گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

تله‌پاتی VOA و BBC منظور رئیس جمهور کیهان بود!

بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در یک تله‌پاتی با رئیس جمهور می‌گویند منظور تندگویی روحانی در نمایشگاه مطبوعات کیهان بوده است.
وبسایت صدای آمریکا نوشت: حسن روحانی در نمایشگاه مطبوعات گفت: «شما از برخی از نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود، فردا کجا تعطیل می‌شود، مگر قابل تحمل است که در یک کشوری برخی از رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آنها مقرر باشد که نه تنها هرچه می‌خواهند بگویند بلکه گاهی هم به عنوان پلیس مخفی عمل کنند؟»
VOA افزود: به نظر می‌رسد اشاره حسن روحانی عمدتاً به روزنامه کیهان است. همزمان وبسایت بی‌بی‌سی با استقبال از پرخاشگری روحانی نوشت: حسن روحانی به شدت از رسانه‌هایی که حاشیه امن دارند و کار «پلیس مخفی» را انجام می‌دهند انتقاد کرده و گفته است: «از برخی نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود». آقای روحانی این حرف را در نمایشگاه مطبوعات زده است، یعنی در روزی که روزنامه کیهان تیتر اصلی خود را به گزارشی در مورد «پروژه نفوذ در مدیریت سایبری» اختصاص داده است، کیهان در این گزارش نزار زکا، شهروند لبنانی بازداشت شده در ایران را «افسر ارشد عملیاتی آژانس توسعه ملی آمریکا» معرفی کرده و نوشته که او از طریق یکی از مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران به کشور وارد شده و به سطوح عالی مدیریتی وزارت ارتباطات نفوذ کرده است.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: بنابراین به نظر می‌رسد که آقای روحانی با توجه به رابطه نزدیک روزنامه کیهان با سازمان اطلاعات سپاه، نگران گسترده شدن حوزه بازداشت‌های اخیر به مدیران ارشد دولتی و مشخصاً بازداشت احتمالی آقای جهانگرد باشد.
نیک‌آهنگ کوثر همکار فراری نشریات زنجیره‌ای نیز با اشاره به یادداشت مدیرمسئول کیهان در سال 82 و با عنوان «خانه عنکبوت» که به معرفی شبکه نفوذ در رسانه‌ها اختصاص داشت، نوشت: کیهان پروژه جدید «خانه عنکبوت» را به اجرا گذاشته است. گفتنی است تقریباً تمامی کسانی که سال 82 در یادداشت کیهان از آنها با حروف اختصاری نام آنان و به عنوان عوامل نفوذی یاد شده بود، امروزه به آمریکا و انگلیس گریخته و پناهندگی گرفته‌اند.
یادآور می‌شود آقای روحانی دیروز در حاشیه نمایشگاه مطبوعات خطاب به همسر احسان مازندرانی- مدیر مسئول بازداشت شده روزنامه فرهیختگان - ارگان دانشگاه آزاد- و از فعالان فتنه 88- گفت: این جوانان سرمایه‌های نظام هستند و نباید دلسردشان کنیم(!)

از التماس معاونت مطبوعاتی تا عقده‌گشایی علیه منتقدان

سایت وابسته به معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌گوید «ای کاش دلواپس‌ها برای همیشه نمایشگاه مطبوعات را تحریم کنند».
خبر آن‌لاین در مطلبی با عنوان مذکور و ضمن ادعای اینکه نشریات مغرض، تندرو و تخریب‌گر هستند مدعی شد: عقبه فکری این رسانه‌ها در کشور، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ده درصد کل جامعه را تشکیل می‌دهد. همزمان روزنامه دست چندم «مردم‌سالاری» تیتر اول سفارشی خود را به عنوان «تحریم بی‌اثر نمایشگاه مطبوعات به بهانه تحدید قلم!» اختصاص داد. روزنامه جمهوری اسلامی نیز در تیتر صفحه اول خود از قول معاون مطبوعاتی مدعی شد «همه طیف‌ها در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند».
تقلای سایت وابسته به انتظامی و برخی نشریات همسو برای بی‌اهمیت‌نمایی عدم شرکت مطبوعات معترض به «تبعیض در پرداخت یارانه» و «اعمال فشار و محدودیت علیه منتقدان» در حالی است که معاون مطبوعاتی و برخی مقامات دولتی طی یک هفته گذشته، لابی گسترده و التماس‌گونه‌ای را برای فریب مطبوعات منتقد و باز گرداندن آنها به نمایشگاه انجام داده بودند اما اکنون که این عملیات فریب نتیجه نداده و منتقدان مغرض، افکار عمومی را متوجه نمایشی بودن تکریم مطبوعات و بی‌صداقتی برخی دولتمردان کرده‌اند، از زاویه مخالف وارد ماجرا شده‌اند.

ناامیدی و نگرانی رسانه‌های آمریکایی از عواقب برخورد با شبکه نفوذ در ایران

بازتاب برخی سرحلقه‌های نفوذ بیگانه در مطبوعات موجب نگرانی در رسانه‌های آمریکایی شده است. این نشریات در عین حال می‌کوشند برخورد با شبکه نفوذ غرب را به دعواهای جناحی و تقابل با دولت نسبت دهند.
نیویورک تایمز در این زمینه نوشت: با توجه به بازداشت چند روزنامه‌نگار و یک بازرگان آمریکایی-ایرانی می‌توان گفت: حتما سرکوب بدتر خواهد شد. تندروها در سپاه‌پاسداران نشان می‌دهند که در مقابل عادی‌سازی روابط با غرب تا کجا حاضرند پیش بروند. رهبر جمهوری اسلامی اجازه توافق را داد اما آمریکا را به عنوان دشمن اصلی محکوم کرده و درباره نفوذ آمریکا برای زدن ریشه‌های انقلاب هشدار داده است. روحانی مجبور است روی خط باریکی حرکت کند. او می‌گوید نباید با کلمه نفوذ بازی شود یا هشدار رهبری مورد استفاده جناحی و سیاسی قرار بگیرد. روحانی به حمایت رهبری و سپاه‌پاسداران برای اجرای توافق نیاز دارد.
از سوی دیگر واشنگتن پست در گزارشی خاطرنشان کرد: موج دستگیری‌ها که هدفش روزنامه‌نگاران و یک فعال فناوری لبنانی پیشتر شاغل در آمریکا بود، می‌تواند به عمیق‌تر شدن رویارویی سیاسی حتی در نخستین گام اجرای توافق هسته‌ای، منجر شود.
این روزنامه در ادامه آورده است: سی و ششمین سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران صحنه تظاهرات و شعارهای آشنای «مرگ بر آمریکا» بود، اما یک ویژگی جدید هم در آن دیده می‌شد، مبارزه روز‌افزون میان تندروها و مخالفانشان بر سر میزان تغییرات در ایران پس از توافق هسته‌ای با آمریکا و دیگر قدرت‌ها. در میانه این کشمکش آیت‌الله خامنه‌ای (رهبرمعظم انقلاب) قرار دارد که می‌کوشد پیام خود  را روشن کند و بگوید توافق هسته‌ای می‌تواند برقرار بماند اما گشایش روابط با واشنگتن در آینده گزینه مدنظر نیست.
تظاهرات مقابل ساختمان سفارت پیشین آمریکا که صحنه 444 روز گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی بود، آخرین نمایش عزم اصولگرایان در ایران برای قدرتنمایی در برابر اصلاح‌طلبان بود؛ رقابتی که به دهه‌ها قبل باز می‌گردد. حسن روحانی می‌کوشد از توافق هسته‌ای به عنوان اهرمی برای تماس فراگیر با غرب استفاده کند.
این روزنامه افزود: رهبر عالی ایران تأکید کرد  شعار مرگ بر آمریکا همیشگی است، این شعار خطاب به ملت آمریکا نیست بلکه اعتراض بر تکبر و سیاست‌های دولت آمریکاست.
در این میان روزنامه وال‌استریت ژورنال معتقد است: توافق هسته‌ای بدست آمد؛ اما تندروهای ایران با انجام یک سری اقدامات، مشغول دفع تلاش‌ها برای ورود ایران به جهان خارج هستند. اصلاح‌طلبان  هر روز بیش از دیروز میدان را که عبارت است از «گشایش جمهوری اسلامی به روی خارج» می‌بازند.
در این خصوص، «مهدی خلجی» کارشناس مسائل ایران در «موسسه سیاست خاور نزدیک» در واشنگتن معتقد است: این شروع پایان کار است. آنچه که ما هم در داخل و هم در خارج از ایران شاهد آن خواهیم بود؛ یک ایرانی است که سیاستی خصمانه‌تر را دنبال خواهد کرد.
وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: «سپاه پاسداران» به طرزی مشخص و بارز سطح درگیری مستقیم خود را در جنگ سوریه توسعه داده است. ایران به موازات حضور قوی نظامی در سوریه، ماه پیش یک فروند موشک بالستیک جدید دوربرد هدایت شونده با دقت بالا را آزمایش کرد. داخل ایران هم یک سری اقدامات صورت می‌گیرد. از جمله این اقدامات یک سری بازداشت‌هاست که اخیرا اتفاق افتاده است. ماه گذشته یک تاجر آمریکایی- ایرانی به نام «سیامک نمازی»  در تهران بازداشت شد. در ماه سپتامبر هم «نزار زکا» تبعه لبنانی و متخصص فناوری اطلاعات بازداشت شد.
وال استریت ژورنال نوشت: این محدویت‌ها، کار نرمش بیشتر در سیاست خارجی و در مذاکرات با قدرت‌های جهانی را اگر نگوییم ناممکن، حداقل سخت‌تر خواهد کرد. مقامات ایرانی هیچ امتیاز آشکاری نمی‌توانند بدهند. به گفته «اندرو کورتونوف» مدیرکل «شورای امور بین‌الملل» روسیه که اخیرا دیداری با مقامات ایران داشت، معتقد است« آنها بعد از توافق هسته‌ای نمی‌خواهند به کسانی که هم‌اکنون خود را آماده بلعیدن یکجای آنها می‌کنند؛ یک بهانه و برگ برنده به دستشان بدهند.»

ما بی‌شماریم چیزی حدود 2 هزار نفر!

یک روزنامه زنجیره‌ای فاش کرد این طیف از مطبوعات با وجود طمطراق فراوان روی دکه، فاقد مخاطب و تیراژ هستند و بسیاری از آنها تیراژی زیر 10 هزار دارند.
روزنامه بهار در سرمقاله خود اذعان کرده که اغلب این نشریات زیر 10‌هزار تیراژ دارند و البته عمده این تیراژ هم برگشتی (فروش نارفته) است. این روزنامه در اولین روز افتتاح نمایشگاه مطبوعات ادامه می‌دهد: باورکردنی نیست اما در همین تهران، دفتری 50 متری را می‌توان سراغ گرفت که با 6 نفر (درست خواندید 6 نفر!) همزمان چهار روزنامه 12 صفحه‌ای را آماده و شبانه به چاپخانه ارسال و با تیراژهای 1000 (هزار!) تا 2000 (دو هزار!) نسخه به زیور چاپ می‌آرایند! البته فلسفه وجودی این دکان‌های به اصطلاح مطبوعاتی که شأن و جایگاه اهل اصیل رسانه را نیز مخدوش کرده، پول و درآمدهای هنگفت مالی از طریق لابی کردن با برخی مراکز مختلف است که فضای آلوده و بس مفسده‌انگیزی را در فضای رسانه‌ای حاکم کرده‌اند. اینکه همین چسبیده‌ها در «به اصطلاح روزنامه‌ها»ی فاکتور یک آگهی را دو میلیون صادر و 5/1 میلیون را به مسئول آگهی‌های فلان مرکز تقدیم می‌کنند و 500 هزار تومان هم به جیب جمع محدود دوستانه خودشان ریخته می‌شود، یک دکان چند نبش با درآمدهای میلیاردی، آن هم در فضای راکد کنونی اقتصادی کشور نیست؟
این گزارش در حالی است که دو هفته پیش سایت اصلاح‌طلب انتخاب به واسطه یک دعوای داخلی با روزنامه زنجیره‌ای آرمان فاش کرد تیراژ روزنامه آرمان (وابسته به خانواده هاشمی) زیر 5 هزار نفر می‌باشد و نیمی از این تیراژ هم برگشتی است! چند سال پیش از این یک نشریه طنز با شمارگان چند صفحه نسخه، همواره می‌نوشت؛ «تیراژ: زیر یک میلیون»!
این نکته نیز گفتنی است که آشوب‌طلبان حزبی و رسانه‌ای در سال 88 با ایجاد فضای روانی و زیادنمایی ادعا می‌کردند «ما بی‌شماریم» اما در نهایت کار معلوم شد همان گروهک‌های ورشکسته همیشگی هستند که خود را پشت مردم پنهان می‌کنند.

جروزالم‌پست: نقش‌آفرینی روسیه دست ایران را در جولان بازتر کرد

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: حضور روسیه در سوریه که باعث گسترش حضور دردسرساز متحدان این کشور در نزدیکی مرز اسرائیل و تقویت حضور نیروی قدس سپاه، حزب‌الله و یگان‌های نظامی «بشار اسد» در مرز اسرائیل شده، برای تل‌آویو نامطلوب است.
این روزنامه صهیونیستی نوشت: تا چندی پیش روستای الخضر سوریه در بلندی‌های جولان تنها پایگاه حکومت «بشار اسد» در نزدیکی مرز اسرائیل بود اما، در هفته‌های گذشته و با شروع پشتیبانی روسیه از سوریه، شمار نیروهای ایران و حزب‌الله که با گروه‌های مسلح در حال جنگ هستند و نیز نیروهای حکومت اسد در این بخش مرزی افزایش یافته و روند بازپس گرفتن مواضعی که این حکومت در بلندی‌های جولان از دست داده بود، شروع شده است. نیروهای ایرانی و حزب‌الله مایلند به هر جایی که تحت کنترل حکومت اسد است، به ویژه مناطقی که می‌تواند برای حملات راکتی، موشکی و بمبگذاری و یا حملات نفوذی به اسرائیل استفاده شود، سرازیر شوند.
جروزالم پست افزود: جنگنده‌های روسی چنان نزدیک مرز اسرائیل پرواز می‌کنند که باعث تعجب اسرائیل است، اسرائیلی که در ابتدا فکر می‌کرد هواپیماهای روسیه در شمال شرق و شمال غرب سوریه مبادرت به حملات هوایی می‌کنند. همه این موارد به آن معناست که فرماندهی شمال IDF، اطلاعات ارتش و نیروی هوایی باید به فکر تنظیم دوباره آمادگی‌شان در این جبهه بسیار متشنج باشند.
جروزالم پست به نقل از «یاکوف عامیدور» مشاور سابق امنیت ملی «بنیامین نتانیاهو» نوشت: افزایش شمار روس‌ها در سوریه و سلطه ایران و حزب‌الله بر مناطق شمال مرز اسرائيل و سوریه ممکن است به زودی واقعیت‌های منطقه را تغییر دهد.

** وطن امروز

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت‌الاسلام سیبویه

رهبر حکیم انقلاب اسلامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد‌حسین سیبویه را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم متقی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسین سیبویه را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم متقی مرحوم حجه‌00‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسین سیبویه را به بازماندگان آن مرحوم و ارادتمندان و علاقه‌مندان به ایشان تسلیت می‌گویم و برای ایشان رحمت و غفران واسعه الهی را مسألت می‌نمایم.
سید علی خامنه‌ای
۱۶ آبان ۱۳۹۴


رسیدگی فوق‌العاده به کرسنت

هشتادوهفتمین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا دیروز برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در این نشست درباره اخباری در ارتباط با قطعی شدن حکم پرونده کرسنت، اظهار داشت: سیر رسیدگی به این پرونده طولانی است با این حال حکمی از سوی دیوانعالی کشور صادر شد که پس از درخواست اعمال ماده 18 و پذیرفتن شدن آن، رأی نقض شد با این حال حکم دادگاه به قوت خود باقی‌ماند. درحال حاضر نیز با توجه به اینکه ماده 477 جای خود را به اعمال ماده 18 داده است درخواست رسیدگی فوق‌العاده مطرح شده است. به گزارش میزان، وی درباره آخرین وضعیت پیگیری قضایی فاجعه منا نیز گفت: قوه‌قضائیه با  سایر حقوقدانان و همچنین خارج از دستگاه قضا از لحاظ حقوقی در حال پیگیری این مساله است. دادستان کل کشور نیز در همین زمینه نامه‌ای به مسؤولان قضایی عربستان ارسال کرده است. وی درباره آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان و اینکه وکیل وی مدعی شده «هنوز حکم به ما ابلاغ نشده است» اظهار کرد: حکم قطعا صادر شده است و درباره اینکه حکم ابلاغ شده یا خیر اطلاعی ندارم. سخنگوی دستگاه قضا درباره اینکه مقامات آمریکایی صحبت‌هایی درباره جزئیات حکم جیسون رضاییان داشته‌اند، گفت: حتی اگر به طور رسمی ابلاغ نشده باشد اما ممکن است از طریق وکیل به جزئیات حکم دسترسی داشته و سخنانی را مطرح کنند. سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازداشت خبرنگاران نفوذی ارتباط مستقیمی با جیسون رضاییان داشته است، گفت: بنده بیان کردم که همه بازداشت‌شده‌ها خبرنگار نیستند و حتی رسانه‌ای نیز نیستند؛ اطلاع دقیقی ندارم اما این افراد با آن فردی که نام برده شد ارتباط مستقیمی نداشته‌اند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

برای اجرای برجام منتظر بسته شدن پرونده ایران هستیم

دبیر شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه هیات نظارت بر برجام هنوز تشکیل نشده است، گفت: هنوز مشغول گزینش و انتخاب افراد هوشمند برای این هیات هستیم. به گزارش صداوسیما، علی شمخانی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه بعد از برجام چهره ایران عوض می‌شود، اظهار کرد: آنچه بعد از برجام تغییر خواهد کرد چهره کاذبی است که غربی‌ها از ایران ساخته‌اند نه چهره واقعی.   وی با بیان اینکه تصویر ایران در حال دفاع از فلسطین و مظلومان یمن و سوریه عوض نخواهد شد، گفت: اتکا به ملت و مقابله هوشمندانه با استعمارگری‌های آمریکا تغییر نخواهد کرد. دبیر شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه سانتریفیوژهای در حال چرخش جمع نشده‌اند، گفت: اجرای برجام از زمانبندی مشخصی تبعیت می‌کند و در حال حاضر تمهیدات لازم برای پاکسازی ضایعات نطنز و فردو مهیا شده اما هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع نشده است. شمخانی افزود: برای اجرای برجام منتظر اعلام نظر رسمی شورای حکام مبنی بر بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران هستیم و اعلام این حکم اجرای برجام را روان‌تر می‌کند.  شمخانی از تشکیل نشدن هیات نظارت بر اجرای برجام در کشور خبر داد و گفت: از آنجا که نظارت و اجرا بر قیود احکام شورایعالی امنیت ملی بسیار سخت و مستلزم ذکاوت بالایی است، هنوز مشغول گزینش و انتخاب افراد هوشمندی برای این هیات هستیم.

** خراسان

دستور دولت به 7 عضو کابینه درباره اشتغال ایثارگران

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از مسئولان اجرایی، اعلام شده است حسب تایید اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران توسط هیئت دولت، برخی اعضای کابینه شامل رییس بنیاد شهید و نمایندگان وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی به عنوان اعضای هیئت امنای این صندوق، وظیفه مدیریت عالی این صندوق و کمک به این موضوع مهم را بر عهده خواهند داشت.

هشدار درباره بی توجهی برخی دستگاه ها به مباحث مالیاتی

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است که با توجه به مراجعات و مکاتبات مکرر برخی سازمانها مانند تامین اجتماعی و امور مالیاتی مبنی بر وجود مغایرت های ناشی از تطابق نداشتن اظهارنامه های برخی دستگاهها با مبلغ پرداختی به این سازمانها، مدیران مربوطه باید در زمان درخواست وجه برای پرداخت حقوق مستخدمان خود، اقدام به دریافت مفاصا حساب قانونی ماهانه کنند تا امکان پرداخت مبالغ مربوط به حقوق کارمندان فراهم شود.

** جمهوری اسلامی

آخرین وضعیت غضنفر رکن آبادی

الدیار نوشت: غضنفر رکن آبادی به مشکلی بین عربستان و ایران تبدیل خواهد شد. به گزارش «انتخاب»، روزنامه الدیار چاپ لبنان با اشاره به مشخص نشدن وضع غضنفر رکن آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان که در حادثه منا مفقود شد نوشت ایران اصرار دارد که رکن آبادی زنده است و هیچکدام از آزمایشهای دی ان ای، وجود جسد او را بین کشته شدگان نشان نداده است. با این حال عربستان زنده بودن رکن آبادی را رد و اعلام کرده است که وی جزو اولین گروه از اجسادی بوده که دفن شده‌اند. در همین حال شاهدان تاکید کردند که رکن آبادی را دیده‌اند که به سختی بین اجساد کشته شدگان راه می‌رفته است. ایران اجسادی را که تحویل گرفته است، مورد آزمایش قرار داده و رکن آبادی را در میان آنان نیافته است و هم اکنون اصرار دارد که محل دفن اجساد را در عربستان بررسی کند تا مشخص شود رکن آبادی فوت کرده یا زنده است. با این حال عربستان با این درخواست ایران مخالفت کرده است زیرا بیش از هزار قبر وجود دارد و مشخص نیست ایرانیها کجا دفن شده‌اند. هم اکنون سوال بی‌پاسخ این است که آیا رکن آبادی زنده است یا در میان هزاران نفری است که کشته شدند و اجساد آنها دفن شده است؟

هفته نامه جعلی برای توهین به مقامات دولتی

در قم، یک هفته نامه دو برگی تحت عنوان «رصد» میان مردم و از جمله در نماز جمعه توزیع می‌شود که خود را منتسب به «بسیج دانشجوئی دانشگاه قم» معرفی می‌کند و حاوی توهین به مقامات دولتی و در مواردی ضدیت با اقدامات ملی است. در تازه‌ترین شماره این هفته‌نامه دو برگی، کاریکاتورهائی از دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به چاپ رسیده و وی با عنوان «ظریف الممالک» متهم به تهاجم به ملت شده و اعضاء گروه مذاکره کننده هسته‌ای نیز مورد تمسخر قرار گرفته‌اند. با توجه به تایید برجام توسط رهبر انقلاب و اینکه ایشان در چند مورد از دکتر ظریف و همکارانش به عنوان افرادی متدین، متعهد، که از فرزندان انقلابی کشور هستند حمایت کرده‌اند و اینکه فرمودند مذاکرات هسته‌ای را خوب به پیش برده‌اند و خوش درخشیده‌اند، اقدام این هفته‌نامه دو برگی، آشکارا مخالفت با نظر رهبری محسوب می‌شود.

اجاره هتل در آنتالیا توسط پادشاه عربستان

پادشاه عربستان، برای حضور در اجلاس سران «جی بیست» یک هتل را به مدت 18 روز در شهر آنتالیا ترکیه به اجاره خود درآورده است.به گزارش روزنامه حریت ترکیه سلمان بن عبدالعزیز، در راس یک هیات هزار نفره در این اجلاس که هفته آینده در روزهای 24 و 25 آبان در شهر آنتالیا ترکیه برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. هتل لوکس «قصر ماردان» که به مدت 18 روز دربست در اختیار سلمان و همراهان وی خواهد بود، برای هر روز یک میلیون دلار از دولت عربستان دریافت کرده است.

اعدام 3 شهروند ایرانی توسط عربستان

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) دیروز به نقل از وزارت امور داخلی این کشور اعلام کرد 3 شهروند ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در شهر دمام در منطقه شرقی عربستان اعدام شده‌اند. براساس این گزارش، احکام اعدام این 3 ایرانی به نام‌های «نبی بخش جوس»، «محمد اکرم بلوچ» و «امید بولیده» که به هنگام قاچاق مقادیر زیادی ماده مخدر حشیش به خاک عربستان از طریق دریا، بازداشت شده بودند، روز یکشنبه در شهر دمام در منطقه شرقی عربستان اجرا شد. حکم اعدام صادر شده برای این افراد پس از محاکمه آنان در دادگاه، به تایید دادگاه‌های تجدیدنظر و عالی و همچنین پادشاه رسیده است. وزارت امور داخلی عربستان در بیانیه خود افزود: دولت این کشور حساسیت زیادی در امر قاچاق مواد مخدر دارد زیرا منجر به وارد شدن زیان‌های زیاد به جامعه و افراد آن می‌شود. براساس قوانین عربستان برخی داروهای آرام بخش نیز در زمره مواد مخدر جای گرفته و احکام سنگینی همچون اعدام برای آن در نظر گرفته شده است.

شست و شو مغز کودکان با کتاب ریاضی

گروه تروریستی داعش حتی در کتاب ریاضی خود نیز مغز کودکان را شست و شو می‌دهد. به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، به تازگی تصاویری از کتاب ریاضی گروه تروریستی داعش در رسانه‌ها منتشر شده که در آن از ابزار جنگی از جمله تانک، اسلحه و چاقو برای آموزش ریاضی و جمع و تفریق به کودکان استفاده شده است. کشتن و اعدام افراد بی‌گناه نزد داعش محدود به سن خاصی نیست. گروه تروریستی داعش به شیوه‌های مختلف قصد دارد افراد را با جنگ، گردن زنی و انواع روش‌های قتل آشنا کند. این تروریست‌ها تاکنون جنایات بی‌رحمانه‌ای علیه همه فرقه‌های مذهبی عراق انجام داده و آثار باستانی زیادی را ویران کرده‌اند.


** قانون

وزیر د‌‌‌‌‌‌فاع آمریکا زیاد‌‌‌‌‌‌ه‌گویی کرد‌‌‌‌‌‌ه است

  تسنيم   سرد‌‌‌‌‌‌ار سرلشکر سید‌‌‌‌‌‌حسن فیروزآباد‌‌‌‌‌‌ی، رئیس ستاد‌‌‌‌‌‌ کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران د‌‌‌‌‌‌ر واکنش به اظهارات اخیر وزیر د‌‌‌‌‌‌فاع آمریکا مبنی بر اینکه د‌‌‌‌‌‌لیل نفوذ ایران«حضور نظامی زمینی» است اظهار د‌‌‌‌‌‌اشت: ایران اسلامی با هیچ یک از کشورهای همسایه خود‌‌‌‌‌‌ اختلاف سرزمینی و منافع ملی ند‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ و با تمام این کشورها نیز روابط د‌‌‌‌‌‌یپلماتیک آن برقرار است.وی با بیان اینکه وزیر د‌‌‌‌‌‌فاع آمریکا زیاد‌‌‌‌‌‌ه‌گویی كرد‌‌‌‌‌ه و خارج از اند‌‌‌‌‌‌ازه خود‌‌‌‌‌‌ حرف زد‌‌‌‌‌‌ه و منویات د‌‌‌‌‌‌رونی خود‌‌‌‌‌‌ را آشکار ساخته است، افزود‌‌‌‌‌‌: آمریکا و هم پیمانان کاخ سفید‌‌‌‌‌‌ میل به مسلمان کشی د‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌ و تروریست های تکفیری و مسلمان کش د‌‌‌‌‌‌ر افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، یمن، لبنان و شمال آفریقا ظاهرامیل آنها را ارضا نکرد‌‌‌‌‌‌ه است لذا می‌خواهند‌‌‌‌‌‌ کشورهای مسلمان را به جان هم بیند‌‌‌‌‌‌ازند‌‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌‌ستگیری‌های اخیر سپاه مربوط به برجام  نیست

مهر رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به بازد‌‌‌‌‌‌اشت برخی خبرنگاران د‌‌‌‌‌‌ر رسانه های د‌‌‌‌‌‌اخلی گفت: این گمانه‌زنی‌ها که گفته می‌شود‌‌‌‌‌‌ این د‌‌‌‌‌‌ستگیری‌ها سیاسی و مربوط به برجام است، قضاوت عاد‌‌‌‌‌‌لانه و واقع‌بینانه‌ای نیست.علاءالد‌‌‌‌‌‌ین بروجرد‌‌‌‌‌‌ی افزود‌‌‌‌‌‌: سپاه پاسد‌‌‌‌‌‌اران د‌‌‌‌‌‌فاع از تمامیت ارضی و امنیت د‌‌‌‌‌‌اخلی و خارجی را برعهد‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ که اوج آن را د‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌وران جنگ تحمیلی شاهد‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌یم لذا با توجه به این ساختار قانونی قطعا د‌‌‌‌‌‌ستگیری‌ برخی خبرنگاران نفوذی بد‌‌‌‌‌‌ون د‌‌‌‌‌‌لیل نبود‌‌‌‌‌‌ه است و این گمانه‌زنی‌ها که گفته می شود‌‌‌‌‌‌ این د‌‌‌‌‌‌ستگیری‌ها سیاسی و مربوط به برجام است، قضاوت عاد‌‌‌‌‌‌لانه و واقع‌بینانه‌ای نیست.

توضیحات کمالوند‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌رباره كم كرد‌‌‌‌‌‌ن سانتریفیوژها

ايسنا سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اقد‌‌‌‌‌‌امات و کارهایی که زمان اجرای برجام را بعد‌‌‌‌‌‌ از اعلام حل و فصل PMD کوتاه می‌کند‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌ر صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل قابل بازگشت هستند‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر حال انجام است.بهروز کمالوند‌‌‌‌‌‌ی گفت:‌ما قبلا هم گفته ایم که اقد‌‌‌‌‌‌امات و کارهای مقد‌‌‌‌‌‌ماتی که قابلیت بازگشت‌پذیری د‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌ را شروع کرد‌‌‌‌‌‌ه‌ایم و تمرکز ما روی ماشین‌های سانتریفیوژهایی است که کار نمی‌کنند‌‌‌‌‌‌ و فقط نصب شد‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌ یا آن‌ها د‌‌‌‌‌‌یگر تزریق گاز صورت نمی‌گیرد‌‌‌‌‌‌. بعد‌‌‌‌‌‌ از آنکه موضوع مسائل گذشته و حال خاتمه یافت تعد‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ سانتریفیوژها به همان تعد‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ی خواهد‌‌‌‌‌‌ رسید‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌ر برجام روی آن توافق شد‌‌‌‌‌‌ه است.وی گفت: حد‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌ 10 هزار ماشین سانتریفیوژ غیرفعال د‌‌‌‌‌‌ر نطنز و فرد‌‌‌‌‌‌و د‌‌‌‌‌‌اریم که بخش مهمی از کاری است که برای اجرای برجام د‌‌‌‌‌‌رباره آن‌ها باید‌‌‌‌‌‌ انجام د‌‌‌‌‌‌هیم. ما حد‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌ یک ماه ونیم وقت برای کنار گذاشتن این تعد‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ ماشین‌ها نیاز د‌‌‌‌‌‌اریم. بنابراین جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال آغاز شد‌‌‌‌‌‌ه است.سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌: ما اقد‌‌‌‌‌‌امات هسته‌ای خود‌‌‌‌‌‌ را از بخش‌هایی آغاز کرد‌‌‌‌‌‌یم که د‌‌‌‌‌‌ر صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل بتوانیم آن‌ها را سریعا برگرد‌‌‌‌‌‌انیم یا حتی د‌‌‌‌‌‌ر چنین صورتی می توانیم از ماشین های پیشرفته‌تر استفاد‌‌‌‌‌‌ه کنیم.د‌‌‌‌‌‌ر همین رابطه د‌‌‌‌‌‌ریابان علی شمخانی، د‌‌‌‌‌‌بیر شورای عالی امنیت ملی شنبه شب گفت: د‌‌‌‌‌‌ر حال حاضر آماد‌‌‌‌‌‌ه‌سازی فنی نیز د‌‌‌‌‌‌ر حال انجام است چرا که کاهش سرعت سانتریفیوژها و از د‌‌‌‌‌‌ور اند‌‌‌‌‌‌اختن آن‌ها امری فنی و حساس بود‌‌‌‌‌ه و ممکن است د‌‌‌‌‌‌ر این روند‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ستگاه یا قطعاتی از آن د‌‌‌‌‌‌چار مشکل شود‌‌‌‌‌‌. ما تمهید‌‌‌‌‌‌اتی را اند‌‌‌‌‌‌یشید‌‌‌‌‌‌ه‌ایم که این کار د‌‌‌‌‌‌ر نهایت ایمنی انجام شود‌‌‌‌‌‌ که این روند‌‌‌‌‌‌ه کاهند‌‌‌‌‌‌ه زیان و ضرر فنی ناشی از شتابزد‌‌‌‌‌‌گی خواهد‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌.

شكايت نمايند‌‌‌‌‌‌ه مجلس از صد‌‌‌‌‌‌اوسيما

فارس  مهد‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌واتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی د‌‌‌‌‌‌ر نامه‌ای به عباس جعفری د‌‌‌‌‌‌ولت‌آباد‌‌‌‌‌‌ی، د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ستان عمومی و انقلاب تهران از مسئولان سازمان صد‌‌‌‌‌‌اوسیما شکایت کرد‌‌‌‌‌‌ و خواستار تعقیب و مجازات مسئولان و عوامل د‌‌‌‌‌‌خیل د‌‌‌‌‌‌ر تولید‌‌‌‌‌‌ و پخش برنامه «فیتیله» شد‌‌‌‌‌‌.د‌‌‌‌‌‌ر بخشي از اين نامه آمد‌‌‌‌‌‌ه است: اقد‌‌‌‌‌‌ام شبکه د‌‌‌‌‌‌وم سیمای جمهوری اسلامی ایران د‌‌‌‌‌‌ر تحقیر آذری‌زبانان و توهین آشکار با این اقد‌‌‌‌‌‌ام که د‌‌‌‌‌‌و فرد‌‌‌‌‌‌ به ظاهر آذری‌زبان به تعبیری به جای استفاد‌‌‌‌‌‌ه از مسواک از فرچه د‌‌‌‌‌‌ستشویی جهت شست و شوی د‌‌‌‌‌‌هان استفاد‌‌‌‌‌‌ه كرد‌‌‌‌‌ه و منجر به متصاعد‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌ن بوی بد‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌هان کود‌‌‌‌‌‌ک آذری‌زبان شد‌‌‌‌‌‌ه است به مرد‌‌‌‌‌‌م غیرتمند‌‌‌‌‌‌ آذربایجان،‌ برخلاف موازین اسلامی آیه 11 سوره الحجرات که می‌فرماید‌‌‌‌‌‌: ای اهل ایمان،‌ مؤمنان هرگز نباید‌‌‌‌‌‌ قومی قوم د‌‌‌‌‌‌یگر را مسخره و استهزا کنند‌‌‌‌‌‌،‌ شاید‌‌‌‌‌‌ آن قوم که مسخره می‌شود‌‌‌‌‌‌ از خود‌‌‌‌‌‌ آنان بهتر باشند‌‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌‌عوت از رئيس‌جمهور آفريقاي‌جنوبي به تهران

  ايلنا د‌‌‌‌‌‌کتر ظریف  با آقای رامافوزا، معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی که د‌‌‌‌‌‌ر راس یک هیات بلند‌‌‌‌‌‌ پایه سیاسی و اقتصاد‌‌‌‌‌‌ی بنا به د‌‌‌‌‌‌عوت معاون اول رئیس جمهور کشورمان به تهران آمد‌‌‌‌‌‌ه است، ملاقات كرد‌‌‌‌‌‌.ظریف از سفر آقای رامافوزا به تهران ابراز خوشحالی كرد‌‌‌‌‌‌ و گفت ما منتظر سفر آقای زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران هستیم. ملت ایران به مرحوم نلسون ماند‌‌‌‌‌‌لا احترام زیاد‌‌‌‌‌‌ی قائل هستند‌‌‌‌‌‌ و سفر مقامات بلند‌‌‌‌‌‌ پایه آفریقای جنوبی به جمهوری اسلامی ایران یاد‌‌‌‌‌‌ آورد‌‌‌‌‌‌ خاطرات گذشته است. وی افزود‌‌‌‌‌:‌ جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی از روابط بسیار خوبی د‌‌‌‌‌‌ر زمینه سیاسی برخورد‌‌‌‌‌‌ار هستند‌‌‌‌‌ و امید‌‌‌‌‌‌واریم روابط د‌‌‌‌‌‌و کشور د‌‌‌‌‌‌ر زمینه های اقتصاد‌‌‌‌‌‌ی و تجاری نیز بیش از پیش توسعه یابد‌‌‌‌‌‌. وزیر امور خارجه کشورمان گفت که ما برای توسعه مناسبات اقتصاد‌‌‌‌‌‌ی و تجاری با آفریقای جنوبی هیچ محد‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌یتی قائل نیستیم.


** ایران

تعجب « برنز» از محرمانه ماندن مذاکرات عمان

«ویلیام برنز»، معاون پیشین وزیر امور خارجه امریکا که گفته می‌شود نقشی کلیدی در آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه« 1+5 »داشته در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» در پاسخ به سؤالی درباره‌ مذاکرات دوجانبه‌اش با ایران که در عمان برگزار شد، گفت «در آن زمان چند روزی صحبت کردیم و اینکه توانستیم در این عصر و دوره برای چنین مدتی طولانی گفت‌وگوها را محرمانه نگه داریم تعجب آور است.»
به گزارش «ایسنا» وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره‌ اینکه آیا می‌توانست به طرف ایرانی اعتماد کند، گفت: «هیچ گاه این مسأله برای من مطرح نبود که می‌شود به آنها (ایرانی‌ها) اعتماد کرد یا نه. مسأله دیگری در این میان مطرح است، اینکه آیا آنها می‌توانند (به تعهدات‌شان) عمل کنند یا نه.»

100 «سوخو» در راه ایران؟

رئیس شرکت هواپیمایی سوخوی روسیه خبر داد پس از لغو کامل تحریم ها علیه ایران، این شرکت احتمالا حدود 100 فروند هواپیمای سوخوی سوپرجت 100 (اس اس جی 100) را به این کشور تحویل خواهد داد.  به گزارش «اسپوتنیک» ،«ایلیا تاراسنکو» دیروز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «علاقه زیادی وجود دارد، ما انتظار داریم حدود 100 هواپیما تحویل دهیم... ما با شرکت های هواپیمای بالقوه ایرانی درباره تحویل گفتگو کرده ایم و انتظار داریم حدود 100 هواپیما تحویل داده شود».
وی افزود :«پس از بررسی ظرفیت های صنعتی ایران و صدور مجوزهای لازم، همچنین ممکن است این کشور در روند تولید هواپیمای اس اس جی 100 در خاک خود مشارکت داشته باشد». به گفته تاراسنکو، تهران می تواند جزئیات بدنه هواپیماهای اس اس جی 100 و خدمات پس از فروش آن را ارائه کند.

تمدید مأموریت خودخوانده زاکانی


زاکانی درباره سخنان برخی نمایندگان مجلس که کار «کمیسیون ویژه برجام» را پایان یافته تلقی می‌کنند، گفت: «کار یک کمیسیون ویژه زمانی پایان می‌یابد که دوره مجلس تمام شده یا موضوعی که کمیسیون بر اساس آن فعالیت می‌کند، خاتمه یافته باشد؛ در حال حاضر، نه مجلس نهم تمام شده و نه موضوع برجام به پایان رسیده است.»
در واکنش به این موضع، غلامرضا تاجگردون از اعضای کمیسیون« برجام»، ضمن بیان اینکه«بنا بود کمیسیون ویژه برجام صرفاً برجام را بررسی کرده و گزارش خود را در مورد آن اعلام کند»، تأکید کرد: «این انتظار که باید کمیسیون ویژه برجام به کار خود ادامه دهد، توقع و برداشت اشتباهی است.»  به گزارش« تابناک»، عزت الله یوسفیان ملا رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس نیز گفت: «بعد از قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام در صحن علنی همچنین تصویب کلیات و جزئیات برجام در صحن کار این کمیسیون به اتمام رسیده است و این کمیسیون دیگر نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد.»


پرونده «پدیده شاندیز» به شورای امنیت ملی رفت


دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بابیان اینکه پرونده پدیده شاندیز تبعات اجتماعی زیادی دارد، گفت: «براساس دستور داده شده مقرر شد که شورای امنیت ملی در این پرونده ورود پیدا کرده و موضوع را دنبال کند».
به گزارش «تسنیم»، کاظم پالیزدار روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در سازمان امور اراضی  افزود: «با توجه به‌تبعات اجتماعی که دارد و اینکه پول تعداد زیادی از مردم در این پروژه است، پرونده در حال پیگیری و دستورالعمل‌هایی در این خصوص مشخص شده است.»


** شرق

شورای نگهبان به دنبال کاهش رد صلاحیت‌هاست


ایرنا: محمدقاسم تهرانی، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران، با بیان اینکه شورای نگهبان در امر انتخابات به دنبال کاهش رد و احرازنکردن صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است گفت: هیأت‌های اجرائی باید شرایطی را فراهم کنند تا احراز صلاحیت نامزدها برای شورای نگهبان ثابت شود. نکته مهم در این روند دادن مشخصات کامل و صحیح از سوی داوطلبان نمایندگی است که دراین‌صورت امیدواریم حجم افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده، کاهش یابد. او با انتقاد از عملکرد نامناسب دستگاه الکترونیکی داده‌شده از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان گفت: آزمایش این دستگاه در پنج جامعه آماری متفاوت ازجمله در مدرسه و نماز جمعه انجام شد و در هر کدام از این مکان‌ها در هر ساعت تنها ١٠ نفر توانستند در روند رأی‌گیری شرکت کنند. طهرانی افزود: بدون شک این دستگاه با شرایط کنونی خود نمی‌تواند در اوج مشارکت مردم در روز انتخابات پاسخ‌گوی رأی‌دهندگان باشد. 

وزیر اطلاعات: نفوذ را باید با وزن مناسب به کار ببریم


ایسنا: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود علوی در همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت گفت: سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه با عنوان و نام و نشان اطلاعاتی به ایران نمی‌آیند، بلکه در پوشش‌های مختلف می‌آیند. وزیر اطلاعات در ادامه در توضیح فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه نفوذ گفت: کلمه نفوذ را باید با وزن مناسب خودش به‌کار ببریم و طوری نشود که ارزش و تأثیر آن را کاهش دهیم تا به مطلب پیش‌پاافتاده‌ای تبدیل شود. وی افزود: ما در وزارت اطلاعات پرونده‌های مهمی داریم و گاهی شده است که برخی عوامل دشمن اطلاعات کشور را به ثمن بخس در اختیار بیگانگان قرار داده‌اند که به‌طور طبیعی، این اطلاعات عوامل خائن را به حسب وظیفه در اختیار مقامات عالی کشور قرار می‌دهیم. البته مقام معظم رهبری و شورای‌عالی امنیت ملی باید از این اطلاعات مطلع شوند و نباید از آن در جهت منافع و بازی سیاسی گروه‌های سیاسی هزینه و استفاده کنیم. 

به‌زودی منتشر می‌شود؛ پاسخ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام به یک ادعا


جماران: قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام‌خمینی(ره) درخصوص ادعای واهی مطرح‌شده در یکی از رسانه‌های بیگانه گفت: به‌زودی پاسخ این ادعا را خواهیم داد. در پی طرح ادعای واهی پیام محرمانه امام‌خمینی به کارتر، خبرنگار جماران صحت‌وسقم این ادعا را از قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام‌خمینی(ره) جویا شد که حمید انصاری با اشاره به روش روشن رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مبارزه با استکبار جهانی گفت: براساس مدارک و دلایل متقن این ادعا واهی و خلاف واقع است که در یکی، دو روز آینده پاسخ آن را به صورت مکتوب و مستدل منتشر خواهیم کرد. 

سرلشکر فیروزآبادی: وزیر دفاع آمریکا خارج از اندازه خود حرف زده است


تسنیم: سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا مبنی‌بر اینکه دلیل نفوذ ایران، «حضور نظامی زمینی» است، گفت: ایران اسلامی با هیچ‌یک از کشورهای همسایه خود اختلاف سرزمینی و منافع ملی ندارد و با تمام این کشورها نیز روابط دیپلماتیک برقرار است. او با بیان اینکه «وزیر دفاع آمریکا زیاده‌گویی کرده و خارج از اندازه خود حرف زده و منویات درونی خود را آشکار کرده است»، افزود: دشمنان اصلی ایران، آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی هستند و اقتدار دفاعی ما برای مقابله با فتنه‌انگیزی آنهاست. 

فرمانده نیروی زمینی ارتش: «برجام» تأثیری در ارتقای ظرفیت دفاعی ایران نداشته است


جماران: امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، با تأکید بر اینکه نیروی زمینی برای ارتقای ظرفیت‌های دفاعی کشور از امکانات موجود به‌درستی بهره می‌گیرد، گفت: وضعیت برجام ارتباطی به نیروهای مسلح پیدا نمی‌کند. او افزود: ما درخصوص ارتقای ظرفیت‌های دفاعی‌مان از هر امکانی که وجود داشته باشد، استفاده می‌کنیم. او با تأکید بر اینکه برجام هیچ‌گونه تأثیری در ارتقای ظرفیت دفاعی جمهوری اسلامی ایران نداشته است، یادآور شد: ما به‌عنوان سربازان مسلح نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه داریم در هر شرایطی توان دفاعی خود را حفظ کنیم و ارتقا دهیم.


** آرمان

شهيدي‌فر ممنوع التصوير نيست

شنیده شد که محمدرضا شهيدي‌فر مجري و تهيه‌كننده تلويزيون ايران ممنوع التصوير نيست. خبرآنلاين نوشت؛ چندي پيش در گزارشی به چهره‌هايي پرداخته شد كه بنا به دلايل متفاوت هر كدام مدتي از آنتن صدا و سيما دور و ممنوع التصوير شده‌اند، در اين گزارش از محمدرضا شهيدي‌فر مجري توانا و خوش فكر صداوسيما هم نام برده شده بود. با اين حال مطلع شديم كه شهيدي‌فر تاكنون ممنوع التصوير نشده است. او كه تا به حال برنامه‌هاي مختلفي را به عنوان تهيه‌كننده و مجري روي آنتن برده است، يكي از اعضاي اتاق فكر برنامه «خندوانه» با اجراي رامبد جوان بود. 
 
اعدام سه ايراني در عربستان

شنیده شد که وزارت كشور عربستان ديروز اعلام كرد كه حكم اعدام تعزيري را براي سه ايراني كه رژيم سعودي آنان را به قاچاق مواد مخدر متهم كرده، اجرا كرده است. به گزارش ميزان، پايگاه «سبق» سعودي مدعي شد: وزارت كشور سه تبعه ايران را در حين قاچاق مقادير زيادي مواد مخدر به عربستان از طريق دريا بازداشت كرده و پرونده آنها را به دادگاه ارجاع داده است. بنا به گزارش اين رسانه سعودي، دادگاه عربستان براي اين سه فرد حكم اعدام تعزيري صادر كرد كه اجراي آن امروز در منطقه الشرقيه انجام شد.
 
پيامك جعلي يك اپراتور به كاربران

شنیده شد که برخي از مشتركان يكي از اپراتورهاي همراه در كشور، پيامكي با عنوان جعلي و شبيه به نام تلگرام دريافت كردند. پارسينه نوشت؛ در متن اين پيامك آمده است: «كاربر عزيز به علت بروز مشكل در سرويس‌دهي تلگرام در ايران، ورژن جديد به صورت خودكار نصب شد». اين پيامك جعلي ارتباطي با پيام‌رسان «تلگرام» ندارد و عده‌اي قصد نفوذ به اطلاعات شخصي افراد و گروه‌ها را دارند. با دقتي اندك متوجه مي‌شويد پيامك جعلي telegrame (با حرف اضافي e در انتها) به قصد نفوذ ارسال شده است. 
 
آشنا انتساب برخي اخبار به انتظامي را تكذيب كرد

شنیده شد که حسام‌الدين آشنا انتشار برخي اخبار و انتساب آن به معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد را تكذيب كرد. تسنيم نوشت، حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور با انتشار مطلبي ضمن گلايه از انعكاس برخي اخبار غيرصحيح و غيرواقعي در شبكه‌هاي اجتماعي، نوشت: اخيرا اخباري در برخي شبكه‌هاي اجتماعي از زبان آقاي انتظامي معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد منتشر مي‌شود كه آشنا مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور خواستار فشار بر مطبوعات منتقد شده كه انتساب اين اخبار به آقاي انتظامي دروغ و كذب بوده و اساسا چنين چيزي صحت ندارد. 
 
خيز جمهوري آذربايجان براي تصاحب شاهنامه

شنیده شد که جمهوري آذربايجان پس از اقدام به ثبت «تار» و «چوگان» به‌نام اين كشور در فهرست جهاني يونسكو، اين‌بار براي ثبت هويت «نگارگري ايراني» و چه‌بسا شاهنامه و ديوان حافظ زمينه‌سازي مي‌كند! خبرآنلاين نوشت؛ در تلاش اخير دولت جمهوري آذربايجان، پس از آنكه با كندن كاشي‌هاي مزين به شعرهاي نظامي، سعي شد هويت فارسي‌زبان بودن او كتمان شود، تعلق خمسه نظامي، ديوان حافظ و شاهنامه فردوسي به ميراث فرهنگي و هنري اين كشور، امري بديهي القا شده است. به گزارش خبرنگار ايسنا، پاويون جمهوري آذربايجان در اكسپو 2015 ميلان، جزو پاويون‌هاي به‌نسبت شكيل و پرمخاطب بود. در اين پاويون، برخلاف روال معمول اكسپوها، بروشورها و هداياي تبليغاتي هم براي مخاطبان در نظر گرفته شده بود كه مواردي ازجمله عرضه فرش تبريز به عنوان يكي از صنايع دستي اين كشور، در آنها قابل تامل بود. 
 
فروش آب دبه‌اي در تهران!

شنیده شد که در حالي برخي از ساكنان قيامدشت آب شرب خود را از فروشندگاني مي‌خرند كه آب را تصفيه كرده و به صورت دبه‌اي به آنها مي‌فروشند، قائم مقام مديرعامل شركت آبفاي استان تهران از عدم صدور مجوز اين شركت به فروشندگان آب دبه‌اي خبر مي‌دهد. انتخاب نوشت؛ قيامدشت يكي از نقاط جمعيتي استان تهران و شهركي در منطقه 15 شهر تهران است كه در كيلومتر 18 جاده خاوران در منتهي اليه جنوب شرقي شهر تهران واقع شده است. در سال‌هاي گذشته همواره يكي از اين مشكلات ساكنان قيامدشت مربوط به آب آشاميدني بود به‌طوري كه آب آشاميدني جمعيت حدودا 50 هزار نفري قيامدشت كه حالا داراي دانشگاه آزاد واحد تهران شرق با جمعيت سيال حدودا 15 هزار نفري هم هست از چاه‌هايي كه اطراف اين شهر حفر شده، تامين می‌شد كه به دليل وجود املاح زياد و سختي آب، اين آب غيرقابل شرب بوده و معمولا جهت شست و شوي ظروف و ديگر كارها مورد استفاده قرار مي‌گرفت. 
 
انتقاد «جمهوري اسلامي» از برنامه مداحان

شنیده شد که در دو دهه گذشته در حالي كه مداحان اصيل و سنتي تا حدود زيادي از صحنه كنار گذاشته شده بودند، مداحان عاميانه‌خوان با مضامين خارج از متن‌هاي تاريخي و مقاتل و با سبك‌هاي كوچه بازاري و دون شان اهل‌بيت و دين و مذهب، صحنه‌گردان هيات‌ها و محافل عزاداري شدند. جمهوري اسلامي نوشت؛ اين، انحراف شديدي بود كه در همان زمان با هشدارهاي بعضي بزرگان و مراجع و مطبوعات مواجه شد ولي چون عزم جزمي براي برخورد با آن وجود نداشت، متاسفانه گسترش پيدا كرد و در بخشي از جامعه به يك فرهنگ تبديل شد. از اين بدتر، ورود عده‌اي از مداحان به دعواهاي سياسي روز بود كه به اعتبار و قداست عزاداري‌ها ضربه سنگيني وارد كرد. اينكه بعضي افراد مي‌گويند مداحان يا منبري‌ها نبايد وارد سياست شوند، حرف درستي نيست. سياست، بخشي از عزاداري است و اصولاً عزاداري اهل‌بيت، فلسفه سياسي دارد. 
 
كلاهبرداري ۱۰ميليارد توماني در پوشش فروش ارز

شنیده شد که متهم سابقه‌داري كه به بهانه فروش ارز در استان البرز بيش از 10 ميليارد تومان كلاهبرداري كرده بود، دستگير شد. شهريور امسال مردي با حضور در پليس امنيت عمومي استان البرز از فردي به اتهام كلاهبرداري شكايت كرد. تحقيقات پليس نشان مي‌داد متهم فراري سابقه‌دار بوده و در شهرهاي شمالي و مركزي كشور نيز داراي پرونده‌هاي متعدد قضائی به اتهام كلاهبرداري است و علاوه بر آن، از سال 74 نيز به اتهام سرقت مسلحانه تحت تعقيب مراجع قضائی بوده است. جست‌وجو براي اين متهم ادامه داشت تا اينكه ردپاي وي در شهر شيراز به دست آمد. چند روز پيش ماموران با حضور در اين شهر مخفيگاه مرد كلاهبردار را شناسايي كرده و او دستگير شد. در بازرسي از مخفيگاه متهم تعداد 50فقره مهر جعلي مربوط به ارگان‌هاي مهم دولتي و خصوصي و تعداد زيادي اسناد و مدارك جعلي كشف شد. 
 
روحاني به همسرمازندراني چه گفت؟

شنیده شد که همسر احسان مازندراني كه اخيرا بازداشت شده است، با رئيس‌جمهوري به گفت‌وگو پرداخت و خواستار پيگيري وضعيت اين روزنامه‌نگار شد. آنا نوشت؛ در اين گفت‌وگو كه در حاشيه بازديد صبح ديروز رئيس‌جمهوري از نمايشگاه مطبوعات صورت گرفت، ابتدا همسر احسان مازندراني، حسن روحاني را در جريان وضعيت اين روزنامه‌نگار قرار داد و سپس، رئيس‌جمهوري در سخناني اظهار كرد: نگران نباشيد. ان‌شاءا... همه‌چيز درست مي‌شود، ما هم پيگير ماجرا هستيم. وي افزود: اين جوانان سرمايه‌هاي نظام هستند و نبايد دلسردشان كنيم. رئيس‌جمهوري همچنين خطاب به همسر احسان مازندراني گفت: شما به مراجع قضائی نامه بدهيد تا پيگير موضوع باشند، من هم پيگيري مي‌كنم تا قضايا حل و فصل شود.  



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    از التماس معاونت مطبوعاتی تا عقده‌گشایی علیه منتقدان چه تیتر کینه توزانه ای! خداقوت مشرق!!!!!!
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    خیلی هم خوب
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    چی بگم والا؟
  • قدیم مشرقی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    مشرق دقت کن
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    مگه دروغ میگه؟
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    سه تا ایرانی رو اعدام کردن؟؟؟
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    رسانه ها سکوت کنند
  • بی سواد ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    مگه قرار نبود اول آمریکا تعهد بده بد سانتریفیوژهارو جم کنیم!!!
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    آل سعود دیگه واقعا غیر قابل تحمل شده
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    تا کی می خواهی بسوزی؟ به خودت رحم کن و اخلاقت را درست کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس