روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات آخرین روز هفته را با تمرکز خبری بر دعوت ایران از سوی کشورهای غربی برای گفت‌وگو پیرامون آینده سوریه و حمله به موسسه امام خمینی (ره) تحت مدیریت آیت‌الله مصباح یزدی از طریق سخنان آقای غرویان آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات آخرین روز هفته را با تمرکز خبری بر دعوت ایران از سوی کشورهای غربی برای گفت‌وگو پیرامون آینده سوریه و حمله به موسسه امام خمینی (ره) تحت مدیریت آیت‌الله مصباح یزدی از طریق سخنان آقای غرویان آغاز کردند.

از سوی دیگر تلاش‌ها برای حل اختلاف میان عارف و حزب کارگزاران آغاز شده است و عبدالله نوری پیش قدم برای حل آن است؛ روزنامه اعتماد در راستای جلسه منزل عبدالله نوری برای حل اختلافات درونی اصلاحات نوشت: «یکی دیگر از موضوعاتی که در دستور کار جلسه شب گذشته منزل نوری قرار گرفته بود موضوع جریان‌سازی مخالفان اصلاحات حول محور اختلاف حزب کارگزاران با محمدرضا عارف است. طی ماه‌های گذشته بازوی رسانه‌ای جریان رقیب بیشترین تمرکز خود را بر اختلاف‌افکنی میان عارف و حزب کارگزاران قرار داده است»

روزنامه قانون

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب قانون پنج‌شنبه را با تیترهای «بازار شام در انتظار سامان» و «تلگرام تا اطلاع ثانوی جان‌سالم به‌در برد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· لاریجانی در مسیر ناطق‌نوری!

مختصات سیاسی‌ورزی علی لاریجانی کجاست؟ این سؤال جدی تحلیل‌گران سیاسی هر دو اردوگاه کشور است؛ جریان اصلاحات معتقد است که علی لاریجانی پس از رخدادهای یکشنبه سیاه مجلس، «پایداری‌ها» را هیچ‌گاه نمی‌بخشد و هم‌چنین «کینه» پایداری‌ها از او فقط با انتقام سیاسی پایان می‌یابد و از باعث می‌شود که علی لاریجانی همانند ناطق نوری عزم جدای از بدنه اصولگرایی را در ذهن بپروراند.

گروه سیاسی روزنامه قانون در همین راستا نوشت: «کینه به خاندان لاریجانی، ازروزهای بعداز «یکشنبه سیاه» شروع شده است وحساب ایشان ازدیگرمغضوبین جریان‌های «خودسرپایداربرسردلواپسی‌هایشان» فرق می‌کند که مشکل علی لاریجانی نبودن در صراط راست نیست یا در صراط راست روی خوش به چپ نشان دادن، که مشکل از آنجایی شروع شد که علی لاریجانی قدم در جاده انحرافی برآمده از این صراط نگذاشت! و حال این کینه قدیمی سرباز کرده و برجام را بهانه کرده است ورنه دلواپسان خود خوب می‌دانند که امروز اگر رئیس مجلس خود رسایی هم بود این برجام تأیید می‌شد که اگر امروز پایداری به طبل مخالفت با برجام چنین به صراحت می‌کوبد تنها یک دلیل دارد آن هم اینکه خوب می‌دانند که ملت رأی 24 خرداد 92 را از دست داده‌اند، پس لااقل به همان 11 درصد رأی پایداری‌ها دلشان باید قرص باشد و برای جذبش به هر روشی چنگ بزنند تا ورود به مجلس که پیشکش، لااقل به جز رأی خود و نزدیکانشان، درصدی بیشتر برای ثبت در تاریخ هم که شده، رأی داشته باشند. حال اما شرایط برای علی لاریجانی فرق می‌کند، او خوب می‌داند امروز برد با کسی است که از پایداری جماعت فحش بخورد و آدم هرچقدر هم فحش‌خورش در این روزگار ملس تر باشد.»

روزنامه ابتکار

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار پنج‌شنبه را به تیترهای «نتیجه معکوس صداوسیما از عملکرد جناحی» و «مذاکره ظریف-کری این‌بار برای سوریه» اختصاص داد.

· صدا و سیما هموارکننده جاده نفوذ غرب!

موج جدید حمله به صدا و سیما از سوی روزنامه دولتی ایران آغاز شد و پس از آن رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاحات با این روند همراهی کردند. سرمقاله نویس روزنامه ابتکار همانند دوران سیطره اصلاحات بر قوه مجریه، صدا و سیما را رسانه «میلی» می‌داند تا «ملی». داننده در سرمقاله خود از این برنامه‌های صدا و سیما برجام را منفذ نفوذ معرفی کردند، برافروخته است و آن را «سیاسی‌کاری» می‌داند.

مصطفی داننده در سرمقاله خود نوشت: «ببینند. در مسائل سیاسی که کج سلیقگی‌های صداوسیما به اوج خود می‌رسد. برجام و حواشی آن نمونه بارز این معناست. حضور متعدد زاکانی و دلواپسان درصداوسیما و نقد بی رحمانه دولت و یا پخش مستندهای معنادار علیه دولت و مذاکرات هسته‌ای که حتی صدای عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای را نیز درآورد. مردم از صداوسیما انتظار دارند که صدای مردم باشد. صدای مردم باشد یعنی اینکه هم اصول گرا و هم اصلاح طلب باشد. هم طرفدار دولت و هم مخالفت دولت باشد. این می‌شود صدای مردم. وقتی یک جریان سیاسی و طرفدارانش که بخش اعظمی از مردم را تشکیل می‌دهند بر این باور هستند که صداوسیما تنها رسانه اصول گرایان و حتی جریان تندرو پایداری است. همین معنا باعث می‌شود این بخش از جامعه به خاطر این تبعیض برای دست یابی به خبرهای دسته اول به سراغ شبکه‌هایی به غیر صداوسیما بروند. این روزها صداوسیما، به راحتی مسیر نفوذ فرهنگی غربی را هموار کرده است و بهتر است برخی دلواپسان به جای به دنبال منفذهای برجام هستند و بر این باور هستند که با اجرای برجام غرب در کشور حاکم خواهد شد سری به صداوسیما بزنند و ببینند که فرهنگ غرب راه خود را در کشور با عملکرد صداوسیما باز کرده است.»

روزنامه اعتماد

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «مربع مذاکره» و «شکایت 50 صفحه ای وزارت نفت علیه زنجانی» اختصاص داده است.

· شب‌نشینی سیاسی در خانه عبدالله نوری

پس از قهر چندین ساله شیخ گوشه‌نشین و عزلت‌خواه اردوگاه چپ نشینان؛ بار دیگر فعالیت سیاسی خود را در سطح بالایی اصلاحات آغاز کرده است. عبدالله نوری که سالیانی است که جلسات با جوانان دانشجو را بر کنشگر سیاسی اصلاحات ترجیح می‌دهد؛ در جلسه شب نشینی منزلش خواهان راه حل برای منازعات میان عارف و حزب کارگزاران سازندگی با رایزنی با غلامحسین کرباسچی است.

درهمین گروه احزاب روزنامه اعتماد نوشت: «عبدالله نوری هم که طی سال‌های اخیر بیشترین همسویی را با جریان کلی اصلاحات داشته ضمن استقبال از مواضع اتحاد اطمینان داده است که از ظرفیت‌های فردی خود برای حفظ انسجام و دستیابی به لیست واحد حداکثر بهره را ببرد.

عبدالله نوری پس از دیدارهای جداگانه‌ای که هفته گذشته با برخی چهره‌های اصلاح‌طلب داشت از چند چهره مؤثر این جریان دعوت کرد تا طی جلسه‌ای در منزلش به بررسی آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان بپردازد. بر اساس اخبار دریافتی «اعتماد» نوری از برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران، عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، حسن رسولی و چند چهره اصلاح‌طلب دعوت کرده تا چهارشنبه‌شب پس از صرف شام در منزل وی حضور یابند. با توجه به ارائه برخی پیشنهادات از سوی کرباسچی در جلسه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یکی از محورهای این شب‌نشینی انتخاباتی بررسی دلایل کرباسچی برای ارائه پیشنهاداتش بوده است. نوری که چندی است دیدارهای منظمی با بزرگان اصلاحات دارد این‌بار می‌خواهد نقش متفاوت و موثری داشته باشد. او طی ماه‌های گذشته با حضور منظم در جلسات دفتر رییس دولت اصلاحات در جریان آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان قرار گرفته و تلاش می‌کند تا همسو با رأی بزرگان این جریان برای به حداقل رساندن اختلاف‌سلیقه‌ها اقدامات موثری انجام دهد.»

روزنامه شرق

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «3 طرح سودآور برای دارودسته احمدی‌نژاد» و «بازرگان گفت صدای ما به گوش ملت ایران رسید» اختصاص داد.

· بار دیگر؛ رد ایفای نقش فریدون

«خلاف واقع» فصل مشترک بندهای توضیحات علی اکبر صالحی نسبت به گزارش روزنامه شرق به فعالیت سیاسی-علمی وی در دوران گذشته است؛ در یکی از بندهای توضیحات علی اکبر صالحی پیرامون نقش برادر رییس‌جمهور نوشته شده است: «در ادامه همین گزارش ذیل عنوان «دیپلمات هسته‌ای» از قول اینجانب نقل شده است که: «آقای فریدون با بنده تماس گرفتند و از من خواستند به تیم مذاکره‌کننده بپیوندم».

لازم به ذکر است که حضور اینجانب در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌واسطه پیشنهاد رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و پس از تأیید ریاست محترم جمهوری صورت پذیرفت. گفت‌وگوی حضوری اینجانب با جناب آقای حسین فریدون در مورد نحوه برقراری تماس با وزیر انرژی آمریکا، آقای مونیز بود. در این مورد نیز اقدامات لازم از سوی جناب آقای دکتر عراقچی و خانم وندی شرمن، نماینده آمریکا، در دستور کار قرار گرفت و پس از آن، اینجانب و آقای مونیز نیز به مذاکرات پیوستیم.»

روزنامه آرمان‌امروز

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «سفر متفاوت ظریف و یاران هسته‌ای به وین» و «تصادف ساده؛ فرصت‌طلبی سهمگین» اختصاص داد.

· تصادف ساده هاشمی‌ها با کلت‌کشی!

رسانه‌های حامی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی ابتدا کلت‌کشی همراه عروس خانواده هاشمی به سوی فرزند شهید لاجوردی را در حادثه رانندگی خلاف واقع دانستند؛ اما پس از گذشت زمان این حادثه را تصادفی ساده تلقی کردند که از سوی جریان رقیب با فرصت‌طلبی سیاسی همراه شده است.

مطهره شفیعی عامل اصلی این رخداد را یک گروه خبری تلگرامی معرفی می‌کند و در همین راستا نوشت: «نکته جالب اینکه تخریب از همین خبر غلط آغاز شد و نام عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی به میان آمد درحالی که احسان لاجوردی به خود اجازه چنین شناسایی‌ای را نداده بود و به یک خانم جوان اشاره داشت که با مشخصات عفت مرعشی همخوانی ندارد. این کانال پیش از این هم بارها مخالفت خود با مشی اعتدالی میانه‌روها و به ویژه آیت آ.. هاشمی را نمایان کرده و برخی حامیان دروغین رئیس مجمع تشخیص مصلحت هم با آن‌ها همکاری می‌کنند که همین خطا در شناسایی خانم جوان با عفت مرعشی مسیر انحرافی گروه مخالفان هاشمی در شبکه های تلگرامی را نشان داد»

روزنامه ایران

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «چرخش نگاه آمریکا؛ ایران در حلقه صلح سوریه» و «دربی پایتخت به رنگ همدلی» اختصاص داد.

· معنای دعوت غرب از ایران برای حل بحران سوریه

دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در کنفرانس آینده سوریه از سوی غرب از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌های کشور است؛ روزنامه‌های اصلاحات بدون توجه به نقش اثرگذاری مستشاری نیروهای نظامی ایران، دعوت غرب را ماحصل دوران پسا برجام دانستند و این‌گونه تصویرسازی کردند که طرفین غربی دریافته‌اند که باید با ایرانیان مذاکره کنند و زبان «تهدید» را در کام قرار بدهند.

در همین راستا جعفرحق پناه پیرامون حضور ایران در این گفت‌وگو نوشت: «پذیرش نقش و نفوذ بی‌بدیل ایران در مدیریت بحران سوریه را در همین قالب می‌توان تحلیل کرد. بر همین اساس دولت‌های محافظه‌کارعربی و ترکیه به عنوان بازیگران منطقه‌ای مخالف دولت بشار اسد در کنار دولت‌ها و قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند امریکا، فرانسه و انگلیس به تدریج موضع پیشین خود را در قبال ایران کنار نهادند و پذیرفتند که ایران بخشی از راه حل منازعه است و نه بخشی از مسأله. این در حالی است که حل چالش هسته‌ای میان ایران و کشورهای بزرگ جهان در به وجود آمدن فضای جدید و استقبال از نقش آفرینی منطقه‌ای ایران تأثیر بسزایی داشت. حال آنکه ایران نیز بعد از حل مسأله هسته ای، جهت‌گیری دیپلماسی خود را در مسیر تأثیرگذاری بر ساختار امنیتی پیچیده منطقه قرار داد. ارائه طرح‌های ابتکاری و نقش آفرینی در قالب دولتی که با طیف‌های مختلف درگیر بحران سوریه تعامل دارد، نمونه‌ای از تلاش‌های تهران برای حل یکی از بحران‌های مهم منطقه‌ای است.

از این رو دعوت از ایران به مذاکرات سوریه در واقع نتیجه رایزنی‌های پویای منطقه‌ای و تداوم دیپلماسی رو به پیش در پرتو توافق هسته‌ای قلمداد می‌شود. نکته مهم درباره ورود ایران به مذاکرات حل بحران سوریه آن است که کشورهای طرف مذاکره پیش شرط خاصی را برای مشارکت ایران در این گفت‌وگوها تعیین نکرده‌اند که همین مسأله دستاورد مهم دیگری برای مقامات کشورمان تلقی می‌شود. بر همین مبنا می‌توان آینده سیاسی بشار اسد را در ایجاد سازوکارهایی که بر اساس آن بتوان خواست اکثریت مردم سوریه را مبنای عمل قرار داد، ترسیم کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • مهدی از قم ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    ببینید این جریان بی هویت اصلاح طلبی که روزگاری مدعی پیشرو بودن و ضدیت با محافظه کاری بود چجوری شده اند جاده صاف کن جریان الیگارشی و محافظه کاری و عالیجنابان.این نشانه نداشتن اندیشه ای با اصالت است.افرادی که روزگاری بدترین حجمه ها را به این افراد میکردند حالا شده اند تطهیر دهنده همون افراد
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    این حضرات اصلاحات چی ها جدآ که استاد تمامیت خواهی و شانتاژ و شارلاتانیزم مطبوعاتی هستند ! خوب است مسئولین رسانه ملی هم کمی رگ غیرتشان بجنبد و با مدارک مستند یک تو دهنی محکم به این شارلاتانیزم رسانه ای بدهد و برای مردم روشن کند که دولت آقای روحانی نسبت به تمام دولتهای سابق بیشترین استفاده و حضور در رسانه ملی را داشته است ! اینها با وجود هزاران ساعت برنامه اختصاصی دولت و حضور وزرا و معاونان رئیس جمهور و حتی مدیران میانی دولت در برنامه های مختلف و مناسبتهای های گوناکون بازهم دست از جَو سازی و شانتاژ برنمیدارند و وقیحانه مظلوم نمائی میکنند ! اینها خوبه اون یک مثقال حیا را هم کنار بگذارند و و قاحت را تمام کنند و بگویند رسانه ملی را در اختیار ما بگذارید !!
  • جاوید ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    صادق ترین نمایندگان که راهشون کاملا مشخصه و دورو نیستند همین پایداری ها هستند .مگه اینها نمیتونستن مثل برخی ها بخاطر رأی به سمت دولت برن یا حداقل با دولت مخالفت نکنن؟ در ضمن اگه رهبری و یا منتقدین برجام نبودن الان فکر میکنید چه چیزی تصویب شده بود؟اگر خط قرمزهای رهبری نبود الان کجا بودیم؟پس دولتها باید در مجلس یا بیرون از مجلس منتقدین سرسخت داشته باشن تا بیراهه نرن، رانت خواری و فساد بیشتر بخاطر نادیده شدن و عدم نظارت رخ میده .فکرشو بکنید مجلس کاملا با دولت همراه باشه چه بر سر مملکت میاد ؟فسادها ،رانتها و... نادیده گرفته میشه .پس ساده لوح نباشید چون همین منتقدین باعث میشن که برخی ها جرأت نکنن به خاکی بزنن.ما مسئول دلسوز نداریم اگه داشتیم الان مملکت بهشت بود .
  • جواد ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    روزنامه های زنجیری و دولت " صدا و سیما را با بی بی سی و شبکه های خارجی مقایسه میکنند " که 24ساعته برای انها تبلیغ میکند ! با این مقایسه معلوم است که صدا و سیما جناحی عمل میکند !
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    آقایونه متدین نامه فرزند شهید لاجوردی رو هم منتشر کنید که از بی تقوایی شاها رنجیده
  • علی ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    زیرا اینجی کلیش واس اوناس
  • مجتبی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    محافظ هفت تیر کشیده بر اساس آمورشهایی که دیده بود
  • جعفر ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    نهایت اصلاح طلبی = (اکبر گنجی ، محسن سازگارا و...) = دم خور شدن با مرتجع ترین و مستبدترین نوع حکومت (آل سعود)
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    این ها را ول کنید فقط تیم سپاهان قهرمانه
  • حاج رضوان ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    روزنامه های زنجیره ای دقیقا همون بی بی سی وصدای عمریکا هستن بعضیشون مال عنگلستان هستن وبعضی مال عمریکا
  • حاج رضوان ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    اینطور نیست اولین اموزش اخلاق است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس