کد خبر 484514
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳

فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان به ریاست فواد السنیوره وابسته به حزب جریان المستقبل همپیمان اصلی آل سعود در لبنان با صدور بیانیه ای که نشان می دهد هشدار سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله را بسیار جدی گرفته است، از موضع خروج از دولت و گفت وگوهای ملی و دوجانبه عقب نشینی کرد.

 به گزارش مشرق، فراکسیون المستقبل در پایان جلسه هفتگی خود با صدوربیانیه ای برای حفظ آبرو اعلام کرد که سخنان نهاد المشنوق وزیر کشور و عضو حزب جریان المستقبل « زنگ هشدار» برای همه به ویژه کسانی بود که موجب تعطیلی دولت شده اند.

فراکسیون المستقبل در چارچوب سیاست حمایت از رژیم های صهیونیستی و سعودی و دفاع از جنایات تروریست های تکفیری، طبق روال همیشگی با حمله به سلاح مقاومت و مبارزه سیاسی و امنیتی حزب الله با دشمنان صهیونیستی و تکفیری، به اظهارات روشنگرانه دبیرکل حزب الله در خصوص اقدامات سعودی ها واکنش نشان داد.

فراکسیون المستقبل که با تهدید به خروج از دولت و گفت وگوها تحت فشار قرار گرفته است، بر ضرورت تقویت گفت وگوها در مسیری هدف مند، سازنده و فعال بین همه لبنانی ها به منظور پاسخگویی به مطالبات مردم لبنان تاکید کرد.

ولید جنبلاط رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه و نبیه بری رییس مجلس لبنان بر ضرورت ادامه گفت وگوها تاکید کرده اند.

این فراکسیون افزود: ما به گفت وگوها و حمایت از دولت لبنان به ریاست تمام سلام پایبند هستیم و حتی خواستار تشکیل جلسات پارلمان برای تصویب قوانین ضروری هستیم.

نبیه بری رییس مجلس لبنان در جلسه دیروز پارلمان که بعداز مدت ها برای انتخاب اعضا و روسای کمیسیون ها تشکیل شد، هشدار داد که اگر پارلمان تشکیل نشود و قوانین ضروری را تصویب نکند، بانک جهانی نام لبنان را از فهرست کشورهایی که وام به آنها تعلق می گیرد، حذف می کند.

فراکسیون المستقبل که از مواضع دبیرکل حزب الله لبنان در باره حمایت از دولت به ویژه تمام سلام نخست وزیر و گفت وگوهای ملی و دوجانبه همزمان با تسلیم نشدن در مقابل باج خواهی ها سردرگم شده است، با یک چرخش کامل در مواضع خود اعلام کرد، « با هر اقدامی که منافع ملی را تامین می کند، موافق هستیم».

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در سومین شب محرم با تاکید به این که مصلحت لبنان و لبنانی ها با گفت وگو و بقای دولت تامین می شود و ما با وجود عملکرد ضعیف دولت کنونی خواستار ادامه کار آن هستیم، اظهار داشت: ما همواره بر همگرایی و گفت وگو بین ارکان و گروه های لبنانی با هدف تامین منافع لبنانی ها تاکید کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود عملکرد ضعیف و متزلزل دولت کنونی از تلاش های تمام سلام نخست وزیر لبنان که حکمت و درایت خود را ثابت کرده است، قدردانی می کنیم و با وجود این که می دانیم منافع لبنان در حفظ و بقای این دولت است اما حاضر نیستیم منت ها و باج خواهی های دیگران را تحمل کنیم.

سید حسن نصرالله خطاب به حزب جریان المستقل تاکید کرد: اگر احساس می کنید با حضور در گفت وگوها و یا دولت بر ما منت گذاشته اید و یا از ما و لبنانی ها برتر هستید می توانید باج خواهی کنید، این منت را نگذارید و این احساس را نداشته باشید.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد:اگر خواستید از دولت و گفت وگوها خارج شوید، خدا به همراهتان اما ما چنین آرزو و درخواستی را از شما نداریم.

وی خاطرنشان کرد: این روزها می شنویم اعضای جریان المستقبل زمانی که از گفت وگوهای با حزب الله سخن می گویند، بر ما و لبنانی ها منت می گذارند و احساس برتری و قصد باج خواهی دارند، این شیوه مردود را نمی پسندیم و تحمل نخواهیم کرد.

سیدحسن نصرالله با بیان این که « برخی درصدد هستند تا بین حزب الله وجنبش امل در منطقه بقاع با خاندان ها و عشایر مشکل ایجاد کنند»، گفت: این شیوه و مرام ما نیست که احدی را در منطقه بقاع (شرق لبنان) بازداشت و تسلیم دولت کنیم و معنای این درخواست از ما این است که در لبنان دولت حضور ندارد.

دبیرکل حزب الله افزود: از رهبران حزب الله می خواهم تا در خصوص گفت وگوی با جریان المستقبل بازنگری کنند، اگر بخواهند بر ما منت بگذارند از گفت وگوها خارج می شویم.

وی در عین حال تاکید کرد: ما همواره بر ادامه گفت وگوها تمایل داشته ایم اما هرگونه اقدامات باج خواهانه و تحرکات تحریک آمیز را نمی پذیریم و از کرامت و عزت خود حفاظت می کنیم.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما در دولت لبنان شرکت کرده ایم تا ثبات سیاسی و امنیتی لبنان را با کمک شرکای خود که برای ساقط کردن دولت گذشته دست به هر کاری زدند و نزدیک بود لبنان را در آتش بسوزانند، حفظ کنیم.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: ما برادران فرمانده شهید حاج ابو محمد الاقلیم هستیم که به جهاد و شهادت او افتخار می کنیم و پایدار و مقاوم می مانیم و به به همه مسئولیت های خود عمل می کنیم.

نهاد المشنوق وزیر کشور وعضو حزب جریان المستقبل همپیمان آل سعود در لبنان تهدید کرده است که اگر اوضاع لبنان به همین نحو پیش برود، استعفا می کند و از گفت وگوهای دو جانبه این حزب و حزب الله و دولت لبنان خارج خواهد شد.

المشنوق در یک سخنرانی با حمله به محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حزب الله لبنان به دفاع تمام قد از آل سعود پرداخت و ادعا کرد که حزب الله مسئول هرج و مرج امنیتی در منطقه بقاع در شرق لبنان است.

وی گفت که در اعتراض به اوضاع نامناسب سیاسی و امنیتی در لبنان در نخستین گام از گفت وگوهای با حزب الله لبنان عقب نشینی و از مقام وزارت کشور استعفا می کند.

این در حالی است که نهاد المشنوق تاکنون همواره از اوضاع خوب امنیتی در لبنان سخن می گفت و این موضع ناگهانی وی شگفتی ناظران را بر انگیخته است.

در بیانیه هایی که در پایان نوزده دور گفت وگوهای حزب الله و جریان المستقبل منتشر شده است، همواره بر نقش این گفت وگوها در کاهش تنش مذهبی و بهبود اوضاع امنیتی در لبنان تاکید شده است.

در نوزده دور گفت وگوها ، «نادر الحریری» مشاورو رییس دفتر «سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل ، « نهاد المشنوق» وزیر کشور و « سمیر الجسر» از فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان از طرف حزب جریان المستقبل و « حسین الخلیل» معاون سیاسی « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله ، «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت و « حسن فضل الله» از فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان از طرف حزب الله پشت میز گفت وگو نشسته اند.

حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان هم با صدور بیانیه ای از سوی حزب الله به ادعاهای المشنوق پاسخ داد و گفت: آنچه از وزیر کشور در پشت میز گفت وگوها می شنویم با آنچه در مقابل رسانه ها می گوید، مغایر است.

وی افزود: با دو زبان و دو چهره متناقض به ویژه در قبال برنامه امنیتی در منطقه بقاع که همچنان مورد اهتمام و درخواست حزب الله و جنبش امل است، روبه رو هستیم.

وزیر صنعت لبنان خاطرنشان کرد که حزب الله و جنبش امل از ارائه هرگونه کمک به دستگاه های امنیتی و نظامی لبنان برای انجام وظایف و ماموریت هایشان در منطقه بقاع دریغ و کوتاهی نکرده اند.

در این بیانیه آمده است: فرار از شکست و کوتاهی ها و انداختن مسئولیت بر گردن دیگران از حجم مسئولیتی که بر دوش وزیر کشور درقبال هرج و مرج امنیتی در بقاع ناشی از تسویه حساب های با منطقه واهالی آن است، کم نمی کند.

حسین الحاج حسن تاکید کرد: اگر المشنوق و گروه او تمایل داشته باشند ما حاضر هستیم صورت جلسه های گفت و گوهای حزب الله و جریان المستقبل در عین التینه مقر دوم رییس مجلس لبنان را منتشر کنیم تا افکار عمومی بداند و حقیقت برای لبنانی ها روشن شود که چرا وزیر کشور درصدد است تا مسئولیت اجرا نشدن برنامه امنیتی را به گردن دیگران بیاندازد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس