رسانه‌های چاپ رژیم صهیونیستی از امضای سند دیپلماتیک بین اسرائیل و ترکیه در سوئیس خبر دادند و خاطرنشان کردند روابط آنکارا و تل‌آویو در آستانه «تحولی تاریخی» قرار گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از «المیادین»، رسانه‌های عبری‌زبان، ساعاتی پیش از امضای سندی دیپلماتیک بین اسرائیل و ترکیه در سوئیس خبر دادند که براساس آن، روابط دیپلماتیک بین طرفین از سرگرفته می‌شود.

کانال 10 تلویزیون اسرائیل گزارش داد، نشستی محرمانه بین رئیس سازمان (جاسوسی) موساد و وزیر خارجه ترکیه در سوئیس برگزار شد که نتیجه این نشست دستیبای به برخی تفاهم‌های اولیه بوده است که انتظار می‌رود این تفاهم‌ها «طی روزهای نزدیک» امضا شوند.

از جمله تفاهم‌های صورت گرفته بین طرفین، عبور لوله انتقال گاز اسرائیل از خاک ترکیه است و همچنین «آغاز فوری» معامله‌های گازی میان طرفین است.

در گزارش رسانه‌های خبری اسرائیل آمده است، آنکارا موافقت کرده است فعالیت‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در خاک ترکیه محدود و همچنین «صالح العاروی» از اعضای این جنبش از ورود به خاک ترکیه منع شود.

یکی دیگر از موارد تفاهم صورت گرفته میان رژیم صهیونیستی و ترکیه، بازگشت سفیران طرفین  است. همچنین این تفاهم خواهان لغو دعاوی اقامه شده علیه نظامیان ارتش اسرائیل به اتهام دست داشتن در جنایت «کشتی مرمره» است.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که تل‌آویو موافقت کرده است 20 میلیون دلار به عنوان غرامت به قربانیان کشتی مرمره بدهد و همچنین صندوق خیریه‌ای برای زیان‌دیدگان این حادثه تشکیل دهد.

این منابع در توصیف روابط آنکارا و تل‌آویو، اعلام کردند که این روابط «در برابر یک تحول تاریخی» قرار گرفته است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که عادی‌سازی روابط با اسرائیل امکان‌پذیر است زیرا بهبود ارتباطات به سود تمام کشورهای منطقه خواهد بود.

ترکیه در گذشته مهم‌ترین متحد اسرائیل در خاورمیانه به شمار می‌رفت اما پس از انتقادهای رجب طیب اردوغان از سیاست‌های این رژیم در قبال فلسطین و نیز برخی تنش‌های شدید به مانند حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کشتی ماوری مرمره که منجر به کشته شدن 9 تبعه ترک شد، روابط دولت «حزب عدالت و توسعه» و رژیم صهیونیستی سرد شده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    ترکیه در منطقه تنها شده مش خالد هم گوشی دستش اومد
  • پسر ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    از سرگرفتن سواری دادن ترکیه به اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس