کد خبر 485283
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۱

حزب کنگره مردمی یمن که تاکنون 3 دوره شکاف عمیق را تجربه کرده عصر روز چهارشنبه (دیروز)، به دو بخش و دو رهبری در ریاض و صنعا تقسیم شد که هر یک دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش مشرق، درگیری‌های داخلی در حزب کنگره مردمی یمن عصر چهارشنبه (دیروز) به اوج خود رسید و این حزب رسما به دو بخش تقسیم شد. حزبی که «علی عبدالله صالح» آن را در سال 1982 تاسیس کرد و تا سال 2011، یکه‌تاز میدان سیاسی یمن بود و از این سال با اولین مرحله جدایی مواجه شد.

صالح حزب کنگره مردمی یمن را در24  آگوست 1982 به عنوان تنها حزب حاکم در شمال یمن تاسیس کرد. این حزب تا سال 2011 کاملا روند سیاسی کشور را در دست داشت و در کلیه انتخابات پیروز می‌شد و دولت تشکیل می‌داد. شمار زیادی از گروه‌های قبیله‌ای و غیر قبیله‌ای در این حزب شرکت داشتند و به دلیل آنکه فاقد یک ایدئولوژی حزبی یا برنامه سیاسی شفاف بود، بیشتر به یک شورا شبیه بود.

تا جایی که گاهی بسیاری از شخصیت‌های مستقل و حتی معارض به این حزب می‌پیوستند و در انتخابات شرکت می‌کردند زیرا تنها کانال ورود به عرصه سیاسی کشور محسوب می‌شد. با انقلاب 2011 مردم یمن علیه صالح، ده‌ها نفر از این حزب جدا شدند و این نخستین مرحله از جدایی از حزب کنگره مردمی و شکاف عمیق در این حزب بود. با کنار گذاشته شدن صالح از قدرت در یمن و آغاز دوره انتقالی، این حزب بار دیگر دچار شکاف و دوشاخگی شد و طرفداران هادی و صالح در مقابل هم در حزب صف‌کشی کردند و در این مرحله نیز شماری از رهبران حزب از آن جدا شدند که در صدر آنها «الإریانی» بود.

با ریاست‌جمهوری «عبدربه منصور هادی» پس از یک انتخابات فرمایشی در سال 2012، که خود معاون «علی عبدالله صالح» بود، اختلاف میان این دو قطب در حزب کنگره مردمی یمن علنی شد و رئیس‌جمهور مخلوع پس از انقلاب سال 2011 مردم یمن، با باقی ماندن در یمن، به رغم تمام تلاش‌ها برای اخراجش از کشور و حذف شدن از حزب کنگره مردمی یمن؛ تلاش کرد دست‌کم ریاست حزبی را که خود تاسیس کرده بود، حفظ کند.

 از زمان آغاز حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی، سومین موج شکاف و تجزیه حزب کنگره مردمی یمن آغاز شد و افرادی مانند «احمد عبید بن دغر» و چندین شخصیت قبیله‌ای که روابط مستحکمی با عربستان داشتند از حزب بیرون رفتند.

تا آبان ماه سال 1393 هجری شمسی، هادی علاوه بر ریاست جمهوری،  دبیرکل حزب کنگره مردمی یمن بود اما با تشدید اختلافات و متهم شدنش به خیانت به یمن به دلیل موافقت با تجاوز عربستان سعودی به کشورش، از این پست کنار گذاشته شد و با وجود تمام تلاش‌هایش برای حذف صالح از ریاست حزب، خودش از حزب کنار گذاشته شد هرچند که به هر حال، شماری در داخل حزب همچنان از او طرفداری می‌کنند.

اما عصر روز گذشته، هادی که دیگر جایگاهی در میان اکثریت مردم یمن ندارد و با فرارش به «ریاض» به رئیس‌جمهور فراری و مستعفی معروف شده و از سوی دیگر، با انتخاب «خالد بحاح» به عنوان معاونش دیگر امیدی به بازگشت به راس قدرت ندارد، تلاش کرد تا به کمک دوستانش حزب کنگره مردمی یمن تصاحب کند. زیرا حتی همیپمانان غربی و عربیش می خواهند که هادی در دوره بعد کنار گذاشته شود و معاونش بحاح جای او را در دوره انتقالی بگیرد. هرچند که تحقق این مسئله نیز با توجه به اینکه، هیچ یک از این دو مقام، امنیت لازم را در یمن ندارند و مردم یمن دیگر آنها را نمی‌خواهند، بسیار دشوار است.

در چنین شرایطی، هادی و دسته‌ای از رهبران حزب کنگره مردمی یمن که با او در ریاض به سر می‌برند، موجب به وجود آمدن دو رهبری در یک حزب شدند و روز گذشته اعلام کردند که هادی، رئیس حزب آنهاست. به این ترتیب رسما، حزب کنگره مردمی یمن بین دو ریاست یکی در ریاض و دیگری در صنعا تقسیم شد.

با اعلام این خبر، رسانه‌های سعودی با خبرسازی اعلام کردند که رهبران حزب کنگره مردمی یمن، علی عبدالله صالح را از قدرت برکنار کرده‌اند و هادی را به ریاست برگزیده‌اند. این در حالی بود که شاخه حامی صالح در حزب کنگره مردمی، از این مسئله پیشی گرفته بود و با صدور بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه گذشته یعنی پیش از نشست مشورتی روز چهارشنبه در ریاض، اعلام کرد که از تمامی رهبران خارج‌نشین این حزب برائت می‌جوید.

در این بیانیه آمد که این رهبران، نماینده حزب چه از نزدیک و چه از دور نیستند و حق ندارند به اسم این حزب ابراز عقیده کنند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» نیز نوشت: کمیته عمومی (دفتر سیاسی) حزب کنگره مردمی یمن، در ماه می گذشته، عضویت کلیه رهبران موافق با تجاوز عربستان به یمن را به حالت تعلیق درآورده بود و آنها را به بخش نظارت سازمانی ارجاع داده بود.

روز گذشته شماری از رهبران عضو کمیته عمومی (دفتر سیاسی) و کمیته دائمی حزب کنگره مردمی یمن در ریاض با هادی در نشستی مشورتی او را به ریاست برگزیدند و اعلام کردند که به دلیل شرایط موجود در یمن، امکان برگزاری کنگره عمومی برای انتخاب رئیس جدید مهیا نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس