گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

آمریکا: به خاطر برجام درباره دیگر مسائل ایران سکوت نمی‌کنیم


سخنگوی وزارت ‌خارجه آمریکا گفت: پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران به معنی سکوت آمریکا در قبال مسائل دیگر نیست و ما به ابراز نگرانی در مورد مسائل دیگر از جمله نقض حقوق بشر در داخل ایران ادامه خواهیم داد.
به گزارش تلویزیون صدای آمریکا نشست سالیانه شورای ملی ایرانیان آمریکا - نایاک - روز یکشنبه در واشنگتن برگزار شد.
«آلن ایر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این نشست در مورد توافق هسته‌ای با ایران و نیز ارتباط روابط آینده آمریکا با این کشور سخنرانی کرد و گفت: آمریکا مایل است با همه کشورها روابط دوستی داشته باشد ولی با همه آشنایی‌اش با مسائل ایران نمی‌توانم پیش‌بینی کنم روابط آمریکا و ایران به چه سمتی حرکت می‌کند. وی تاکید کرد: پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران بدان معنا نیست که آمریکا درباره مسائل دیگر ساکت خواهد ماند. ما به ابراز نگرانی در مورد نقض حقوق بشر در داخل ایران، درمورد طبیعت بی‌ثبات‌سازی اقدامات ایران در منطقه از جمله حمایت ایران از «حماس» و «حزب‌الله» و تنش‌های فرقه‌ای و همچنین نگرانی ما در مورد بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران ادامه خواهیم داد.
وی در پاسخ به پرسش صدای آمریکا مبنی بر اینکه «تهران اخیرا یک آزمایش موشکی بالستیک انجام داده است که دولت باراک اوباما و سامانتا پاور سفیر دائم این کشور در شورای امنیت به این اقدام ایران اعتراض کرده‌اند، حال واکنش دولت اوباما به این موضوع چه خواهد بود؟» گفت: به واسطه این آزمایش‌ها، ما این مسئله را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردیم و همواره، هم قبل از این توافق هسته‌ای و هم از حالا به بعد، خواستار آن هستیم که ایران به تعهدات خودش، چه هسته‌ای و چه غیرهسته‌ای، عمل کند.

ماجرای تعلیق 82 آینه عبرت برجام

نامه مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به رئيس‌جمهور مبنی بر تایید مشروط برجام، حاوی نکات متعدد و بسیار مهمی بود که یکی از آنها به کارگیری تعبیر «عبرت‌آموز» توسط ایشان برای روند مذاکرات و نتیجه آن یعنی «برجام» بود.
به گزارش رجانیوز، مقام معظم رهبری در بخشی از نامه خود ضمن تقدیر و تشکر از تیم مذاکره‌کننده و منتقدان نوشتند:«این مجموعه پر حجم کار و تلاش و فکر در مسئله‌ای که گمان می‌رود از جمله مسائل به یاد ماندنی و عبرت‌آموز جمهوری اسلامی باشد، درخور تقدیر و مایه خرسندی است.» اما چرا رهبر معظم انقلاب از قید مهم «عبرت‌آموز» برای مذاکرات هسته‌ای یاد کردند؟ برای پاسخ به این سؤال باید سخنان مهم ایشان در دو سال قبل در جمع دانشجویان در 12 آبان 1392 را مرور کرد.
در آن برهه در حالی که هنوز توافق ژنو منعقد  نشده  بود و مذاکرات دوجانبه ظریف و کری به تازگی آغاز شده بود، ایشان در بیان چرایی مجوز این اتفاق به دولت روحانی فرمودند: «یک تجربه‌ای در اختیار ملت ایران است- که حالا من مختصراً عرض خواهم کرد- این تجربه ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد؛ مثل تجربه‌ای که در سال 82 و 83 در زمینه تعلیق غنی‌سازی انجام گرفت، که آن‌ وقت تعلیق غنی‌سازی را در مذاکرات با همین اروپاییها، جمهوری اسلامی برای یک مدتی پذیرفت. خب ما دو سال عقب افتادیم، لکن به نفع ما تمام شد. چرا؟ چون فهمیدیم که با تعلیق غنی‌سازی، امید همکاری از طرف شرکای غربی مطلقا وجود ندارد. اگر ما آن تعلیق اختیاری را که البته به نحوی تحمیل شده بود، لکن ما قبول کردیم، مسئولین ما قبول کردند- آن روز قبول نکرده بودیم، ممکن بود کسانی بگویند خب یک ذره شما عقب‌نشینی می‌کردید، همه مشکلات حل می‌شد، پرونده هسته‌ای ایران عادی می‌شد. آن تعلیق غنی‌سازی این فایده را برای ما داشت که معلوم شد با عقب‌نشینی، با تعلیق غنی‌سازی، با عقب افتادن کار، با تعطیل کردن بسیاری از کارها مشکل حل نمی‌شود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگری است.»
ایشان توضیح دادند: «این را ما فهمیدیم، لذا بعد از آن شروع کردیم غنی‌سازی را آغاز کردن. امروز وضعیت جمهوری اسلامی با سال 82، زمین تا آسمان فرق کرده؛ آن روز ما چانه می‌زدیم سر دو، سه سانتریفیوژ، [در حالی که] امروز چندین هزار سانتریفیوژ مشغول کارند.
جوان‌های ما، دانشمندان ما، محققین ما، مسئولین ما همت کردند، کارها را پیش بردند. بنابراین از مذاکراتی هم که امروز در جریان است، ما ضرری نخواهیم کرد. البته بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمی‌کنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملت ایران انتظار دارد، به دست بیاید، لکن تجربه‌ای است و پشتوانه تجربی ملت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادی ندارد اما لازم است ملت بیدار باشد. ما از مسئولین خودمان که دارند در جبهه دیپلماسی فعالیت می‌کنند، کار می‌کنند، قرص و محکم حمایت می‌کنیم، اما ملت باید بیدار باشد، بداند چه اتفاقی دارد می‌افتد[تا] بعضی از تبلیغاتچی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچی‌های بی‌مزد و مواجب- از روی ساده‌لوحی- نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.»
رهبر انقلاب همچنین در 20 فروردین 94 در جمع مداحان نیز با اشاره ضمنی به این موضوع فرمودند: «هیچ وقت نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نبودم. نه از باب یک توهم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم حالا اگر یک روزی- ما که در آن روز قاعدتا نخواهیم بود- شماها ان‌شاءالله در جریان حوادث و جزئیات و یادداشت‌ها و نوشته‌های این روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربه ما از کجا حاصل شده؛ تجربه کردیم.»
واقعیت ماجرا این است که رهبر معظم انقلاب همان‌طور که در دو سال گذشته نیز بارها و بارها تاکید کردند هیچ‌گاه به مذاکره با آمریکا برای حل مشکلات کشور خوشبین نبودند اما در اثر به وجود آمدن این مطالبه عمومی در برخی دولتمردان این اجازه را صادر کرده و میدان را برای مذاکره‌کنندگان باز گذاشتند تا در عمل این واقعیت «تجربه» شود و «ظرفیت فکری» ارتقا یابد که راه عبور از مشکلات کشور توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های داخلی و درست مدیریت کردن آنهاست نه چشم دوختن به دست آمریکا برای لغو و تعلیق تحریم‌ها، چرا که اگر بر فرض چنین اتفاقی نیز بیفتد بازهم عمده مشکلات ناشی از سوءتدبیرها و مدیریت نکردن منابع داخلی است و نه تحریم‌ها.


واقعیت‌هایی که بسته ضد رکود درباره تیم اقتصادی دولت آشکار کرد


«بسته ضد رکودی جدید دولت به روشنی نشان داد تیم اقتصادی دولت تا چه حد بی‌برنامه و مردّد است».
وبسایت الف در تحلیلی اقتصادی نوشت: «تحریم‌ها هر چند تلخ و ظالمانه بود اما این حسن را هم داشت که برای مدتی به اجبار شیر رانت‌های نفتی به سوی اقتصاد ایران را بست. در این شرایط، همه امیدوار بودیم نهاد دولت که در «تخصیص بودجه» و «توزیع رانت» به خبرگی (!) رسیده، در غیاب رانت‌های نفتی برای توزیع، یک بار هم به وظیفه اصلی و زمین مانده‌اش برسد یعنی ایجاد امنیت اقتصادی و دلالت بخش خصوصی واقعی برای سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات. شاید توقع سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات از بخش خصوصی در شرایط تحریم، غیرواقعی به نظر می‌رسد اما خوب است به یاد آوریم در اوج تحریم‌ها هم، اکثر فعالان بخش خصوصی از «خودتحریمی» و «تحریم‌های داخلی» بیشتر گلایه داشتند تا «تحریم‌های خارجی» و مدعی بودند دولت و شرکت‌ها و موسسات شبه دولتی اگر از سرراه تولید و صادرات کنار بروند، تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی خصوصی، می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند و امکان تنفس و ادامه حیات را برای اقتصاد ایران فراهم کنند.
الف می‌افزاید: بسته  ضد رکودی جدید دولت، به روشنی نشان داد تیم اقتصادی دولت برای نجات اقتصاد ایران تا چه حد بی‌برنامه و چقدر در تجویز نسخه، مردد و بی‌جرات است. به زعم بسیاری از اقتصاددانان کشور، برای درمان اقتصادی ایران نسخه‌های موثر وجود دارند. نسخه‌هایی که البته اجرای آنها هم درد دارد و هم جرات می‌خواهد.
یکی از اساسی‌ترین نسخه‌ها، «شفاف کردن اطلاعات و فرصت‌های اقتصادی» است. مواد 19 تا 21 «قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار»، دولت را موظف کرده همه اطلاعات مناقصه‌ها و مزایده‌ها و ترک تشریفات مناقصه‌ها را قبل و بعد از برگزاری به همراه اطلاعات برنده و قرارداد مربوطه روی اینترنت بگذارد تا همه ببینند اما دولت محترم گویا فراموش کرده که چنین وظیفه مهمی هم دارد. نسخه مهم و اساسی دیگر، صداقت است. مردمی که عزل وزیر اسبق کشور به خاطر دروغگویی درباره مدرک تحصیلی‌اش و تعقیب قضایی معاون اول رئیس‌جمهور سابق به اتهام سوءاستفاده مالی را دیده‌اند، قبول نمی‌کنند که در موضوع «پرونده کرسنت»، همه رسانه‌ها محکوم به سکوت باشند.
«الف» با تأکید بر لزوم سوق دادن سرمایه‌های مردم به سمت تولید، قطع یارانه اقشار غیرنیازمند و تمرکز دولت بر ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی نوشت: اوایل دولت یازدهم هرگاه آقای رئیس‌جمهور یا اعضای تیم اقتصادی دولت مصاحبه می‌کردند، انتظار بود چنین ایده‌ها و برنامه‌هایی را برای نجات اقتصاد ایران مطرح کنند چرا که خودشان در سال 92 با وعده‌های انتخاباتی چنین توقعی ایجاد کرده بودند اما هرچه جلوتر آمده‌ایم، راهکارهای اقتصادی دولت هر روز مأیوس‌کننده‌تر از دیروز شده است. همان  راه‌های آزموده شده و روزمره همیشگی با همین نهادهای ناکارآمد و کند موجود. ارائه بسته ضد رکودی جدید دولت، از جهات زیادی نگران‌کننده است. نه فقط به این خاطر که نشان داد دولت برنامه اقتصادی بلندمدت یا حتی میان مدت ندارد و نه فقط به خاطر این که حتی اجرای همین بسته «علامت درمانی» هم به عهده نظام موجود ناکارآمد بانکی گذاشته شده و در شرایطی که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات حتی به سود 27 درصدی هم راضی نمی‌شوند، دولت وعده‌ کاهش نرخ سود داده است. کاهش نرخ سود بانکی آن هم توسط بانک مرکزی‌ای که قدرت برخورد با چند موسسه مالی غیرمجاز را هم ندارد، بیشتر به یک شوخی تلخ می‌ماند.
ارائه بسته ضدرکودی اخیر بیشتر از این جهت نگران‌کننده بود که نشان داد تیم اقتصادی دولت متاسفانه نه طرح روشنی دارد و نه جرأتی، و این خیلی‌ نگران‌کننده است.


روحانی بهانه است باید به سیاست ضدآمریکایی پایان داد


پایگاه اینترنتی وابسته به اپوزیسیون خارج‌نشین، خواستار استفاده از فرصت توافق برجام برای پایان دادن بر سیاست آمریکا‌ستیزی در ایران شد.
روز آن‌لاین در مطلبی به قلم یکی از آشوبگران فراری نوشت: پیامد برجام، مجموعه‌ای از بیم و امیدها را پیش‌روی جنبش دموکراسی‌خواهی در ایران قرار می‌دهد. یکی از مسائل مهم که می‌تواند تاثیرات مثبت برجام را ماندگار سازد و از حالت میرا و مقطعی خارج سازد، پیوند خوردن آن با به حاشیه راندن راهبرد سیاست خارجی دشمن محور است. رهبری و نیروهای افراطی حکومت با این تصور و اراده در نهایت برجام را پذیرفتند و زمینه شکل‌گیری آن را فراهم ساختند که یک استثنا و اتفاق مقطعی در چارچوب مصلحت‌سنجی باشد و نقطه عطفی در تغییر مناسبات خارجی حکومت نشود. از این رو (آیت‌الله) خامنه‌ای به صورت جدی تاکید می‌کند که توافق هسته‌ای به معنای نادیده گرفتن دشمنی ذاتی نظام سیاسی آمریکا با جمهوری اسلامی نیست و کماکان آمریکا شیطان بزرگ است.
نویسنده می‌افزاید: دولت روحانی تاکنون در مقابل این سیاست‌ رویه منفعلی داشته است و عملا برجام به معنای زیر سؤال رفتن پایه‌ای سیاست خارجی افراطی و دهه شصتی نگشته است. درواقع دولت روحانی می‌کوشد بدون چالش راهبردی با دیدگاه رهبری در سیاست خارجی با قرائتی پراگماتیستی رویکرد دفاعی در پارادایم سیاست خارجی دشمن محور را دنبال کند. به بیان صریح‌تر اعتدالی‌ها و در راس آنها روحانی اشتراک راهبردی با رهبری دارند و اختلافات‌شان در عرصه بین‌المللی در سطح تاکتیک و روش‌ها است. آنها هم غرب را دشمن می‌پندارند پیامد این رویکرد تبعات منفی سنگین دارد و اجازه پایداری تاثیرات مثبت برجام را نمی‌دهد و آن را به وقفه‌ای مقطعی و یا ترمزی در مقابل سیاست خارجی تنزل می‌دهد.
روز آن‌لاین ادامه می‌دهد: روحانی و ظریف نمایندگان اصلی رویکرد آشتی‌طلبی و صلح با دنیا نیستند ] !؟[ بلکه در بین بلوک قدرت و جناح‌هایی که امکان سیاست‌ورزی رسمی دارند معتدل محسوب می‌شوند. اگرچه این عامل به شکل ساختاری مسیر استفاده از برجام برای گذار از سیاست خارجی ایدئولوژیک را با دشواری‌هایی مواجه کرده، اما حالت بازدارنده کامل ندارد و نیروهای جامعه مدنی و مدافعان صلح و مدارا با جامعه جهانی می‌توانند از فضا برای عقب راندن بیشتر سیاست خارجی ضدآمریکایی استفاده کنند.
اختلافات تاکتیکی و نه چندان پردامنه بین روحانی و حاکمیت می‌تواند  ناخواسته فضاهایی برای تضعیف دشمن محوری در سیاست خارجی ایجاد ‌کند.
«ع-الف» در پایان می‌نویسد: جریان مخالف حکومت در دوره پساتوافق هسته‌ای باید حاملان واقعی خود را سازمان داده و حرکت منسجمی برای جلو بردن این رویکرد و تعمیق آن در عرصه سیاسی راه بیاندازد. روشن شدن تمایز بین کسانی که تاکتیکی و عمل‌گرایانه‌ با این رهیافت در سیاست خارجی همراه شده‌اند با کسانی که به لحاظ راهبردی به آن باور دارند، نکته‌ای کلیدی است. در غیر این صورت در فضای غبارآلود و آشفته کنونی ممکن است تجربه آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی و پایان جنگ تکرار شود که نتوانستند تاثیر پایداری در زمینه پایان دادن به الگوی سیاست خارجی ستیزه‌جو داشته باشند. و دوباره دیدگاه‌های تقابلی و مبتنی بر ماجراجویی در قالب‌های جدیدی بازسازی شدند. مفاد نامه (آیت‌الله) خامنه‌ای به روحانی درباره برجام و هیاهویی که دلواپسان با طلبکاری راه انداختند و برجام را نوعی توافق بد جلوه دادند، نطفه بازگشت دوباره غرب‌ستیزی تهاجمی بر ریل سیاست خارجی است. زمان اندک است و تداوم روند کنونی بدون هوشیاری و استفاده به موقع و هدفمند باعث می‌شود این فرصت نیز از دست برود.
با عنایت به اینکه نویسنده با این تحلیل از مزدبگیران دون پایه مراکز جاسوسی آمریکا به شمار می‌رود، می‌توان تحلیل وی را نوعی نشتی بشکه درباره تلقی و توقع آمریکایی‌ها از دوره به اصطلاح پسابرجام ارزیابی کرد.

** وطن امروز

حکم پسابرجامی برای وطن‌امروز!

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، دیروز 2 تصمیم تامل‌برانگیز داشت. تذکر به رسانه‌های منتقد برجام که رهبر انقلاب در نامه تاریخی خود از آنها تقدیر کرده بودند و اجازه فعالیت به ۱۲۳ خبرنگار خارجی با وجود افزایش تهدید نفوذ آن هم پس از تذکرات متعدد رهبر معظم انقلاب و دستگیری جیسون رضاییان، جاسوس بلند‌پایه آمریکایی که تحت عنوان خبرنگار فعالیت می‌کرده است. به گزارش رجانیوز، در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ «وطن امروز» بابت درج مطلبی با عنوان «چه کسی بود صدا زد سیمان؟» منتشر شده در تاریخ ۲۶ مهرماه و به هفته نامه «۹دی» بابت مطلبی با عنوان «این رای مخدوش است» منتشر شده در تاریخ ۲۵ مهر تذکر داده شد و پرونده این دو نشریه به دادگاه ارجاع شد. این در حالی است که بنابر اعلام اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۲۳ خبرنگار خارجی مجوز فعالیت موقت در کشور را دریافت کردند.

ساده‌لوح‌ها فکر می‌کنند آمریکا صادق است

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت تصور اینکه سخنان و مواضع آمریکایی‌ها بر مبنای صداقت است ساده‌لوحی است، چرا که مبنای سیاست خارجی این دولت در قبال دیگر کشورها دروغ و فریب است. بهرام بیرانوند با اشاره به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره فریب‌ خوردن جهان از سوی دولت آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران به فارس گفت: مبنای سیاست خارجی آمریکا در قبال دیگر کشورها بر مبنای دروغ و فریب است. وی با تاکید براینکه این دولت در سیاست داخلی خود نیز با مردم خود براساس نیرنگ رفتار می‌کند، اظهار داشت: تا الان که با هم صحبت می‌کنیم دولت ایالات متحده مدعی است برج‌های دوقلو توسط القاعده منفجر شده است اما هم عقل و هم اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد پشت این حادثه خود آمریکایی‌ها قرار داشتند. بیرانوند با یادآوری جمله امام راحل با این مضمون که آمریکا شوروی را هم بازی می‌دهد، گفت: اگر کسی تصور کند سخنان و مواضع آمریکایی‌ها بر مبنای صداقت است ساده‌لوحی است، مگر اینکه کسی خود تصمیم داشته باشد دروغ‌ها را باور کند. گفتنی است؛ ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه هفته گذشته در میزگرد اختتامیه «والدای» با اشاره به این ادعا که آمریکا هدف از استقرار سپر موشکی ناتو را تهدید هسته‌ای ایران عنوان کرده است، گفته بود: با توجه به حل این پرونده اکنون دیگر توجیهی برای آن وجود ندارد. وی تصریح کرده بود: هیچ تهدیدی از جانب ایران وجود ندارد. هیچ ضرورتی برای توسعه پدافندهای موشکی در اروپا وجود ندارد، ما فریب خوردیم. پوتین همچنین افزوده بود: هیچ تهدید هسته‌ای، بدان‌گونه که ما گفتیم، از جانب ایران وجود نداشت و ندارد و واشنگتن، روسیه و تمام کشورها را در این‌باره فریب داده است.

جک استراو به خاطر حساسیت‌زدایی به ایران آمده است

نماینده مردم شیراز در مجلس حساسیت‌زدایی و تست جامعه را مهم‌ترین هدف تیم‌های هماهنگ‌کننده سفر سیاسیون بدسابقه غربی به ایران خواند و گفت: سفر این افراد باعث ایجاد فضای دوقطبی در جامعه می‌شود. جعفر قادری در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: مردم از این چهره‌های جنجالی خاطره خوبی ندارند و نسبت به آنها سوء‌ظن وجود دارد. وی ادامه داد: افرادی که رفت و آمد این هیات‌ها را تدارک می‌بینند به دنبال حساسیت‌زدایی و تست جامعه نسبت به افراد دارای سوء‌سابقه در تاریخ سیاسی ایران هستند. قادری ورود این چهره‌ها به کشور را موجب ایجاد چنددستگی در جامعه خواند و گفت: مسؤولان نباید اجازه دهند جامعه بعد از برجام به سمت چندگانگی و دوقطبی‌شدن سوق پیدا کند. وی ایجاد فضای دوقطبی در جامعه را راهکاری برای نفوذ دشمنان خواند و گفت: طبق فرمایشات رهبری، دشمنان به دنبال ایجاد فضای دوقطبی در جامعه هستند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه  گفت: اظهارات مسؤولان وزارت امور خارجه درباره سفر هیات‌های سیاسی خارجی به ایران آن هم با حضور چهره‌های جنجالی نمی‌تواند توجیه‌کننده حساسیت‌ها و نگرانی‌های مردم باشد. باید مسؤولان به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم بیشتر توجه کنند.


** خراسان

دستور فوری برای حل واریز نشدن حقوق برخی بازنشستگان


پس از ارسال نامه هایی از سوی برخی بازنشستگان تعدادی از ادارات دولتی به مسئولان ارشد اجرایی مبنی بر بروز مشکلاتی در خصوص صدور حکم برقراری حقوق بازنشستگی در صندوق بازنشستگی کشوری در برخی مراکز استان ها، با دستور فوری مسئولان مهم دولتی مقرر شده این مشکل که علت آن عدم کسر مقرری ماه اول بوده، در اسرع وقت حل و کسورات مذکور طی 2 قسط از حساب آذر و دی این بازنشستگان کسر شود.


مسئولیت جدید استانداران برای حفاظت از منابع طبیعی


بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول به همه استانداران سراسر کشور تاکید شده است که با توجه به ضرورت اجرای تکالیف قانونی مربوط به جبران خسارات وارده به منابع طبیعی، به منظور جلوگیری از ورود هرگونه خسارت و همچنین اهمیت برآورد این موضوع، مسئولان اجرایی مربوطه باید قبل از اجرای هرگونه طرح عمومی و عمرانی، فهرستی از مطالعات مربوط به امکان سنجی و همچنین برنامه اجرایی یک ساله آینده را جهت بررسی و برآورد احتمال ورود خسارت، به نمایندگان دولت در استان ها تحویل دهند.

** جمهوری اسلامی

ناپدید شدن میلیارد ها دلار از اموال داعش

ناپدید شدن میلیاردها دلار از اموال داعش باعث به وجود آمدن اختلاف میان سران این گروه شده است. پایگاه خبری السومریه نیوز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، مسئول دیوان آموزش و پرورش این گروه معروف به «ذوالقرنین» را برکنار کرد. علت این امر ناپدیدشدن میلیاردها دلار از اموال این دیوان عنوان شده است. وی که مصری و دارای تابعیت آلمانی است برکنار شده و فرد دیگری که او هم تابعیت آلمانی دارد، بجای وی برگزیده شده است. از زمانی که نیروهای عراقی درحال آماده شدن برای آغاز عملیات آزادسازی استان نینوا هستند، اختلافات میان سرکردگان داعش افزایش یافته و میلیاردها دلار از اموال این گروه ناپدید شده است.

حمایت همه‌جانبه آمریکا از تروریست‌های داعش

فرماندهان داعش در اعترافاتی که پس از اسارت به دست نیروهای حشد شعبی بازگو می‌کنند از حمایت همه‌جانبه آمریکا از تروریست‌ها خبر داده‌اند. براساس این اعترافات، حمایت و کمک آمریکایی‌ها تنها به رساندن سلاح و مهمات محدود نمی‌شود، بلکه از نظر سیاسی و استراتژیک نیز کمک شایانی به آنها کرده است. جعفرالحسینی سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن اعلام این مطلب گفت: آمریکایی‌ها اطلاعات عملیات دردست اقدام خود را همواره در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند و این یعنی تروریست‌ها پیش از انجام عملیات مختلف، از کم و کیف آن اطلاعات دقیقی را در اختیار داشتند، بنابر این اعترافات به دست آمده، آمریکایی‌ها در آخرین اقدام خود، به تروریست‌ها اطمینان داده بودند که اجازه ورود نیروهای امنیتی عراقی به «بیجی» و «فلوجه» را نخواهند داد؛ اما نیروهای بسیجی مردمی دست به کار شده و خود را تا دروازه‌های این دو شهر رساندند.


** قانون

بیانیه نمایند‌‌‌‌‌گان د‌‌‌‌‌ر حمایت از نامه رهبرمعظم  انقلاب

 تسنيم     ایرج ند‌‌‌‌‌یمي، ‌عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامي‌از بیانیه بیش از 100 تن از نمایند‌‌‌‌‌گان مجلس د‌‌‌‌‌ر حمایت از مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي‌خبر د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و گفت: قرار است این بیانیه تقد‌‌‌‌‌یم هيات‌رئیسه شد‌‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌‌ر صحن علنی مجلس قرائت شود‌‌‌‌‌.وی افزود‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌ر حال حاضر مشغول جمع‌آوری امضا برای این بیانیه هستیم که فکر می‌کنم د‌‌‌‌‌ر جلسه علنی امروز یا فرد‌‌‌‌‌ای مجلس شورای اسلامي‌قرائت شود‌‌‌‌‌.عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس خاطرنشان کرد‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌ر این بیانیه نمایند‌‌‌‌‌گان مجلس شورای اسلامي‌از توجه د‌‌‌‌‌قیق و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي‌به مصوبه مجلس د‌‌‌‌‌ر تد‌‌‌‌‌وین و ابلاغ بند‌‌‌‌‌های 9گانه اجرای برجام تقد‌‌‌‌‌یر کرد‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌.

حد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌عاد‌‌‌‌‌ل: عد‌‌‌‌‌ه‌ای شوخی من را جد‌‌‌‌‌ی گرفتند‌‌‌‌‌!

فارس رئیس فرهنگستان زبان و اد‌‌‌‌‌ب فارسی گفت: عد‌‌‌‌‌ه‌ای شوخی من راجع به شوخی با کلمات «کش‌لقمه» و «د‌‌‌‌‌راز لقمه» را جد‌‌‌‌‌ی گرفتند‌‌‌‌‌ و جوی د‌‌‌‌‌رست کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌. آنها که این سر و صد‌‌‌‌‌ا را د‌‌‌‌‌رست کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌، یا شوخی را نمی‌شناسند‌‌‌‌‌ یا اینکه غرضی د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌ل د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌.غلامعلی حد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ عاد‌‌‌‌‌ل مبنی بر حواشی پیش آمد‌‌‌‌‌ه بعد‌‌‌‌‌ از شرکت وی د‌‌‌‌‌ر برنامه خند‌‌‌‌‌وانه گفت: برنامه خند‌‌‌‌‌وانه یک برنامه طنز است و فضای شوخی د‌‌‌‌‌ر آن حاکم است.رئیس فرهنگستان زبان و اد‌‌‌‌‌ب فارسی د‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌امه گفت: د‌‌‌‌‌ر غیر این‌صورت هر شوخی را می‌توان از جای خود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر آورد‌‌‌‌‌ و یک منظور د‌‌‌‌‌یگر از آن برد‌‌‌‌‌اشت کرد‌‌‌‌‌، کاملا محسوس بود‌‌‌‌‌ که عد‌‌‌‌‌ه‌ای قصد‌‌‌‌‌ و منظور خاصی د‌‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌‌ و مایل نبود‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ بفهمند‌‌‌‌‌ که با شوخی چطور باید‌‌‌‌‌ برخورد‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌.

رئیس‌جمهور منتظر امضای سند‌‌‌‌‌ رآکتور اراک با 1+5 است

ايسنا رئيس سازمان انرژی اتمي‌گفت: بعد‌‌‌‌‌ از امضای سند‌‌‌‌‌ مربوط به رآکتور اراک میان ایران و گروه 1+5 و بعد‌‌‌‌‌ از د‌‌‌‌‌ستور رئيس‌جمهور اقد‌‌‌‌‌ام به خارج کرد‌‌‌‌‌ن «کالند‌‌‌‌‌ریا» (مخزن قلب رآکتور) از رآکتور می‌کنیم.علی‌اکبر صالحی د‌‌‌‌‌ر جمع خبرنگاران د‌‌‌‌‌رباره آخرین تحولات مربوط به رآکتور اراک د‌‌‌‌‌ر چارچوب برجام، گفت: بررسی سند‌‌‌‌‌ رسمي‌مربوط به رآکتور اراک د‌‌‌‌‌ر مراحل پایانی خود‌‌‌‌‌ قرار د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ و امید‌‌‌‌‌واریم ظرف چند‌‌‌‌‌ روز آیند‌‌‌‌‌ه وزیران خارجه گروه 1+5 این سند‌‌‌‌‌ را امضا کنند‌‌‌‌‌.  چنانچه این سند‌‌‌‌‌ امضا شود‌‌‌‌‌ رسمیت یافته و تعهد‌‌‌‌‌ات آن که متقابل است می‌تواند‌‌‌‌‌ اجرا شود‌‌‌‌‌.او گفت: بعد‌‌‌‌‌ از امضای سند‌‌‌‌‌ اراک ایران اقد‌‌‌‌‌اماتش د‌‌‌‌‌ر رابطه با این رآکتور را بعد‌‌‌‌‌ از آن که رئيس‌جمهور د‌‌‌‌‌ستور خارج کرد‌‌‌‌‌ن «کالند‌‌‌‌‌ریا» از رآکتور را صاد‌‌‌‌‌ر کرد‌‌‌‌‌ انجام می‌د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌.رئيس سازمان انرژی اتمي‌د‌‌‌‌‌ر رابطه با موضوع PMD (ابعاد‌‌‌‌‌ احتمالی نظامی) گفت: آژانس طبق نقشه راه اقد‌‌‌‌‌اماتش را انجام د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه و رضایتش را هم اظهار کرد‌‌‌‌‌ه است. امید‌‌‌‌‌واریم 15 د‌‌‌‌‌سامبر موضوع فعالیت‌های گذشته و حال ایران برای همیشه بسته شود‌‌‌‌‌.صالحی د‌‌‌‌‌ر پاسخ به ایسنا مبنی بر این که رئيس‌جمهور چه زمان د‌‌‌‌‌ستور اجرای اقد‌‌‌‌‌امات هسته‌ای برای ایران را صاد‌‌‌‌‌ر می‌کند‌‌‌‌‌؛ گفت: ما منتظریم سند‌‌‌‌‌ رسمي‌مربوط به اراک امضا شود‌‌‌‌‌ و وقتی آن امضا شد‌‌‌‌‌ آقای روحانی می‌تواند‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ستور اجرای اقد‌‌‌‌‌امات را صاد‌‌‌‌‌ر کند‌‌‌‌‌. رئيس سازمان انرژی اتمي‌د‌‌‌‌‌رباره بیمارستان تخصصی هسته‌ای و چگونگی تأمین تجهیزات آن که تفاهمنامه ساخت آن امروز بین سازمان انرژی اتمی، شهرد‌‌‌‌‌اری تهران و وزارت بهد‌‌‌‌‌اشت امضا شد‌‌‌،‌‌ گفت: پیش‌بینی شد‌‌‌‌‌ه هزینه تجهیزات این بیمارستان نزد‌‌‌‌‌یک به 250 میلیون یورو باشد‌‌‌‌‌. برخی از این تجهیزات برای اولین‌بار به کشور وارد‌‌‌‌‌ می‌شوند‌‌‌‌‌ از جمله پروتون تراپی که برآورد‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌ه است 50 میلیون یورو هزینه د‌‌‌‌‌ر برد‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. همچنین انواع شتاب د‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌ه‌های خطی، د‌‌‌‌‌ستگاه‌های MRI، سایبر نایف (جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ترین روش د‌‌‌‌‌رمان تومورهای سرطانی)، هد‌‌‌‌‌ اسکن و سایر تجهیزاتی که با پرتو سروکار د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌.

تشییع د‌‌‌‌‌و شهید‌‌‌‌‌ گمنام د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌انشگاه مالک اشتر

مهر  مراسم تشییع د‌‌‌‌‌و شهید‌‌‌‌‌ گمنام د‌‌‌‌‌وران د‌‌‌‌‌فاع مقد‌‌‌‌‌س با حضور اقشار مختلف مرد‌‌‌‌‌م ، برخی از فرماند‌‌‌‌‌هان د‌‌‌‌‌وران د‌‌‌‌‌فاع مقد‌‌‌‌‌س و پرسنل وزارت د‌‌‌‌‌فاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عصر د‌‌‌يروز د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌انشگاه صنعتی مالک اشتر تهران برگزار شد‌‌‌‌‌. بنا بر این گزارش، حاضرین د‌‌‌‌‌ر این مراسم با سرد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ن شعارهای «لبیک یا حسین» و «لبیک یا خامنه‌ای» بار د‌‌‌‌‌یگر با آرمان‌های مقد‌‌‌‌‌س شهد‌‌‌‌‌ا، امام راحل و رهبر انقلاب تجد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ بیعت کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌. گفتنی است، این د‌‌‌‌‌و شهید‌‌‌‌‌ گمنام ۲۰ ساله بود‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌ر عملیات کربلای ۵ منطقه شلمچه و عملیات والفجر ۸ منطقه فاو به د‌‌‌‌‌رجه رفیع شهاد‌‌‌‌‌ت نائل شد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌.همچنین د‌‌‌‌‌ر این مراسم  کاظم صد‌‌‌‌‌یقی، خطیب موقت نماز جمعه تهران سخنرانی کرد‌‌‌‌‌.

بعید‌‌‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌‌‌: اظهارات بلر تکان د‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌

عصر ايران حمید‌‌‌‌‌ بعید‌‌‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر واکنش به اظهارات تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و عذرخواهی وی به خاطر همراهی کشورش با جنگ علیه عراق د‌‌‌‌‌ر زمان نخست‌وزیری‌اش که منجر به تشکیل د‌‌‌‌‌اعش و القاعد‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌، گفت: اظهارات بلر کوتاه و بسیار تکان د‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌. مد‌‌‌‌‌یر کل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه د‌‌‌‌‌ر یاد‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌اشتی نوشت: اظهارات روز گذشته تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس د‌‌‌‌‌ر گفت‌وگو با فرید‌‌‌‌‌ زکریا، خبرنگار سی.ان.ان یک‌بار د‌‌‌‌‌یگر موضوع حمله آمریکا و انگلیس و متحد‌‌‌‌‌ین آنها به عراق را به موضوع اصلی مورد‌‌‌‌‌ توجه رسانه‌های خبری و تحلیلی جهان مبد‌‌‌‌‌ل کرد‌‌‌‌‌.


** شرق

دستگیری عوامل تیراندازی به عزاداران حسینی دزفول


ایسنا: همه عوامل یک گروه تروریستی که با تیراندازی به عزاداران حسينيه قمربنی‌هاشم صفی‌آباد دزفول قصد اخلال در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) را داشتند، با تلاش سربازان گمنام امام‌زمان‌(عج) ‌شناسایی و دستگیر شدند. بنا بر این گزارش، این گروه تروریستی که قصد داشت در چهار نقطه دیگر نیز این عمل ناجوانمردانه را تکرار کند، قبل از هرگونه عملیاتی دستگیر شد. اداره کل اطلاعات استان خوزستان با بیان اینکه این حادثه با ساماندهی و هدایت یک کشور خارجی بوده است، از همکاری مردم ولایت‌مدار استان و دستگاه قضائی، نیروهای نظامی و انتظامی که با بسیج عوامل خود کمک شایانی در رسیدن به این موفقیت داشتند، قدردانی کرد. دوم محرم امسال مصادف با ٢٤ مهر، در تیراندازی عوامل تروریستی به عزاداران حسینیه قمربنی‌هاشم صفی‌آباد دزفول دو نفر شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند. 

پرونده دکل گمشده نفتی باز هم روی میز کمیسیون انرژی


ایسنا: حسین امیری‌خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت این کمیسیون در حال بررسی امکان ارائه گزارش درباره عملکرد شرکت تأسیسات دریایی است. او افزود: پیش از این موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت تأسیسات دریایی که در خریداری دکل معروف نفتی نقش داشته در کمیسیون انرژی مطرح شده بود، اما این تحقیق و تفحص به تصویب نرسید. او ادامه داد: به‌تازگی برخی همکاران دوباره پیشنهاد ارائه گزارش درباره عملکرد این شرکت را براساس ماده ٢٣٦ آیین‌نامه داده‌اند که براساس آن، کمیسیون می‌تواند درباره رعایت‌نکردن شئونات، نقض، استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون گزارش تهیه کند. او گفت: در همین رابطه کمیسیون از بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات استعلام کرده که آیا این شرکت دولتی است و می‌توان گزارش ماده ٢٣٦ را درباره آن اعمال کرد یا خیر؟ دیوان محاسبات می‌گوید این شرکت خصوصی است و مشمول رسیدگی دیوان نمی‌شود، اما قراردادها و حساب‌های این شرکت‌ها با دستگاه‌های دولتی بررسی می‌شود. امیری‌خامکانی همچنین گفت: ٥١ درصد سهام این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی نفت، ٤٧ درصد متعلق به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد تعاون ناجا و دو درصد متعلق به کارکنان شرکت نفت است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت تصمیم‌گیری نهایی درباره امکان تهیه گزارش ماده ٢٣٦ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره عملکرد شرکت تأسیسات دریایی به جلسه بعدی این کمیسیون موکول شده است. 

علی صوفی: در محوریت اصلاحات مناقشه‌ای وجود ندارد


ایلنا: وزیر تعاون دولت اصلاحات گفت: برای معرفی فهرست اصلاح‌طلبان نیازی به تصویر و نام نیست چون به محض اینکه به مردم بگوییم این فهرست از سوی اصلاح‌طلبان معرفی شده است، مردم اطمینان پیدا می‌کنند و در محوریت رئيس دولت اصلاحات برای انتخابات هیچ مناقشه‌ای وجود ندارد. علی صوفی گفت: اصلاح‌طلبان به این عقلانیت رسیده‌اند که به وزن‌کشی نیفتند و تلاش کنند با هماهنگی، به بیشترین تعداد کرسی ممکن در مجلس دست پیدا کنند. او ادامه داد: اگر شورای اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسد که یک نامزد در حوزه انتخابیه انصراف دهد، قطعا این اتفاق رخ خواهد داد. عضو ارشد ستاد عارف، درباره حضور وی در انتخابات گفت: تصمیم ما بر این است که عارف سرفهرست تهران باشد و در این مسئله تردیدی نداریم. درحال‌حاضر گزینه اول ما برای ریاست مجلس، آقای عارف هستند و اگر اکثریت مجلس آینده از اصلاح‌طلبان باشند، ایشان به‌عنوان رئیس مجلس معرفی خواهد شد، اما اگر ترکیب مجلس به سود اصلاح‌طلبان نباشد، بسته به شرایط، تصمیم دیگری گرفته خواهد شد. 

علیرضا رجایی آزاد شد


ایلنا: علیرضا رجایی، فعال سیاسی و مدیر انتشارات گام نو که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم بازداشت شده بود، پس از تحمل شش سال حبس از زندان آزاد شد. او در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ به چهارسال حبس و پنج‌سال محرومیت از تمامی حقوق اجتماعی و حق عضویت در تشکل‌های سیاسی و نهادهای مدنی، محکوم شده بود. 

** آرمان

تجمع اعتراضي كاركنان محيط زيست

شنیده شد که كاركنان سازمان حفاظت محيط زيست ديروز در اعتراض به حقوق و مزاياي خود مقابل مقر اين سازمان در پارك پرديسان تجمع كردند. ايرنا نوشت؛ كاركنان سازمان محيط زيست از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح ديروز نسبت به سوءمديريت و تبعيض‌هاي صورت گرفته در اين سازمان اعتراض كردند. همچنين توماري براي ارجاع به رهبري تهيه شد و به امضاي معترضان رسيد. تجمع‌كنندگان بنري نيز با مضمون «مديران ناكارآمد تجمع سياسي نيست»، در دست داشتند. 
 
تجمع مربيان پيش‌دبستاني مقابل مجلس

شنیده شد که مربيان پيش‌دبستاني براي چندمين بار در هفته‌هاي اخير در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. ايسنا نوشت؛ اين مربيان خواستار تغيير وضعيت شغلي خود و استخدام در آموزش و پرورش با توجه به سابقه كاري گذشته خود هستند. مربيان پيش دبستاني و مربيان حق‌التدريسي روزهاي متوالي همزمان با جلسات علني مجلس در مقابل مجلس اجتماع كرده و خواستار رسيدگي به وضعيت خود هستند. 
 
تجمع غيرقانوني مقابل دانشگاه هنر اصفهان

شنیده شد که جمعي نزديك به يكصد نفر در ادامه واكنش‌ها به حضور «جك استراو» وزير اسبق امور خارجه انگليس در اصفهان صبح ديروز مقابل ساختمان توحيد خانه دانشگاه هنر اصفهان تجمع غير قانوني كردند. اين افراد با برگ نوشته‌ها و شعارهايي نسبت به حضور وزير امور خارجه اسبق انگليس در اصفهان واكنش نشان دادند. روابط عمومي دانشگاه هنر اصفهان اعلام كرد: بر اساس اعلام حراست دانشگاه، هيچ برنامه‌اي براي جك استراو در اين دانشگاه پيش بيني نشده است. اين افراد بعدازظهر ديروز نيز به‌صورت غير قانوني و بدون مجوز مقابل هتل عباسي اصفهان تجمع و پس از دو ساعت محل را ترك كردند. تجمع مشابهي نيز بعد از اين تجمع در مقابل هتل اطلس شاهين شهر رخ داد. 
 
واردات 160هزار تن شكر در يك ماه اخير

شنیده شد که مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 4 گفت: در يك ماه اخير 160 هزار تن شكر توسط 3 كشتي از برزيل وارد خوزستان شده است. ايسنا نوشت؛ سياوش حسين پور اظهاركرد: اين ميزان شكر از كشور برزيل وارد بندر امام خميني (ره) شده و پس از آن نيز توسط شركت غله و خدمات بازرگاني به ساير نقاط كشور ارسال مي‌شود. وي افزود: دستورالعمل واردات شكر معمولا از طريق شركت مادر تخصصي غله و خدمات بازرگاني به ما داده مي‌شود و ميزان واردات بر اساس نيازسنجي انجام شده در كشور و ظرفيت توليدي كارخانجات شكر تعيين مي‌شود. حسين پور بيان كرد: واردات شكر با توجه به مصوبه هيات دولت، انجام و طبق برنامه و نياز، بين استان‌ها توزيع خواهد شد. 
 
برنامه احمدي‌نژاد براي انتخابات چيست؟

شنیده شد که مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور پيشين اعلام كرد كه هر فهرستي كه براي انتخابات به محمود احمدي‌نژاد منتسب شود از همين الان تكذيب مي‌شود. عبدالرضا داوري درباره احتمال فعاليت احمدي‌نژاد در انتخابات آينده مجلس اظهار كرد: آقاي احمدي‌نژاد هيچ برنامه‌اي براي انتخابات ندارد و هر فهرستي را هم كه به ايشان منتسب شود از همين الان تكذيب مي‌كنيم. وي تاكيد كرد: آقاي احمدي‌نژاد ضمن اينكه خودش برنامه‌اي براي انتخابات ندارد، بلكه هيچ توصيه‌اي هم به افراد براي كانديداتوري نداشته و نخواهد داشت. داوري همچنين درباره احتمال كانديداتوري نزديكان احمدي‌نژاد گفت: افراد منتسب به آقاي احمدي‌نژاد هم كانديدا نمي‌شوند. تنها مدل ايشان براي حضور در انتخابات راي دادن و به نوعي مشاركت غيرفعال است. 
 
محكوميت ميلياردي ‌قاچاقچي پوشاك در همدان

شنیده شد که مديركل تعزيرات حكومتي استان همدان از محكوميت ۱۱ ميليارد و ۳۲۲ ميليون ريالي قاچاقچي پوشاك و تفنگ بادي از سوي تعزيرات حكومتي همدان خبر داد. مهر نوشت؛ عليرضا حسن‌پور اظهار داشت: فردي كه مقدار زيادي كالاي خارجي ازجمله پوشاك و تفنگ بادي را به‌وسيله يك دستگاه خودرو تريلر حمل مي‌كرد هنگام عبور از پليس‌راه همدان- قزوين و پس از تعقيب و گريز دستگير شد. وي افزود: متهم با پرونده به شعبه چهارم ويژه رسيدگي به جرايم قاچاق كالا و ارز همدان تحويل و پس از انجام تشريفات قانوني، مشاراليه علاوه بر ضبط كالا به نفع دولت به پرداخت مبلغ بيش از ۱۱ ميليارد و ۳۲۲ ميليون ريال جزاي نقدي محكوم شد. وي بيان داشت: با تلاش و جديت اجراي احكام مبلغ ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال از جزاي نقدي وصول و با اخذ وثيقه معتبر مابقي جريمه به‌صورت اقساط دريافت خواهد شد. 
 
انتقاد از تسهیلات برای بدهکاران بانکی

شنیده شد که در حالی که مردم عادی برای دریافت تسهیلات خرد با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و پس از دریافت آن با کوچک‌ترین تاخیر در بازپرداخت اقساط مورد هجوم تماس‌های مکرر بانک‌ها و شرکت‌های وصول مطالبات معوق آنها قرار می‌گیرند، دولت برای بدهکاران بانکی بزرگ، تسهیلات خروج از کشور را فراهم کرده است. «بانک و بیمه» نوشت؛ رئیس کل سازمان امور مالیاتی پیش از این از افزایش سقف بدهی مالیاتی ممنوع‌الخروج‌ها خبر داده بود. به گفته علی عسکری، سقف بدهی مالیاتی برای افراد به ۱۰ میلیون تومان، برای واحدهای تولیدی به ۱۰۰ میلیون تومان و برای واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه مربوطه به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، درخواست ممنوعیت خروج تنها برای بدهکاران بانکی تا میزان بدهی اشخاص حقیقی معادل ۳۰۰ میلیون تومان یا بالاتر و بدهی اشخاص حقوقی معادل ۵۰۰ میلیون تومان یا بالاتر صادر می‌شود. با لحاظ کردن سقف این دو بدهی، می‌توان گفت افرادی که تا یک میلیارد تومان به نظام بانکی و سازمان امور مالیاتی کشور بدهکار باشند، ممنوعیتی برای خروج از کشور ندارند!
 
فست‌فودهای آمریکایی مجوز ندارند

شنیده شد که رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان گفت: نمایندگی کالاهای سرمایه‌ای و با دوام خارجی با داشتن خدمات پس از فروش در ایران، در ابتدا باید مجوزهای لازم را از وزارتخانه‌های کشور و امورخارجه دریافت و در صورت داشتن اقامت و اجازه کار به ما مراجعه کنند.  انتخاب نوشت؛ یدا... صادقی در واکنش به ثبت شرکت‌های آمریکایی(فست فود) در کشور، اظهار کرد: ما برای هیچ کدام از سه برند آمریکایی «کی اف سی» ، «مک فلری» و «برگرکینگ» آمریکا مجوز فعالیت صادر نکرده‌ایم و اسنادموجود منتشرشده در رسانه‌ها، توسط اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده‌اند. وی با بیان اینکه ما تابع فعالیت‌های دولت هستیم، افزود: در صورتی که شرکتی بخواهد فعالیت خود را در ایران آغاز کند، باید مجوزهای لازم را در ابتدا از وزارتخانه‌های ذیصلاح، مانند وزارت کشور و وزارت خارجه دریافت کنند و در صورتی که از وزارت کار اجازه فعالیت و اجازه اقامت در ایران داشته باشند، براساس قوانین با آنها رفتار‌می‌شود.

** ایران

نخست وزیر پیشین کانادا: سفارت «اوتاوا» در تهران بازگشایی شود

نخست وزیر پیشین کانادا گفت: «اوتاوا» باید سفارت خود را در تهران بازگشایی کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ژان کرتین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی.تی.وی.نیوز تأکید کرد: من، «ترودو» نخست وزیر جدید کانادا را تشویق می‌کنم که سفارت کشورمان را در ایران بازگشایی کند. وی ادامه داد: ما باید به دو طرف سکه توجه داشته باشیم.
 کانادا کشور بزرگی است؛ اما ما بزرگ‌ترین نیستیم. آیا به نظر شما مذاکره با دیگر کشورهای جهان نمی‌تواند مفید باشد؟ البته که مفید است و این کار باید از راه گفت‌وگو و تعامل صورت گیرد. ترودو باید با تمامی کشورهای جهان و از جمله روسیه و کوبا ارتباط برقرار کند؛ زیرا وی فردی مستقل است.

مطالعه پرونده بابک زنجانی پایان یافت

وکیل‌مدافع بابک زنجانی از اتمام مطالعه پرونده موکلش خبر داد. رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه مطالعه پرونده موکلش امروز (دوشنبه) به پایان رسیده، گفت: با وجود اینکه پرونده بسیار حجیم و سنگین است، ولی اکنون در نقطه‌ای هستیم که با توجه به مطالبی که در کیفرخواست مطرح شده، آمادگی لازم را برای دفاع شایسته از موکل ام دارم. کوهپایه‌زاده درباره درخواستش مبنی بر ارجاع پرونده موکلش به کارشناس رسمی دادگستری گفت: تشخیص این موضوع برعهده دادگاه است، اما فکر می‌کنم هر زمان دادگاه تشخیص داد، این کار انجام می‌شود.

ناصر سراج: میزان اختلاس کرج بسیار سنگین است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخصوص آخرین وضع رسیدگی به پرونده اختلاس ۷۰ میلیاردی در کرج گفت: میزان اختلاس بسیار سنگین‌تر از این رقم است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ناصر سراج افزود: این پرونده درخصوص معوقات بانکی مطرح شده و با وجود متواری شدن شخص خاطی، این پرونده همچنان در حال بررسی است.

ارجاع پرونده‌های دو روزنامه و یک دوماهنامه به دادگاه

هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه دیروز خود مقرر کرد به روزنامه‌ «وطن امروز» بابت درج مطلبی با عنوان «چه کسی بود صدا زد سیمان؟» منتشر شده در تاریخ ۲۶ مهرماه تذکر داده شود و پرونده روزنامه به دادگاه ارجاع شود؛ به هفته‌نامه «۹ دی» بابت مطلبی با عنوان «این رأی مخدوش است» منتشر شده در تاریخ ۲۵ مهر تذکر داده شود و پرونده نشریه به دادگاه ارجاع شود. به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین مقرر شد به دوماهنامه «چشم‌انداز ایران» بابت درج مطلبی با عنوان «چرا ملی؟ چرا مذهبی؟» تذکر داده شود و پرونده نشریه به دادگاه ارجاع شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    دشمنان به دنبال نفوذ در کشورند
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    دیگه باید فست فود!!! هم وارد کنیم...
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    اینا که همش شد واردات پس چی صادر میکنیم
  • انقلابی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    امریکا رو بایک سیلی دیگه از خودمون دور میکنیم به وقتش
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    اتفاقا ساده لوح ها فكر مي كنند روسيه صادق است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس