فرزاد مؤتمن گفت: به نظرم بهترين‌هاي امسال براي حضور در جشنواره انتخاب شده‌اند و اميدوارم جشنواره‌اي شاداب و هيجان‌انگيز داشته باشيم.

به گزارش مشرق، فرزاد مؤتمن فيلمسازي را در سال 79 با هفت پرده آغاز كرد و با موفقيت در شب‌هاي روشن به اوج رسيد. باج خور، جعبه موسيقي، صداها، پوپك و مش ماشالله ديگر آثار مؤتمن بودند كه در دهه 80 توليد شدند و بر پرده سينما جاي گرفتند. مؤتمن سال گذشته با خداحافظي طولاني در جشنواره فيلم فجر حضور پيدا كرد و توانست سيمرغ بلورين بازيگري نقش اول مرد و بهترين طراحي صحنه و لباس را به خود اختصاص دهد. يك سال پس از موفقيت خداحافظي طولاني امسال هم مؤتمن بار ديگر در جشنواره حضور پيدا كرده است. وي «آخرين بار كي سحر را ديدي؟» را با بازي فريبرز عرب‌نيا، سيامك صفري، آتيلا پسياني و ژاله صامتي راهي جشنواره كرده است. به همين بهانه گفت‌وگويي با اين كارگردان خوشنام سينما داشته‌ايم.

آقاي مؤتمن! ماجراي انتخاب متن «آخرين بار كي سحر را ديدي؟» از كجا آغاز شد؟
نويسنده فيلمنامه «آخرين بار كي سحر را ديدي؟» امير عربي است، اين فيلمنامه به وسيله سعيد عصمتي سرمايه‌گذار و مجري طرح به من پيشنهاد شد. فيلمنامه تم پليسي دارد و در پس زمينه‌اش يك معضل مهم اجتماعي روايت مي‌شود. من تا به حال ژانر پليسي كار نكرده بودم و دوست داشتم در اين حوزه هم تجربه‌اي داشته باشم، از طرف ديگر لحن اجتماعي فيلم مرا جذب كرد، چون سابقه كار در چنين فضايي را نداشتم و علاقه‌مند بودم در چنين فضايي هم فيلم بسازم.

كار چه زماني كليد خورد؟
صحبت‌هاي اوليه فيلم اسفند سال گذشته انجام شد، پروانه ساختش بهار امسال دريافت و از مرداد‌ماه پيش‌توليد كار آغاز شد، در نهايت اول مهر‌ماه كليد خورد.

بازيگران فيلم همان گزينه‌هايي بودند كه پس از خوانش ابتدايي فيلمنامه در ذهنتان شكل گرفتند؟
بازيگراني كه در ابتدا در ذهنم بودند تقريباً همين كساني هستند كه در فيلم حضور دارند، البته با تغييراتي جزئي. به طور طبيعي آنهايي كه در ابتدا براي بازي در نقش‌ها در ذهنت شكل مي‌گيرند، ممكن است شرايط حضور در فيلم را نداشته باشند، اما اساساً چنين طيفي از بازيگران از ابتدا در ذهن من بود و خوشحالم با چنين افرادي كار را به پايان رساندم.

لوكيشن كار كجا بود؟
فيلمبرداري كار به طور كامل در تهران و حومه تهران اتفاق افتاد. روند فيلمبرداري كار حدود دو ماه به طول انجاميد.

فيلم راوي ماجراي فرار از خانه است؟
نه، در داستان فيلم ما كسي گم شده است.

فيلم‌هاي پليسي در سينماي ما كم است و آخرين فيلم ژانر پليسي با تم جست‌وجو به جشنواره سه سال پيش و فيلم گناهكاران باز مي‌گردد، با توجه به محدوديت آثار چنين ژانري در سينماي ما، استقبال مخاطبان را چطور پيش‌بيني مي‌كنيد؟
فكر مي‌كنم «آخرين بار كي سحر را ديدي؟» اكران بسيار موفقي را تجربه كند، چون مسئله حساسي را مطرح مي‌كند؛ مسئله‌اي كه براي كليت جامعه اهميت دارد. فيلمي صريح و تند است كه ما را مشتاق مي‌كند تا پايان داستان را دنبال كنيم. در عين حال يك پليسي خيلي ايراني است و برخي از اين نظر معتقدند كه مي‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار بگيرد.

با اينكه سال‌ها از ساخت شب‌هاي روشن مي‌گذرد باز هم خيلي‌ها معتقدند اين فيلم بهترين اثر شماست، نظر خودتان در اين باره چيست؟
من هم با شب‌هاي روشن نزديكي بيشتري احساس مي‌كنم.

جشنواره امسال را با توجه به گزينه‌هاي حاضر چطور پيش‌بيني مي‌كنيد؟
به نظرم بهترين‌هاي امسال براي حضور در جشنواره انتخاب شده‌اند و اميدوارم جشنواره‌اي شاداب و هيجان‌انگيز داشته باشيم.

شما سال گذشته هم با خداحافظي طولاني در جشنواره حضور داشتيد و از قضا فيلم با تحسين مخاطبان و مردم هم روبه‌رو شد، به نظرتان «آخرين بار كي سحر را ديدي؟» اين موفقيت را تكرار خواهد كرد؟
اميدوارم اين اتفاق بيفتد و در اين ميان نظر هيئت داوري است كه اهميت دارد و بهتر است ما پيش‌بيني نكنيم.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس