یک پایگاه روسی نوشت، روسیه در زمان ریاست جمهوری بوریس یلتسین درخواست کمک رهبر کردهای ترکیه را رد کرد که امروزه پس از اقدامات خصمانه ترکیه قصد دارد این اشتباه را جبران کند.

 به گزارش مشرق، وب‌سایت تحلیلی «یارکس» در یادداشتی به قلم "میخائیل اوشیروف" کارشناس روس در مسائل خاورمیانه به انتقاد از سیاست‌های تجزیه‌طلبانه ترکیه در عراق و سوریه پرداخت: مقامات ترکیه آگاهانه سیاست تجزیه‌طلبی را در عراق و سوریه دنبال می‌کنند. هدف آنکارا از اقدامات دوگانه خود در این کشورها، ضمیمه کردن مناطق هم‌جوار با سوریه به ترکیه است، زیرا در این مناطق، ترکمن‌هایی ساکن‌اند که ازلحاظ نژاد به ترک‌های ترکیه نزدیک هستند. این ترکمن‌ها در اصل از آسیای میانه به سوریه آمدند.

به گفته نویسنده روس، ترکیه جایگاه و محل اصلی سکونت کردها است. حزب "پ پ ک" نماینده سیاسی کردها است که اغلب کردهای ترکیه را با هم متحد کرده است. این حزب سال‌ها است که مشغول مبارزه با ترکیه برای تشکیل کردستان مستقل است. ترکیه نیز میان کردهای عراق و کردهای سوریه برای خود حامیانی پیداکرده است و همراه با ایالات‌متحده آمریکا از آن‌ها پشتیبانی می‌کند و همین کردهای عراق و سوریه که تحت حمایت آمریکا و ترکیه هستند که به کشورهای خود خیانت می‌کنند و مانع از برقراری امنیت و ثبات در عراق و سوریه می‌شوند.

وی در ادامه می‌گوید: «حمایت ترکیه از ترکمن‌ها و کردهای سوریه به‌غایت جدی است، به‌گونه‌ای که ترکیه بارها تلاش کرده است که در مناطق شمالی سوریه طرح «منطقه پروازممنوع» را اجرا کند تا از پرواز جنگنده‌های روسیه و ارتش سوریه جلوگیری کند. ترکیه در این مناطق، تروریست‌های تحت حمایت خود را ازنظر تسلیحاتی تجهیز می‌کند و در عوض از آن‌ها نفت و یا اموال غارت‌شده (توسط داعش) را تحویل می‌گیرد. در امتداد مرز ترکیه با سوریه (در خاک ترکیه) همه‌جا انبار تسلیحات و مهمات، بیمارستان و ستادهای هماهنگی گروه تروریستی داعش قابل‌مشاهده است. اضافه بر این، کامیون‌های حمل سلاح و کامیون‌های نفت‌کش بدون توقف از مرز ترکیه ردوبدل می‌شوند. سوریه که همچنان در آتش گروه‌های تروریستی تحت حمایت ناتو و آمریکا بسر می‌برد، به کمک روسیه و ایران در حال آزادسازی مناطق مختلف کشور من‌جمله لاذقیه از تروریست‌ها است، اما از این‌طرف ترکیه همچنان به آتش شمال سوریه هیزم می‌افکند؛ تسلیحات داعش را تأمین می‌کند، مجروحین داعشی را درمان می‌کند؛ پناهگاه‌های اضطراری برای تروریست‌های داعش تدارک دیده و به شیوه‌های مختلف آن‌ها را به ادامه مبارزه تا سرنگونی اسد تشویق می‌کند».

اوشیروف خاطرنشان کرد: «ترکیه از سیاست تجزیه‌طلبانه خود دست‌بردار نیست و اخیرا نظامیان خود را به مناطق مختلف در شمال عراق گسیل داشته است که منجر به تنش شدید در روابط آنکارا و بغداد شده است. کردهای شمال عراق به‌طور کامل تحت کنترل خانواده بارزانی و ایالات‌متحده آمریکا هستند. ازآنجاکه گروه تروریستی داعش در عراق نفس‌های آخر خود را می‌کشد و بخش‌های زیادی از عراق از اشغال این گروه تروریستی درآمدند، مسئله احیاء کامل دولت عراق مطرح است که کل مناطق این کشور به‌ویژه کردستان را نیز در برمی‌گیرد. ترکیه با آگاهی از امر، به عراق آمد تا از وحدت و اتحاد عراق جلوگیری کند، چراکه ترکیه معتقد است کردستان عراق دولتی جداگانه از عراق است.»

کارشناس روس در پایان می‌گوید: «ارتش عراق تاکنون دو بار نابودشده است یک‌بار توسط آمریکا و بار دیگر توسط افسرهای به‌جامانده از رژیم صدام که در چارچوب داعش فعالیت می‌کنند. اما اکنون عراق به کمک ایران احیاء شده است و پارلمان عراق در حال رایزنی در خصوص کمک از روسیه در راستای مبارزه با تروریسم است و اقداماتی نیز در این زمینه انجام‌شده است. بنابراین در آینده نه‌چندان دور ارتش عراق به کمک روسیه و ایران به بالاترین سطح خود خواهد رسید و دولت عراق قادر خواهد بود تمام مناطق عراق به‌ویژه کردستان را کنترل کند و امنیت و ثبات را در کشور برقرار کند. در این شرایط یعنی بعد از احیای عراق، مسئله وحدت کردها بایستی مطرح شود و چون اکثر کردها در ترکیه زندگی می‌کنند بایستی دولت خودمختار و مستقل کردها در خاک ترکیه تشکیل شود. البته روسیه در زمان ریاست جمهوری یلتسین به درخواست رهبر کردهای ترکیه مبنی بر کمک جواب منفی داد که امروزه پس از اقدامات خصمانه ترکیه قصد دارد این اشتباه را به‌صورت راهبردی جبران کند و اکنون از هیچ کمکی به کردهای ترکیه برای رسیدن به آزادی و استقلال دریغ نمی‌کند و از دیگر سو، کرملین تلاش خواهد کرد از هرگونه تجزیه‌طلبی در عراق جلوگیری کند.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس