کد خبر 519641
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷

پس از اعلام فیلم های بخش هنر و تجربه لیست آثار مورد رقابت در بخش های مختلف جشنواره سی وچهارم تکمیل شد و حال می توان درباره مهمترین غایبان و تهیه کنندگان پُرکار امسال سینما صحبت کرد.

به گزارش مشرق، با اعلام اسامی فیلم های راه یافته به بخش هنر و تجربه پرونده آثار مورد رقابت در مهمترین رخداد فرهنگی سال کشور نیز بسته شد.

هر چند عموماً پس از اعلام اسامی نهایی فیلم های جشنواره، برخی فیلم ها نیز به بخش غیر رقابتی جشنواره راه پیدا می کنند اما به واقع این آثار را نمی توان در زمره بخش اصلی جشنواره جای داد.

اما از میان فیلم های جامانده از جشنواره سی و چهارم شاید سوال برانگیزترین فیلم، تازه ترین اثر رضا عطاران با عنوان «دراکولا» باشد. فیلمی که به نظر می رسد می توانست موجب رونق جشنواره و افزایش مخاطب شود اما از بخش مسابقه جشنواره بازماند.

همچنین شایعه هایی درباره حذف فیلم داریوش مهرجویی با عنوان «سنتوری، مرد پائیزی» در برخی رسانه ها منتشر شده است که با پیگیری های ایرنا مشخص شد این کارگردان باسابقه سینما اصلاً فرم جشنواره را پر نکرده است چرا که تقریباً نیمی از فیلمبرداری این اثر باقی مانده است.

اما دیگر آثار جامانده از جشنواره فیلم فجر که با توجه به اظهار نظرهای برخی از اعضای هیات داوران ظاهراً بدون ممیزی و هر گونه سفارشی راه به بخش مسابقه نبرده اند را در ادامه خواهید خواند. این فیلم ها هرکدام به دلایلی موفق به رقابت در این رویداد سینمایی نشده اند. برخی به دلیل کیفیت و برخی دیگر نیز هنوز در مراحل تولید هستند.


** باسابقه ها
از جمله کارگردان های باسابقه تر که موفق به حضور در جشنواره نشده اند می توان به «فراری» به کارگردانی علیرضا داودنژاد، «یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی امیرشهاب رضویان، «ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری، «امتحان نهایی» ساخته عادل یراقی، «یتیم خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی، «غیرمجاز» ساخته حسن یکتاپناه، «مشکل گیتی» به کارگردانی بهرام کاظمی، «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی پدرام علیزاده، «پری دریایی» کاری از امیر مسعود آقابابائیان، «در سکوت» به کارگردانی ژرژ هاشم پور، «تمرین برای اجرا» ساخته محمدعلی سجادی و «ماه درجنگل» به کارگردانی سیامک شایقی اشاره کرد.

** جوانترها
همچنین از جمله کارگردان های جوان نیامده به جشنواره می توان به «آه ای عبدالعظیم» سومین ساخته بلند احسان عبدی پور، «خانواده فرشچی» به کارگردانی نادر تکمیل همایون، «اروند» سومین تجربه فیلم بلند پوریا آذربایجانی، «هلن» به کارگردانی علی اکبر ثقفی، «قشنگ و فرنگ» ساخته وحید موسائیان، «آشوب» به کارگردانی کاظم راست گفتار، «هیهات» ساخته مشترک هادی مقدم دوست، هادی ناییجی، دانش اقباشاوی، روح الله حجازی، «آبجی» ساخته مرجان اشرفی زاده و «پارادیس» تازه ترین ساخته علی عطشانی اشاره کرد.

** نرسیده ها
همچنین فیلم هایی چون فروشنده (اصغر فرهادی)، نگار (رامبد جوان) و رگ خواب (حمید نعمت الله) از دیگر آثاری بودند که نتوانستند تا آخرین لحظه به این جشنواره برسند و مورد بازبینی قرار بگیرند.

**دو تهیه کننده پُرکار
سیدمحمود رضوی تهیه کننده جوان سینمای ایران امسال با سه فیلم «سیانور»، «دلبری» در بخش سودای سیمرغ و «خانه ای در خیابان چهل و یکم» در بخش نگاه نو در جشنواره حضور پیدا کرده است.

محمدحسین قاسمی دیگر تهیه کننده سینما است دو فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند سعی کرده آثاری ارزشمند را راهی این جشنواره کند.

** کارگردان هایِ تهیه کننده
یکی دیگر از نکات جالب جشنواره امسال در زمینه تهیه کنندگی آثار راه یافته به بخش های مختلف این جشنواره، برعهده گرفتن تهیه کنندگی آثار بسیاری از کارگردانان توسط خود آن هاست.

فیلم های چون «بارکد» مصطفی کیایی، «رسوایی۲» مسعود ده نمکی، «اژدها وارد می شود» مانی حقیقی، «دختر» سید رضا میرکریمی، «لانتوری» رضا درمیشیان، «نقطه کور» مهدی گلستانه، «وارونگی» بهنام بهزادی و «نیمه شب اتفاق افتاد» تینا پاکروان دیگر فیلم های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است که کارگردان های آن ها تصمیم گرفتند علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی اثرشان را نیز خود برعهده بگیرند.

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیر محمد حیدری از 12 تا 22 بهمن ماه در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس