کد خبر 488297
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴

در حال حاضر به خصوص شرکت‌های فرانسوی پیش از لغو تحریم‌ها در ایران سر و گوش آب می‌دهند. از جمله آن که چند هفته پیش نمایندگان حدود 150 شرکت فرانسوی در هتلی در تهران با مقامات و موسسات مالی ایرانی به گفتگو پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، روزنامه اینترنتی دویچه ویرتشافت ناخریشتن آلمان که بیشتر خبرهای اقتصادی را پوشش می‌دهد، در مطلبی با اشاره به زمزمه‌های لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: «هرکس که پا به فرودگاه بین‌المللی تهران می‌گذارد، صفی طولانی جلوی باجه صدور ویزا مشاهده می‌کند. در آنجا بازرگانان اروپایی خود را برای به اصطلاح دورخیز آماده می‌کنند. لغو قریب‌الوقوع تحریم‌های علیه ایران ممکن است مرحلة تازه‌ای را در همکاری اقتصادی با کشورهای اتحادیه اروپا آغاز کند.

جالب آنست که در حال حاضر به خصوص شرکت‌های فرانسوی پیش از لغو تحریم‌ها در ایران سر و گوش آب می‌دهند. از جمله آن که چند هفته پیش نمایندگان حدود 150 شرکت فرانسوی در هتلی در تهران با مقامات و موسسات مالی ایرانی به گفتگو پرداختند. در این باره «تهران تایمز» گزارش داد که به عنوان مثال شرکت فرانسوی رنو تا پیش از تحریم‌ها سالی یکصدهزار خودرو به ایران صادر می‌کرده است. ظاهراً فرانسویان می‌خواهند دوباره این موفقیت‌های صادراتی را از آن خود سازند. منتها نمایندگان اقتصاد آلمان نیز ساکت ننشسته‌اند و با استفاده از ارتباطات خوب تاریخی خود می‌خواهند مقدمات ورود مجدد خود با بازار ایران را فراهم سازند.

این نشریه آلمانی گزارش داده است که مقامات ایران به این تحولات با نظر مساعد می‌نگرند. رییس جمهور ایران مشخصاً از سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در ایران استقبال کرده است.  او اعلام کرده است که وضعیت قوانین و شرایط کلی موسسات به دقت مورد بررسی قرار گرفته اند: «هدف آنست که تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شوند. او یک خط مشی در جهت انعطاف بیشتر اقتصاد به بازار را مود تایید قرار داد، زیرا به گفته روحانی فقدان رقابت «انحصارطلبی، فساد و رکود» ایجاد می‌کند.»

پایان تحریم‌های ایران می‌تواند بازار انرژی را هم تکان دهد. چرا که ایران در «پارس جنوبی» یکی از بزرگترین منابع گاز دنیا را در اختیار دارد. در اینجا به تنهایی دومین ذخیره گاز در جهان قرار گرفته است. البته این کشور در زمینه صدور گاز سیاست محتاطانه‌ای را در پیش گرفته است، به طوری که این کشور حتی در لیست ده کشور بزرگ صادرکننده گاز هم قرار ندارد. این وضع ممکن است تغییر یابد: چرا که پروژه خط لوله گاز به پاکستان که به دلیل تحریم‌ها معوق مانده بود، دوباره از سر گرفته می‌شود. این خط لوله به طول 950 کیلومتر که از پارس جنوبی به سمت پاکستان کشیده می شود، حدود 1.8 میلیارد دلار هزینه بر می‌دارد. این اقدام می‌تواند نخستین گام در جهت اجرای پروژه‌های بعدی نیز باشد. در وزارت نفت صحبت از آنست که باید زمینه های سرمایه‌گذاری تا 100 میلیارد دلار فراهم شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ازین دیدارا آبی گرم نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس