به دنبال اعدام دسته‌جمعی ۴۷ نفر از جمله روحانی شیعه عربستان، لیبرال دموکرات‌ها و حزب کارگر انگلیس از نخست‌وزیر کشور خود درخواست کردند که دیگر از عربستان حمایت نکند.

 به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی گاردین گزارش کرد، به دنبال اعدام دسته‌جمعی ۴۷ نفر به ویژه شیخ «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان در عربستان، «تیم فارون» رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس، نزدیکی روابط انگلیس و عربستان را چاپلوسی دانستند و رهبر حزب کارگر نیز خواستار پایان همکاری قضایی با ریاض شد.

این محافل سیاسی انگلیس همچنین خواستار قطع حمایت انگلیس از عربستان سعودی بعنوان رئیس پنل شورای حقوق بشر سازمان ملل شدند.

اعتراض لیبرال‌ دموکرات‌ها و حزب کارگر انگلیس در حالی مطرح شده است که وزارت خارجه انگلیس در ابتدا، اعلام اعدام ۴۷ نفر در عربستان سعودی را ناامیدکننده خواند.

اعتراض شیخ نمر موجی از اعتراضات را در سراسر دنیا به ویژه جهان شیعه و ایران به همراه داشت و عربستان در واکنش به اعتراضات مقابل سفارت خود در ایران، روابط دیپلماتیکش با تهران را قطع کرد.

فارون تأکید کرد: «دولت عربستان به صورت سیستماتیک، حقوق بشر را نقض می‌کند. آنها نمی‌توانند رئیس کمیته‌ای از سازمان ملل باشند که حقوق اصولی و بنیادین را محافظت می‌کند. انگلیس و کشورهای دیگر نمی‌توانند با علم به آنکه افراد در عربستان سعودی تحت پیگیرد قرار می‌گیرند و اعدام می‌شوند، در جلساتی شرکت کنند که کشور عربستان به قضاوت درباره حقوق بشر کشورهای دیگر می‌پردازد».

وی افزود: آنها باید یا استعفا دهند یا مجبور به استعفا شوند. آنها (عربستان) شایستگی حفظ این نقش و سمت را ندارند».

رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس تصریح کرد: «دولت انگلیس در حال حاضر خود را در موقعیت چاپلوسی در مقابل رژیم عربستان سعودی قرار داده است. وقتی موارد اینچنینی رخ می‌دهد، ما باید در محکومیت چنین اقداماتی، صراحت داشته باشیم، نه فقط به این دلیل که اینگونه اقدامات از نظر اخلاقی ناصحیح است بلکه به این دلیل که آنها (عربستان) فرایندهای دیپلماتیک که برای حل بحران سوریه ضروری است را تضعیف می‌کنند».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    واقعا شرم آور است که رئیس حقوق بشر سازمان ملل کشوری است که جز تروریسم و افراطی گری وحشیانه و نقض حقوق بشر فقط مقداری نفت و دلارهای نفتی دارد و دیوانه وار این دلارهای نفتی را در راه تروریسم پروری و افراط گرایی وهابی خرج می کند خودتان مقایسه کنید و ببینید که به چه بهایی آرامش و امنیت آینده کشورهای جهان من جمله کشورهای غربی و خودتان را نابود می کنید آیا وقت آن نیست که دست از تایید جنایات و اعمال ضد بشری آل سعود دیوانه که چند صباحی بیشتر به نابودیش نمانده بردارید آیا می خواهید در این چند صباح آل سعود تخم افراطی گری را به طور کامل در کشورهای شما بپرورد و بعد به درک واصل شود
  • محمد ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل وحاج عبدلکریم لاهیحی ارباب حفظ ظاهر نمودندشما هم جهت رفع سوظن یک چیزی بفرمایید اگراین اعدام ها درایران اتفاق می افتاد چه میگفتید درقبله گاه شما چه اتفاقاتی می افتاد
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    هر روز عاشورا هر مکان کربلا ست مرگ بر آمریکا وآل سعود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس