کد خبر 485289
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۹

تحلیلگر سیاسی مصر با بیان اینکه نقش عربستان در مصر و کمک‌های ریاض به قاهره را انکار نمی‌کنیم، تاکید کرد که این موضوع موجب سکوت ما در قبال توهین به فرهنگ و تمدن مصر نمی‌شود.

به گزارش مشرق، «عبدالفتاح محمد» تحلیلگر امور سیاسی و کارشناس مرکز مطالعات سیاسی «الطلیعه» مصر در قاهره، تصریح کرد: روابط قاهره – ریاض در این اواخر شاهد تنش‌های متعددی بوده است.

این تحلیلگر سیاسی دلیل این تنش‌ها را اختلاف موضع قاهره و ریاض در پرونده سوریه و یمن دانست و توضیح داد:‌ مصر ارسال نیروی پیاده نظام به یمن در قالب ائتلاف سعودی را رد کرد و در پرونده سوریه نیز شاهد اعتراض عربستان به مصر به خاطر سفر «علی مملوک» رئیس دستگاه اطلاعات سوریه به قاهره بودیم که نشان از نزدیکی مصر و سوریه داشت.

محمد اختلاف موضع و دیدگاه سیاسی میان کشورها را امری طبیعی دانست و تاکید کرد که مصر بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر از آن است که تابع کشور دیگری باشد و هرگونه اهانت و توهین به فرهنگ و تمدنش را نمی‌پذیرد، حتی اگر کشوری مانند عربستان به این کشور کمک‌های بسیاری کرده باشد.

وی بقای «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در قدرت را خط قرمز عربستان دانست، به ویژه اگر این امر با نزدیکی دمشق – قاهره به یکدیگر همراه باشد، اما ریاض باید به این موضوع توجه داشته باشد که خطوط قرمز آن به معنای تحمیل این خطوط بر قاهره نیست، به خصوص که مصر برخلاف عربستان از حضور نظامی روسیه در سوریه استقبال کرده و موجب تشدید عصبانیت ریاض از قاهره و واکنش گستاخانه سفیر عربستان در قاهره طی روزهای گذشته شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس