رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که مقدمات برچیدن سانتریفیوژها در چارچوب برجام را آغاز کرده ایم.

 به گزارش مشرق، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در برنامه‌ای تلویزیونی متن، حاشیه شرکت کرد.

وی در این برنامه با اشاره به دوران وزارت امور خارجه خود گفت: در دیدار با وزیران امور خارجه کشورهای خارجی آنها می گفتند چرا از دولت سوریه حمایت می کنید این قضیه مربوط به 5 سال پیش و اوایل حوادث سوریه بوده است و ما جواب می دادیم که اگر افغانستان از دید شما محلی برای تروریست بوده به زودی شاهد آن خواهید بود که در نزدیکی شما و در چند صد کیلومتری خود شاهد پرورش تروریسم خواهید بود و آنها گویی این سخنان را منعکس می کردند که گویا ما در اشتباه بودیم و فکر می کردند که دولت سوریه طی چند هفته سرنگون خواهد شد اما ملاحظه کردند که اشتباه کردند.

صالحی گفت: امیدواریم که قضیه داعش و تروریسم با وحدت و انسجام شاهد ریشه کن شدن آن شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره حضور دو هفته پیش در ژاپن گفت: زمانی که به موزه ناکازاکی رفتیم و آثار بمباران اتمی را مشاهده کردیم واقعا غم انگیز بوده و زمانی که از نزدیک آثار را می دید که قریب به چند دهه قبل بوده، اسنسان واقعا متاثر می شد، یکی از عکس ها مادری را نشان می داد که مجروح بوده و در حال شیر دادن به فرزند مجروح خود بوده است. نزدیک به 100 هزار نفر در ناکازاکی در چند لحظه کشته شدند. آمریکا خود عامل این بمباران بود و هم اکنون مدعای جلوگیری از رفتن مردم به سوی بمب اتمی است. سالها ایران را تحت فشار قرار داده که ایران قصد رفتن به بمب اتمی داشته و 12 سال است که پرونده هسته ای ایران را در عرصه بین المللی مطرح کرده است. در ژاپن اگر ظاهرا حرفی نمی زنند ولی در باطن عقده و حسی که در باطن دارند علیه کسانی که این حادثه را بوجود آورده اند مشهود بود اما به ظاهر به دلیل پایگاه هایی که آمریکا در ژاین دارند نمی تواند چیزی را ابراز کنند و مردم ژاپن مجبور هستند که محتاطانه واکنش نشان دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ‌آغاز اجرای برجام گفت که هم اکنون برجام اجرا نشده است. اما شروع به اقداماتی برای رسیدن به روز اجرا را آغاز کرده ایم. ما شروع کرده ایم و این را در ژاپم اعلام کردم در نطنز شورع به مقدمات برچیدن سانتریفیوژها را آغاز کردیم شروع به جمع آوری سانتریفیوژهایی که کار نمی کنند را آغاز کرده ایم. 10 هزار سانتریفیوژ فعال داشته و 10 هزار سانتریفیوژ داریم که نصب شده و فعال نیستند.

صالحی گفت: در نامه ای که رهبر به رئیس جمهور ارسال کردند دو مورد را مشخصا اعلام کردند که تا حصول تضمینات لازم اقدام صورت نگیرد که یکی از استوانه چاله رآکتور اراک و دومی تبادل سوخت بوده است. هیئت نظارت بر برجام باید رسما اعلام کند که آیا بیانیه رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا مورد تایید نظام هست یا خیر و هیئت نظارت جلسه اول آن تشکیل شد. در جلسه نخست همین موضوع مطرح شد که آیا اعلامیه ها مورد تایید است.

وی درباره برچیده شدن سانتریفیوژها گفت: زمانی که رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام می کند که مقدمات برچیدن سانتریفیوژها در چارچوب برجام را آغاز کرده ایم این باید مبنایی باشد بر اعلام موثق بودن خبر. برخی تشکیک کردند. ما هنوز به اراک و به بسیاری جاهای دیگر دستی نزدیم. برچیدن سانترفیوگژها را نمی توان به صورت لحظه ای انجام داد چون خیلی حساس بوده و در صورتی که دقت لازم انجام نشود 20 تا 30 درصد آن از بین می رود و باید به صورتی عمل کنیم که زمانی که به فرصت اجرای برجام رسیدیم زمان را از دست ندهیم و طبق گفته وزارت اقتصاد روزی 150 میلیون دلار به صورت غیر مستقیم از تحریم ها ضرر می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سانتریفیوژهایی که در حال جمع  آوری هستیم اصلا فعال نبوده و در حال تولید اورانیوم نبوده و نصب آنها تصمیم سیاسی بوده که در دولت دهم اتخاذ شد و بازگرداندن آنها نیز حدود یکی و دوماه نصب آنها طول می کشد و در زمان جمع آوری آنها تعدادی از آنها آسیب دیدند. سانتریفیوژها مشکل طراحی ذاتی دارند و مطلوب ما نبوده و یکی از اشکالات آنها این است که زمانی آنها را بردارید و بگذارید تعداد زیادی از آنها از کار می افتند. در فردو فعلا گفتیم که آهسته تر عمل کنند و بر اساس برنامه اقدام می کنیم و تا حالا کسی به ما تذکر نداده و این تذکرات در روزنامه ها بوده است.تذکر رئیس جمهور یا مقام معظم رهبری می توانند به ما بدهند و الا نماینده محترمی بنا به دلایلی نمی توانند اینگونه اقدام کنند و تذکر باید به صورت رسمی باشد.

وی گفت: من در ژاپن و توسط خبرگزاری کیودو مقدمات برچیدن سانتریفیوژها را اعلام کردم و من مسئول اظهارات دیگران نیستم و شاید اقای عراقچی از روند برچیدن سانتریفیوژها مطلع نبودند و شاید آن زمان اطلاع رسانه ای به ایشان نشده بود و آقای شمخانی نیز این موضوع را تکذیب کردند. ما نزدیک به دو هفته پیش این روند  آغاز شده و کماکان طبق دستور العمل در حال انجام هستیم و زمان بندی داشته و بر روی آنها کار و تجربه اندوخته شده تا حداقل آسیب ها به آنها برسد و اطمینان داشته باشید طبق دستور االعمل ابلاغی توسط رئیس جمهور عمل می شود و فقط سانتریقفیوژ های غیر فعال در حال جمع آوری هستند.

صالحی گفت: در فردو حدود 2000 سانتریفیوژ دارمی که حدود 1000 عدد از آنها باقی می ماند. در فردو هیچگونه جمع آوری نداشته ایم.البته یک سری اقدامات اولیه همه جا شروع کرده ایم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پسر ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خوب در قبال این کار اونا چیکار کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    حق ندارید خودسرانه عمل کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس