیق، همزمان وسوسه استفاده از آن را هم نسبت به سلاح‌های فعلی هسته‌ای بیشتر می‌کند. یعنی وسوسه استفاده پیش‌دستانه به جای استفاده تلافی‌جویانه.

«ژنرال جیمز ای. کارترایت»، نایب رییس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح، که یکی از بانفوذترین استراتژیست‌های هسته‌ای اوباما محسوب می‌شد، از ارتقاء سلاح‌های موجود حمایت می‌کند، چرا که هدف‌گیری دقیق به آمریکا این امکان را می‌دهد که میزان کم‌تری سلاح در زرادخانه داشته باشد. ولی او هم اذعان دارد که «کوچک‌تر بودن ابعاد، کاربرد آن را قابل تصورتر می‌سازد.»

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟
ژنرال بازنشسته جیمز کارترایت

در حالی که باراک اوباما آخرین ماه‌های ریاست جمهوری خود را می‌گذراند، مباحثات درباره راهبرد نظامی، بودجه فدرال و میراث اوباما عمق و شدت بیشتری یافته است. بمب هسته‌ای B61  که سال قبل در نوادا آزمایش شد، اولین نوع از 5 نوع کلاهک جدید است که در چارچوب ارتقاء زرادخانه هسته‌ای آمریکاست و حدود هزار میلیارد دلار هزینه در 30 سال آینده صرف ساخت آن‌ها خواهد شد. این خانواده از تسلیحات هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب آن قرار است کوچک‌تر، مخفی‌تر و دقیق‌تر باشند.

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟

همین حالا هم قرائن یک مسابقه تسلیحاتی در صحنه حاضر است. روسیه آزمایش B61  را «غیرمسوولانه» و «آشکارا تحریک‌کننده» خواند. چین هم نگران موشک‌های کروز با سر هسته‌ای است و کره‌شمالی هم در توجیه پروژه بمب هیدروزنی خود به «تهدید فزاینده اتمی از جانب آمریکا» استناد کرده است.

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟
آزمایش ادعایی بمب هیدروزنی توسط کره شمالی

یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکا در این مورد زیر سوال رفتن بحث «کنترل تسلیحات» توسط رقباست. آن‌ها تلاش آمریکا را برای مدرن‌سازی زرادخانه خود، تخریب‌کننده مبانی توجیهی کنترل تسلیحات اتمی می‌دانند.

«اندرو سی. وبر»، دستیار سابق وزارت دفاع و مسوول سابق «شورای تسلیحات هسته‌ای» (یک نهاد میان سازمانی برای نظارت بر زرادخانه اتمی آمریکا) معتقد است:

«این (پروژه) بدون صرفه و غیرضروری است. به ویژه هزینه ساخت موشک‌های کروز جدید به شدت بالاست، حود 30 میلیارد دلار برای حدود 1000 موشک.»

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟
اندرو سی .وبر

به اعتقاد او، رییس جمهور هنوز این فرصت را دارد تا صحنه را برای یک ممنوعیت جهانی روی موشک‌های کروز هسته‌ای آماده کند. «این مساله نقش بسیار مهمی در کاهش خطر جنگ هسته‌ای دارد.»

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟

از طرف دیگر، هفته گذشته، «برایان پی. مک کیون»، معاون سیاستگذاری وزارت دفاع در مصاحبه خود گفت که «هر کسی که بی‌طرفانه به طرح‌های هسته‌ای اوباما بنگرد، در کل یک گام به پیش به سوی نیروی هسته‌ای کوچک‌تر و دنیای امن‌تر می‌بیند.»

او به توافق هسته‌ای با ایران هم اشاره کرد: «ما مواد هسته‌ای رها شده در گوشه و کنار دنیا را پاکسازی کردیم و به توافق هسته‌ای با ایران رسیدیم و دست کم برای ده سال خطر محتمل را رفع نمودیم.»

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟
برایان مک کیون

مک کیون، مدافع مدرن‌سازی زرادخانه اتمی آمریکاست و بمب B61 را ایجاد کننده «یک ثبات راهبردی» می‌داند.

اوباما در سخنرانی معروف خود در سال 2009 در شهر پراگ، مدعی شد که گام‌هایی محکم برای رسیدن به یک دنیای عاری از سلاح هسته‌ای برخواهد داشت و «نقش سلاح هسته‌ای را در راهبرد امنیت ملی آمریکا پایین خواهد آورد.»

همین اظهارات باعث شد که کمیته نوبل او را برنده جایزه صلح نوبل در همان سال معرفی کند. پیمان کنترل تسلیحاتی آمریکا با روسیه به نظر اولین گام اجرایی شدن پروژه اوباما بود. در 2010 دولت او طرحی گسترده در این زمینه ارایه داد که اوباما آن را محقق کردن میثاق هسته‌ای خود خواند. او اعلام کرد که ایالات متحده قصد ندارد کلاهک‌های هسته‌ای جدید بسازد یا ماموریت‌ها یا قابلیت‌های نظامی جدید را دنبال کند.»

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟
سخنرانی اوباما در پراگ، 2009

مبنای کلی طرح جدید، بازساماندهی تسلیحات موجود هسته‌ای و تبدیل آن به تسلیحات احیاء شده است. محصولات این ارتقاء قرار است قابل اتکاء‌تر باشند و به دولت این اجازه را دهند که زرادخانه خود را کوچک‌تر کند. اما خیلی زود برخی هوادارن اولیه طرح هسته‌ای جدید، نگرانی خود را از احتمال نقض غرض آن اعلام کردند.

در اواخر 2012، «فیلیپ ای. کویل سوّم» و استیو وبر که تازه از مناصب مرتبط با امنیت ملی خود کنار رفته بودند، در نوشتن یک گزارش 80 صفحه‌ای انتقادی، به «انجمن دانشمندان نگران» کمک کردند. این انجمن نام خود را از فضای وحشت آلود رقابت هسته‌ای دو ابرقدرت آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد گرفته بود.

بنا بر این گزارش، متحدان و رقبای آمریکا، هر دو ممکن است مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا را نقض عهد رییس جمهور این کشور برای عدم ساخت و توسعه کلاهک‌های جدید بدانند. این گزارش با استناد به یافته‌های دانشمندانی که به دولت مشاوره می‌دهند، نتیجه گرفت که سامان‌دادن به همین زرادخانه فعلی، با حفظ مشخصه‌های اصلی کنونی آن، تا دهه‌ها نیازهای امنیتی ایالات متحده را تامین خواهد کرد.

منتقدان چنین استدلال می‌کنند که کلیت طرح اوباما معقول و منطقی است تا زمانی که پای مغز کامپیوتری و پره‌های هدایت‌پذیر در میان نباشد (که دقت فوق‌العاده‌ای به تسلیحات جدید می‌دهد). «فدراسیون دانشمندان آمریکایی»، یک گروه پژوهشی مستقر در واشینگتن، می‌گوید دقت بالا و ویرانگری پایین‌تر این بمب‌ها وسوسه فرماندهان نظامی را برای به کار گرفتن آن بالا می‌برد. چرا که آن‌ها می‌دانند پراکنش مواد رادیواکتیو و خسارات جانبی آن به نحو چشمگیری پایین‌تر از بمب‌های فعلی است.

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟

این مطلبی بود گه ژنرال «کارترایت» هم در مصاحبه سال گذشته خود با شبکه «PBS» آن را مطرح کرد. این ژنرال کهنه‌کار، از اعتبار بالایی در حلقه متخصصان هسته‌ای این کشور برخوردار است، چرا که سابقا در راس فرماندهی نیروی راهبردی ایالات متحده بود که مدیریت نظامی زرادخانه هسته‌ای را بر عهده دارد. به نظر این ژنرال بازنشسته، برنامه مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای، در ابتدا باید نگاه فرماندهان نظامی رار به خطر استفاده از سلاح هسته‌ای عوض کند:

«اگر من دقت واقعی این سلاح‌ها را بالا ببرم چه می‌شود؟ آیا آن‌ها را کاربردی‌تر می‌کند؟ ممکن است.»

نام‌های مطرح در صنعت هسته‌ای آمریکا خطر اصلی را در سلاحی می‌بینند که در صف مدرن‌سازی قرار دارد: موشک‌های جدید کروز. سلاحی که اجازه می‌دهد پرتاب کلاهک از فاصله بسیار دورتر از هدف، با دقتی فوق العاده انجام بگیرد.

اندرو وبر، دستیار سابق وزارت دفاع، و ویلیام جی. پری، وزیر دفاع دولت بیل کلینتون، در مقاله‌ای با عنوان «آقای رییس جمهور، موشک کروز جدید را از بین ببرید»، دغدغه‌های خود را بیان کردند. طبق استدلال آن‌ها، موشک کروز می‌تواند فکر یک «جنگ هسته‌ای محدود» را به سر یک رییس جمهور آینده آمریکا بیاندازد. وضعیت بدتر آن است که چون این موشک‌ها در دو نوع غیرهسته‌ای و هسته‌ای تولید می‌شوند، کشوری که مورد حمله قرار می‌گیرد ممکن است دچار اشتباه شود و به این تصور که موشک کروز شلیک شده هسته‌ای است، واکنشی سهمگین نشان دهد و جنگ هسته‌ای را آغاز کند.

آیا راهبرد هسته ای جدید آمریکا دنیا را ناامن تر می کند؟
اندرو وبر، دستیار سابق وزارت دفاع

این انتقادات سر و صدای زیادی در آمریکا ایجاد کردند چرا که برای مثال، ویلیام پری، شخصیت بسیار برجسته‌ای در حوزه دفاعی است و او را مرشد فکری اشتون کارتر، وزیر دفاع فعلی می‌دانند. در پاسخ او، مک کیون، مقام ارشد پنتاگون، بعد از ابراز احترام خود برای پری، نوشت که مقامات نظامی به این نتیجه رسیده‌اند که موشک کروز جدید (برای حمل کلاهک هسته‌ای) از این رو نیاز است که به رییس جمهور انتخاب‌های بیشتری نسبت به بمب‌های فعلی می‌دهد که با بمب‌افکن رها می‌شوند، چرا که بمب‌افکن باید از سد دفاع هوایی دشمن بگذرد.

منتقدان طرح اوباما، طول زمانی (سه دهه‌ای) و هزینه سرسام‌آور (یک تریلیون دلاری) آن را از عوامل محقق نشدن این پروژه می‌دانند. یعنی بناست بعد از 30 سال مدرن‌سازی، تازه هدف اصلی، یعنی کاهش زرادخانه محقق شود. در این زمان طولانی، چندین رییس جمهور روی کار می‌آیند که هر کدام به طرفه العینی می‌توانند این راهبرد را کنار بگذارند. همین الان هم نامزدهای جمهوری‌خواه عمدتا مخالف کاهش تسلیحات هسته‌ای هستند. به علاوه افول قدرت اقتصادی ایالات متحده که همین الان هم در افق دیده می‌شود، باعث خواهد شد که رؤسای جمهور بعدی زیر بار هزینه‌های کمرشکن آن نروند. یکی از منتقدان می‌گوید:

«یک ناامیدی جهانی به وجود آمده است. بسیاری از افراد با انتظارات بالا برای کاهش تسلیحات به دولت پیوستند. اکنون توهمشان برطرف شده است. یکی باید این قضیه را جدی بگیرد. قرار است میلیاردها دلار صرف همین وضعیت فعلی کنیم، بی آنکه امنیت بیشتری به دست بیاوریم.»


منابع:

http://www.nytimes.com/2016/01/12/science/as-us-modernizes-nuclear-weapons-smaller-leaves-some-uneasy.html?_r=2
http://www.usatoday.com/story/news/world/2016/01/10/north-korea-nuclear-b-52/78587502
http://www.channelnewsasia.com/news/asiapacific/us-rules-out-restoring/2417644.html
http://www.theguardian.com/world/julian-borger-global-security-blog/2015/nov/10/americas-new-more-usable-nuclear-bomb-in-europe/



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ناشناس ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 2
    امام خمینی(ره):امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    مام باس داشته باشیم مونتها چی چی داداش مخفیانه
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    درسته آمریکا ابرقدرته قابل انکار نیست ولی ما باید اونقد تلاش کنیم حتی به قیمت تحریم بمب هسته ای بسازیم که بعضی آقایون بمب هسته که هیچ کشورو فروختن...روح شهدای هسته ای شاد واقعا شرمندتونیم معذرت
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    حتما از آن نوع هدایت شونده هایی است که در افغانستان بجای تونلهای زیر زمینی از پنجره منازل به مجالس عروسی فرود آمد
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    آقایون روشنفکر مآب تحویل بگیرن تهدید مقام نظامی پاکستانی رو.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    الودگی زیستمحیطی بمب هیدروژنی خیلی از اتمی کمتره و باید هیدروژنی ساخت و استفاده کرد.
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    چی میگی واسه خودت؟مگه مقام معظم رهبری برضد بمب هسته ای فتوا ندادن؟
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    اینطوری حرف غربی ها درست از آب درمیاد که میگن ایران به دنبال بمب هسته ایست برخلاف نظر مقام معظم رهبری که بارها تاکید فرموده اند ملت ایران هیچگاه به دنبال سلاح اتمی نبوده ونیست بلکه به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای است
  • کیان ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    مخفیانه؟ آدمهای با ظرافت سیاست ما سریع میرن خبر میدن، مبادا کدخدا ناراحت بشه. مگه ندیدین کری با کنایه در مورد آزادی تفنگداران به ظریف گفت که ممکنه روی اجرای برجام تاثیر داشته باشه. از آن به عنوان یک فرصت خوب برای خودشیرینی نام برده.
  • کیان ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    من که احتمال میدم به بهانه کره شمالی، آمریکا این بمبها رو برای تونلهای موشکی ما آماده کرده یا یک جورایی میخواد علنی کنه تا مثلا زهر چشمی گرفته باشه و بگه، تونلها برای ما همچین معضلی نیست. البته اون هنوز دست یاری خدا رو نشناخته. و جعلنا من بین ایدیهم سداً و من خلفهم سداً فاغشیناهم فهم لایبصرون، فهم لایبصرون، فهم لایبصرون....
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    تولید وساخت هرگونه سلاح کشتارجمعی اعم از اتمی و هیدروژنی و...برخلاف منویات وفرمایشات مقام معظم رهبری وهمچنین برخلاف خواست ملت بزرگ ایران می باشد.
  • ناشناس ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    ایران باید برای قدرت بازدارندگی خود را به بمب هیدروژنی تجهیز نماید .
  • امین ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    واقعا خنده داره، کره شمالی با این ادعا که چون دشمن من بمب اتم داره من برای موازنه قدرت باید بمب اتم داشته باشم (که البته منطقی هم هست) اون وقت ایران انرژی صلح آمیز هسته ای هم نباید داشته باشه نکته جالب اینکه همسایه های ما یعنی پاکستان و هند هم بمب هسته ای داره حتی زمزمه هایی هایی هم مبنی بر خرید بمب اتم توسط عربستان از پاکستان شنیده میشه اون وقت ایران انرژی صلح آمیز هسته ای هم نباید داشته باشه اسرائیل بیشترین ذرات خانه های اتمی رو در منطقه داره اون وقت ایران انرژی صلح آمیز هسته ای هم نباید داشته باشه به خدا در دنیایی زندگی میکنیم که ظلم بیداد میکنه و اون قدر همه چی واضحه که حجت بر همه تموم میشه دلم به حال اون بد بختایی میسوزه که به اینا دل بستن!
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    آها! عجب! کره شمالی داشته باشه بده! اما آمریکا که دوبار استفاده کرده تهدید میکنه یه ملت دیگه رو، این هیچ اشکالی نداره! مرگ بر آمریکا به کوری چشم عاشقاش
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    یکی بیاد بگه تماس های مکرر کری با ظریف در ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی از چه مجرایی بوده؟ آیا از طریق دفتر حافظ منافع آمریکا بوده یا مستقیم تماس گرفته؟ اگه مستقیم تماس گرفته، مگه رهبری نگفتن مذاکره با آمریکا فقط در موضوع هسته ای؟ آیا تماس های مکرر کری مصداق مذاکره نیست؟ ایا سخن اونهایی که می گفتن "تابوی مذاکره با آمریکا شکست" محقق نشده...؟
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    جالبه خیلی از بازدید کنندگان این سایت ادعای ارزشی و ولایت مداری دارند ولی از فتوای رهبر انقلاب در رابطه با سلاح های کشتار جمعی ناآگاه هستند
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    شما؟
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    از جناب اقای ظریف وزیر محترم خارجه که بسیار حساس و با تدبیر و دلسوز اند خواهش میکنم با هر حیله و زبان دیپلماسی که بلدند به این کره شمالی ها بفهمانند که امریکا جنایتکارتر و خشن تر و بی پرواتر از ان چیزی است که شما خیال کردید .اینقدر شاخ و شونه برای این کدخدای بی عقل و سفاک نکشید وگرنه خدای نکرده بلایی صدها برابر ناکا زاکی و هیروشیما سر شما میاورند و خرد و اجماع جمعی دنیا هم بایشان کف و سوت میزنند و نهایت یک دقیقه سکوت برای ملیونها کشته شما . ظریف عزیز که کار دیپلماسی را خوب فرا گرفته ای یک بار دیگر پا در میانی کن و دنیا را از یک خطر بزرگ و جنگ خانمانسوز و ارتکاب جنایت توسط کدخدای قلدر و بی عقل نجات بده . به شرطی که تحریمهای کره را هم کج دار و مریض بردارند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس