آل سعود از اعدام «شیخ نمر» به همراه برخی دیگر از مخالفان غیر شیعی اهداف پیدا و پنهانی را در منطقه و در داخل مرزهای خود دنبال می کند که این پروژه با قطع روابط با ایران تکمیل می شود.

 به گزارش مشرق، اعدام آیت الله  «نمر باقر النمر» مخالف و معترض شیعی نظام آل سعود به همراه ۴۷ نفر دیگر از معترضان غیر شیعی این رژیم که موجب تنش های گسترده در منطقه و قطع روابط ایران و عربستان و متحدان عرب این کشور در منطقه شده است را می توان از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد.

بررسی نتایج و دست آوردهای احتمالی که برنامه ریزان این رژیم از ارتکاب این اقدام شنیع برای خود متصور بوده اند می تواند حکایت از عمدی بودن اعدام شیخ نمر و شماری دیگر از مخالفان غیر شیعی رژیم آن داشته باشد که چه بساربا هماهنگی و اطلاع کاخ سفید، صورت گرفته است.

با توجه به اینکه بارها اعلام خبر اعدام شیخ نمر توسط عربستان سعودی در گذشته از سوی این رژیم اعلام شده بود و با واکنش تند ایران مواجه شده بود، بعید به نظر می رسد که این رژیم از واکنش احتمالی ایران شیعیان منطقه و جامعه جهانی به اعدام وی مطلع نبوده باشد لذا می توان گفت که اعدام وی توسط خاندان آل سعود در مقطع زمانی کنونی برنامه ای از پیش طراحی شده و تعمدی برای دستیابی به اهداف خاصی در منطقه و داخل این کشور صورت گرفته است.

همچنین با توجه به نزدیکی شاهزاده «محمد بن نایف» به کاخ سفید و شخص رئیس جمهور آمریکا واینکه این شاهزاده وزیر کشور سعودی و مسئول اجرای اعدام ها است بعید می رسد که باراک اوباما از تصمیم آل سعود برای اعدام شیخ نمر مطلع نبوده باشد. همچنین محکوم نکردن اعدام شیخ نمر توسط آمریکا و اکتفا به ابراز نگرانی در این خصوص خود می تواند دلیل دیگری برمطلع بودن کاخ سفید از تصمیم رژیم آل سعود باشد.

اهدافی که می توان برای آل سعود از ارتکاب این اعدام ها در مقطع زمانی کنونی متصور بود عبارتند از:

واهمه از بازگشت ایران به عرصه بین المللی با نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام

بازگشت ایران به جامعه بین المللی با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ایران از سوی امریکا و اروپا می تواند موجب ارتقاء بیشتر جایگاه منطقه ای و جهانی ایران شود.

سعودی ها بعد از سنگ اندازی های فراوان در راه توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ نتوانستند مانع ازدستیابی قدرت های جهانی و ایران به توافق هسته ای شوند. سعودی ها بر این باور هستند که با اجرایی شدن توافق هسته ای موقعیت ژئو پلتیک منطقه به ضرر آنها رقم خواهد خورد. لذا با قطع روابط خود با تهران سعی در سنگ اندازی در مسیر اجرایی شدن برجام دارد.

سنگ اندازی در مسیرحل دیپلماتیک بحران سوریه با هدف کاهش نفوذ منطقه ای ایران

آل سعود که از آغاز بحران سوریه از حامیان گروه های تروریستی در سوریه بوده و همواره خواستار حذف بشار اسد از قدرت با توسل به زور بوده و با راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک مخالف بوده است.

 اتحاد دیپلماتیک و نظامی ایران و روسیه در سوریه در ماه های اخیر و شکست گروه های تروریستی مورد حمایت ریاض در سوریه موجب شد تا آل سعود و متحدان غربی و منطقه ایش به اجبار به تلاش برای یافتن راهکاری سیاسی و دیپلماتیک برای بحران سوریه با مشارکت ایران تن دهند. در همین راستا کنفرانس هایی برگزار شد و توافقاتی چند برای حل بحران سوریه بین طرف ها حاصل شد و دور بعدی کنفرانس هم قرار است در اواخر ژوئن در ژنو برگزار شود.

داشتن دست بالا در مذاکرات آتی از سوی ایران و متحدانش چندان به مذاق سعودی ها و متحدان آنها خوش آیند نیست. آنها بر این باورند که حل بحران سوریه از این طریق موجب خواهد شد تا ایران در تعیین ساختار قدرت آتی در سوریه نقش به سزایی اعمال کند که این موجب افزایش نفوذ منطقه ای ایران به ضرر سعودی ها خواهد بود.

به همین دلیل قطع رابطه با ایران می تواند بهانه خوبی برای سعودی ها برای سنگ اندازی در مسیرکنفراس آتی سوریه در وین محسوب شود.

پیچیده تر کردن روند کلی مقابله با گروه تروریستی داعش در منطقه

در روزها و هفته های اخیر به ویژه بعد از اقدامات تروریستی در اروپا توسط گروه های تکفیری شاهد نوعی همگرایی و همکاری بین برخی قدرت های غربی مثل فرانسه که از روابط خوبی با سعودی ها برخوردار است با محور ایران و روسیه در امر مبارزه با داعش بوده ایم.

قطع روابط با ایران از سوی سعودی ها همچنین می توان بهانه خوبی برای سنگ اندازی در این اجماع بین المللی برای مبارزه با گروه تروریستی مورد حمایت ریاض یعنی داعش باشد. امری که حتی در گفتار سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز پنهان نبود. به طوری که روز گذشته  ژنرال«جف داویس» از تنش بین ایران و عربستان ابراز نگرانی کرده و گفت این مسئله می تواند روند مبارزه با داعش را پیچیده تر کند.

کاهش نفوذ ایران در داخل مرزهای عربستان

شیعیان عربستان که حدود ۵ میلیون نفر از کل جمعیت این کشور را تشکیل تشکیل می دهند و دارای تعلق خاطر و ارتباط فرهنگی و مذهبی با ایران می باشند از مخالفان نظام آل سعود به شمار می آیند که همواره از تبعیض های مذهبی نظام حاکم سعودی در رنج بوده اند.

رژیم آل سعود با اعدام شیخ نمر که از رهبران شیعیان این کشور محسوب می شود قصد دارد این پیام را به شیعیان این کشور دهد که این رژیم هرگز مخالفان خود و نفوذ فرهنگی ایران را در داخل مرزهای خود نخواهد پذیرفت.

انحراف افکار عمومی مخالفان غیرشیعی خود در داخل مرزهای عربستان

از دیگر نکات جالب اعدام ده ها نفر از مخالفان غیر شیعه عربستان به همراه شیخ نمر توسط رژیم سعودی بوده است. این مخالفان غیر شیعی عموما به گروه های افراطی متمایل به القاعده و «اسامه بن لادن» رهبر القاعده گرایش دارند.

القاعده از گروه های تروریستی است که زمانی مورد حمایت رژیم سعودی بوده ولی رفته رفته در داخل مرزهای این کشور تبدیل به تهدیدی برای رژیم آل سعود شده است.

اعدام این افراد توسط خاندان سعودی این پیام را به آنها داد که این رژیم حتی این مخالفان را هم تحمل نخواهد کرد ولی این امر می توانست واکنش هایی را در میان قبایل نزدیک به مخالفان داشته باشد. رژیم سعودی برای رفع این خطر احتمالی با همزمان کردن اعدام آنها با شیخ نمربا علم به واکنش احتمالی ایران سعی کرده است توجه قبایل غیر شیعی مخالف خود را منحرف کرده و معطوف به ایران کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس