تحلیلگران معتقدند روسیه با نزدیک‌شدن به اپوزیسیون دولت اردوغان، سیگنال‌های فراوانی به رئیس‌جمهور ترکیه داده و موجب نگرانی شدید اردوغان و داوداوغلو از قدرت‌گرفتن معارضان حکومت آنان شده است.

گروه بین‌الملل مشرق - از چندی پیش در پی هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو 24 روسیه در حریم هوایی سوریه که به بحران بین روسیه و ترکیه بدل شد، پوتین خشمگین از خنجری که ترک‌ها بر پشت او زدند وعده داد که این عمل که در عرف دیپلماتیک معنایی جز حرکت کردن خلاف قاعده بازی نمی‌دهد را تلافی نماید. ترکیه که در قضیه سوریه تندروی عجیبی از خود نشان داد و عملا در پی عدم توفیق برای سرنگونی اسد، آرزوی امپراتوری عثمانی را به خاطره تاریخ سپرد، ماجراجویی‌های اخیر را درصدد همراه کردن دیگر کشورها با خود در باتلاقی که به آن گرفتار شده صورت داده است. اما روسیه روشی کاملا هوشمندانه را اتخاذ کرده است. دیدار «سرگئی لاوروف» -وزیر خارجه روسیه- با «صلاح‌الدین دمیرتاش» -رهبر حزب دموکراتیک خلق- را می‌توان در راستای این روش هوشمندانه تلقی کرد.

چرا روسیه با اپوزیسیون اردوغان رابطه ایجاد کرده است

در حالیکه برخی از تحلیلگران روس معتقدند که ایجاد رابطه از سوی روسیه با اپوزیسیون اردوغان نباید به ایجاد دشمنی بین دو دولت بیانجامد، «سرگئی لاوروف» -وزیر خارجه روسیه- در مسکو با «صلاح‌الدین دمیرتاش» -رهبر حزب دموکراتیک خلق- که از مخالفین درجه یک اردوغان و حامی کردهاست، دیدار کرد.

در پی این دیدار معناردار، باید به اظهارات زیرکانه لاوروف در دیدار با دمیرتاش هم توجه کرد که ماحصل آن را می‌توان در اتفاقات هفته‌ها و ما‌ه‌های آینده دید: «به خوبی می‌دانیم که کردهای عراق و سوریه برای دفاع از حریم‌شان در مقابل تروریست‌ها و بخصوص داعش از جان مایه می‌گذارند. روسیه آماده است که هر گونه حمایت از آنها داشته باشد. دیدگاه‌های حزب دموکراتیک خلق و دیگر احزاب اپوزیسیون نقش بسیار کمک‌کننده‌ای در تحقق این مهم دارد. احزاب دموکراتیک ترکیه نقش مهمی در وحدت ملی ترکیه دارند چرا که حقوق همه قومیت‌ها را به رسمیت می‌شناسند».

وزیر خارجه روسیه در گفتگو با دمیرتاش به این اشاره کرده که تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه بر علیه مردم این کشور نیست و صرفا به ستیزه‌جویی اردوغان و دولتش مربوط است.

دمیرتاش نیز در این دیدار اظهار داشت: «از روزی که به عنوان یک حزب اعلام موجودیت کردیم، هرگز خواستار تضعیف روابط با روسیه نبوده‌ایم. حرکت دولت ترکیه در قبال جنگنده روسی کاملا اشتباه بود و ما رسما از اقدام اردوغان تبری می‌جوییم. تحریم ترکیه از سوی روسیه به تجار و دانشجویان کشور من ضربه می‌زند. من اینجا هستم که اجازه ندهم این اتفاق بیافتد.»

رهبر حزب دموکراتیک خلق همچنین پیش از این دیدار در گفتگو با کانال تلویزیونی «اوزگور گون» ترکیه گفته بود: «این سیاست‌های غلط حزب عدالت و توسعه بود که منجر به ایجاد تنش با روسیه شد. طبیعت تنش با روسیه، خطرناک است. به مسکو می‌روم تا با لاوروف در این مورد سخن بگویم».

چرا روسیه با اپوزیسیون اردوغان رابطه ایجاد کرده است
صلاح‌الدین دمیرتاش

«سرگئی دمیدنکو» یکی از تحلیلگران برجسته روسیه معتقد است که روسیه برای اینکه به اردوغان نشان دهد که فارغ از وی خواستار نزدیکی به مردم ترکیه است، با اپوزیسیون وی ارتباط برقرار کرده است. او اظهار داشته: «چرا نباید با اپوزیسیون ترکیه ارتباط برقرار کنیم.  آنها دارای فکر مترقی بوده و خواهان گفتگو هستند. چرا باید ارتباطمان با حزب دموکراتیک خلق که اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون است را قطع کنیم؟».

«بوریس دولگوف» تحلیلگر برجسته روس در امور جهان عرب و اسلام، معتقد است که اتفاقا روسیه با ایجاد ارتباط با اپوزیسیون ترکیه، گام در راهی کاملا درست گذاشته است. البته دولگوف معتقد است که همکاری کنونی با اپوزیسیون به این زودی جواب نمی‌دهد چرا که اردوغان از قدرت بسیاری در سیستم سیاسی ترکیه برخوردار است. این تحلیلگر برجسته بر این باور است که دولت پوتین باید به علاوه از احزاب اپوزیسیون، با حزب کارگران کردستان که فعالیت آن از سوی اردوغان غیرقانونی اعلام شده هم ارتباط برقرار کند. وی اظهار داشت: «اینکه با اپوزیسیون یک کشور ارتباط برقرار کنیم از حیث قانون بین‌المللی هیچ اشکالی ندارد. اتفاقا کاملا درست است که با کسانی همزبان و همکلام شویم که قدرت را از راه دموکراتیک بدست می‌آورند».

چرا روسیه با اپوزیسیون اردوغان رابطه ایجاد کرده است 
بوریس دولگوف

«تحسین ترهان» از «حزب جمهوریخواه خلق» در گفتگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه اعلام کرده که پارلمان ترکیه بدون توجه به دولت اردوغان کاملا خواستار ایجاد روابط اقتصادی با روسیه است. به اعتقاد این نماینده، تنش اخیر میان دو کشوربه شدت به تجارت بین این دو لطمه زده و این بر عهده نمایندگان پارلمان است که نگذارند ارتباط نزدیک اقتصادی با روسیه قطع شود.  وی اظهار داشت: «من به اهمیت رابطه سیاسی و اقتصادی روسیه و کشورم در طی این چند سال اخیر به خوبی واقفم. این رابطه عمیق نباید به هیچ‌وجه تخریب شود».

دمیرتاش اولین مقام بلندپایه ترکیه است که پس از حادثه 24 نوامبر (هدف قرار دادن جنگنده روسی) از مسکو دیدار به عمل می‌آورد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با توجه به این دیدار، رابطه بین روسیه و دولت ترکیه بیش از پیش به تیرگی خواهد گرایید و ترکیه اکنون منتظر است تا ببیند روسیه مستقیما به سمت کردها خواهد رفت و یا رابطه با اپوزیسیون را در حد دوستی و همکاری با یک حزب حامی کردها حفظ می‌کند و فراتر نمی‌رود.

چرا روسیه با اپوزیسیون اردوغان رابطه ایجاد کرده است
مخالفین کرد اردوغان

حزب دموکراتیک خلق ترکیه نقش بسیار مهمی در عرصه سیاست این کشور دارد و در انتخابات اخیر توانست 13 درصد از آراء را به حساب خود واریز نماید و 56 کرسی پارلمان را بدست آورد. سه حزب دیگر از اپوزیسیون، در کنار این حزب هستند اما تفاوت این حزب با آنها در این است که ضمن مخالفت با اردوغان، از کردها هم حمایت می‌کند. روسیه به خوبی به این امر واقف است و دقیقا دیدار با رهبر این حزب، یعنی دست گذاشتن بر روی نقطه حساس دولت اردوغان.

ترکیه در جنوب شرقی خود به شدت با کردها درگیر است و هر دو طرف تلفات قابل توجهی می‌دهند؛ ارتش ترکیه بمباران می‌کند و معارضان هم با بمب‌گذاری و حملات غافلگیرکننده به نیروهای دولتی پاسخ می‌دهند. چندی پیش خیابان‌های ترکیه از مخالفین کرد انباشته شده بود و این اصلا به نفع اردوغان نیست. در حال حاضر، روسیه بازی را در اختیار دارد. دولت ترکیه، پس از حادثه سوخو 24 تاکنون حاضر به عذرخواهی نشده و حتی تلاش کرده یک قدم جلوتر گذاشته و از روسیه انتظار عذرخواهی داشته باشد. حتی اظهارات اخیر «مولت چاوش اوغلو» -وزیر خارجه ترکیه- هم نتوانسته به حل قضیه کمک کند. روسیه هم از دوستی با ملت ترکیه سخن می‌گوید و حساب اردوغان را از آنها سوا کرده است.

«یاچسلاو ماتوزوف» -رییس جامعه دوستی و همکاری با کشورهای عرب در روسیه- معتقد است که اتفاقا این بهترین فرصت برای ایجاد ارتباط با کردهای ترکیه است. چرا که روسیه میانه خوبی با کردهای سوریه دارد و با توجه به رابطه بسیار خوب کردهای ترکیه با کردهای سوریه، مثث اتحاد علیه اردوغان ایجاد خواهد شد. به باور وی، نقش روسیه نباید مانند آمریکا منفعت‌طلبانه و دوگانه باشد بلکه روسیه با توجه به کاریزمایی که در منطقه دارد باید نقش رهبری در جهت مقابله با حکومت‌های استبدادی همچون ترکیه را داشته باشد.


{$sepehr_media_1307108_400_300}


«سمن باگداساروف» -رییس مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیای مرکزی روسیه- معتقد است اتفاقا حزب دموکراتیک خلق ترکیه نه فقط حامی کردها که حامی ترک‌ها هم هست. وی بر این باور است که علاوه بر ایجاد رابطه با این حزب، باید با حزب جمهوریخواه خلق به رهبری «کمال کلیچداراوغلو» هم باب دوستی را باز کرد. باگداساروف معتقد است که هم اکنون جنگ داخلی شروع شده است. اردوغان و داود اوغلو در یک اشتباه استراتژیک سخن از آزادسازی اراضی دوره عثمانی از دست دزدان کردند که این امر آنها در مقابل کشورهای دیگر و احزاب صلح‌جوی ترکیه قرار داد.

«الکسی اوبرازتسوف» پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات آفریقا و آسیای روسیه، معتقد است که دمیرتاش سیاستمداری زیرک و موفق است. او از وکالت شروع کرد و بعد وارد فعالیت حقوق ‌بشری و سپس وارد سیاست شد. حزب او در دور اول حضور، آرای خوبی به دست آورد و در انتخابات گذشته با آنکه تحت فشار شدید اردوغان بود، کرسی‌های قابل توجهی را کسب کرد. اگر به همین منوال پیش برود و اگر اتفاقی برای او پیش نیاورند، آینده بسیار روشنی در عرضه سیاسی ترکیه خواهد داشت. روسیه این را به خوبی می‌داند و به همین دلیل او را انتخاب کرده است. این کارشناس، معتقد است که اتفاقا حرکت روسیه بسیار درست بوده چرا که باید دولت اردوغان در وهله اول در عرصه سیاست داخلی درگیر گردد تا توانایی بازی در خارج از او گرفته شود.


چرا روسیه با اپوزیسیون اردوغان رابطه ایجاد کرده است /// ایجاد رابطه روسیه با اپوزیسیون دولت ترکیه چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ /// آماده جهت ملاحظه ///


با توجه به اینکه بزودی قرار است که دفتر نمایندگی حزب دموکراتیک خلق ترکیه در مسکو ایجاد شود و با عنایت به استقبال بسیار گرم از وی در دیدار مسکو، می‌توان صدق وعده هفته گذشته پوتین را که اعلام کرده بود چشم‌اندازی برای ترمیم روابط با دولت اردوغان نمی‌بیند، دریافت.

اندیشکده استراتفور آمریکا معتقد است که روسیه با انتخاب دمیرتاش، نشان داد که نقطه ضعف اصلی اردوغان را در ایجاد رابطه و دوستی با کردها می‌بیند. به ادعای این اندیشکده، دمیرتاش هم با پاسخ مثبت به مسکو، این سیگنال را به اردوغان داد که باید کردها را به عنوان یک بازیگر اصلی در صحنه سیاست داخلی ترکیه بپذیرد، آنها را در انتخابات جدی بگیرد و دست از سرکوب آنها در خیابان‌ها بردارد. استراتفور بر این باور است که دیداری در این سطح بالا پس از اینکه روسیه چندین مرتبه از آشتی با ترکیه امتناع کرده، می‌تواند بسیار معنادار باشد و معنای آن را باید در آینده نزدیک درک کرد.

چرا روسیه با اپوزیسیون اردوغان رابطه ایجاد کرده است

به هر حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که روسیه با نزدیکی به اپوزیسیون دولت اردوغان سیگنال‌های منفی فراوانی را به رییس جمهور ترکیه داده و هم‌اکنون موجب نگرانی شدید اردوغان و داود اوغلو شده است. باید به انتظار نشست و دید روسیه که هم‌اکنون حزب دموکراتیک خلق که راه حل مسالمت‌آمیز را برای کردها در نظر دارد و مانند «پ.ک.ک» درگیری و خون‌ریزی را نمی‌خواهد را ترجیح داده، آیا به سوی «پ.ک.ک» متمایل خواهد شد؟ آیا حمایت همه جانبه روسیه از کردها، شامل کمک‌های تسلیحاتی هم خواهد بود؟؛ اتفاقی که می‌تواند ترکیه را تا یک جنگ داخلی پیش ببرد و کار را برای اردوغان بیش از آنچه امروز است، دشوار کند.


منابع:

http://sputniknews.com/europe/20151223/1032180749/russia-turkey-opposition.html

http://sputniknews.com/politics/20151220/1032062017/lavrov-turkey-meeting-kurds.html

http://fortruss.blogspot.ro/2015/12/turkey-descends-into-civil-war-as-pro.html

http://ekurd.net/turkeys-kurdish-politician-moscow-2015-12-23

http://www.bbc.com/news/world-europe-33675549


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    منتظر گزارش ویژه همکاری روسیه و اسرائیل در دمشق هستم
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    پوتین سیاست مدار ذکی و فطن و تیزهوشی است سرنوشت قطعی و محتوم اردوغان در معارضه با پوتین و روس ها چیزی جز سقوط در فاضلاب نیست و تردید ندارم آمریکا و ناتو هم کمکی به او نخواهند کرد کمااینکه سرنوشت محتوم کسانی که به ملت خودشان خیانت میکنند و به جای تامین منافع کشورشان منافع اجانب را تامین میکنند سقوط در مستراح است مرادم مستراح تاریخ نیست منظورم مستراح واقعی است
  • mojtaba ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    salam torkie be tarikh pivast,torkie be 4 mantaghe ya keshvar taghsim mishe,,iran ham rahatar aghay mikone ,,va amrika ham 15 milyon naftesh ro mibare ,hala ta 2020,,,badesh khoda karime ,payande iran va emam khamenie va mashregh
  • ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    حیدر العبادی" ، امروز( جمعه) در گفت و گو با الشرق الاوسط ، تاکید کرد: مقام های ترکیه می گویند که نیروهای نظامی خود را به عراق فرستاده اند تا نیروئی نظامی در مقابل نیروی نظامی ایران تشکیل بدهند ولی واقعیت اینست که ایران به عنوان کشوری همسایه و چه بسا دارای نوعی نفوذ به علت داشتن طولانی ترین مرز با عراق هیچ نیروی نظامی خود را در خاک کشور ما مستقر نکرده است.
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    دم پوتین گرم.
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    روسیه اگر میتونست یک فکری به حال خودش و اکراین میکرد...خخخ
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    قدرت روسیه در برابر قدرت آمریکا قدرتی تک بعدی و پوشالی است چرا که روسیه به لحاظ قدرت نرم و نفوذ فرهنگی حرفی برای گفتن در برابر آمریکا ندارد
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    اجب....
  • مخلوق خدا ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    برای جلوگیری از یاران داعش هر کاری مسکو انجام بده کار خیره ایشالا موفق شن
  • جبار ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    وقتی این همه تعریف و تمجید از پوتین می شنوم خنده ام می گیرد!!!
  • ناشناس ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    به حماقت خودت بخند .
  • ناشناس ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    حمایت از اپوزیسیون در ترکیه توسط روسیه میتواند باعث برکناری اردوغان و آینده ای بهتر برای ترکیه و منطقه بشود .
  • ناشناس ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    درود بر برادر پوتین که سیاست مداری باهوش و زیرک است .
  • ناشناس ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    منتظر پاسخ کوبنده و دندان شکن حزب الله به رژیم کودک کش اسرائیل با همکاری اطلاعاتی ایران و روسیه باش .
  • ناشناس ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    فارسی را پاس بداریم .
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    اقایونی که امروز سنگ روسیه و پوتین رو به خواطر چن تا جنگنده ای که اورده تو سوریه و مخالفت های ظاهری رو با ترکیه داره به سینه میزنید لطفا نظری به تاریخ بیاندازید و بیبین همین روسه چه کار هایی با ایران کرده
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    تو که با دوستای اسرائیلیت در اتباطی خب ز اونا بپرس
  • ناشناس ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مهم این است که روسیه امروز در جهت محور مقاومت حرکت میکند و ما باید از فرصت اتحاد با روسیه برای تقابل با امریکا شیطان بزرگ بهره ببریم و منافع ملی خودمان را تضمین کنیم .
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    در عین حال که ترکیه رویه احمقانه ای در همسو شدن با آمریکا و عربستان پیش گرفته اما از لحاظ منافع ملی, به هیچ عنوان نباید از دیدارهایی که موجبات تشویق تجزیه طلبان چه در ترکیه, سوریه و عراق میشود استقبال کنیم چراکه اگر به روند کلی اپوزیسیونهای خاص نگاه کنیم دقیقا همان نقشه اسرائیل و آمریکا در جهت تجزیه همسایگان ما مشاهده میشود و متأسفانه اردوغان به طرز احمقانه ای در تخیل امپراتوری همپای آمریکا شد.
  • احمد از بروجرد ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مرگ بر امريكا و كساني كه متمايل به غرب و امريكا و اروپا هستند مرگ بر منافقيني كه چهرشان چند سال است پشت نقاب بوده و هم اكنون به خواست و اراده خداوند متعال نقاب از چهره شان مي افتد و توسط خداوند متعال آبرويشان ريخته مي شود مگر مي شود 600 هزار كشته و شهيد بدهي بعد مملكت را دو دسته تحويل امريكا بدهي زهي خيال باطل مگر از روي جنازه هزاران جان بر كف رد بشويد مرگ بر امريكا مرگ بر منافقين داخلي و خارجي .
  • فیهاد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    اقای دمیر تاش خیلی بی رحمانه میتونه پ کک را به به کود و خاکستر تبدیل کند...
  • صادق ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام. امیدوارم این همکاری با مخالفان ترکیه شامل تروریست های پ ک ک نشود. که در این صورت آقای پوتین با اردوغان مشابه می شود. یادمان نرود سلف پ ک ک ( پژاک ) چند سال پیش چه ناامنی هایی در شمالغرب کشور ایجاد کرده بود . ایران و ترکیه دشمن مشترک دارند و هماهنگی نهادهای امنیتی ایران و ترکیه در مرز مشترک دو کشور برای امنیت هر دو ملت حیاتی است. دوستان چه راحت کف می زنند. !!!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    یعنی دخالت در امور سایر کشورها همچون اکراین و ترکیه و...تیز هوشی هست!!!
  • طاهر ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام تبریک به مناسبت تازه مسلمان شدنت و تبریک به این همه همتت که کلمات اصیل و قدیمی مثل مستراح را هم فرا گرفته ای . خداییش از نسل جوان ایرانی اکثرا کلمه مستراح را بلد نیستد و معنی آن را هم نمی دانند چون در صد خیلی خیلی کم مردم ( قدیمیا ) آن را بکار می برند . در مورد ترکیه الان افکار عمومی مردم ترکیه با اردوغان است و شدیدا ضد روسیه و معارضان با اینکارشان قطعا خود را نزد افکار عمومی خیانت کار تر نشان می دهند تااردوغان . و همین ساده اندیشی و ندانم کاری مخالفان است که چند ساله که اردوغان تکه تاز است
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مهم اینه که یادمون باشه روسیه فقط به فکر منافع خودشه..تاریخ رو هم نبینیم در گذشته ای نه چندان نور همین روسیه در سازمان ملل رای به تحریم ما داد..قطعنامه ای که براحتی میتونست وتو کنه...
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    برات میفرستم
  • مرتضیsk ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    همین لحن رو به آقایونی که سنگِ اِمریکا جنایتکار بخاطر برجام به سینه میزنن هم بگو حالا کاری به دبـّه های ارایه شده پس از توافقات نداریم
  • فیهاد ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    اینایی که از پوتین تمجید میکنند و پشتش قایم میشند تاریخ نشون داده خانه به دوشن.چیزی که باعث میشه ادم سر اعتقادش بمونه شرف است.کسی که شرف نداشته باشه مثل گرد و غبار و برگ های خشگیده ی پاییزی با هر نسیمی به هر سمتو سویی پایینتر از خاک دوانده میشوند.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق جان! پوتین داره از جدایی طلبان کرد حمایت می کند که گروهک ضد انقلاب پژاک نیز جزء زیر شاخه های این جدایی طلبان هستند.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    به نظر میاد روسیه بازی خطرناکی رو شروع کرده با تحریک مخالفان ترکیه دود این کار تو چشم ایران هم خواهد رفت به نظر میاد منفعت روسیه در قبل بمباران داعش از ضررش کمتر خواهد بود البته روسیه نیز دچار ضرر خواهد شد مانند 24 سال قبل
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    احسنت فارسی را پاس بداریم مشرق صرفا کامنت های فارسی زبان را منتشر کن و کامنت این حضرت آقا را به دلیل بی احترامی به زبان پارسی حذف کن
  • بنده ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    درحال حاظر پوتين بادشمنان ما مبارزه ولي اردوغان حمايت مي كنه ازداعش گرفته تاعربستان واسرائيل
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    چی شده انتقاد ازپوتین هم تابو شده.
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    از نظر اقتصادی هم همچنین. تولید ناخالص داخلی امریکا 14 برابر روسیه هست.خواهشا چاپ کنید
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    بخاطر لجبازی با ترکیه عقلتونو تعطیل کردید پ ک ک و شاخه ی ایرانی اش یعنی پژاک بعد از عراق سوریه و ترکیه هدفش تجزیه ایران هست.ایا میخواهید یک اسراییل دیگه بغل گوشتون تاسیس بشه.خواهشا چاپ کنید
  • مرتضیsk ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    عالم سیاست عمیق تر ازین حرفاست ، قضیه کوبا یه نمونه ساده است به قول اِمریکائها ، روسها در عالم سیاست به شطرنج بازان حرفه ائی معروفن !
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    فعلا که ترکیه دوست بزرگی به نام داعش دارد که دشمن ایران است و همینهایی که ترورییست نامیدید، در حال جنگ با داعش هستند.
  • مرتضیsk ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    اونوقت اگه بری تعریف و تمجید رسانه های اصلاح طلب از اِمریکا و اوباما ببینی چی داری بگی ؟ در ضمن متوجه نمیشم چرا حالا که پوتین خار چشم داعش و حامیان عربی و اِمریکاییش شده شما خندت گرفته !
  • ناشناس ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    زهی آفرین به تو مرد ادیب که با ادبت سیاست هم میکنی. مرحبا
  • ناشناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    خوب بخند مگه اشکالی داره دفعه بعد تو یه چیزی میگی دیگران میخندن. غصه نخور
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    با این اقدام روسیه در شرایط فعلی موافقم ، باید ترکیه را به عرصه جنگ داخلی کشاند تا دولت ترکیه بفهمد یه من ماست چقدر کره می دهد
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    من به کردها اعتماد دارم تا حالا که خنجر از پشت نزدن
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مرگ بر فاشیست های نژاد پرست که هر جا ..... باشند هستن.اردوغان یه آشغاله.
  • حسین ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    شماها به جای تیتر خبر تون بهتر بود میزدین : روسیه چگونه اجازه داد هواپیماهای اسرایل بیان دمشق و بزنن و در برن.. به قول یکی از دوستان ادم از تعریفای شماها از پوتین خندش میگیره... البته حنما امریکا نقش داشته وگرنه اونجا که اس 400 با برد رادار 600 کلیومتر و هواپیماهای سوخوی 30 نیست. جمع کنین بساتتون.
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    بخواب بینیم حال نداری شورشو در اوردین چند تا ادم غربگرا اومدن مشرق نظر میدن عشق امریکایی
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    از تو مسخره تر و بی فکر تر هم ادم وجود نداره
  • مدیر یه سایت پربازدید ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام این متن زیاد طولانی نیست اما قالب سایتتون جوری که زیاد به نظر میاد ،،، لطفا از قالب دیگه استفاده کنید قالبی که عریض تر از این باشه عکس ها و متن ها رو جذاب می کنه واسه خوندن
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    هرکه با پوتین در افتاد ور افتاد ! قابل توجه بدبخت های چشم انتظار آمریکا
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    آب روبریز همون جا و یه مقدار هم برای ارباب اردوغانت نگه دار
  • مهگانه ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    ضمن تبریک به پوتین عزیز که کارهای سنجیده ای می کند فکر می کنم اوضاع داخلی ترکیه برای کسی که علاقمند به بازی کردن در آن هست ایجاب می کند که با هر دو حزب کردی و حتی با پ ک ک مذاکره و تعامل کند و به نظرم در آینده نزدیک هم روسیه همین کار را خواهد کرد
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    شما هم یه کمی اطلاعات رو بالا ببر بعد نظر بده مستر فنگ
  • ناشناس ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    کسی که به هموطن خودش اهانت یکنه داره حرف از ادب میزنه .یه نگاه به کامنتهات بنداز جناب تازه مسلمان!!
  • ناشناس ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    یه روز ما حسابی به ریش اینها میخندیم زیاد دور نیست جبار جان :))) ولشون کن کلا تعطیلن
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    تو همون با امریکا عشقت با اون فرهنگش و قدرت نرمش حال کن برات ویزای امریکا گرفتم برو که دیگه برنگردی
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    همونی که تو بهش میگی تروریست(پ ک ک) ضربات سنگینی رو به داعش وارد کرد و داعش در زمان اوجش اولین شکست رو تجربه کرد ولی ترکیه همه رقمه حامی و پشتیبان داعش بود.
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    ترکیه باید سزای کار خودشو ببینه تو کشور سوریه از مخالفین و داعش حمایت می کنه حالا نوبت خودشه دچار جنگ داخلی بشه "چاه مکن بهر کسی اول خودت بعد کسی"
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    باش تا خبرت کنم
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    خدا وکیلی باید بریم سیاست خارجی رو ازشون یاد بگیرم
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    مشرق جان اسم اصلي حزب دميرتاش، حزب دمكراتيك خلق ها مي باشد
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    پس لطفا یک نگاهی به امریکا و انگلیس و سایر کشور ها هم بی انداز ببین چه بلایی سر ایران اوردند بقول امام ملاک حال حاضر افراد است و ملاک حال حاضر کشور هاست که متاسفانه امریکا همچنان با ما خصمانه رفتار می کند اما روسیه نه
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    اقای محترم دشمن مشترک چیه از خودت در اوردی کرد ها هم ادم هستند می خواهند زندگی کنند اردوغان پا روی گلوشون گذاشته همه را که نباید با چند نفر دیوانه مثل پ ک ک یا پژاک یا بارزانی مقایسه کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس