مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای که با حمایت اکثر اعضا روبرو شد،خواستار پایان یافتن تحریم‌های آمریکا علیه کوبا شده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، 3 ماه پس از آنکه روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا از سر گرفته شده است، مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای خواستار لغو تحریمهای آمریکا علیه کوبا شده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه غیر الزام آور رای منفی دادند ولی این قطعنامه با حمایت 191 کشور از 193 عضو سازمان ملل روبرو شده است.

این قطعنامه یک پیروزی دیپلماتیک برای کوبا به شمار می رود. کوبا بارها اعلام کرده است که تحریمهای آمریکا مانع بزرگی برای توسعه اقتصادی این کشور بوده است.

سال گذشته نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی به قطعنامه مشابهی برای لغو تحریمهای کوبا رای منفی داده بودند و جزایر مارشال، میکرونزی و پالائو نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

در قطعنامه امسال از برقراری روابط سیاسی بین واشنگتن و هاوانا، استقبال شده و از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواسته است تا همه تلاش خود را برای لغو تحریمهای کوبا انجام دهد.

گرچه اوباما خواستار لغو تحریمهای کوبا است ولی تصمیم نهایی در این خصوص در اختیار کنگره است. اکثر نمایندگان کنگره آمریکا با لغو تحریمهای کوبا مخالف هستند.

برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا نیز تاکید کرد: امیدوارم کنگره آمریکا برای تغییر این سیاست ظالمانه، ناعادلانه و بی اثر، اقدام کند.

کوبا اعلام کرده است که تحریمها و محدودیت هایی که طی دهه های اخیر از سوی آمریکا اعمال شده، بیش از 830 میلیارد دلار به اقتصاد کوبا لطمه وارد کرده است.

آمریکا و کوبا اخیرا پس از 54 سال با افتتاح سفارتخانه، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را از سرگرفته اند. در دسامبر 2014 میلادی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را برای از سرگیری روابط سیاسی با کوبا اعلام کرد. 16 ژانویه ، آمریکا بازنگری قوانین مربوط به تسهیل سیاست های تجاری و سفر با کوبا را آغاز کرده است. آمریکا از سال 1961 میلادی تحریم های زیادی را علیه دولت کوبا اعمال کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس