کد خبر 485261
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۷

تحلیلگر ارشد آمریکایی در مسائل سیاست خارجی در مطلبی با نگرانی درباره آینده عربستان سعودی، درباره تبعات «بهانی نازل نفت، پیری و بیماری ملک سلمان و دعوا بر سر جانشینی» هشدار داد.

به گزارش مشرق، در ادامه هشدارهای تحلیلگران درباره آینده عربستان سعودی، یک تحلیلگر ارشد آمریکایی نسبت به چالشهای پیش روی ریاض از قبیل بهای نازل نفت و بیماری و پیری ملک سلمان هشدار داد.

«یان برمر» کارشناس و تحلیلگر آمریکایی در مطلبی برای مجله «تایم» با عنوان «چرا یک عربستان سعودی منزوی‌تر،‌ به نظر ضعیف‌تر خواهد بود؟» نوشت: «ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی تنها از ژانویه بر تخت سلطنت بوده است اما پادشاه 79 ساله، برای سالها مریض بوده است. آن روز خواهد رسید که در نهایت رهبری سعودی به یک نسل جوانتر پادشاهان خواهد رسید و وقتی این موضوع حادث شود پادشاه بعدی با مجموعه‌ای از چالشهای دلهره‌آور مواجه خواهد شد».

وی ادامه داد: «اول بهای نفت است که به پایینتر از 50 دلار در هر بشکه رسیده است. در کشوری که هنوز بخش انرژی 80 درصد درآمد دولتی و 90 درصد صادرات آن را در اختیار دارد، این احتمال که بهای نفت پایین باقی بماند، یک احتمال نگران کننده است».

برمر افزود: «با توجه به اینکه افزایش تقاضا از سوی چین بعید به نظر می‌رسد، عراق نفت بیشتری تولید می‌کند و ایران پس از رفع تحریمها یک میلیون بشکه نفت تا پایان سال سال آینده اضافه خواهد کرد، بهای نفت همچنان پایین خواهد ماند».

تحلیلگر آمریکایی هشدار داد: «پادشاه جدید همچنین باید درباره نحوه ایجاد مشاغل برای 30 درصد سعودیهایی که زیر 15 سال سن دارند، اندیشه‌ای بکند. ناکامی در کمک به آنها سبب مهاجرت استعدادهای انسانی و یا آشوب اجتماعی و یا هر دو خواهد شد».

وی با نگران کننده خواندن محیط منطقه‌ای برای عربستان تاکید کرد: «از سوی دیگر خاورمیانه در حال تبدیل شدن به مکانی خصمانه‌تر است. پایان تحریمها به ایران اجازه خواهد داد تا پول بیشتری برای حمایت از دشمنان سعودی شبیه به رئیس‌جمهور بشار اسد و شورشیان حوثی در یمن هزینه کند. ورود روسیه به درگیری سوریه این موضوع را که سعودیها در نهایت اسد را بپذیرند محتمل‌تر می‌کند خواه آنها دوست داشته باشند یا نداشته باشند».

نویسنده با اشاره به تلاشهای ضد ایرانی عربستان سعودی و نپذیرفتن همراهی دیگر کشورهای منطقه با آن نوشت: «تعدادی از متحدان سعودی از قبیل مصر و حتی برخی از کشورهای خلیج (فارس) در حال رد کردن پیوستن به یک بلوک سنی به رهبری سعودی برای مقابله با ایران و نیروهای همراه آن هستند. همه این اقدامات در همان زمانی در حال اتفاق است که آمریکا تبدیل به یک شریک غیرقابل پیش‌بینی شده است».

برمر هشدار داد: «خطر این موضوع وجود دارد که مرگ ملک سلمان سبب ایجاد یک درگیری برای جانشینی شود. اکنون شاهزاده 56 ساله محمد بن نایف به عنوان ولیعهد تعیین شده است. او حمایت قبیله‌ای و اکثر شاهزاده‌های ارشد را در اختیار دارد. محمد بن سلمان جانشین ولیعهد، شاهزاده 30 ساله و جوان جاه طلب، ‌پسر سلمان است و خطر واقعی وجود دارد که او با این جانشینی مخالفت کند».

تحلیلگر آمریکایی در پایان تصریح کرد: «او (محمدبن سلمان) تقریبا به طور قطع این مبارزه را خواهد باخت اما این موضوع محتمل است که پادشاه کنونی به اندازه‌ای زنده بماند که ولیعهد کنونی را کنار زده و پسرش را انتخاب کند که این موضوع درگیری در درون خاندان را محتمل‌تر و خطرناک‌تر خواهد کرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    کار خطر ناک شد زیر تهدید
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    مرگ بر آل سعودی های آشغال
  • شهرام ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    عربستان خود تهدید است . اگر تهدید جایگاهش به خطر بیفتد برای سایر مسئله ای خوشایند است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس