گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

تقصیر کیهان چیست که شما برجام را نخوانده‌اید؟!

یک شبه روشنفکر که مدعی بود هر روز تاخیر در پذیرش و اجرای برجام برای کشور 3 میلیارد دلار ضرر دارد و برنامه هسته‌ای هیچ ارزشی ندارد اکنون به خاطر اجرای برجام مدعی شده است:
«صادق زیباکلام» اخیرا ضمن یک مناظره با یاسر جبرائیلی در دانشگاه مشهد اذعان کرد که برجام را اصلا نخوانده و بدون اطلاع از این متن دفاع می‌کند! این خبر در همه رسانه‌ها از جمله کیهان منتشر شد اما وی که گویا با این اعتراف زیادی زیر سؤال رفته، به روش فرار به جلو از کیهان طلبکار شده است. وی ضمن یادداشتی در روزنامه بهار که ترجیع‌بند آن «من برجام را نخوانده‌ام اما...» می‌باشد، از مدیر مسئول کیهان می‌خواهد که پاسخ دهد «با توجه به اینکه فردو به جای غنی‌سازی قرار است من‌بعد تبدیل به مرکز تحقیقاتی شود، مسئولیت میلیاردها دلار هزینه برای ساخت آن بر عهده کدام دستگاه است؟ هزینه 14 هزار سانتریفیوژی که باید اوراق شده و به مدت 10 یا 15 سال انبار شود بر عهده کدام دستگاه است؟ هزینه سیمان کردن قلب راکتور آب سنگین اراک و تغییر آن بر عهده کیست؟»
وی همچنین پرسیده است: شما که برجام را خوانده‌اید بفرمایید سرانه آموزش و پرورش، بهداشت، محیط زیست و غیره در کشور چقدر است و هزینه سرانه برنامه هسته‌ای چقدر بوده است؟ بفرمایید در رتبه‌بندی‌های جهانی بهداشت و آموزش و پرورش، تلفات جاده‌ای و غیره رتبه‌ ایران چندم است؟ بفرمایید چرا دیگر شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست را نمی‌دهیم؟
وی همچنین ادعا می‌کند:‌ اگر هسته‌ای، هسته‌ای باقی می‌ماند و تبدیل به ابزاری برای غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی نمی‌شد، آیا این همه هزینه کمرشکن و غیرضروری برای کشور به بار می‌آورد؟
درباره این ادبیات مغالطه‌آلود شایان ذکر است:‌1- اگر کسی متنی را نخوانده باشد و اهل منطق و دقت نظر و فهم و درک باشد، حق ندارد درباره خوبی یا بدی آن کوچک‌ترین قضاوتی بکند مگر اینکه آقای «زیباکلام» باشد 2- کسی که برای تحقیر و تخفیف و تعطیلی دستاوردهای فنی یک ملت روی دست امثال رزم‌آرا و تقی‌زاده بلند شده، بعدا حق ندارد بگوید چرا فلان فعالیت را محدود یا فعالیت فلان مجموعه فنی را تعلیق کردید 3- فردو زمانی ساخته شد که آمریکایی‌ها اعلام کردند نطنز را بمباران می‌کنیم و فناوری هسته‌ای ایران را از بین می‌بریم. 4- این فرار به جلو کاملا ناشیانه است که آقای برجام نخوانده، به جای اینکه بگوید آن 3 میلیارد دلار سود روزانه پس از پذیرش برجام کجاست، از هزینه‌های ناشی از اجرای برجام بپرسد. هر خسارتی به اجزای برنامه هسته‌ای  به واسطه اجرای برجام وارد شود، مسئول آن همین جماعتی هستند که توافق را بزرگ‌ترین توافق قرن و فتح‌الفتوح بزرگ‌تر از فتح خرمشهر و... خوانده و شرط گشایش اقتصادی را منحصرا در توقف برنامه هسته‌ای جا زده‌اند که آقای «زیباکلام» جزو انگشت‌نماهای آن است. 5- شما که سنگ آمریکا و انگلیس را به سینه می‌زنید و رضاخان مستبد را پیشقراول توسعه معرفی کرده‌اید، بفرمایید در رژیم تحت‌الحمایه و وابسته پهلوی سرانه آموزش و پرورش و بهداشت و راه‌سازی و... چقدر بود و چه فلاکتی حاکم بود و اکنون چقدر در این حوزه‌ها- با همه کاستی‌ها- پیش رفته‌ایم؟ 6- انرژی هسته‌ای و همه فناوری‌های جدید همچنان حق مسلم ملت ماست و البته عناصری هم پیدا می‌شوند که بگویند نفت، ماده بد بوی عفنی است که باید به اجنبی سپرد و خود فقط در کار آفتابه و لولهنگ بود یا بگویند انگلیس (و آمریکا) مانند دست در آستین ما هستند که بدون آنها نمی‌توانیم حرکتی بکنیم.
آیا ما هسته‌ای را ابزار غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی کردیم یا این آمریکا و انگلیس بودند که به مدد برخی گروهک‌های نفاق علیه برنامه هسته‌ای ما جنجال و مانع‌تراشی کردند و نفرت از آمریکا و انگلیس را در ایران دوچندان کردند تا آنجا که حتی امثال آقای اکبر اعتماد (رئیس سازمان انرژی اتمی در رژیم پهلوی) هم ‌زبان به انزجار از آمریکا و انگلیس گشودند. به راستی چه کسی بود که فروش سوخت 20 درصد راکتور تهران- با مصارف صرفا پزشکی- را گروگان گرفت و موجب نهضت علمی جدید و فنی در تولید این محصول شد؛ جز آمریکا و انگلیس؟!
گفتنی است عصبانیت آقای زیباکلام از ستون گفت و شنود کیهان 12/8/94 و با عنوان «کاکتوس» است. در آن ستون طنز ابراز تعجب شده بود که ایشان در حالی که اعتراف می‌کند برجام را نخوانده است چگونه در مناظره‌ای با موضوع برجام شرکت کرده است؟! و به عنوان لطیفه پایانی ستون یاد شده، آمده بود «عجب اعتماد به نفسی دارد؟! اگر اعتماد به نفس او را کاکتوس هم داشت، سالی پانزده، شانزده مرتبه هلو می‌داد.»

شتابزدگی در اجرای برجام بدون تدارک حداقل شرایط


اظهار نظر رئیس جمهور مبنی بر فروش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در بازار و معاوضه آنها با کیک‌زرد، موجی از نگرانی را در میان کارشناسان پدیدآورد. گذشته از آنکه وی تخفیف ذخایر استراتژیک اورانیوم در کشور را دستاورد دولت خود خوانده و به آن می‌بالد، نکته‌ای که بیش از همه حساسیت برانگیز شد، بی‌اعتنایی به شروطی بود که برجام مستند به آنها مجوز اجرا گرفت.
خبرگزاری دانشجو با انتشار تحلیل فوق نوشت: اینکه ضعف‌های ساختاری و ابهامات محتوایی برجام نمی‌تواند حقوق مصرح مردم را در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استیفا کند، مسئله‌ای است که تقریباً تمام کارشناسان بر آن اجماع دارند. همچنین این توافق حتی نمی‌تواند تمامی تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها را لغو کند، موضوعی که علت شروع مذاکرات هسته‌ای بود. احتمالاً به همین خاطر هم بود که نهادهای قانون‌گذاری و ذی‌مدخل در بررسی برجام، آن را با قید 28 شرط و به صورت مشروط پذیرفتند. چیزی که اما بیشتر از همه ایجاد نگرانی کرده، سابقه ایشان در نادیده گرفتن ترتیبات قانونی و تلاش برای دور زدن نهادهای مختلف نظارتی است. در همین موضوع برجام نیز، با وجود تصریحات قانون اساسی و اجماع نظر کارشناسان مختلف در ضرورت ارائه لایحه برجام به مجلس، دولت فخیمه تا آخرین ساعات مهلت بررسی برجام از آن استنکاف ورزیده و عملاً قانون و نمایندگان مردم را دور زد.
ناظران معتقدند با توجه به شروط نه‌گانه‌ای که برای پذیرش مشروط برجام تعیین شده، دولت عملاً تاکنون سه شرط آن را نقض کرده و یا نادیده گرفته است، شروطی که هر یک ضامن بخش عمده‌ای از مصالح ملی و جبران کننده کم و کاست‌های فراوان این سند پر حرف و حدیث است. سوابق عهدشکنی و حیله‌گری‌های آمریکایی‌ها آنقدر زیاد است که هیچ انسان عاقلی نمی‌تواند به سادگی به قول و قرارهایشان اعتماد کند، شرط مترقی و هوشمندانه نظام برای اخذ تضمین کتبی از طرف‌های مذاکره کننده لابد ناظر به همین مطلب است. با این همه و در حالی که سید عباس عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری از بررسی صحت و سقم تضمین‌های اخذ شده توسط حقوق‌دانان خبر می‌داد، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با کیودوی ژاپن، اجرای برجام و جمع‌آوری سانتریفیوژها در ایران را علنی کرد.
از سوی دیگر علیرغم تصریحات روشن رهبری و با گذشت چند هفته از ابلاغ این شروط، هنوز هیئت نظارت بر حسن اجرای برجام تشکیل نشده است. همچنان از پذیرش تشکیل این هیئت در این شورا استنکاف ورزیده و عملاً بی‌اعتنا به مصالح ملی اقدام به اجرای خودسرانه برجام کرده است. در حالی که قانون‌گریزی و خودسری در مقوله اجرای برجام تاکنون ضررهای فراوانی را متوجه مردم و تاریخ این کهن بوم و بر کرده، اما با این وجود؛ دولت همچنان بر اجرای خودسرانه برجام و دور زدن ترتیبات و تشریفات مصرح قانونی در مملکت اصرار دارد. شاید اگر این هیئت قوی و آگاه همچنان که در دستور تاریخی نظام آمده بود، پیشتر تشکیل می‌شد، می‌توانست جلوی بسیاری از زیان‌هایی را که اجرای این معاهده ضعیف متوجه منافع کشور می‌کند، بگیرد.
موضوع سوم؛ منوط شدن مبادله ذخایر اورانیوم و راکتور اراک به حل پرونده PMD در آژانس است. اجرای این بند نیز می‌تواند با توجه به سوابق طولانی بهانه‌جویی‌ها و کارشکنی‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جلوی از دست رفتن سرمایه‌های استراتژیک اورانیوم غنی شده و نیز زحمات دانشمندان در ساخت راکتور آب سنگین اراک را بگیرد، با این همه به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد پیش از حل و فصل پرونده‌های ادعایی ایران در آژانس نسبت به حراج سرمایه‌های این مردم در بازارهای جهانی اقدام کند. همچنان که روحانی با ذوق‌زدگی فراوان در خلال پرخاشگری‌هایش در نمایشگاه مطبوعات، این موضوع را هم علنی کرد.


کارتر: ایران قدرتمند است متحدان ما روی ابرها راه می‌روند


وزیر دفاع آمریکا با اظهار نگرانی نسبت به قدرت نظامی زمینی ایران، تلویحاً متحدان مرتجع خود در منطقه را بی‌عرضه خطاب کرد.
اشتون‌ کارتر در مصاحبه با نشریه آتلانتیک گفت: «اگر شما می‌خواهید در مورد دلیل نفوذ ایرانی‌ها بدانید باید بگویم که ایرانی‌ها داخل در بازی و روی زمین هستند و دلیل این نفوذ، حضور زمینی ایران است، ما از این موضوع خشنود نیستیم.
وی به فعالیت‌های نظامی ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن اشاره کرد و گفت: ما از این موضوع خشنود نیستیم که آنها حضور زمینی دارند. این گونه به نظر می‌رسد که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حضور زمینی ندارند و سه هزار پا در آسمان هستند.
وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد اعراب بیشتر به دنبال در اختیار گرفتن جنگنده‌های پیشرفته به جای ایجاد نیروهای عملیاتی زمینی ویژه هستند تلاش می‌کنیم این مسئله را برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آشکار کنیم. البته برخی از آنها مانند امارات این مسئله را درک کرده‌اند که دلیل نداشتن نفوذ آنها در منطقه نداشتن نیروی زمینی است و آنها (اعراب) بیشتر به دنبال جذب جنگنده‌های پیشرفته بودند.
کارتر خاطرنشان کرد: اعراب در اختیار گرفتن جنگنده‌های آخرین سیستم و پیشرفته را به کار جدی آموزش نیروهای زمینی و نیروهای عملیات ویژه ترجیح می‌دهند.
وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: «اعراب از ما به دلیل نداشتن نفوذشان در منطقه گلایه می‌کنند اما باید به آنها گفت که شما در بازی نیستید. باید در منطقه در بازی قرار بگیرید.

کارفرمایان منافقین کریم بغدادی را شوالیه کردند


پناه دهندگان به قاتلان 17 هزار شهروند ایرانی در فرانسه، به یکی از اعضای گروهک منافقین نشان اعطا کردند.
در حالی که گفته می‌شود تا چند وقت دیگر قرار است آقای روحانی به فرانسه سفر کند، فرانسوا اولاند به عبدالکریم لاهیجی - معروف به کریم بغدادی- نشان شوالیه هدیه کرد. لاهیجی که از حامیان سرسخت سازمان تروریستی منافقین است به خاطر همکاری مفرط با استخبارات رژیم صدام به بغدادی معروف شده است. پیش از لاهیجی، افرادی مانند شیرین عبادی، محمدرضا شجریان، احسان نراقی، لیلی گلستان،  مهرجویی، سپانلو و پری صابری از دولت فرانسه نشان دریافت کرده‌اند. فرانسه یکی از پناهگاه‌های گروهک تروریستی منافقین در اروپاست. این رژیم جنایت‌های بی‌شماری را در کشورهای مختلف آفریقایی مرتکب شده و یکی از حامیان گروه‌های تروریستی در سوریه و لبنان و عراق است.
کریم بغدادی واسطه سازمان منافقین با الهه هیکس برای معرفی شیرین عبادی به عنوان نامزد جایزه صلح نوبل بود.

ناطق و لاریجانی به کار اصلاح‌طلبان نمی‌آیند آنها باید اصولگرایان را مدیریت کنند



عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید لاریجانی و ناطق در لیست ما قرار نخواهند گرفت بلکه باید زمام اصولگرایان را به دست بگیرند.
موسوی لاری در مصاحبه با اعتماد درباره این نظر که «حضور ناطق و لاریجانی در لیست اصلاح‌طلبان محلی از اعراب ندارد» گفت: این حرف‌ها را برخی ژورنالیست‌ها در رسانه‌ها می‌زنند. جریان اصلاح‌طلب ضمن احترام خاص به اصولگرایان عاقل و خردورز، آنها را به نوعی رقابت منطقی و عاقلانه دعوت می‌کند نه ائتلاف ریاکارانه و فرصت‌طلبانه.
وی می‌افزاید: ما برای آقای ناطق احترام قایلیم اما او را یک اصولگرای عاقل می‌دانیم نه اصلاح‌طلب. مطلوب ما این است که امثال آقای ناطق زمام امور اصولگرایان را به دست گیرند. کارکرد آقای لاریجانی را در مواجهه با مسائلی از قبیل برجام کاملا مثبت تلقی می‌کنیم. آقای لاریجانی در جریان برجام خیلی خوب، قوی و منطقی عمل کرد. این نشان می‌دهد که اگر جریانی که رقیب ما است دارای این ویژگی‌ها باشد و بتواند مصالح ملی را به موقع تشخیص دهد، ما استقبال می‌کنیم اما این بدان معنا نیست که آنها به لیست ما بیایند و ما در لیست آنها برویم. با این کار سر مردم را کلاه گذاشته‌ایم. این نه در شأن آن جریان است و نه در شأن ما. ما با چهره‌هایی نظیر آقای ناطق و لاریجانی رقابت می‌کنیم نه شراکت.
وزیر دولت اصلاحات همچنین گفته است: از آقای ناطق می‌خواهیم که زمام امور اصولگرایان را به دست بگیرد تا گرفتار افراط و تفریط نشوند. اگر آقای ناطق از هویت اصولگرایی خود فاصله بگیرد نمی‌تواند آنها را سامان دهد. باید در آن جمع باشد. پیش از این عباس عبدی تاکید کرده بود آمدن ناطق به سمت ما چیزی به اصلاح‌طلبان اضافه نمی‌کند او باید همان طرف اصولگرایان بایستد و نقش خود را به خوبی ایفا کند.

** خراسان

اولتیماتوم دولت به 2 وزیر درباره ارتقاء وضعیت محیط زیست


بر اساس ابلاغیه جدید دولت به نعمت زاده و حجتی، مقرر شده مبلغ 20 میلیارد ریال با نسبت 70 درصد و 30 درصد به ترتیب به وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی اختصاص یابد تا براساس مبادله موافقتنامه فیمابین با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تا 50 درصد هزینه های تحقیقاتی یا ارتقای وضعیت زیست محیطی واحدهای تولیدی را در قالب کمک پرداخت کند. این دو وزیر موظفند هر 3 ماه یکبار، عملکرد مذکور را به دولت گزارش کنند.


وفور خانه های سازمانی فروش نرفته در استان ها


بر اساس بررسی های یک نهاد مسئول از وضعیت فروش خانه های سازمانی دستگاه های اجرایی، مشخص شده عملکرد برخی دستگاه ها علی رغم در اختیار داشتن صدها خانه سازمانی در برخی مناطق، از نظر رتبه بندی عمل به دستورالعمل فروش این خانه ها بسیار عقب بوده و به عنوان مثال، تنها در یک استان غربی کشور، از مجموع 900 خانه سازمانی موجود، تنها 240 واحد به فروش رفته است.

** وطن امروز

کارکردهای پنجگانه محوریت «3 فقیه» مشخص شد

دبیرکل جمعیت رهپویان با بیان اینکه حضرات آیات مصباح‌یزدی، موحدی‌کرمانی و یزدی امکانی را فراهم کرده‌اند که امید بسیار بالایی برای تفاهم وجود دارد، گفت: محوریت این علمای بزرگوار، کارکردهای پنجگانه‌ای برای اصولگرایان دارد. علیرضا زاکانی با اشاره به ائتلاف اصولگرایان برای وحدت، به فارس گفت: علمای بزرگوار و سه‌گانه‌ای که مورد عنایت و تفاهم همه اصولگرایان قرار گرفته‌اند یعنی حضرات آیات مصباح‌یزدی، موحدی‌کرمانی و یزدی امکانی را فراهم کرده‌اند که ما امید بسیار بالایی برای رسیدن به این تفاهم داشته باشیم، ازاین‌رو چون اصل بر وحدت بر محور اصول است، محوریت این علمای بزرگوار، کارکردهای پنجگانه‌ای دارد. وی با بیان اینکه در این زمینه دقت در تشخیص درست اصول توسط اصولگرایان و صحت این تشخیص توسط این بزرگواران باید مورد توجه باشد، تصریح کرد: نکته نخست دقت است؛ نکته دوم اینکه هدایت‌ها و دقت‌هایی که این 3 بزرگوار دارند منشأ رهنمون شدن در این مسیر با دقت بالاتری خواهد بود. به گفته زاکانی، نکته سوم نظارت بر عمل به اصول است که اگر ما تشخیص درست هم دادیم باید ببینیم به آن اصول پایبند هستیم یا خیر، لذا این نظارت عالیه به لطف خدا انجام خواهد شد. دبیرکل جمعیت رهپویان نکته چهارم را جنبه هویت‌بخشی و مددکاری دانست و گفت: با این هویت‌بخشی امکان بهره‌مندی از یک اعتبار بالاتر برای جریان اصولگرا وجود خواهد داشت و در نهایت جنبه داوری است که امکانی را میسر می‌کند که در این مسیر بن‌بستی وجود نداشته و اختلاف‌نظرها حل شود. وی در بخش دیگر با اشاره به تجارب گذشته و حساسیت‌های امروز تأکید کرد: راه پیش‌رو بسیار سخت است اما برکات و داشته‌ها به لطف الهی نسبت به گذشته فراوان‌تر بوده و افق روشنی پیش روی نیروهای انقلاب و افراد متعهد به انقلاب اسلامی وجود دارد.

** جمهوری اسلامی

نامه استاندار زنجان خطاب به رئیس صدا و سیما به خاطر پخش برنامه طنز شبکه دوم

در پی پخش برنامه طنز از شبکه دوم سیما، استاندار زنجان در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص این برنامه نوشت: پخش برنامه‌ای سخیف و به ظاهر طنز از شبکه دوم سیما در روز جمعه که بخش‌هایی از آن حاوی اهانت به گروه کثیری از هموطنان ترک زبان بود یک بار دیگر این واقعیت را آشکار کرد که بی‌دقتی غیرمسئولانه در تهیه و تولید برنامه‌های اجتماعی و عدم نظارت موثر بر انتخاب عوامل تهیه، تولید، نظارت و پخش و کوتاهی و اهمال مسئولان در برخورد با عوامل و به وجود آورندگان این وضعیت، می‌تواند به ایجاد مشکلات اجتماعی و آسیب به تفاهم و همدلی ملی منجر شود. در این نامه آمده همچنین است: مردم شریف استان‌های آذری نشین و ترک زبان‌های ساکن در گستره ایران اسلامی که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند حق بزرگی بر گردن کشور و ملت بزرگ ایران در عرصه فرهنگ و مدنیت داشته و ضمن پیشگامی در کلیه حرکت‌های انقلابی و آزادی خواهانه تاریخ معاصر کشور و پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در تامین یکپارچگی و وحدت سرزمین، دفاع از کیان انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت میهن اسلامی نقشی بی‌بدیل و پیشتاز داشته‌اند، عزیزتر از آن هستند که آماج اهانت‌های این چنینی در رسانه ملی قرار گیرند. به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از زنجان، مهندس انصاری در بخش دیگری از این نامه از رئیس صدا و سیما خواست با قبول مسئولیت این خطای سرزده از سوی عوامل اجرایی و با برخوردی مسئولانه، ضمن توقف پخش اینگونه برنامه‌ها از رسانه ملی درخصوص کلیه اقوام و فرهنگ‌های مختلف ساکن در میهن اسلامی، دستور برخورد جدی در موضوع را صادر و با اعلام سریع، اقدامات انجام یافته و عذرخواهی از مردم، زمینه خشکاندن ریشه اینگونه اقدامات را فراهم نماید.

محرومیت چهره‌های مطرح کشور از تریبون صدا و سیما

درحالی که بسیاری از چهره‌های مطرح کشور از تریبون صدا و سیما محروم هستند و حتی عکس و مطلبی از آنها نشان داده نمی‌شود؛ رادیو سراسری در برنامه یک ساعته به حواشی فوتبالیست عراقی که در باشگاههای ایران بازی می‌کند پرداخت!! این بازیکن دچار مشکلات مختلف اخلاقی است و فقط در سال جاری بابت قرارداد خود 250 میلیون تومان پول دریافت کرده است!

جانباختن شمار زیادی از شهر وندان افغانستاد براثر درگیری بین داعش و طالبان

شمار زیادی از شهروندان افغانستان از جمله تعدادی از شیعیان طی روزهای اخیر بر اثر جنگ و درگیری‌های مسلحانه میان دو گروه تروریست طالبان و داعش جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش پلیس افغانستان گروه‌های وابسته به تروریست‌های داعش در استان زابل هفت نفر را به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسانده‌اند. «گل اسلام سیال» سخنگوی دولت محلی زابل نیز خبر داد که روز یکشنبه سه زن و سه مرد در مناطق تحت اشغال طالبان به قتل رسده‌اند. این شش نفر که همگی شیعه و اهل شهر چغوری بودند یک ماه پیش و در حین حرکت در شهر غزنین ربوده شده بودند.به گزارش پلیس این شش نفر به گروه قومی و شیعه هزار تعلق داشتند. به گفته مسئولان محلی در دیگر مناطق استان زابل نیز درگیری‌های سنگین میان نیروهای طالبان و طرفداران داعش جریان دارد و طی همین چند روز اخیر حداقل 15 تن از نیروهای طالبان و 60 تروریست داعشی بر اثر این درگیری‌ها به هلاکت رسیده‌اند.

تازه‌ترین فتوای تفرقه‌انگیز یکی از علمای کینه‌توز وهابی عربستان

در تازه‌ترین فتوای تفرقه‌انگیز یکی از علمای کینه‌توز وهابی عربستان، از اهل سنت خواسته شده در ذکر صلوات بر پیامبر اکرم(ص) «آل محمد» را از عبارت کامل صلوات حذف کنند. شیخ صالح الفوزان در توجیه فتوای خود گفت: گفتن «اللهم صل علی محمد و آل محمد» کافی نیست، یا باید در ذکر صلوات بر پیامبر نام صحابه به دنبال نام اهل‌بیت پیامبر بیاید یا اینکه صلوات را تنها بر پیامبر فرستاد مانند «صلی‌الله علیه و سلم» و این کافی است، زیرا صلوات بر پیامبر و آلش شعار شیعیان است و جایز نیست ما سنت شیعیان را احیا کنیم و از آنها تقلید کنیم.

** قانون

ثبت قرارد‌‌‌اد‌‌‌ جد‌‌‌ید‌‌‌ اس300 بین ایران و روسیه

  تسنيم   سخنگوی هیات اعزامي‌روسیه به نمایشگاه هوافضای 2015 د‌‌‌وبی اعلام کرد‌‌‌ که قرارد‌‌‌اد‌‌‌ جد‌‌‌ید‌‌‌ فروش سامانه اِس‌300 به ایران اوایل سال آتی میلاد‌‌‌ی امضا می‌شود‌‌‌ و 18 ماه پس از آن، به طرف ایرانی تحویل می‌شوند‌‌‌.

به وی گفت: «مذاکرات با طرف ایرانی د‌‌‌ر مورد‌‌‌ شکل‌د‌‌‌هی به قرارد‌‌‌اد‌‌‌ سامانه پد‌‌‌افند‌‌‌ هوایی اِس‌300 د‌‌‌ر حال اد‌‌‌امه است و تا پیش از اوایل سال آتی تکمیل نخواهد‌‌‌ شد‌‌‌».سخنگوی هیات اعزامي‌روسیه به نمایشگاه هوافضای 2015 د‌‌‌وبی گفت که کنسرسیوم «آلماز-آنتی» که مجری اصلی این توافق است، پس از امضای قرارد‌‌‌اد‌‌‌، قابلیت این را د‌‌‌ارد‌‌‌ که طی 18 ماه سامانه‌های اِس‌300 را تولید‌‌‌ و به ایران ارسال کند‌‌‌.هنوز اطلاعات رسمي‌از نوع سامانه اِس‌300 که قرار است ایران تحویل بگیرد‌‌‌ منتشر نشد‌‌‌ه است: مد‌‌‌ل 300-1 S-UMP که تولید‌‌‌ آن متوقف شد‌‌‌ه اما ممکن است به طور اختصاصی برای طرف ایرانی تولید‌‌‌ شود‌‌‌ و یا مد‌‌‌ل300 S -MVاز گزینه‌های محتمل هستند‌‌‌.

د‌‌‌ولت هرگونه تحقیر قومي‌را محکوم می‌کند‌‌‌

ايرنا حجت الاسلام علی یونسی د‌‌‌ستیار ویژه رئیس‌جمهور د‌‌‌ر امور اقوام و اقلیت‌های د‌‌‌ینی و مذهبی با محکوم کرد‌‌‌ن اتفاق رخ د‌‌‌اد‌‌‌ه د‌‌‌ر برنامه تلویزیونی «فیتیله» اعلام کرد‌‌‌: د‌‌‌ولت و حاکمیت هرگونه تحقیر قومي‌را محکوم مي‌کند‌‌‌.
حجت الاسلام یونسی افزود‌‌‌: اینجانب چنین حرکتی را به شد‌‌‌ت محکوم مي‌کنم، هر چند‌‌‌ ممکن است از روی غفلت و بی مبالاتی برخی عناصر برنامه‌ساز یا تولید‌‌‌کنند‌‌‌گان برنامه‌های تلویزیونی کود‌‌‌ک صورت گرفته باشد‌‌‌ و سوء نیتی د‌‌‌ر آن نباشد‌‌‌.روابط عمومي‌سازمان صد‌‌‌ا و سیما نیز پس از این اتفاق اعلام کرد‌‌‌ پخش برنامه«فیتیله» از شبکه د‌‌‌و سیما به د‌‌‌لیل توهین به آذری زبان‌ها فعلا متوقف است و با عوامل خاطی آن برخورد‌‌‌ مي‌شود‌‌‌.حجت الاسلام یونسی اظهار د‌‌‌اشت: به هر حال این غفلت‌ها، بی توجهی‌ها و بی‌تد‌‌‌بیری‌ها به حریم اقوام و مذاهب قابل پذیرش نیست.وی اضافه کرد‌‌‌: از د‌‌‌ست اند‌‌‌رکاران و مسئولان سازمان صد‌‌‌ا و سیما انتظار مي‌رود‌‌‌ با بروز چنین پد‌‌‌ید‌‌‌ه‌هایی که به انسجام و وحد‌‌‌ت ملی مورد‌‌‌ نظر مقام معظم رهبری و د‌‌‌ولت محترم لطمه مي‌زند‌‌‌، مقابله کرد‌‌‌ه و با عوامل ساخت، تولید‌‌‌ و اجرای چنین برنامه‌هایی، هر چند‌‌‌ سهوی، برخورد‌‌‌ مناسبی کنند‌‌‌ و کنترل و نظارت بیشتری به خرج د‌‌‌هند‌‌‌.د‌‌‌ستیار ویژه رئیس‌جمهور کشورمان د‌‌‌ر امور اقوام و اقلیت‌های د‌‌‌ینی و مذهبی اد‌‌‌امه د‌‌‌اد‌‌‌: بند‌‌‌ه نیز به عنوان یک مقام د‌‌‌ولتی و مسئول د‌‌‌ر امور اقوام و مذاهب به هموطنان عزیز آذری و سایر اقوام اطمینان مي‌د‌‌‌هم که د‌‌‌ولت به شد‌‌‌ت چنین تحرکاتی را که از روی غفلت صورت گرفته، رصد‌‌‌ مي‌کند‌‌‌ و به هیچ وجه اجازه نخواهد‌‌‌ د‌‌‌اد‌‌‌ که این گونه غفلت‌ها و سوء‌تد‌‌‌بیرها به انسجام ملی لطمه بزند‌‌‌ و روح آذری‌های غیور و هر قوم د‌‌‌یگر ایرانی را جریحه د‌‌‌ار کند‌‌‌.

التماس جوانان برای پیوستن به مد‌‌‌افعان حرم

ميزان رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مراجعه جوانان و بسیجیان به سازمان بسیج جهت اعزام به سوریه و عراق بسیار زیاد‌‌‌ است و این عزیزان حتی با گریه و اشک و التماس از ما می‌خواهند‌‌‌ تا اجازه د‌‌‌هیم به عنوان مد‌‌‌افع حرم عازم جبهه‌ها شوند‌‌‌.

سرد‌‌‌ار محمد‌‌‌رضا نقد‌‌‌ی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به رفتارهای اخیر مقامات سعود‌‌‌ی و ایجاد‌‌‌ تنش د‌‌‌ر منطقه اظهار د‌‌‌اشت: اساسا رژیم عربستان سعود‌‌‌ی هیچ اصالتی از خود‌‌‌ش ند‌‌‌ارد‌‌‌ و تنها به عنوان یک شاخه مزد‌‌‌وری آمریکا و انگلیس د‌‌‌ر منطقه شناخته می‌شود‌‌‌.سرد‌‌‌ار نقد‌‌‌ی با بیان اینکه تمام اعمال و رفتار د‌‌‌ولت سعود‌‌‌ی بد‌‌‌ون اختیار و از روی ذلت است، عنوان کرد‌‌‌: امام خمینی‌(س) و مقام معظم رهبری فرمود‌‌‌ند‌‌‌ هرچه فریاد‌‌‌ د‌‌‌ارید‌‌‌ بر سر آمریکا بکشید‌‌‌ و ما باید‌‌‌ این را بد‌‌‌انیم که تصمیمات و حرف‌های غلط مسئولان سعود‌‌‌ی به د‌‌‌لیل کبر سن و یا صغر سن د‌‌‌ولتمرد‌‌‌ان آن نیست بلکه آنها فقط بله قربان‌گو‌های اربابان خود‌‌‌ هستند‌‌‌.وی با تاکید‌‌‌ بر اینکه د‌‌‌ستور اصلی آمریکا و انگلیس به مسئولان سعود‌‌‌ی، ایجاد‌‌‌ تفرقه میان مسلمانان جهان است، افزود‌‌‌: حرف‌های تحریک‌کنند‌‌‌ه و توهین‌آمیز د‌‌‌ولتمرد‌‌‌ان عربستان هم با همین هد‌‌‌ف است که حواس ملت‌های مسلمان را از مبارزه با استکبار جهانی معطوف د‌‌‌رگیری‌های د‌‌‌اخلی کنند‌‌‌.

پيگيري اعد‌‌‌ام سه ايراني د‌‌‌ر کمیسیون امنیت ملی

مهر نمایند‌‌‌ه مرد‌‌‌م تهران د‌‌‌ر مجلس شورای اسلامي‌با اشاره به اینکه عربستان بد‌‌‌ون اعلام قبلی و ناد‌‌‌ید‌‌‌ه گرفتن حسن همسایگی اقد‌‌‌ام به اعد‌‌‌ام سه تبعه ایرانی کرد‌‌‌ه است، گفت: این مسئله را پیگیری مي‌کنیم.اسماعیل کوثری افزود‌‌‌:عربستان هر د‌‌‌و ماه یا سه ماه یک‌بار علیه ملت ایران اقد‌‌‌اماتی غیرانسانی انجام مي‌د‌‌‌هد‌‌‌ که حاد‌‌‌ثه منا، سقوط جرثقیل، حاد‌‌‌ثه فرود‌‌‌گاه جد‌‌‌ه و روز گذشته(يكشنبه) هم اعد‌‌‌ام ۳ ایرانی د‌‌‌ر زمره این اقد‌‌‌امات می‌گنجد‌‌‌ که برای ملت بسیار د‌‌‌شوار بود‌‌‌ه و قابل قبول نیست.


** شرق

سخنگوی جامعه روحانیت: این دولت باری به‌هرجهت کار نمی‌کند

فارس: غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، گفت: این دولت غالبا قانونی عمل می‌کند و کمتر تخلف قانونی در رفتار دولت مشاهده می‌شود و از این نظر با توجه به تخلفاتی که دولت قبل داشت، باید از این دولت تقدیر و تشکر کرد. نکته دوم اینکه دولت برنامه‌ریزی‌شده عمل می‌کند و کارها با کارشناسی پیش می‌رود و هدف‌گذاری دارد؛ برای مثال دولت ابتدا تورم را مهار و سپس اقدام به مهار رکود کرد که این تقدم، معقول و درست است. علاوه‌بر‌این، دولت باری به‌هر‌جهت کار نمی‌کند و تصمیمات شتاب‌زده نمی‌گیرد که هر روز با حرف تازه و اقدام تازه‌ای در جامعه شوک ایجاد کند.

انتقاد هاشمی از تخریبگران


روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار جمعی از برگزیدگان چهار دوره جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت، رضایت مردم را اولین نتیجه ارتقای کیفی کارها دانست و با توجه به نقش رضایت عمومی در تقویت و تداوم نظام، گفت: حکومت‌های دموکراتیک‌، همه‌چیز را برای مردم می‌خواهند و مردم صاحبان اصلی همه بخش‌های جامعه هستند که امروزه از آن به بخش خصوصی تعبیر می‌کنند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مخالفت‌های متعصبانه با بخش خصوصی در سال‌های اول انقلاب اسلامی، به تلاش بعضی‌ها برای دولتی‌کردن مواردی از بخش خصوصی به‌جا‌مانده از رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: حتی می‌خواستند چند مدرسه بخش خصوصی را هم دولتی کنند، اما خیلی زود متوجه شدیم شرط برگشت کیفیت به کارها، ورود بخش خصوصی است و با همین برنامه، دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کردیم که امروز گستردگی کمّی و ارتقای کیفی آن زبانزد خاص و عام است. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با ابراز تأسف از اقدامات کسانی که جلوی پیشرفت‌های کمّی و کیفی کشور را می‌گیرند، به معترضان و تخریب‌کنندگان فضای فعلی کشور، به ویژه در شرایط پس از برجام اشاره کرد و گفت: همان کسانی که تا دیروز در مقابل بی‌قانونی‌ها و فسادهای اداری و مالی به بهانه حمایت از دولت سکوت می‌کردند، امروز از هر موقعیتی به منظور مانع‌تراشی بر سر راه برنامه‌های دولت فعلی برای پیشرفت کشور، استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام یونسی: دولت و حاکمیت هرگونه تحقیر قومی را محکوم می‌کنند


ایرنا: حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با محکوم‌کردن اتفاق رخ‌داده در برنامه تلویزیونی «فیتیله» اعلام کرد: دولت و حاکمیت هرگونه تحقیر قومی را محکوم می‌کند. او افزود: اینجانب چنین حرکتی را به ‌شدت محکوم می‌کنم؛ هرچند ممکن است از روی غفلت و بی‌مبالاتی برخی عناصر برنامه‌ساز یا تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی کودک صورت گرفته باشد و سوءنیتی در آن نباشد. او اضافه کرد: از دست‌اندرکاران و مسئولان سازمان صداوسیما انتظار می‌رود با بروز چنین پدیده‌هایی که به انسجام و وحدت ملی مورد نظر مقام معظم رهبری و دولت محترم لطمه می‌زنند، مقابله کنند و با عوامل ساخت، تولید و اجرای چنین برنامه‌هایی، هرچند سهوی، برخورد مناسبی کنند و کنترل و نظارت بیشتری به خرج دهند.

دیدار رئیس‌جمهوری با وزیر خارجه بلژیک


ایرنا: حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری، در دیدار با «دیدیه ریندرز»، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک، به مذاکرات ایران و ١+٥ و شرایط جدید به‌وجود‌آمده اشاره کرد و گفت: جمهوری‌اسلامی ایران به شرط اینکه طرف مقابل هم به همه تعهدات خود متعهد باشد و به آن عمل کند، همچنان به تعهدات خود وفادار خواهد ماند و بی‌تردید اگر این توافق به خوبی و دقیق اجرائی شود، می‌تواند پایه مستحکمی برای اعتماد متقابل باشد. «ریندرز» نیز با تأکید بر حضور مؤثر ایران برای حل معضلات منطقه‌ای گفت: بلژیک هم برای کشورهایی که با گروه‌های تروریستی درگیر هستند و با ناامنی دست‌به‌گریبان‌اند، از جمله سوریه، یمن، عراق و لیبی خواستار راه‌حل سیاسی است.


** آرمان

زدو خورد دو بازيكن تيم ملي سرميز ناهار

شنیده شد که ميز ناهار يا صبحانه تيم ملي فوتبال، در خاطرات روزنامه‌نگاران ورزشي منطقه‌اي سوق الجيشي محسوب مي‌شود و حاشيه تازه تيم ملي فوتبال هم همانجا رقم خورده است. تابناك نوشت؛ از بگومگوي معروف علي دايي و علي كريمي گرفته تا دعواي خداداد با دايي و چندين مورد ديگر سر ميز غذا اتفاق افتاده كه همگي بخشي از تاريخ ورزشي نويسي ايران را تشكيل داده‌اند و گاهي دامنه آن تا سال‌ها فوتبال ايران را تحت تاثير قرار داده است. حالا خبر مي‌رسد در تازه‌ترين سكانس از اين دعواهاي درون تيمي، پيش از بازي دوستانه مقابل ژاپن دو بازيكن جنگي و دعوايي تيم ملي در حال صرف غذا با هم درگيري لفظي پيدا كردند و در تيمي كه كي روش سرمربي آن است جرات و اجازه ايجاد حاشيه به خود دادند. همشهري ورزشي روي جلد خود تيتري زده و توضيح داده كه كاپيتان آندرانيك تيموريان پادرمياني كرده و دو طرف را از هم سوا كرده است تا درگيري به برخورد فيزيكي و غيرقابل جبران نينجامد. 
 
من هنوز رئيس کمیسیون بررسي برجامم!

شنیده شد که عليرضا زاكاني رئيس كميسيون بررسي برجام درباره سخنان برخي نمايندگان مجلس كه كار «كميسيون ويژه برجام» را پايان يافته تلقي مي‌كنند، گفت: «كار يك كميسيون ويژه زماني پايان مي‌يابد كه دوره مجلس تمام شده يا موضوعي كه كميسيون بر اساس آن فعاليت مي‌كند، خاتمه يافته باشد؛ در حال حاضر، نه مجلس نهم تمام شده و نه موضوع برجام به پايان رسيده است. » آفتاب نوشت؛ در واكنش به اين موضع، غلامرضا تاجگردون از اعضاي كميسيون« برجام»، ضمن بيان اينكه«بنا بود كميسيون ويژه برجام صرفاً برجام را بررسي كرده و گزارش خود را درباره آن اعلام كند»، تاكيد كرد: «اين انتظار كه بايد كميسيون ويژه برجام به كار خود ادامه دهد، توقع و برداشت اشتباهي است. » عزت‌ا... يوسفيان ملا نيز گفت: «بعد از قرائت گزارش كميسيون ويژه برجام در صحن علني و همچنين تصويب كليات و جزئيات برجام در صحن، كار اين كميسيون به اتمام رسيده است و اين كميسيون ديگر نمي‌تواند تشكيل جلسه دهد.»
 
ممنوع التصوير نيستم

شنیده شد که پس از ممنوع التصوير شدن علي ضيا از مجريان تلويزيون، برخي رسانه‌ها و سايت‌ها در فضاي مجازي ليستي از مجريان ممنوع‌الفعاليت در صدا و سيما را منتشر كردند. در اين ليست، نام آزاده‌نامداري نيز جزو ممنوع‌الفعاليت‌ها منتشر شده بود كه اين خبر با واكنش اين مجري صدا و سيما روبه‌رو شد. فارس نوشت؛ آزاده نامداري در همين رابطه در صفحه شخصي اينستاگرامش نوشت: در چند روز اخير خبري مبني بر ممنوع الكاري يا ممنوع التصويري بعضي مجريان تلويزيون درسايت‌ها منتشر شد، امروز ديدم توي روزنامه‌ها هم منتشر شده، من خودم، شخصا باچند نفر ازمديران محترم تلويزيون صحبت كردم، چنين چيزي نيست. اينكه يك مجري مدتي ازتلويزيون فاصله مي‌گيره حرف از ممنوعيتش زده بشه درست نيست، كسي موقع انتشار اين خبر از من سوالي نكرده، براي همين از طريق صفحه شخصي‌ام اين خبر رو تكذيب مي‌كنم. 
 
بيانيه امام جمعه تبريز درباره ماجراي فيتيله

شنیده شد که نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز در پيامي اقدام موهن برنامه پخش شده از شبكه دو سيما را محكوم كرد و خواستار پيگيري اين مساله در مراجع قانوني شد. در متن پيام آيت‌ا... محسن مجتهدشبستري در اين باره كه روز يكشنبه منتشر شد، آمده است: از قرار برخي نقل‌ها در شبكه دو سيماي جمهوري اسلامي ايران، برنامه‌اي پخش شده است كه گويا اهانت آميز به گويش آذري و مردم غيور آذربايجان بوده است، اينك اين حركت نابجا را محكوم نموده، اميد است مسئولين محترم همواره مراقبت نمايند تا اين قبيل موارد ولو به‌طور ناآگاهانه و بي‌غرضانه هم بوده باشد، تكرار نگردد. از اينكه سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران اقدام مناسبي در عزل دست اندركاران مربوطه نموده است سپاسگزاري مي‌شود. 
 
تلاش جمهوريخواهان آمريكايي برای برهم زدن برجام

شنیده شد که نايب‌رئیس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: طرح دريافت خسارت تروريستي از ايران براي برهم زدن برجام از سوي جمهوريخواهان آمريكايي است. پارسينه نوشت؛ منصور حقيقت پور تاكيد كرد: طرح دريافت خسارت تروريستي از ايران براي برهم زدن برجام از سوي جمهوريخواهان آمريكايي است. منصور حقيقت پور با اشاره به طرح جديد كنگره آمريكا براي سنگ اندازي در مسير اجراي برجام گفت: جمهوريخواهان آمريكايي به دنبال اين هستند كه برجام و توافقات صورت گرفته بين گروه 1+5 و ايران را برهم بزنند. به اين جهت موضوعاتي چون دريافت خسارت واهي از حساب جمهوري اسلامي ايران را مطرح مي‌كنند. 
 
تكذيب بازداشت خواهرزاده رئيس‌جمهور

شنیده شد که به تازگي مطلبي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر و در آن ادعا شده است كه خواهرزاده حسن روحاني جزو دستگيرشدگان اخير است. الف نوشت؛ با اعلام قوه قضائیه مبني بر دستگيري چند نفر به اتهام جاسوسي، مطلبي مبني بر دستگيري اسماعيل سماوي خواهرزاده حسن روحاني در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و برخي افراد با انتشار تصويری مدعي نگراني رئيس‌جمهور از دستگيري‌هاي اخير شدند. ضمن اينكه تصوير فوق مربوط به اسماعيل سماوي نيست، بررسي‌هاي صورت گرفته نشان‌ مي‌دهد دستگيري اسماعيل سماوي خواهرزاده رئيس‌جمهور صحت ندارد. ضمن اينكه محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضائیه در نشست خبري كه  روز دوشنبه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاري كه درباره بازداشت وابستگان عوامل رياست‌جمهوري پرسيد، گفت: «از نهاد رياست‌جمهوري كسي دستگير نشده است». 
 
تسويه حساب نفتي‌ها با خانواده نوروزي

شنیده شد که باشگاه نفت تهران طلب مرحوم هادي نوروزي را بابت زماني كه وي در اين تيم بازي مي‌كرد از طريق سازمان ليگ به حساب پدر اين مرحوم به عنوان قيم قانوني خانواده نوروزي واريز كرد. فارس نوشت؛ رقم اين طلب ۹۸ ميليون تومان بود كه باشگاه نفت تهران اين مبلغ را به خانواده نوروزي پرداخت كرد تا بدهي‌اش به اين بازيكن را صاف كرده باشد. اين در حالي است كه مسئولان باشگاه پرسپوليس هم براي پرداخت مطالبات اين بازيكن فقيد منتظر مشخص شدن مسائل مربوط به انحصار وراثت هستند. به نظر مي‌رسد با توجه به مبلغ قرارداد اين بازيكن با پرسپوليس در ليگ امسال كه ۸۵۰ ميليون تومان بود و طلب گذشته اين بازيكن از باشگاه پرسپوليس مبلغي در حدود يك ميليارد و صد ميليون تومان بايد از طريق باشگاه پرسپوليس به خانواده مرحوم نوروزي برسد. 
 
مسكن‌سازي آلماني‌ها در هشتگرد

شنیده شد که شهرك مسكوني جديد ۳۵ هكتاري كه قرار است در شهر جديد هشتگرد ساخته شود، موضوع كارگاه مشترك ديروز مسئولان دولتي ايران و آلمان بود. اين كارگاه در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي برگزار شد. كارشناسان و برخي از مسئولان راه و شهرسازي ايران و دانشجويان دانشگاه برلين و سرمايه‌گذاران بخش دولتي و خصوصي آلمان نيز در اين كارگاه حضور داشتند. پيش از برگزاري اين كارگاه، يادداشت تفاهمي درباره اين پروژه ميان معاون وزير و مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد و معاون وزير محيط زيست، ساختمان و ايمني هسته‌اي آلمان امضا شد. قرار است آلماني‌ها تكنولوژي ساخت آپارتمان‌هاي انرژي پلاس را به ايران منتقل كنند.

** ایران

توقف پخش «زنده» برخی برنامه‌های تلویزیونی

پورمحمدی معاون سیما رسانه ملی گفت : «ما حق توهین به هیچ کدام از اقوام را نداریم و با توجه به تخلفی که از سوی دست اندرکاران برنامه «فیتیله» صورت گرفته این برنامه فعلا تعطیل شده است و احتمال اخراج و برکناری برخی مدیران خاطی دیگر وجود دارد».

وی در گفت و گو زنده اخبار ساعت 14  افزود:« پخش برخی برنامه های تلویزیونی دیگر به صورت «زنده» نخواهد بود.» پوری محمدی تصریح کرد: آیین نامه ها را طوری تغییر می دهیم که دیگر این گونه موارد تکرار نشود.معاون سیمای رسانه ملی خاطر نشان کرد:« از آذری زبان ها بابت پخش برنامه فیتیله عذر خواهی می کنم».

رایزنی برای پخش تلویزیونی محاکمه مهدی هاشمی

محسن هاشمی گفت: «رایزنی‌های لازم برای پخش تلویزیونی محاکمه مهدی از رسانه‌ها انجام شده، امیدواریم هرچه سریعتر موافقت کنند تا شرایط وی مشخص شود».
به گزارش «انتخاب» وی در بازدید از نمایشگاه مطبوعات پیرامون حملات اخیر به آیت‌الله هاشمی گفت: «این رفتارها مکرراً تکرار شده است، اگر مبنا بر انتقاد باشد، ما پذیرای هرگونه نقدی هستیم، ولی متأسفانه برخی توهین و تهمت را به نام نقد مطرح می‌کنند که این قابل قبول نیست.»

علی مطهری امروز در دادگاه حادثه شیراز

علی مطهری امروز در جلسه محاکمه متهمان حادثه حمله به او در شیراز شرکت می‌کند. به گزارش ایسنا، نماینده تهران با اعلام این خبر گفت: امروز چهارمین جلسه رسیدگی به این پرونده در شیراز برگزار می‌شود و من به درخواست قاضی پرونده در این جلسه شرکت خواهم کرد. وی افزود:‌ پیش از این اظهارات پنج نفر از متهمان پرونده گرفته شده و قرار است در جلسه امروز، اظهارات سه نفر باقی مانده نیز شنیده شود. مطهری تصریح کرد:‌ اگر لازم باشد، من نیز در دادگاه صحبت خواهم کرد.

تکذیب خبر بازداشت خواهرزاده روحانی

«فارس» گزارش داد: «با اعلام قوه قضائیه مبنی بر دستگیری چند نفر به اتهام جاسوسی، مطلبی مبنی بر دستگیری اسماعیل سماوی خواهرزاده حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و برخی افراد با انتشار تصویری مدعی نگرانی رئیس جمهوری از دستگیری‌های اخیر شدند.  ضمن اینکه تصویر فوق مربوط به اسماعیل سماوی نیست؛ بررسی‌های صورت گرفته نشان‌ می‌دهد دستگیری خواهرزاده رئیس جمهوری صحت ندارد.»

توزیع نشریه علیه ظریف در قم

روزنامه «جمهوری اسلامی» خبر داد: «در قم، یک هفته نامه دو برگی تحت عنوان «رصد» میان مردم و از جمله در نماز جمعه توزیع می‌شود که خود را منتسب به «بسیج دانشجویی دانشگاه قم» معرفی می‌کند و حاوی توهین به مقامات دولتی و در مواردی ضدیت با اقدامات ملی است.در تازه‌ترین شماره این هفته‌نامه دو برگی، کاریکاتورهایی از دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به چاپ رسیده و وی با عنوان «ظریف الممالک» متهم به تهاجم به ملت شده و اعضای گروه مذاکره کننده هسته‌ای نیز مورد تمسخر قرار گرفته‌اند.»



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    اس300 مون رو میخوایم قرار داد بسته بودیم
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    زیاد بود نخوندم
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    مگه قرار نیست اول از غرب تعهد کتبی بگیریم بعد اقداماتمون رو شروع کنیم؟!
  • کریمی ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    مذاکرات تا اینجاش که همش جنگ اعصاب و استرس بوده برامون این دوران پسا برجام بیاد ببینیم سودی برامون داره یا نه!
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    هعی روزگار
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    آل سعود باید تاوان اقداماتش مخصوص این ادام 3 ایرانی را بدهد
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    :|
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    :|
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    خودش به دست خودش داره نابود میشه
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    و جناح بازی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس