روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر دادگاه بابک زنجانی، سخنان حجت‌الاسلام ناطق نوری و وضعیتاردوگاه اصولگرایان آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر دادگاه بابک زنجانی و سخنان حجت‌الاسلام ناطق نوری آغاز کردند.

از سوی دیگر روزنامه‌های اصلاحات باردیگر ضدیت خود را با اردوگاه سیاسی اصولگرایان با القای عدم همگرایی در بدنه این جریان سیاسی نداشتند و خواهان جدایی افرادی مانند علی لاریجانی و ناطق نوری از این اردوگاه سیاسی هستند.

روزنامه قانون

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب قانون یک‌شنبه را با تیترهای«زنجانی به سیم آخر زد» و «حذف بند؛ حذف اسد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· «مسئله‌محوری» به جای «فردمحوری» در انتخابات

روزنامه قانون در بیان راهبردهای انتخاباتی برای جریان سیاسی همسوی خود معتقد است که باید سبک حضور در کارزار انتخابات تغییر کند و همانند دوران انتخابات 1392 محور فعالیت تبلیغاتی «مسئله محوری» باشد تا به این وسیله احتمال پیروزی افزایش یابد.

در همین راستا حمید دهقانی در صفحه سیاسی روزنامه قانون نوشت: «سبک کارزار انتخاباتی مسئله محور می‌تواند روش مناسبی برای پیروزی در انتخابات‌های پیش رو باشد. به ویژه‌اینکه برخی از جریان‌های سیاسی کشور نگران رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی خود هستند. احراز یا عدم احراز صلاحیت نامزدها، منجر به‌ایجاد نوعی تردید و عدم قطعیت در برخی جریان‌های سیاسی شده است. نتیجه چنین تردیدی، فارغ از نتایج آن می‌تواند برای آنها ناکامی‌باشد. به همین دلیل به نظر می‌رسد یکی از بهترین راهکارها برای غلبه براین تردید، راه اندازی کارزارهای انتخاباتی مسئله محور است. کاربست کارزار انتخاباتی «مسئله محور» به جای کارزار انتخاباتی «نامزد محور» راه حل مناسبی برای مدیریت مسئله رد صلاحیت‌هاست. برای نمونه در انتخابات مجلس پیش رو کارزارهای انتخاباتی به جای آنکه تمرکز خود را بر نامزدها قرار دهند بهتر است که از طریق نظرسنجی در هر حوزه انتخابیه مسئله شناسی کنند آنگاه استراتژی خود را بر مبنای موضع گیری در مورد آن مسائل مشخص نمایند و در نهایت راهکار مناسبی برای حل آنها عنوان کنند. در بهترین حالت «نامزد انتخاباتی» تنها چند درصد در پیروزی انتخابات تأثیر گذار است، بنابراین تمرکز بر عواملی همچون سبک کارزار انتخاباتی، سازماندهی، استراتژی و گزینش مسائل مهم حوزه انتخابیه سهم زیادی در نتایج انتخابات دارد. در چنین شرایطی است که کارزار انتخاباتی به رغم وجود یا عدم وجود فلان نامزد و پرهیز از درگیر شدن در منازعات داخلی (در مورداینکه چه کسی سرلیست باشد یا نباشد) می‌تواند شانس پیروزی خود را در میدان رقابت سیاسی افزایش دهد. آشکار است که هر مسئله‌ای نمی‌تواند به‌صرف‌اینکه مسئله است مورد توجه کارزار انتخاباتی قرار گیرد.»

روزنامه ابتکار

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «اصول‌طلبان؛ اعتدالی اصلاح‌گرا» و «پول نفت را تا دوشنبه می‌دهم» اختصاص داد.

· ناامیدی از اتحاد در اردوگاه اصولگرایان

جریان اصلاح طلب از شروع زمزمه‌های وحدت در اردوگاه سیاسی رقیب عملیات روانی برای واگرایی و اختلاف میان گروه‌های اصولگرا را آغاز کرد؛ اولین گام تخریب، هجمه به جلسات وحدت با محوریت حجت‌الاسلام تقوی و سپس فشار به اضلاع جلسات همگرایی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، حزب موتلفه اسلامی و جبهه پایداری است.

در همین راستا روزنامه ابتکار به نقل از آقای کنعانی‌مقدم نوشت: «عقیده من، اصولگرایان به ائتلاف انتخاباتی نیاز مبرمی دارند چرا که تنها با این سیاست می‌توانیم به وحدت دست پیدا کنیم، اما متاسفانه هر زمان که جناح راست به وحدت رسید همیشه در دقیقه 90 دچار اختلاف و به خانه اول بازگشتیم. این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: اگر بخواهیم به اتحاد انسجامی دست یابیم لازمه این وحدت وجود رهبری منسجم برای هدایت اصولگرایان است تا دیگر اختلافی در جریان سیاسی راست تحقق پیدا نکند. کنعانی مقدم تصریح کرد: بعد از مرحوم آیت الله مهدوی کنی اوضاع و شرایط وحدت اصولگرایان به کلی درهم ریخت چرا که وی فردی مناسب، ریش سفید و با تجربه برای مدیریت جناح راست بود و از همه مهمتر جریان اصولگرا آیت الله مهدوی کنی را قبول داشتند، اما در حال حاضر چنین شخصی برای ایجاد هماهنگی بین اصولگرایان وجود ندارد و به همین دلیل است دچار اختلاف شدیم.

دبیر کل حزب سبز در ادامه به کادر رهبری برای به وجود آمدن اتحاد بین جناح راست اشاره کرد و افزود: به عقیده من، جناح سیاسی راست به کادر رهبری برای دور هم جمع کردن اصولگرایان در کنار یکدیگر نیاز دارند، اما باید این کادر رهبری سه ویژگی را دارا باشند. وی قانون‌گرایی، عقلانیت، نداشتن فساد سیاسی و اقتصادی و مبارزه با این فسادها را از ویژگی‌های بسیار مهم کادر رهبری برشمرد و تاکید کرد: اگر کادر رهبری اصولگرایان، قانون‌گرا باشد یعنی عقب‌تر و فراتر از قانون حرکت نکند، اصولگرایان را از افراطی‌گری و اختلاف دور کند و برای مبارزه با فسادهای اقتصادی و سیاسی برنامه ارائه دهد و مهم‌تر از هر چیز خودش فاسد نباشد می‌توان گفت ممکن است جناح سیاسی راست به اتحاد و انسجام برسد.»

روزنامه اعتماد

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «تندروها باید محاکمه شوند» و «متهم متهم می‌کند» اختصاص داده است.

· بازگشت علی‌اکبر محتشمی‌پور به سیاست با رمز انجمن حجتیه / آقای مصباح خشن است

علی‌اکبر محتشمی‌پور پس از فتنه 88 تصمیم به کناره‌گیری از فضای سیاسی کشور گرفت؛ وی در طی این چند سال «سکوت» مصلحت‌آمیز خود را حفظ کرده است و در مقطع فعلی همانند موسوی‌خوئینی‌ها تصمیم به بازگشت به دنیای سیاست دارد؛ او با رمز هشدار نسبت به بازگشت انجمن «حجتیه» و کنایه به آیت‌الله مصباح یزدی تمایل خود را برای نقش‌آفرینی ابزار کرده است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور پیرامون پشتوانه‌های فکری حجتیه اظهار داشت: «پشتوانه‌اش یک بخشی پولدارها بودند و یک بخشی از آن به خارج از کشور و ریشه‌هایی که در آن انگلیسی‌ها به حوزه علمیه آسیب زده بودند برمی‌گردد. این می‌توانست ریشه در آن تفکر و اندیشه بریتانیای پیر داشته باشد. یک بخشی هم مربوط می‌شد به خود ساواک و دربار که از این طریق افکار و اندیشه جوان‌ها را منحرف می‌کرد؛ یعنی به جای اینکه مردم به خصوص نسل جوان و روشنفکر درباره مسائل مهم کشور خودشان که بحث حاکمیت و حکومت فکر کنند که کشور به کجا می‌رود و در خارج رابطه با کشورهای دیگر چه است و سیاست‌های داخلی شاه مسائل کشاورزی و صنعتی مملکت را نابود می‌کند، به جای اینکه راجع به این چیزها فکر کنند و در رابطه با آن مبارزاتی را آغاز کنند، می‌رفتند دنبال اینکه بهاییت چه می‌گوید و با آنها مبارزه کنند و جوان‌های بهایی می‌رفتند با انجمن حجتیه و با همدیگر درگیر می‌شدند و جوان‌های ما از عالم واقع و عالم سیاست واقعی و درست دور می‌شدند و بهترین فرصت برای شاه بود که هر کاری دوست داشت انجام دهند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب پیرامون نفوذ انجمن حجتیه در ارکان ساختار جمهوری اسلامی اعلام هشدار کرد و افزود: «من معتقدم، دیگر از آن مرحله گذشته؛ یعنی از خط قرمزهای بسیار پررنگ عبور کردند و برخورد با اینها خیلی سخت شده است و تنها مدد الهی است که می‌تواند کمک کند و آن چیزی را که امام هشدار داد در گذشته امروز عین آتش زیر خاکستر است.»

وی سپس با پیرامون عضوگیری انجمن حجتیه و هم‌پوشانی تفکری آن با جریان آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: «انجمن حجتیه بیشتر اعضایش تحصیلکرده هستند و اینها را از دانشگاه‌ها انتخاب می‌کنند و چهره‌های خوشفکر و خوش‌استعداد را جمع می‌کنند و می‌آورند و اینها با سیستم‌های جدید در دنیا آشنا هستند و روش‌های‌شان هم برای حذف فیزیکی و غیرفیزیکی افراد مدرن است. اما برسیم به جریان مصباح‌یزدی در امروز. مصباح‌یزدی یک جریانی را در مملکت راه انداخته که در ارکان نظام، اعم از سپاه، بسیج، دستگاه‌های دولتی و همه را پشتیبانی می‌کند و او هم خشن است و هر کس غیر از این تفکر را داشته باشد، مرتدّ می‌دانند و معتقدند از دین خارج است و باید حذف شود. این دوتا هم دو روی یک سکه هستند، [می‌خندد] هم انجمن حجتیه و هم داستان خوارجِ این شکلی. این یعنی تفکر فرقه‌گرایانه که خودشان را حق مطلق می‌دانند و دیگران را باطل مطلق می‌دانند و واجب‌الحذف از صحنه روزگار می‌دانند، اصلا حق حیات برای مخالف خودشان قائل نیستند. براین اساس صرفا انجمن حجتیه نیست که این گرایش دارد، غیر از انجمن حجتیه هم وجود دارد.»

روزنامه شرق

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«دلیلی نمی‌بینم رد صلاحیت شوم» و«حرف گذشته‌ها را نزنید» اختصاص داد.

· توهین به کامران باقری لنکرانی/ فکر نمی‌کنم حضور پدرم در آمریکا یک نقطه ضعف تلقی شود

«او به آقای «هلو» معروف است» معرفی توهین‌آمیز خبرنگار روزنامه اصلاح‌طلب شرق نسبت به دکتر کامران باقری لنکرانی در ابتدای گفت‌وگو با وی است.

وزیر بهداشت احمدی نژاد پیرامون معاون اولی مشایی در دولت دهم اظهار داشت: «در بحث معاون‌اول‌شدن آقای رحیم مشایی و بعد از پیامی که رهبری دادند، بخشی از دولت نهم نظرشان این بود که آقای دکتر احمدی‌نژاد باید زودتر این تغییر را انجام دهند و نامه‌ای را هم تهیه کردند. من تنها هم نبودم، بخشی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری هم بودند که منجر به این شد که آقای دکتر احمدی‌نژاد، آقای مشایی را برداشتند.»

کامران باقری لنکرانی در پاسخ به این سوال که وقتی که شما نامزد انتخابات ۹۲ شدید، آقای مصباح گفتند شما را به عنوان اصلح‌ترین فرد روی زمین می‌شناسند. مگر سابقه آشنایی شما با ایشان چقدر بود و ایشان را چقدر می‌شناختید؛ اظهار داشت: «تعبیری که ایشان در مورد بنده به کار بردند، در مورد بحث نامزدی ریاست‌جمهوری بود و نه در مورد هر موضوعی. آن هم در بین کاندیداهایی که تا آن‌موقع مطرح شده بودند. این توفیق بزرگی است برای بنده که شخصیتی مثل ایشان از بنده تعریف کنند. ایشان شخصیتی هستند که از اصحاب سر مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت بودند و آیت‌الله بهجت برخی از مطالب ازجمله اشعارشان را در اختیار افراد محدودی قرار دادند که یکی از آنها آیت‌الله مصباح بود. وقتی این‌چنین شخصیتی از من این‌گونه تعریف می‌کند برای من افتخار است ولی باید اذعان کنم این یک چک سفیدامضا نبود. ایشان نظرشان را فرمودند و تأکیدشان این بود که بنده در بین آن کاندیداها باید این وظیفه را برعهده بگیرم. البته بعدا شرایط تغییر کرد و کاندیداهایی اضافه شدند و درمجموع چیزی که مهم بود، این بود که در انتخابات ۹۲ ما برای گفتمانی که مدعی دفاع از انقلاب اسلامی بود یک پرچم‌دار بیشتر نداشته باشیم و تصمیم بر این شد که برادر عزیزم دکتر جلیلی این زحمت را متقبل شوند.»

کامران باقری لنکرانی پیرامون اثرگذاری عضویت پدرش در ساواک بر رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار داشت: «من که عضو شورای نگهبان نبودم و نخواهم شد چون رشته تخصصی من نیست و نمی‌دانم آنجا چه گذشته است، ولی فکر می‌کنم این موضوع نباید اهمیت زیادی داشته باشد چون الان خیلی از افراد هستند که خودشان را می‌کشند که یک راهی را پیدا کنند که در آمریکا حضور پیدا کنند، پدر من از قبل از انقلاب یعنی ۱۳۵۴ مقیم آمریکاست و خود من هم قبل از انقلاب سفر کرده‌ام و یک سالی هم آنجا بوده‌ام و سال ۵۶ برگشتم و دیگر نرفتم. این امکان وجود داشته که با تلاش مختصری بتوانم به آمریکا برگردم که همین می‌توانست روند تحصیلی و رشد اجتماعی من را تغییر بدهد، اینکه یک نفر بماند و در شرایط جنگ حضور داشته باشد. برخلاف خیلی‌ها که به سختی برای فرزندان خود گرین‌کارت گرفتند و آنها را به مجامع علمی چسباندند، اما من این کار را نکردم و فکر نمی‌کنم این یک نقطه ضعف تلقی شود.»

روزنامه آرمان‌امروز

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «تا دوشنبه پول نفت را می‌دهم» و «برخی می‌خواهند؛ دل مردم را خالی کنند» اختصاص داد.

· کیاست در سیاست باهنر

محمدرضا باهنر خود را «کارگردان» بازی سیاسی می‌داند که مهره‌های سیاسی را برای اهداف ترسیمی خود جا به جای می‌کند و در ورای «تهدیدها» و «حمایت‌های» وی هدف‌های خاصی وجود دارد؛ محمدرضا باهنر حضور نیروهای اصلاح طلب در مجلس شورای اسلامی را «تهدید» می‌داند و از سوی دیگر به صورت تلویحی از جبهه پایداری حمایت می‌کند.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت: «باهنر در فراز دیگری سخنانی علیه تندروی بر زبان آورده است که شاید در وهله اول این تلقی از حرف‌های او ایجاد شود که اصولگرایان سنتی نمی‌خواهند با جبهه پایداری از در دوستی وارد شوند و پایداری‌ها در لیست اصولگرایان راه نخواهند یافت، اما باهنر فهم دیگری از نسبت پایداری‌ها و سنتی‌های اصولگرا دارد که نشان‌دهنده زیرکی و کارکشتگی سیاسی اوست. ظاهرا اصولگرایان قصد دارند که برای آنکه احتمال رای‌آوری‌شان کم نشود، ته‌مزه‌ای از پایداری‌ها را در لیست خود حفظ کنند تا به وقتش از آنها در مجلس و در جهت پیشبرد تاکتیک فشار به رقبا و در عین حال متمایز و منزه جلوه دادن جریان اصلی اصولگرایان استفاده کنند: آن مدیریتی که یک جریان باید داشته باشد و تلاش کند که افراطی‌گری حاکم نشود، معنا و مفهومش این نیست که اصولگراها باید دو گروه شوند؛ یک دسته تندروها و دسته دیگر معتدلین و بعد بخواهند با یکدیگر رقابت کنند.

طبیعی است که در این صورت جریان سوم که اصلاح‌طلب است برنده می‌شود. البته اصلاح‌طلبان نیز نباید دو گروه تندرو و معتدل شوند زیرا ممکن است در اقلیت قرار گیرند و این از نظر تاکتیکی درست نیست. بنابراین، مهم مدیریت کردن است، یعنی اینکه گفته شود در مجلس دهم هیچ افراطی‌ای چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا نباید در این عرصه حضور داشته باشند، حرف غیر عملیاتی است حتما تعدادی ورود می‌کنند که این مشی را دارند اما مهم این است که چه طور مدیریت شوند».

روزنامه ایران

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «ماموریت فرستادگان دولت برای کمک به هزاران سیل‌زده» و «متهم میلیاردر نفتی طلبکار شد» اختصاص داد.

· تاملات بر بسته اقتصادی دولت

گسست در تیم اقتصادی دولت با نامه چهار وزیر مبنی بر شرایط وقوعی رکود در جامعه به رییس‌جمهور به اوج خود رسید؛ هرچند این نامه با واکنش توهین‌آمیز علی اکبرترکان همراه شود ولی تیم‌های دیگر اقتصادی همسو با دولت را برای بسترسازی بسته اقتصادی دولت ترغیب کرد.

در همین راستا دکتر غلامحسین فیروزفر در یادداشت اول روزنامه دولتی ایران نوشت: «اما از آنجا که ساختار اقتصاد ایران با وجود بهبود نسبی کماکان وابستگی خود به درآمدهای نفتی را حفظ کرده، کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت در اواخر سال 1393 موجب کاهش شدید درآمدهای دولت از محل صادرات نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی شد. با توجه به نقش مؤثر درآمدهای نفتی در ترکیب بودجه عمومی کشور، این کاهش درآمد آثار مخرب خود را بر بودجه کل کشور و بویژه بر بودجه عمرانی سال 1394 تحمیل کرد.

علاوه بر کاهش درآمدهای نفتی، حجم وسیع بدهی‌های جامانده از گذشته (مطالبات هنگفت پیمانکاران طرح‌های عمرانی، مطالبات بیمه‌ها و بانک‌ها، بار مالی مسکن مهر و یارانه نقدی طرح هدفمندی) که بر ذمه دولت یازدهم قرار گرفته عملاً تنگنای مالی قابل توجهی را رقم زده و اجازه نداد سیاست‌های پیش‌بینی شده در بسته خروج غیر تورمی از رکود که با هدف بهبود فضای کسب و کار طراحی شده بود، روند رشد اقتصادی کشور در نیمه اول سال 1394 را استمرار بخشد، لذا اقتصاد کشور را همچنان در رکود قرار داد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    جالب بود. تیترت رو میگم...
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خیلی با حال بود
  • ایرانی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اگر علامه مصباح خوارج باشد دیگر وضع امثال محتشمی ها معلوم است که در فتنه 88 علیه علی زمان قیام کردند. درضمن اگر حجتیه بد است پس رییس جمهور باید برای رییس دفتر فکری کند
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    عجب ادمهای کینه ای و منحرفی هستند این فتنه گران 88 و چه رویی هم دارند..
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خیلی چرت بود
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    هشدار! امان از فتنه بزرگ پیش رو خدا لعنت کند تمام فتنه گران را خصوصاً سران منافق آنها را.
  • رضا ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    مشرق جان شما خودت معلوم کن کدوم طرفی هستی با تیترهایی که میزنی معلومه خیلی بغض احمدی‌نژاد رو داری مثل دار و دسته حاج آقا خاطره نکنه شما هم مثل اونا...
  • عباس ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    محتشمی پور جوری از خشن بودن آیت الله مصباح می گوید که خود می گوید نمی شود این جریان را حذف کرد حرف از حذف می زند .... این اصلاح طلبان را هر کاری بکنی دیکتاتورند کاری نمی شود کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس