وزیر خارجه آمریکا در نشست اندیشکده آمریکایی «کارنگی» گفت توافق هسته‌ای حاصل‌شده میان ایران و گروه 1+5 محدودیت‌های قابل توجهی بر تمامی جنبه‌های فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحمیل می‌کند.»

به گزارش مشرق، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه، در نشستی در اندیشکده کارنگی به توضیح درباره سیاست‌های دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آن کشور در خاورمیانه پرداخت.

بیل برنز، دیپلمات با سابقه آمریکایی که هم اکنون رئیس اندیشکده کارنگی است در آغاز این نشست گفت هنگامی که او در سال 2013 با ایرانی‌ها نشست دو جانبه‌ای درباره برنامه هسته‌ای داشته، شانس توافق با این کشور، اندک به نظر می‌رسیده است.

وزیر خارجه آمریکا وضعیت فعلی خاورمیانه را نبردی میان نیروهای «ویرانگر» و نیروهای «سازنده» توصیف کرد و گفت قلب سیاست‌های آمریکا در این منطقه را تلاش برای کمک به پیروزی سازندگان، در برابر ویرانگران تشکیل می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعا کرد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در همین راستا برای بهبود وضعیت زنان، جوانان بیکار، آزادی و غیره تلاش کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تصریح کرد راهبرد امنیتی آمریکا در خاورمیانه در تلاش است در تمامی این حیطه‌ها تغیر ایجاد کند.

وی سپس گفت: «به همین دلیل است که رئیس‌جمهور اوباما تا این اندازه برای رسیدن به راه حلی مبتنی بر مذاکره برای برنامه هسته‌‌ای ایران قائل شد.»

جان کری درباره برجام گفت: «این توافقی است که بر تمامی جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران، محدودیت‌های قابل‌توجهی وضع می‌کند.»

«جان کری»، به توافق حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 در تیرماه سال جاری، اشاره کرد و گفت که این توافقنامه، بر تمامی جنبه‌های فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی تحمیل می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه برجام از 10 روز پیش رسمی شده و اجرای آن آغاز شده است به توضیح درباره برخی جنبه‌های فنی این سند توافق، از جمله خروج دو سوم سانتریفیوژهای ایران، انتقال 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج از کشور، خروج قلب رآکتور اراک پرداخت و گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمامی این فعالیت‌ها نظارت خواهد کرد.

کری درباره رفع تحریم‌ها هم اظهار نظر کرد و گفت: «تا زمانی که آژانس تأیید نکند که ایران دقیقاً این اقدامات را انجام داده، هیچ تحریمی برداشته نخواهد شد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «این به ایران، انگیزه‌های لازم برای پایبندی به تعهداتش را می‌دهد، همان‌گونه که تا کنون چنین کرده است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، یادآور شد که اکنون تقریباً دو سال است که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند مانده است. وی افزود: «شما نشنیده‌اید که ایران، تخلف عمده‌ای (از برجام) انجام داده باشد.»

وزیر خارجه آمریکا از تمامی کسانی که تا کنون طرفدار و یا مخالف توافق هسته‌ای با ایران بوده‌اند خواست که اکنون تمرکزشان را بر اجرای برجام متمرکز کنند.

«جان کری» بار دیگر تأکید کرد که این توافق، آمریکا و متحدان این کشور در خاورمیانه را امن‌تر می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد که طبق اذعان مقامات و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پایبندی ایران به «برجام» قابل راستی‌آزمایی خواهد بود: «ما معتقدیم - همان‌طور که وزیر انرژی، سازمان‌های اطلاعاتی و ارتش ما می‌دانند - به خاطر اقدامات راستی‌آزمایی (موجود در برجام) ما از پایبندی یا عدم پایبندی آنها خبردار خواهیم شد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به توضیح درباره گمانه‌زنی‌هایی پرداخت که از هنگام آغاز مذاکرات هسته‌ای درباره تلویحات توافق برای ایجاد راوبط گسترده‌تر میان ایران و آمریکا و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های گسترده‌تر مطرح شده بودند. کری تصریح کرد، برخی از چشم‌اندازهای همکاری‌های گسترده‌تر میان تهران و واشنگتن استقبال کرده و عده‌ای دیگر از آن احساس خطر کردند.

کری ادامه داد: «بگذارید صریح بگویم که ما دقیقاً به حرفمان پایبند بودیم: توافق ایران در محدوده مفادش بود؛ و فقط به مسائل هسته‌ای محدود بود.»

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد انجام این اقدام، صرفنظر از اینکه به همکاری در حوزه‌های دیگر منجر شود یا خیر، کار درستی بوده است.

کری با بیان اینکه واشنگتن درباره سیاست‌های آینده ایران گمانه‌زنی نمی‌کند گفت که دولت آمریکا رویکردش را بر اساس واقعیت‌های قابل مشاهده تنظیم می‌کند. وی در دامه گفت: «آنچه ما می‌بینیم این است ایران، تا اندازه زیادی به تفرقه‌های قومی در منطقه دامن می‌زند.»

وزیر خارجه آمریکا، بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران که به ادعای وی «غیرقابل توجیه» است را مورد دیگری از همین سیاست‌ها دانست و گفت: «سیاست‌های تهران یکی از دلایلی است که ما همکاری‌هایی تا این حد نزدیک با کشورهای خلیج (فارس) و اسرائیل داریم.»

کری گفت: «ما سطح بی‌سابقه‌ای از همکاری با اسرائیل در حیطه‌های نظامی و اطلاعاتی داریم.»

وزیر خارجه آمریکا درباره خشونت‌های این روز نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین هم اظهار نظر کرد، و مطابق انتظار گفت: «از حق اسرائیل برای دفاع از خودش و شهروندانش دفاع می‌کنیم.»

کری با بیان اینکه نوع خشونت‌های مشاهده شده در روزهای اخیر برای همه آزاردهنده بوده گفت: «رهبران فلسطین باید از تحریک به خشونت دست برداشته و گام‌های فراتر از لفاظی بردارند.»

وزیر خارجه آمریکا، پایبندی به راهکار دو دولتی را «تنها گزینه قابل دوام» برای پایان دادن به «خشونت‌های» هفته‌های گذشته دانست و بار دیگر آمادگی واشنگتن برای انجام هر اقدامی جهت محقق شدن آن اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیروس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    کری حیله گر
  • بید ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    کری: ((همکاری بی‌سابقه‌ای با اسرائیل داریم )) خب لعنت به شما و همکاران شما!
  • جوادیان ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    آمریکا استاد دبه کردن است!
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    اقتصاد رو باید خودمان بسازیم نه غرب و شرق
  • مسی خطر ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    سربازتم بید جان!
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    خخخخخخخخ
  • بید ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    دم شما گرم ولی دخل آمریکا و اسراییل رو یکجا میاریم ایشالا
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    اخ اخ اخ
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    دقیقا!
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    درود بر تو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس