دولت ترکیه از رژیم صهیونیستی خواسته، به عنوان یکی از شروط عادی‌سازی روابط آنکارا-تل‌آویو، دسترسی نامحدود این کشور به نوار غزه را فراهم سازد.

 به گزارش مشرق، روزنامه «حریت» نوشت، ترکیه از اسرائیل خواسته، به عنوان یکی از شروط عادی‌سازی روابط آنکارا-تل‌آویو، دسترسی نامحدود این کشور به نوار غزه را فراهم سازد.

در این گزارش آمده، دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هیچ گونه محدودیت انتقال کمک‌های کشورش به نوار غزه را نمی‌پذیرد.

اردوغان همواره سه شرط را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل مطرح کرده است؛ عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی به خاطر حادثه کشتی مرمره، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان این حادثه و رفع حصر غزه.

«بنیامین نتانیاهو» سال 2013 در مکالمه تلفنی با اردوغان که آن زمان نخست وزیر ترکیه بود، از بابت حادثه کشتی مرمره که باعث کشته شدن 9 فعال ترکیه‌ای شد، عذرخواهی کرد. اخیرا نیز رژیم صهیونیستی با پرداخت 20 میلیون دلار به عنوان غرامت به خانواده قربانیان این حادثه موافقت کرده است. اما دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ روز پنج‌شنبه خود هیچ اشاره‌ای به مسئله حصر غزه نکرد. هر چند مقامات اسرائیلی بارها گفته‌اند اسرائیل به محاصره دریایی غزه پایان نمی‌دهند و محموله‌های وارد شده به غزه باید مورد بررسی امنیتی قرار گیرند.

با این حال، با توجه به موضع ترکیه، یک مقام ارشد حماس چهارشنبه گذشته گفت، حماس هیچ نشانه مثبتی از سوی ترکیه درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل دریافت نکرده و نگران است که آنکارا از درخواست خود برای رفع حصر غزه به عنوان پیش‌شرط عادی‌سازی روابط با تل‌آویو صرفنظر کند.

یک مقام دیگر حماس که خواست نامش فاش نشود، نیز به روزنامه «رای‌الیوم» گفت، تلاش‌هایی در کار است تا توافق اسرائیل-ترکیه به حفظ وجهه اردوغان کمک کند.

وی افزود، حماس نگران است که ترکیه پیشنهاد اسرائیل برای کاستن از میزان محدودیت‌ها برای ورود مصالح ساختمانی به غزه به جای رفع کامل حصر غزه را بپذیرد.

روزنامه «رای‌الیوم» همچنین نوشته، بزرگترین نگرانی حماس این است که ترکیه و اسرائیل همکاری‌های نظامی و امنیتی خود را از سر بگیرند و این امر به کاهش فعالیت‌های حماس در ترکیه منجر شود.

این مقام حماس اظهار داشت، «خالد مشعل» رهبر شاخه سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در دیدار با اردوغان در استانبول، از او خواست فعالیت‌های این سازمان در خاک ترکیه را محدود نسازد.

بر اساس این گزارش، مشعل و سایر مقامات حماس از جمله معاون او یعنی «موسی ابومرزوق» درباره آشتی اسرائیل-ترکیه با مقامات ترکیه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، «صالح عروری» یکی از اعضا ارشد حماس که سال‌ها قبل از زندان رژیم صهیونیستی آزاد شده بود و مسئول بازسازی زیرساخت‌های حماس در کرانه باختری بود، از ترکیه اخراج شد؛ موضوعی که «عثمان حمدان» یکی از مقامات ارشد حماس نیز آن را تایید کرد.

با این حال، روزنامه «حریت» امروز (شنبه) گزارش داد، دولت ترکیه هرگز با درخواست اسرائیل برای ممانعت از فعالیت‌های حماس در خاک خود موافقت نخواهد کرد.

این رسانه‌ ترکیه‌ای نوشت: گزارش‌ رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر اینکه آنکارا فعالیت‌های حماس را محدود خواهد کرد، تحریف کابینه اسرائیل برای آرام کردن افکار عمومی در اراضی اشغالی است تا این حس را القاء کند که این رژیم یک امتیاز بزرگ از ترکیه گرفته است.

در بحبوحه گمانه‌زنی درباره اینکه آیا اسرائیل حصر غزه را برای عادی‌سازی روابط با ترکیه می‌پذیرد‌ یا خیر، یک مقام کابینه رژیم صهیونیستی گفت، اسرائیل هم‌اکنون نیز کمیت کالاهای ورودی به غزه را افزایش داده است.

روزنامه «دیلی صباح» وابسته به حزب «عدالت‌وتوسعه»‌ نیز چند روز پیش گزارش داد، اسرائیل با کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر غزه موافقت کرده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس