کد خبر 519360
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۳

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه در واکنش به ادعای آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی ، رویکرد چین را شکست خورده دانستند و ضمن تهدید تحریم های بیشترعلیه پیونگ یانگ بر تعهد واشنگتن به امنیت کره جنوبی تاکید کردند.

به گزارش مشرق، آمریکا روز پنجشنبه از چین خواست که در پی اعلام آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی ، به روابط و تعاملات عادی خود با پیونگ یانگ پایان بدهد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در گفت وگوی تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود تصریح کرده که رویکرد چین در قبال کره شمالی شکست خورده است.

کری به خبرنگاران گفت: چین رویکرد خاصی در قبال کره شمالی داشته و ما موافقت کردیم که فرصتی برای اجرای این رویکرد بدهیم اما امروز در گفت وگوی من با طرف چینی به روشنی بیان کردم که این رویکرد جواب نداده و ما نمی توانیم به کار مطابق معمول با پیونگ یانگ ادامه دهیم.

واشنگتن گفته که اکنون زمان اجرای تدابیر شدیدترعلیه پیونگ یانگ است.

کری گفت که او و وانگ توافق کردند که برای تعیین اقدامات جدید علیه کره شمالی با توجه به افزایش نگرانی ها از آزمایش هسته ای کره شمالی ، همکاری نزدیکی داشته باشند.

کری افزود: آمریکا به امنیت منطقه ای و منع اشاعه سلاح های هسته ای متعهد است.

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که گزینه های مختلف را با کره جنوبی برای پاسخ به آزمایش هسته ای کره شمالی بررسی می کند.

وزارت دفاع آمریکا با بیان این مطلب تاکید کرد که تعهد واشنگتن به امنیت کره جنوبی بسیار محکم و استوار است.

«پیتر کوک» سخنگوی پنتاگون گفت: اطمینان داریم که از طریق همکاری نزدیک با کره جنوبی می توانیم پاسخ مناسبی به این اقدام بدهیم و در این مقطع به بررسی تمام گزینه ها ادامه می دهیم.

وی این مطلب را در واکنش به این گزارش ها بیان کرد که کره جنوبی خواستار استقرار سلاح های استراتژیک آمریکا در شبه جزیره کره شده است.

سخنگوی پنتاگون در خصوص چنین درخواستی از سوی کره جنوبی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

در همین حال، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در یک جلسه مطبوعاتی گفت که آمریکا هنوز در خصوص احتمال استقرار تجهیزات ضد موشک بالستیک در شبه جزیره کره با سئول بحثی نکرده است.

ارنست گفت : ادعای کره شمالی مبنی بر آزمایش بمب هیدروژنی می تواند تحریم های اقتصادی بیشتری را علیه این کشور در پی داشته باشد.

از سوی دیگر ، جمهوریخواهان و دموکرات های آمریکا در مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است در یک وحدت کم سابقه برای تشدید تحریم ها علیه کره شمالی همکاری کنند.

«نانسی پلوسی» رهبر دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت که دموکرات ها از طرح تشدید تحریم ها که جمهوریخواهان احتمالا هفته آینده مطرح خواهند کرد ، حمایت می کنند.
یک منبع آگاه در کنگره گفت که این طرح تا روز دوشنبه مطرح خواهد شد.

بر اساس این گزارش ، کره شمالی روز چهارشنبه اقدام به آزمایش هسته ای کرد اما دولت آمریکا و برخی کارشناسان تسلیحاتی در ادعای پیونگ یانگ مبنی بر اینکه سلاح آزمایش شده یک بمب نیرومند هیدروژنی بوده است ابراز تردید کردند.

این آزمایش هسته ای موجب خشم چین هم شد زیرا پیونگ یانگ قبل از این آزمایش ، پکن را در جریان امر قرار نداده بود.

چین حامی اصلی اقتصادی و دیپلماتیک کره شمالی است هرچند که روابط این دو متحد زمان جنگ سرد در سال های اخیر کمرنگ شده است.

حجم زیادی از مبادلات تجاری کره شمالی با چین انجام می شود به طوری که بر اساس آمار انجمن تجارت بین المللی کره جنوبی ، چین در سال 2013 میلادی 90 درصد از صادرات کره شمالی را خریداری کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس