رویترز در گزارشی به حرکت کاخ سفید در مسیر اجرای توافقنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

 به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "جف میسون" نوشت "بن رادز،" معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید،  روز گذشته اعلام کرد کاخ سفید پیش بینی می کند ایران مقدمات مورد نیاز برای آغاز اجرای موافقتنامه هسته ای تاریخی با قدرت های جهان را طی چند هفته آینده تکمیل کند.

وی افزود پس از ارسال ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده ایران به خارج از این کشور، هنوز اقدامات مهم دیگری وجود دارد که تهران باید انجام دهد.

رادز در مصاحبه با خبرنگاران در هاوایی ، جایی که "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در حال گذراندن تعطیلات است، تصریح کرد: من پیش بینی می کنم ایرانی ها مقدمات مورد نیاز برای حرکت در جهت اجرای موافقتنامه هسته ای به دست آمده را طی چند هفته آینده تکمیل کنند.

وی گفت : ما در مسیر حرکت در جهت اجرای موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران قرار داریم. دولت آمریکا برای آماده سازی تحریم های مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران نیازمند زمان بیشتری است.
 
وی تصریح کرد تاخیر در اعمال تحریم های مرتبط با برنامه موشکی ایران ناشی از فشار تهران نبوده است.

"حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، روز پنجشنبه به وزیر دفاع خود دستور داد برنامه موشکی این کشور را بدون توجه به تهدید آمریکا توسعه دهد.

آمریکا پیش تر تهدید کرده بود قصد دارد در واکنش به آزمایش موشک بالستیک ایران که ماه اکتبر انجام شده بود ، تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کند.

برخی منابع روز چهارشنبه اعلام کردند دولت باراک اوباما درحال آماده سازی تحریم های جدید علیه برخی افراد و شرکت های بین المللی برسر برنامه موشکی بالستیک ایران است.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت در این تحریم های بالقوه حدود 12 فرد و شرکت در ایران ، هنگ کنگ و امارات عربی متحده به علت مظنون بودن به ایفای نقش در توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران هدف قرار خواهند گرفت.

اگرچه آزمایش های موشکی بالستیک ممکن است نقض تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد؛ اما دیپلمات های شورای امنیت می گویند این پرتاب های موشکی نقض موافقتنامه هسته ای ایران نیست زیرا این موافقتنامه صرفا بر فعالیت های هسته ای ایران متمرکز است.

گروهی از ناظران سازمان ملل متحد در امور تحریم ها 15 دسامبر در گزارشی محرمانه که نسخه ای از آن نیز در اختیار رویترز قرار گرفت، مدعی شدند موشک میان برد عماد که ایران دهم اکتبر آن را آزمایش کرد یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای بوده و این نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

ایران اعلام کرده است هرگونه تحریم جدید علیه این کشور باعث به خطر افتادن موافقتنامه هسته ای به دست آمده خواهد شد.

قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد که آزمایش های موشکی بالستیک را برای ایران ممنوع می کند سال 2010 تصویب شد و تا زمان اجرای موافقتنامه هسته ای 14 ژوئیه بین ایران و شش قدرت جهان معتبر است.

براساس قطعنامه 20 ژوئیه سال 2015 شورای امنیت سازمان ملل متحد که موافقتنامه هسته ای ایران و شش قدرت جهان را تصویب کرد ، ایران باید برای مدت هشت سال از فعالیت مرتبط با موشک های بالستیک که قادر به حمل کلاهک هسته ای باشد خودداری کند.

"محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، تاکید کرده است هیچکدام از موشک های جمهوری اسلامی ایران برای قابلیت هسته ای طراحی نشده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس