امسال دو فيلم از آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره سي و چهارم فيلم فجر به صورت مستقيم، زلزله را در كاركرد دراماتيك خود به كار گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، امسال دو فيلم از آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره سي و چهارم فيلم فجر به صورت مستقيم، زلزله را در كاركرد دراماتيك خود به كار گرفته‌اند.

يكي از اين فيلم‌ها «رسوايي۲» مسعود ده‌نمكي است كه در آن يك تصويرسازي كامل از اثرات بعد از وقوع زلزله در تهران به چشم مي‌خورد. ده‌نمكي كه به دليل عقبه روزنامه‌نگاري‌اش اغلب كوشيده برخي از سوژه‌هاي ملتهب صفحات حوادث روزنامه‌ها را وارد فضاي آثارش كند در «رسوايي۲» داستان پيرمردي عارف مسلك را روايت مي‌كند كه در شهري خيالي زندگي مي‌كند، شهري كه به دليل معلق بودن بين سنت و مدرنيته كاملاً شبيه به تهران است. گره «رسوايي۲» زماني ايجاد مي‌شود كه اين پيرمرد به دليل افزايش فسادهاي اقتصادي و اجتماعي در اين شهر، پيش‌بيني وقوع يك زمين‌لرزه را مي‌كند، اما هيچ كس او را جدي نمي‌گيرد تا زماني كه پيش‌بيني به حقيقت مي‌پيوندد.

ده‌نمكي براي تصويرسازي نماهاي مربوط به زلزله پايتخت زمان زيادي را گذاشته و سعي كرده تصويرسازي بكر و دست اول را در مقياس‌هاي داخلي انجام دهد و بدين لحاظ مي‌توان فيلم را جزو اميدهاي بهترين جلوه‌هاي ويژه جشنواره امسال دانست. «هفت ماهگي» ساخته هاتف عليمرداني دومين فيلمي است كه زلزله پايتخت جايگاهي مؤثر در روند داستاني آن دارد. زلزله در اين فيلم به شدت تعليق‌برانگيز و رعب‌آور تصويرسازي شده است و درست در زماني رخ مي‌دهد كه همه چيز در جهت بدي و آلودگي پيش مي‌رود.

شنيده‌ها حكايت از آن دارند تصويرسازي زلزله در «هفت ماهگي» كاملاً برآمده از ديدگاه فرامتني اثر است كه قصد دارد اين واقعيت را به مخاطب بنماياند كه دنيا دار مكافات است و هر آنچه كنيد، دير يا زود، نتيجه‌اش را به چشم خود خواهيد ديد. در «هفت ماهگي» و حين وقوع زلزله واكنش آدم‌هايي را مي‌بينيد كه خيلي شبيه به منفعت‌طلبان روزگار ما هستند. به لحاظ ژانري اگر «هفت ماهگي» را با «رسوايي۲» مقايسه كنيم، اولي يك ملودرام اجتماعي است و دومي يك درام سياسي- اجتماعي با رگه‌هايي از نقد تند آسيب‌هايي كه سياسي‌بازي برخي مقامات به جامعه وارد كرده است.

«هفت ماهگي» را منصور لشكري قوچاني تهيه كرده و حامد بهداد، باران كوثري، احمد مهرانفر، پگاه آهنگراني، هانيه توسلي و فرشته صدرعرفايي بازيگران آن هستند. «رسوايي» را ده‌نمكي خودش توليد كرده و اكبر عبدي، محمدرضا شريفي‌نيا، سحر قريشي، فخرالدين صديق‌شريف و رامين راستاد از جمله بازيگران آن هستند.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس