گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

وال استریت ژورنال: آیت‌الله خامنه‌ای اوباما را تحقیر کرد

یک روزنامه آمریکایی نوشت آیت‌الله خامنه‌ای دست آمریکا را خوانده است. او با آخرین نامه خطاب به رئیس‌جمهور و انجام آزمایش موشکی آمریکا را تحقیر کرد.
وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که ایران را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک به مدت دست‌کم 8 سال منع می‌کند، است. نامه آیت‌الله خامنه‌ای به روحانی رئیس‌جمهوری از نظر برخی خبرنگاران «تایید احتیاط‌آمیز توافق» بود اما این، درست نیست. گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران «رد توافق» است و صراحت دارد که آمریکا و هر کس دیگری باید بازنویسی او را قبول کنند.
وال استریت ژورنال با استناد به تحلیل دو کارشناس موسسه پژوهش‌های رسانه‌ای خاورمیانه، می‌نویسد: آیت‌الله خامنه‌ای دو خواسته دارد؛ نخست این که آمریکا و اروپا باید تحریم‌های اقتصادی را به طور کامل برچینند، نه این‌که به طور موقت به حالت تعلیق درآورند و به هر امکانی برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ایران به توافق پایان دهند. دوم؛ تحریم‌ها علیه ایران برای حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نیز باید منتفی شود.
آیت‌الله خامنه‌ای جدول زمانی که ایران باید اورانیوم غنی شده‌اش را به خارج منتقل کند و رآکتور تولید پلوتونیوم اراک را تغییر دهد، و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تایید کند تغییر می‌دهد.
وال استریت ژورنال اظهارنظر می‌کند: رهبر ایران دست دولت اوباما را خوانده است، حالا می‌خواهد از امتیازاتی که قبلا گرفته استفاده کند و وقت بیشتری می‌خواهد.
وال استریت به برخی از اقدامات ایران از هنگام امضای توافق، از جمله محکوم ساختن گزارشگر واشنگتن پست و گزارش دستگیری یک بازرگان آمریکایی- ایرانی در تهران اشاره می‌کند و می‌افزاید در مورد دولت اوباما خوب بود تصور کرد رفتار تحقیرآمیز آیت‌الله را احساس می‌کند. اما چنین نیست. آزمایش موشک با کوشش ضعیفی برای «اقدام مناسب» در سازمان ملل متحد و نامه آیت‌الله خامنه‌ای با سکوت تقریبا کامل روبرو شد. با وجود تمام قول‌ها و هشدارها درباره توافق اتمی ایران، آنچه می‌گذرد چیزی بیشتر از تسلیم در لباس دیپلماسی نیست. ارتباط و ترکیب نیروها در خاورمیانه در سال گذشته تغییر کرده است و باراک اوباما هیچ قدمی برای برقراری موازنه برنخواهد داشت. آقای خامنه‌ای این را می‌داند و خیال ندارد امکان تسلیم آبرومندانه‌ای را برای آمریکا فراهم آورد. شاید هم آقای اوباما بداند، اما به نظر نمی‌رسد خفت و سرشکستگی اهمیتی برایش داشته باشد.

مردم سوریه تصمیم خود را گرفته‌اند


وزیر خارجه گفت:  بیانیه نهایی نشست وین درباره سوریه بیانیه نسبتا معتدلی است و ما چند نکته را تصحیح کردیم.
محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه ما چند نکته را در این جلسه تصحیح کردیم که در بیانیه نهایی نیز آمده است، گفت: اول اینکه ما گفتیم که طرف‌های موضوع سوریه مردم سوریه هستند و ما طرف و موضوع سوریه نیستیم؛ ما کسانی هستیم که در این جلسه جمع شده‌ایم برای اینکه کمک کنیم و تسهیل کنیم اجرای راه‌حل سیاسی برای سوریه را و طرف دعوای سوریه مردم سوریه هستند.
ظریف گفت: دوم آنکه ما تاکید کردیم که باید با تروریسم مقابله شود و سوم اینکه درباره آینده سوریه باید مردم سوریه تصمیم‌گیری کنند و ما اینجا نیامده‌ایم که تصمیم بگیریم که چه کسی مسئولیت در سوریه داشته باشد و چه کسی نداشته باشد.
وی افزود: البته اختلاف‌نظر اساسی هنوز هست و یک گروهی در این جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را برای آن گذاشتند که آقای اسد نباید باشد و ما هم گفتیم که این تصمیمی است که باید مردم سوریه بگیرند و بر آن تاکید کردیم.
وزیر خارجه با تاکید بر اینکه بیانیه نهایی، بیانیه نسبتا معتدلی است و آن دیدگاه‌های افراطی را ندارد، گفت: نکات بسیار مهمی در بیانیه آمده است. مثل اینکه هر راه‌حل سیاسی باید توسط مردم و گروه‌های سوریه گرفته شود و نهایتا این مردم سوریه هستند که درباره آینده خود تصمیم می‌گیرند.
هرچند تأکید آقای ظریف بر نقش مردم سوریه و عدم دخالت دیگران تأکید درستی است اما بخشی از اظهارات وی در حقیقت بازی در زمین غرب است آنجا که می‌گوید «مردم سوریه باید درباره آینده آقای اسد تصمیم بگیرند» و «هر راه‌حل سیاسی باید توسط مردم و گروه‌های سوریه گرفته شود و نهایتا مردم هستند که درباره آینده خود تصمیم می‌گیرند». این احاله تصمیم مردم سوریه بر آینده در حالی است که همین مردم سال گذشته با نظارت بین‌المللی در انتخابات شرکت کرده و با اکثریت قاطع بشار اسد را در ریاست‌جمهوری ابقا کردند، بنابراین تصمیم مردم سوریه روشن است، همچنان که شاکله اصلی معارضان را تروریست‌های وارداتی با هویت غیرسوری تشکیل می‌دهند.
گفتنی است در مواد 7 و 8 بیانیه صادره از سوی شرکت‌کنندگان در نشست وین آمده است:  - شرکت‌کنندگان نشست وین مطابق با اعلامیه 2012 ژنو و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سازمان ملل متحد دعوت کردند نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن را به منظور تشکیل روندی سیاسی منتهی به تشکیل دولتی غیرفرقه‌ای، فراگیر و معتبر و متعاقب آن تدوین قانون اساسی جدید(!؟) و برگزاری انتخابات گردهم جمع کند. این انتخابات باید تحت نظارت سازمان ملل متحد و منطبق با بالاترین استانداردهای شفافیت و مسئولیت‌پذیری و آزادانه و بی‌طرفانه باشد. این روند سیاسی تحت هدایت مردم سوریه و متعلق به آنها خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.
برخلاف این ادعا اگر معارضان قائل به قانون اساسی و انتخابات بودند، باید به رأی مردم سوریه احترام می‌گذاشتند.
یادآور می‌شود سرنوشت سوریه را نه آمریکا و متحدانش- که جنگ  4 ساله را به این کشور تحمیل کرده‌اند- بلکه خود مردم این کشور با مقاومتی کم‌سابقه گرفته‌اند و آن «نه» صریح به مداخله‌جویی و نفوذطلبی آمریکا و غرب و رژیم‌های مرتجع منطقه است. به همین دلیل هم تصمیمات سیاسی خلاف‌نظر مردم سوریه و محور مقاومت، کمترین اعتبار و اثری نخواهد داشت. در این میان به نظر می‌رسد آمریکا و غرب به دنبال استفاده از نفوذ بی‌بدیل ایران به ضرر منافع سوریه و ایران هستند که البته خوابی بی‌تعبیر خواهد بود. رهبر معظم انقلاب با اشاره به نقشه نفوذ آمریکا در منطقه، از مراکز تصمیم‌گیر خواسته‌اند در نقشه دشمن بازی نکنند.

اصلی‌ترین گزاره‌های اقتصادی دولت پس از 2 سال زیر سؤال رفته است

«در دو سال گذشته تصور می‌شد که با رفع تحریمها، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود. هنوز هم البته این شعار داده می‌شود. اما در درون دولت، اختلاف بر سر علل نابسامانی‌های اقتصادی بالا گرفته است.»
به گزارش جهان‌نیوز مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول و گزارش منتشر نشده بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول سال 94 صفر است. رکود به اقتصاد برگشته، اگر نگوییم که بوده و تشدید شده است. علت آن از نظر رئیس‌جمهور محترم کاهش عمدی قیمت نفت از سوی رژیم سعودی و آمریکاست. دکتر روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت به منظور خارج شدن از رکود، بسته 30 بندی جدیدی در تیم اقتصادی ایشان طراحی شده که به زودی اجرا می‌شود. ایشان محور این بسته را کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکها دانستند و تاکید کردند دولت قصد ندارد با افزایش پایه پولی، نقدینگی را افزایش دهد!
کاهش نرخ ذخیره قانونی موجب افزایش ضریب فزاینده نقدینگی و در نهایت کل نقدینگی است و از این جهت هیچ تفاوتی با افزایش پایه پولی ندارد. هر دو انبساطی است و موجب تحریک سمت تقاضا در اقتصاد می‌شود و تورم را افزایش می‌دهد. تفسیر وتفکیک رئیس‌جمهور از عوامل نقدینگی عجیب و بحث‌برانگیز است. واقعیت این است که دولت قصد دارد با افزایش نقدینگی و تورم، سمت تقاضا در اقتصاد را تحریک کرده و کمی بر رونق اقتصادی بیفزاید. به عبارت دیگر دولت می‌خواهد سیاست کنترل تورم را فدای سیاست خارج شدن از رکود کند.
از نظر برخی اقتصاددانان دولت، کنترل تورم و خارج شدن از رکود جمع ناشدنی است و در شرایط رکود حتما باید سیاستهای افزایش تقاضا و تورم را پذیرفت. اما این فرض در شرایطی است که نقدینگی در اقتصاد کم باشد. در اقتصاد کنونی ما، مشکل رکود ناشی از کمبود نقدینگی نیست. اتفاقا مقدار نقدینگی در وضعیت بحرانی قرار دارد و از همه خطوط قرمز عبور کرده است. نقدینگی ظرف دو سال گذشته 400 هزار میلیارد تومان (به اندازه دو دوره 4 ساله دولت نهم و دهم) افزایش یافته است. دولت روحانی از این جهت رکورددار است.
جهان‌نیوز خاطر نشان کرد: علی‌رغم افزایش شدید نقدینگی، بخش تولید از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. راه‌حل این معضل افزایش نقدینگی نیست بلکه هدایت نقدینگی موجود به سمت تولید است. اگر آب به زمین‌های تولید نمی‌رسد، نه به خاطر کمبود آب بلکه به خاطر هدایت آب به برکه‌های دلالی و واردات است!
در دو سال گذشته تصور می‌شد که با رفع تحریمها، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود. هنوز هم البته این شعار داده می‌شود. اما در درون دولت، اختلاف بر سر علل نابسامانی‌های اقتصادی بالا گرفته است (کم‌کم معلوم می‌شود مشکل از سوء مدیریت است و نه تحریم). بخشی از وزرای اقتصادی متوجه سراب برجامی شده و با ارسال نامه علنی به رئیس‌جمهور زودتر شانه خود را از پاسخگویی آینده خالی کرده‌اند. سیاستی که البته موجب نارضایتی رئیس دولت و تغییر درون کابینه خواهد شد.
سوالی که دولت پاسخ نمی‌دهد و از کنار آن عبور می‌کند این است؛ اگر بخش تولید با رکود مواجه است، پس نقدینگی 860 هزار میلیارد تومانی در کدام بخش اقتصاد گردش می‌کند؟ چرا معوقات بانکی که رقم واقعی آن به 200 هزار میلیارد تومان رسیده، بازسازی و استمهال می‌شود؟ پاسخ به این سوالات سخت نیست اما اقدام در این مسیر دشوار است. در افتادن با بانکها و حلقه دور آنان به معنای در افتادن با افراد ذی‌نفوذ و اسپانسرهای انتخاباتی است و چنین انتظاری از وزرای میلیاردر تدبیر و امید بی‌جاست.

حرف‌های قشنگی بود اگر از زبان وزیر نفت ادا نمی‌شد

ادعای وزیر نفت درباره مبارزه با فساد و دلالی را باید باور کرد یا تخلفات متعددی را که در دوره وزارت وی در این وزارت انجام شده است؟
جهان‌نیوز با طرح این سؤال نوشت: بیژن زنگنه به تازگی در افتتاحیه همایش بزرگی که یک نهاد خصولتی (شرکت خصوصی بهره‌مند از بودجه و رانتهای دولتی) که یک شبه سر برآورده، برگزار کرده است، خطاب به شرکت‌های خارجی گفت «ما در پی کار سالم و شفاف هستیم و از انگل‌های فاسد که می‌خواهند در این شرایط خون ملت را بمکند بیزار و متنفریم؛ ما در یک مبارزه بی‌امان با مفاسد هستیم. شاید افراد فاسد به شما بگویند تا زمانی که پورسانت ما را ندهید کارتان راه نمی‌افتد اما شما این را باور نکنید. اینها همه تبلیغات است، من دستور داده‌ام که دسترسی به من و مدیران نفتی سهل‌تر شود تا اینگونه به افرادی که هیچ توانی جز حقه‌بازی ندارند مراجعه نشود و این افراد که در دوره تحریم توانایی‌شان و تعدادشان افزایش یافته محدود شوند.»
وی همچنین خطاب به شرکت‌های نفتی گفت: «کار فاسد در نهایت یک روزی آشکار می‌شود که باعث از بین رفتن اعتبار شرکت‌ها شده و گرفتاری‌های حقوقی را به دنبال دارد.»
لااقل در ظاهر می‌توان از زنگنه به دلیل بیان صریح این مطالب تشکر کرد. به خصوص که در دوره‌های قبلی مسئولیت وی اغلب شرکت‌های بزرگ نفتی، قراردادهای مهم نفتی ایران را با پرداخت رشوه به دست آورده‌اند. پرونده‌هایی مانند استات اویل و توتال و کرسنت از جمله مشهورترین این قراردادها هستند و اسامی دلالان مشهوری چون مهدی هاشمی و عباس یزدان‌پناه یزدی و امثال آنها به طور مکرر درباره انعقاد این قراردادها شنیده شده است.
مهدی هاشمی به دلیل یکی از همین قراردادهای فسادآلود یعنی استات اویل به تازگی محکوم و روانه زندان شده است و دیوان عالی کشور نیز اخیراً حکم دادگاه متهمان پرونده کرسنت را که مدیران ارشد نفتی زیادی در دولت فعلی در میان آنها دیده می‌شود تأیید کرده است. وقتی کسی با چنین کارنامه‌ای از مبارزه با فساد می‌گوید قطعاً باید به عنوان نشانه‌ای مثبت از تغییر رویکرد با آن برخورد کرد و فرض کرد که رویه‌ها واقعاً تغییر کرده‌اند.
با این وجود ناظران بیرونی نمی‌توانند به راحتی چنین تغییری را باور کنند. برای این عدم باور دلایل ساده‌ای وجود دارد. به عنوان مثال وقتی یکی از مدیران منصوب زنگنه در دولت یازدهم در صدر یک گروه از نیروهای اخراجی و حتی مشغول به کار، از یکی از نهادهای خاص در فرآیند دلالی دکل‌های نفتی نقش مؤثری داشته و امضای وی پای بعضی قراردادهای دلالی نفتی از جمله قرارداد فرزند یکی از وزرای  اصلاحات با یکی از دلالان شناخته شده دکل گمشده 87 میلیون دلاری دیده می‌شود و وزیر نفت علیرغم اطلاع از این مسأله کوچکترین اقدامی انجام نمی‌دهد، باور کردن اینکه زنگنه در دوره جدید مسئولیت خود واقعاً با دلالی در قراردادهای نفتی مخالف است به شدت سخت می‌شود.
نوع برخورد وزیرنفت با یک فرد شناخته شده در این حوزه که اسم وی حتی چندی پیش به رسانه‌ها نیز راه یافته و شهرت مناسبی هم در میان پیمانکاران نفتی ندارد می‌توانست یک محک بسیار کوچک برای صداقت در قطع دست دلالان از صنعت نفت ایران باشد.

** وطن امروز

هر کسی به منافع ملی پایبند است باید 13 آبان را جدی بگیرد

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان تهران گفت توجه جدی به 13 آبان در راستای توجه به منافع ملی است. فواد ایزدی با طرح این سوال که اگر کسی به منافع ملی کشور علاقه‌مند باشد نوع برخورد او با موضوع آمریکا و 13 آبان چگونه باید باشد؟ به تسنیم گفت: اگر کسی به منافع ملی کشور علاقه‌مند باشد باید پیشنهاد او به دولت و مسؤولان کشور این باشد که 13 آبان امسال توسط مسؤولان جدی گرفته شود، طرف مقابل در حال رصد تحولات و ادبیات مسؤولان ایران است و اگر طرف مقابل این احساس را داشته باشد که 13 آبان امسال ضعیف‌تر برگزار می‌شود به این نتیجه می‌رسد که تغییر حکومتی که هدف درازمدت آمریکا در ایران است لازم نیست که دراز مدت باشد. ایزدی تاکید کرد: 13 آبان امسال یکی از شاخص‌های مقامات آمریکایی برای تصمیم‌گیری درباره اهداف آینده ایران محسوب می‌شود و این روز ملاکی در جهت تصمیم‌گیری‌های آینده آنها محسوب می‌شود و اگر کسی نسبت به سیاست خارجی نظام در گذشته نقدی دارد در رابطه با 13 آبان امسال باید به‌صورت جدی علاقه‌مند به برگزاری شکوهمند این روز باشد.

واکنش سردار دهقان به وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل

در پی اظهارات ضدایرانی کارتر و یعلون، وزرای دفاع آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و جریان مقاومت در منطقه، وزیر دفاع کشورمان واکنش نشان داد و در اظهارنظری تحقیرآمیز به آنها توصیه کرد زمان نوشتن خاطراتشان رسیده است. به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات وزرای دفاع آمریکا و رژیم صهیونیستی طی سخنانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران براساس دکترین دفاعی خود و با توجه به الزامات دفاعی ناشی از تهدیدات و برای حمایت از جریان مقاومت در همه زمینه‌ها بر توان دفاعی خود می‌افزاید و همواره نیروهای مسلح ما آماده پاسخگویی به شرارت‌های دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و خواهند بود. وی افزود: به نظرم زمان بیان اینگونه اظهارات در حالی که این دو رژیم در مسائل خودساخته گرفتار و نیاز به کمک دیگران دارند، گذشته و ترجمان استیصال آنها فرافکنی عوامل شکست بوده و تنها مصرف تبلیغاتی داخلی دارد؛ خوب است آقایان کتاب‌های خاطراتشان را از هم‌اکنون شروع به نوشتن کنند، شاید فرصت دیگری پیدا نکنند.

انتقاد رهروان از سرافراز بی‌انصافی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌انصافی است که فراکسیون رهروان از رئیس سازمان صدا و سیما درباره کم‌کاری در پوشش اخبار موافقان برجام، انتقاد کند. به گزارش مهر، شهروز افخمی  با اشاره به حضور رئیس رسانه ملی در جلسه امروز(یکشنبه) فراکسیون رهروان ولایت گفت: برجام اشکالاتی داشت که باید با نگاه منتقدانه مورد بررسی کارشناسان مختلف قرار می‌گرفت و این مورد تاکید رهبر انقلاب و همه دلسوزان نظام بود. وی افزود: دولت و برخی لایه‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال ایجاد تک‌صدایی در جامعه و بویژه رسانه‌ها و صدا و سیما بودند تا در چنین فضایی هرآنچه تیم مذاکره‌کننده برای کشور به ارمغان آورده، بدون نقد مورد قبول همگان قرار گیرد.

رئیس پارلمان اروپا 16 آبان به تهران می‌آید

رئیس پارلمان اتحادیه اروپایی در رأس هیاتی پارلمانی شنبه هفته آینده به تهران می‌آید.به گزارش تسنیم، «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپایی در رأس هیاتی پارلمانی روز شنبه هفته آینده، 16 آبان‌ماه به تهران سفر می‌کند. دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدجواد لاریجانی رئیس کمیته حقوق بشر قوه‌قضائیه و عبدالرضا رحمانی‌فضلی رئیس ستاد مبارزه با موادمخدر بخشی از سفر یک‌روزه «شولتز» به تهران است.

** خراسان

درخواست یک مسئول برای خرید 5 شاسی بلند تشریفات


بر اساس درخواست رسمی یک مقام مهم اجرایی از هیئت وزیران، پیشنهاد شده است که با توجه به اهمیت و نیاز دولت، مجوزهای لازم برای صدور دستور خرید پنج دستگاه خودروی شاسی بلند به منظور استفاده در ناوگان خودروهای تشریفاتی دولت صادر شود که این درخواست، فعلا برای بررسی ضرورت و بار مالی آن، به تعدادی از وزیران و کارشناسان نهاد ریاست جمهوری ارجاع شده است.


ذره بین دولت روی بررسی پیشنهاد ها در ادارات


بر اساس درخواست یک مقام مسئول اجرایی از تعدادی از سازمان ها و وزارتخانه ها، اعلام شده است که با توجه به ضرورت اطلاع از تاثیرات نشست ها و جلساتی که به منظور بررسی نظام پیشنهادها در دستگاه های اجرایی صورت می گیرد، مسئولان مربوطه برای ارسال گزارشی در این خصوص با ذکر مواردی چون فهرست ارائه پیشنهادها توسط همکاران، پیشنهادها توسط ارباب رجوع و فهرست پیشنهادهای مصوب شده در آن دستگاه اقدام کنند.


** آرمان

پخش ترانه خواننده لس آنجلسي از تلويزيون

شنیده شد که صدا و سيما پاي خواننده لس آنجلسي را به تلويزيون باز كرد. الف نوشت؛ صدا و سيما براي نخستين‌بار پس از انقلاب پاي يك خواننده ايراني مقيم آمريكا را به تلويزيون باز كرد. اخبار بخش خبري ۱۹ در خبري درباره عوارض ۲۰ هزار توماني جاده چالوس آهنگي از معين - خواننده ايراني مقيم آمريكا - پخش كرد. اين آهنگ، آهنگ «هوا ابري و من با چشماي تر»، يكي از جديدترين آهنگ‌هاي معين است كه در بخش خبري ۱۹ پخش شد. 
 
شرط حضور مك دونالد در ايران

شنیده شد که رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينكه ايجاد يك كسب و كار مستلزم رعايت ۹ آيتم براي دريافت پروانه است، گفت: اگر مك دونالد خواهان حضور در ايران است بايد اين ۹ آيتم را رعايت كند. علي فاضلي درباره تاييد ثبت برند تجاري «مك دونالد» آمريكا در ايران از سوي رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك، بيان كرد: ثبت شركت‌ها زيرنظر قوه قضائيه است. وي ادامه داد: تاكنون هيچ مجوز براي فعاليت هيچ يك از برندهاي مطرح شده در كشور صادر نشده است. به تبع آن اتاق اصناف نيز هيچ مجوزي در نظر نگرفته است. وي مطرح كرد: با لغو تحريم بسياري از كشورها مي‌توانند خواستار حضور در ايران باشند، اما من نمي‌دانم چرا رسانه‌ها و برخي از مسئولان روي نام «مك دونالد» تمركز كردند. 
 
ظريف كانال ندارد

شنیده شد که وزير خارجه ايران مديريت كانالي در تلگرام به نام خود را تكذيب كرد. ايسنا نوشت؛ دكتر محمدجواد ظريف در پاسخ به اين سوال كه آيا كانالي در تلگرام به نام«Javad Zarif » كه اخبار منتسب به شما را منتشر مي‌كند توسط شما ايجاد شده با تكذيب اين مطلب تاكيد كرد كه «من صرفا در فضاي مجازي صفحه توئيتر و فيس‌بوك دارم و ساير موارد رابه‌شدت تكذيب مي‌كنم. كانالي در تلگرام به نام javadzarif و با آدرس https: //telegram. me/javadzarif ايجاد شده كه تاكنون بيش از 3400 عضو دارد اما ظريف هرگونه ارتباط با اين صفحه را رد كرده است. پيش از اين كانال‌ها و صفحات حاميان ظريف در تلگرام و ساير شبكه‌هاي اجتماعي راه‌اندازي شده بود. 
 
تكذيب كانديداتوري همسر عارف

شنیده شد که همسر محمدرضا عارف گمانه‌زني برخي رسانه‌ها درباره كانديداتوري‌اش از حوزه انتخابيه يزد را تكذيب و تاكيد كرد: هيچ قصدي براي نامزدي در انتخابات مجلس ندارم. خبر آنلاين نوشت؛ حميده مروج در واكنش به انتشار برخي اخبار درباره كانديداتوري‌اش در انتخابات مجلس، گفت: همان‌گونه كه آقاي دكتر عارف پيش‌تر تاكيد كرده بود، هيچ يك از اعضاي خانواده ايشان در انتخابات مجلس به عنوان كانديدا فعاليت نخواهند داشت و شخصا هم تمايلي براي نامزدي در انتخابات مجلس ندارم. وي با قدرداني از ابراز محبت هواداران به‌ويژه زنان و مردم شهر يزد، خاطرنشان كرد: شخصا از زنان فرهيخته و نخبه كه قصد كانديداتوري در انتخابات مجلس دارند حمايت مي‌كنم و اميدوارم تركيب مجلس آينده به گونه‌اي باشد كه زنان سهم قابل توجهي در آن داشته باشند. 
 
چه كسي احمدي‌نژاد را بوتاكس كرد؟

شنیده شد که عمل زيبايي و بوتاكس دكتر احمدي‌نژاد را فرزين سركارات همسر شيلا خداد كه متخصص جراحي فك و دهان است انجام داده است. شفاف نوشت؛ در قسمتي از برنامه ديد در شب كه با حضور شيلا خداد و اجراي رضا رشيد پور، در تارنماي آپارات منتشر شد، فرزين سركارات جراح و متخصص فك و دهان و همسر شيلا خداد به صورت تلفني در برنامه حاضر شد و در جواب به سوال رشيد پور كه پرسيد: چه تعداد از هنرمندان و بازيگران را عمل جراحي زيبايي كرده ايد؟ گفت: طبق تعهدات اخلاقي پزشكي نمي‌توانم آمار دقيقي بگويم اما مي‌توانم بگويم اين تعداد از ده بيشتر و از صد هم كمتر است. چهره‌هاي مختلفي از قبيل هنرمندان و خوانندگان براي بوتاكس تزريق ژل و كار‌هايي زيبايي ديگر پيش من مي‌آمدند. حتي يك شخصيت سياسي نيز براي بوتاكس كردن پيش من آمد. با توجه به اينكه در سياستمداران كشور تنها دكتر احمدي‌نژاد است كه سابقه بوتاكسش رسانه‌اي شد، به نظر مي‌رسد جراحي وي زيرنظر دكتر فرزين سركارات صورت گرفته است. 
 
نظر برادر ركن آبادي درباره ربوده شدن او

شنیده شد که برادر غضنفر ركن‌آبادي گفت: اينكه برادرم را زنده ديدند مربوط به روز اول فاجعه منا بود. دو سال پيش نيز سرويس‌هاي عربستان اقدام به ترور ركن‌آبادي كردند و فكر مي‌كنم او توسط موساد و عربستان ربوده شده است. انتخاب نوشت؛ مرتضي ركن آبادي با بيان اينكه هيچ خبر جديدي از وضعيت برادرم در دست نيست، افزود: اطلاعات بنده، رسانه‌ها و مسئولان كشور همگي در يك سطح قرار دارد اما شاهد عيني كه برادرم را زنده در آمبولانس ديده، از همكارانم بود و حتي به من گفت كه برادرم را به همراه چند نفر ديگر از زائران ايراني در حالي كه زنده بود در آمبولانس قرار داده است و اين تنها سرنخي است كه از برادرم داريم. وي درباره ربوده شدن برادرش اظهار داشت: هيچ كس نمي‌تواند در زمان حاضر اين مساله را تاييد يا رد كند؛ ولي همواره ربوده شدن برادرم به عنوان يك گمانه مطرح است؛ چرا كه سرويس‌هاي جاسوسي موساد و عربستان يكي بوده و دست در دست هم كار مي‌كنند. 
 
تكذيب فشار دفتر رئيس‌جمهور به اعضاي دولت

شنیده شد که معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور، خبرهاي منتشر‌شده در برخي شبكه‌هاي غير رسمي مبني بر فشار دفتر رئيس‌جمهور به اعضاي دولت براي اعمال تغييرات مديريتي يا پيگيري موضوعات خاص را تكذيب كرد. در مطلب منتشر شده از سوي پرويز اسماعيلي آمده است: اخيرا در شبكه‌هاي غير رسمي اطلاع‌رساني، به ويژه در فضاي مجازي و گروهي از سايت‌هاي خبري، مطالبي مبني بر فشار يا احضار برخي اعضاي محترم دولت براي اعمال تغييرات مديريتي يا پيگيري موضوعات خاص و... به دفتر رئيس‌جمهور منتسب و سپس به شكل سازمان يافته‌اي منتشر مي‌گردد. ضمن تكذيب اينگونه موارد، از همكاران محترم موكدا درخواست مي‌شود از باز نشر چنين مطالبي خودداري فرمايند. بديهي است هر گونه اخبار و مطالب منتشره از سوي منابع غير مسئول در ارتباط با دفتر رئيس‌جمهوري، مورد تاييد اين دفتر نيست. 
 
انتخاب رئيس جديد اصلاح‌طلبان خوزستان

شنیده شد که با موافقت همه اعضاي شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان خوزستان، محمد كيانوش راد، به‌ عنوان رئيس اين شورا انتخاب شد. عصر ايران نوشت؛ در اين نشست كه براي تبادل‌نظر و انتخاب رئيس اين شورا در اهواز برگزار شد، اعضاي حاضر، محمد كيانوش راد را به‌ عنوان رئيس شوراي اصلاح‌طلبان خوزستان انتخاب كردند. همچنين مقرر شد تا تهيه آيين‌نامه از سوي شوراي مركزي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان كشور، انتخاب هيات‌رئيسه اين شورا به بعد موكول شود.

** قانون

پيگيري بيكاري هنگام سيل 

   ايرنا     نمایند‌‌‌ه ولی فقیه د‌‌‌ر استان لرستان و امام جمعه خرم آباد‌‌‌ گفت:از عنایت د‌‌‌ولت و رئیس‌جمهور که معاون و د‌‌‌ستیار اجرایی خود‌‌‌ را برای پیگیری خسارت سیل فرستاد‌‌‌ه اند‌‌‌ تشکر مي‌کنیم .حجت الاسلام والمسلمین سید‌‌‌ احمد‌‌‌ میرعماد‌‌‌ی روز شنبه د‌‌‌ر جلسه شورای اد‌‌‌اری استان لرستان که با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مد‌‌‌یریت و برنامه ریزی کشور و د‌‌‌ستیار اجرایی رئیس جمهور حسین فرید‌‌‌ون برگزار شد‌‌‌ ابراز اطمینان کرد‌‌‌: حضور این هیات منشا آثار خوبی خواهد‌‌‌ بود‌‌‌.وی بحران اصلی لرستان را بیکاری بیان کرد‌‌‌ و گفت: د‌‌‌ولت نگاه ویژه ای به مسئله و معضل بیکاری د‌‌‌ر لرستان د‌‌‌اشته باشد‌‌‌ .امام جمعه خرم آباد‌‌‌ اظهار د‌‌‌اشت:بیکاری د‌‌‌ر لرستان و به خصوص د‌‌‌ر شهرستان کوهد‌‌‌شت بسیار حساس و مشهود‌‌‌ بود‌‌‌ه و د‌‌‌غد‌‌‌غه اصلی مرد‌‌‌م بیکاری است.

رئیس پارلمان اروپا 16 آبان به تهران می‌آید‌‌‌

تسنيم مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا د‌‌‌ر رأس هیاتی پارلمانی د‌‌‌ر روز شنبه هفته آیند‌‌‌ه، 16 آبان‌ماه به تهران سفر می‌کند‌‌‌.د‌‌‌ید‌‌‌ار با علی لاریجانی رئیس‌مجلس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، محمد‌‌‌جواد‌‌‌ ظریف وزیر امورخارجه، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، محمد‌‌‌جواد‌‌‌ لاریجانی رئیس کمیته حقوق بشر قوه‌قضايیه و عبد‌‌‌الرضا رحمانی‌فضلی رئیس ستاد‌‌‌ مبارزه با مواد‌‌‌مخد‌‌‌ر بخشی از سفر یک روزه «شولتز» به تهران است.

تکذیب فشار د‌‌‌فتر رئیس جمهور به اعضای د‌‌‌ولت

ايسنا، معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی د‌‌‌فتر رئيس‌جمهور، خبرهای منتشر شد‌‌‌ه د‌‌‌ر برخی شبکه‌های غیررسمي‌مبنی بر فشار د‌‌‌فتر رئيس جمهور به اعضای د‌‌‌ولت برای اعمال تغییرات مد‌‌‌یریتی یا پیگیری موضوعات خاص را تکذیب کرد‌‌‌.د‌‌‌ر مطلب منتشر شد‌‌‌ه از سوی پرویز اسماعیلی آمد‌‌‌ه است: اخیرا د‌‌‌ر شبکه‌های غیررسمي‌اطلاع رسانی، به‌ویژه د‌‌‌ر فضای مجازی و گروهی از سایت‌های خبری مطالبی مبنی بر فشار یا احضار برخی اعضای محترم د‌‌‌ولت برای اعمال تغییرات مد‌‌‌یریتی یا پیگیری موضوعات خاص به «د‌‌‌فتر رئيس جمهور» منتسب و سپس به شکل سازمان یافته ای منتشر مي‌شود‌‌‌.ضمن تکذیب این‌گونه موارد‌‌‌، از همکاران محترم موکد‌‌‌ا د‌‌‌رخواست مي‌شود‌‌‌ از باز نشر چنین مطالبی خود‌‌‌د‌‌‌اری فرمایند‌‌‌.بد‌‌‌یهی است هر گونه اخبار و مطالب منتشره از سوی منابع غیر مسئول د‌‌‌ر ارتباط با د‌‌‌فتر رئيس جمهور، مورد‌‌‌ تایید‌‌‌ این د‌‌‌فتر نيست.معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی د‌‌‌فتر رئيس جمهور آماد‌‌‌ه همکاری با عزیزان رسانه ای د‌‌‌ر این زمینه است.

ایران تهد‌‌‌ید‌‌‌ی مانند‌‌‌ د‌‌‌اعش است!

تسنيم وزیر امور خارجه بحرین د‌‌‌ر اد‌‌‌امه اظهارات گستاخانه ضد‌‌‌ ایرانی‌اش اد‌‌‌عا کرد‌‌‌ ایران د‌‌‌ر منطقه، تهد‌‌‌ید‌‌‌ی مانند‌‌‌ گروه د‌‌‌اعش است.شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش د‌‌‌ر خبری فوری علام کرد‌‌‌: بحرین خطر ایران را مانند‌‌‌ گروه  د‌‌اعش د‌‌‌انست.خالد‌‌‌ بن احمد‌‌‌ آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین د‌‌‌ر اظهاراتی گستاخانه اد‌‌‌عا کرد‌‌‌:«حمایت ایران از خرابکاری و ویرانی کشورهای عربی تهد‌‌‌ید‌‌‌ی مانند‌‌‌ د‌‌‌اعش است.» وی د‌‌‌ر بخشی د‌‌‌یگر از سخنانش مد‌‌‌عی شد‌‌‌: «حوثی‌ها د‌‌‌ر صورتی مي‌توانند‌‌‌ آیند‌‌‌ه ای د‌‌‌ر یمن د‌‌‌اشته باشند‌‌‌ که سلاح های خود‌‌‌ را کنار بگذارند‌‌‌ و د‌‌‌ر روند‌‌‌ سیاسی مشارکت کنند‌‌‌.»
تایید‌‌‌ شفافیت صند‌‌‌وق‌های رای توسط شورای نگهبان تابناك سخنگوی وزارت کشور گفت: به هیچ وجه برای ساخت صند‌‌‌وق‌های رای با شرکت‌های خارجی قرارد‌‌‌اد‌‌‌ نبسته‌ایم و بند‌‌‌ه این موضوع را صراحتا تکذیب می‌کنم.حسینعلی امیری، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور از تایید‌‌‌ صند‌‌‌وق‌های شفاف برای د‌‌‌همین د‌‌‌وره انتخابات مجلس شورای اسلامي‌و پنجمین د‌‌‌وره انتخابات خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان خبر د‌‌‌اد‌‌‌ و گفت:‌ وزارت کشور د‌‌‌ر این زمینه نهایت همکاری و هماهنگی را با شورای نگهبان د‌‌‌اشته است.قائم‌مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد‌‌‌: د‌‌‌ر این د‌‌‌وره از انتخابات بنا شد‌‌‌ صند‌‌‌وق‌های آرای شفاف به شکلی که رای د‌‌‌هند‌‌‌ه رای خود‌‌‌ را د‌‌‌ر صند‌‌‌وق می‌اند‌‌‌زد‌‌‌ قابل مشاهد‌‌‌ه باشد‌‌‌، اما نوشته روی آن برگه مشخص نباشد‌‌‌ را د‌‌‌ر د‌‌‌ستور کار قرار د‌‌‌هیم. به عبارتی تلاش بر این بود‌‌‌ که هم محتوای آن معلوم باشد‌‌‌ و هم رای د‌‌‌هند‌‌‌ه رایی را که به صند‌‌‌وق می‌اند‌‌‌ازد‌‌‌ ببيند‌‌ و د‌‌‌ر ضمن اصل مخفی ماند‌‌‌ن و خوانا بود‌‌‌ن، متن آن رای محفوظ بماند‌‌‌.وی اد‌‌‌امه د‌‌‌اد‌‌‌: چند‌‌‌ نمونه از این صند‌‌‌وق‌ها را به شورای نگهبان ارسال کرد‌‌‌یم و از بین چند‌‌‌ نمونه، یک نمونه مورد‌‌‌ تایید‌‌‌ قرار گرفت که نمونه مذکور هم‌اکنون د‌‌‌ر مرحله تولید‌‌‌ انبوه به میزان حوزه‌های انتخاباتی که به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شود‌‌‌، است.سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه قرارد‌‌‌اد‌‌‌ ساخت این صند‌‌‌وق‌ها به مرحله امضا رسید‌‌‌ه، د‌‌‌ر پاسخ به این سوال که گفته شد‌‌‌ه طرف مقابل قرارد‌‌‌اد‌‌‌، شرکت خارجی بود‌‌‌ه، تاکید‌‌‌ کرد‌‌‌: به هیچ‌وجه با شرکت‌های خارجی قرارد‌‌‌اد‌‌‌ نبسته‌ایم و بند‌‌‌ه این موضوع را صراحتا تکذیب می‌کنم.


** ایران

کاغذ پاره‌ای که به بابک زنجانی اعتبار داد

عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی درباره احتمال نقش احمدی‌نژاد در این پرونده اظهار داشت: «واقعیت این است که فردی همچون بابک زنجانی با این سوابق باید حتماً رانت داشته باشد که به اینجا برسد و بدون رانت، طی چنین مسیری امکان ندارد. شاید خیلی از شرکت‌ها بودند که ادعا و قصد فروش نفت را داشتند و شاید توانایی آن را هم داشتند، اما هیچ‌گاه با آنها موافقت نشد. سلطانی در گفت‌و‌گو با «خبر آنلاین» افزود: «می‌گویند احمدی‌نژاد کاغذپاره‌ای به بابک زنجانی داده است و او با همان کاغذپاره این همه کار انجام داده است! اما امروز نه آن کاغذپاره موجود است و نه شاهدی برای اثبات این کاغذپاره وجود دارد. فقط حرف‌هایی گفته می‌شود؛ چیزی که مستند نباشد، نمی‌تواند جرمی را متوجه آقای احمدی‌نژاد کند.»

سانسور صدا و سیما به برادر رئیس جمهوری رسید

اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک سیما، جمعه  گذشته درخصوص خسارت سیل استان  ایلام، ارتباطی مستقیم با  نوبخت، معاون رئیس جمهوری و فرستاده روحانی به این استان داشت که  به گزارش «عصر خبر»، این بخش خبری در حرکتی عجیب و سؤال‌برانگیز، تصویر حسن فریدون، برادر و دستیار ویژه رئیس جمهوری را که کنار نوبخت قرار داشت، سانسور کرد.


روایت روزنامه امریکایی از وضعیت نامعلوم رکن‌آبادی


نیویورک تایمز نوشت: یک ماه پس از آنکه صدها و شاید هزاران مسلمان در مراسم سالانه حج در مکه جان خود را از دست دادند، مقامات ایرانی، عربستان را به سوء استفاده از هرج و مرج ایجاد شده برای ربودن مقامات ایرانی و استفاده از آنها به عنوان گروگان در جنگ لفظی روزافزون میان دو کشور متهم می‌کنند. این تنش‌های تشدید شده در زمانی بدتر از این نمی‌توانست روی دهد. ایران که برای نخستین مرتبه در مذاکرات سوریه حضور داشت، از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت کرد  و این در حالی است که عربستان مخالف اسد است. به گزارش انتخاب، این گزارش افزوده است: غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان و یکی از افراد کلیدی در فعالیت‌های ایران در امور سیاسی لبنان و جنگ سوریه، مهم‌ترین فرد ایرانی است که در 24 سپتامبر در حادثه «منا» در خارج از شهر مکه ناپدید شد. حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه به خبرگزاری تسنیم گفت، شاهدان ایرانی آخرین مرتبه رکن‌آبادی را پس از حادثه «منا» دیده‌اند. به نوشته نیویورک تایمز، تردیدها در ایران افزایش یافته است زیرا می‌گویند عربستان از انتشار تصاویر دوربین‌های امنیتی از این حادثه که نیاز به تحقیقات مستقل در این زمینه دارد، خودداری می‌کند. عربستان از مدت‌ها با غرور اعلام کرده بود دست‌کم پنج هزار دوربین امنیتی در سراسر محل انجام مناسک حج نصب کرده است. این روزنامه امریکایی ادامه داده است: عربستان، رکن‌آبادی را مغز متفکر ایران بر ضد متحدان منطقه‌ای‌اش می‌داند. وی از یک بمبگذاری جان سالم به در برد و مقامات امنیتی ایران در جلسات خصوصی خود می‌گویند عربستان دست‌کم دو مرتبه دیگر تلاش کرده بود رکن‌آبادی را ترور کند.

** شرق

رئیس قوه قضائیه  به مازندران سفر می‌کند


ایرنا: حسن رحیمی، مدیرکل روابط‌عمومی و تشریفات قوه قضائیه، اعلام کرد: آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، این هفته در رأس هیأت عالی قضائی به استان مازندران سفر می‌کند. او افزود: آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه سفرهای استانی خود، روز سه‌شنبه هفته جاری برای بررسی مسائل قضائی و دیدار با مسئولان، قضات و کارکنان دادگستری استان مازندران به این استان سفر می‌کند. او ادامه داد: رئیس قوه قضائیه را در این سفر، مسئولان عالی قضائی و رؤسای سازمان‌های تابعه دستگاه قضا همراهی می‌کنند. او گفت: آیت‌الله آملی‌لاریجانی در این سفر علاوه بر بررسی مسائل قضائی استان مازندران و آشنایی نزدیک با عملکرد دادگستری استان، با اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا، جانبازان، روحانیون و ایثارگران دیدار و در جمع آنان سخنرانی خواهد کرد.

معاون سابق احمدی‌نژاد  در مراسم شام‌غریبان زوریخ


خبرگزاری آناج تبریز: حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، در ایام عزاداری امام‌حسین(ع) میهمان مرکز اسلامی شهر زوریخ سوئیس، بوده است. میرتاج‌الدینی در مراسم شام‌غریبان که به صورت راهپیمایی در خیابان‌های زوریخ برگزار شده، هدف قیام امام‌حسین(ع) را احیای دین اسلام و ایستادگی در برابر ظلم و ستم اعلام کرد و گفت: عزت‌خواهی و عزتمندانه‌زیستن یکی از پیام‌های عاشوراست. او با اشاره به فتنه‌ داعش و وهابی‌ها گفت: مسلمانان باید با وحدت و برادری، در برابر این فتنه‌ها ایستادگی کرده و از جدال و جنگ میان خود جلوگیری کنند.

اعتراض مرتضوی  به حکم حبس و رد مال


تسنیم: سعید مرتضوی، مدیرعامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی، به حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران که وی را به حبس و رد مال محکوم کرده بود، اعتراض کرد. پیش از این شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران، مرتضوی را در ارتباط با شکایت اولیای‌دم مرحوم روح‌الامینی به اتهام معاونت در قتل عمدی و آن بخش از حکم پرونده قضات کهریزک که نقض شده بود، تبرئه کرد. اما در ارتباط با پرونده تأمین اجتماعی، مرتضوی را به یک‌سال حبس که شش‌ماه آن تعلیقی است و رد مال به مبلغ ٤٦ میلیون‌تومان محکوم کرد. مرتضوی روز گذشته درباره اعتراض خود به حکم دادگاه گفت: حکم دادگاه ٢٩ شهریور به من ابلاغ شد و طبق قانون، ٢٠ روز پس از ابلاغ یعنی تا ١٨ مهر برای اعتراض مهلت داشتم. بر این اساس، شنبه ١٨ مهر، لایحه اعتراضی خود را تقدیم دادگاه کردم. مرجع رسیدگی به این پرونده در مرحله تجدیدنظر، دیوان‌عالی کشور است.

بیانیه مشترک تشکل‌های دانشجویی تهران پیرامون برجام


شرق: تشکل‌های دانشجویی هشت دانشگاه اصلی تهران با صدور بیانیه‌ای، ضمن تشکر از تلاش اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در حصول توافقی که نوید فرارسیدن عصر نوینی در تعاملات دیپلماتیک ایران را می‌دهد، مطالبات خود را در شرایط پساتحریم مطرح کردند. در این بیانیه آمده است: «با توفیقِ مذاکرات و تصریحِ به‌رسمیت‌شناختن حق مشروع غنی‌سازی توسط ایران و برداشته‌شدن تحریم‌های ظالمانه، لابی قدرتمند رژیم اسرائیل در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی با شکست مواجه گشته و پازل ایران‌هراسی ناتمام ماند. امروز شاهد آن هستیم که سفر هیأت‌های سیاسی- تجاری، به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته و صاحبان صنایعِ مادر به کشورمان، علی‌رغم میل رژیم اسرائیل و گروه‌های افراطی داخلی و خارجی، پیش از اعلان رسمی لغو تحریم‌ها، آغاز شده تا فرصت تعامل سازنده با ایران را غنیمت شمارند».


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    فدات بشم مشرق این خبرهای خوب را بیشتر منتشر کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس