کد خبر 518393
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام فعلی و سابق دولت آمریکا گزارش داد که اقدام عربستان در زمینه اعدام شیخ نمر و قطع روابط با ایران نشان دهنده کاهش نفوذ واشنگتن در ریاض و افزایش شکاف میان ۲ کشور است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا گزارش داد که اقدام اخیر عربستان سعودی در زمینه قطع رابطه به ایران موجب عمیقتر شدن شکاف بین واشنگتن و ریاض شده است و ممکن است تلاشهای باراک اوباما برای به سرانجام رساندن بحران سوریه را با چالش مواجه کند.

رویترز نوشت: اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان، علیرغم هشدارهای آمریکا، نشان دهنده محدودیت نفوذ آمریکا در این پادشاهی عربی است.

و اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران، بعد از حمله معترضان ایرانی به سفارت این کشور در تهران، مغایر با تلاشهای آمریکا برای نزدیک کردن مواضع دو کشور به ویژه در زمینه بحران سوریه است.

براساس این گزارش، تلاشهای چندساله جان کری وزیر خارجه آمریکا برای حل و فصل بحران سوریه اولین قربانی تنشهای اخیر میان ایران و عربستان است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید؛ تنش دیپلماتیک میان ریاض و تهران شانسها برای روند صلح را کاهش می‌دهد و روند صلح سوریه را سختتر خواهد کرد.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز می‌گوید که این مساله روند صلح را بسیار شکننده کرده است.

با این حال مقامات آمریکایی می‌گویند که عربستان و آمریکا منافع زیادی از جمله در زمینه نفت و انرژی، قراردادهای نظامی و مبارزه با القاعده دارند.

یک منبع آگاه در زمینه فروش تسلیحات گفت: قرارداد 1.29 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان به صورت عادی روال خود را طی می‌کند. این توافق که عربستان را با بمبها و تسلیحات مورد نیاز برای جنگ با حوثیها در یمن مجهز می‌کند طی ماههای آینده اجرا خواهد شد.

این منبع مطلع همچنین از توافق نظامی جداگانه دیگری به ارزش 11.25 میلیارد دلار برای فروش 4 کشتی جنگی شرکت لاکهید مارتین به عربستان خبر داد که طی سالهای آینده به اجرا درخواهد آمد.

رویترز در ادامه به نقل از یک تحلیلگر خیلی نزدیک به خاندان سلطنتی آل سعود می‌نویسد که ریاض با توجه شرایط کنونی و اینکه یک سال بیشتر به پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باقی نمانده به دوران پس از اوباما چشم دوخته است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس