در حالت رزمی، «RPG-29» تنها 1.85 متر طول داشته و برای حمل و نقل نیز طول آن تا 1 متر قابل کاهش است که از این نظر تنها 5 سانتیمتر کشیده تر از آر-پی-جی-7 شده و در عین حال، از نشانه گیر ثابت روی خود، نشانه گیر اپتیکی و دوربین دید در شب نیز بهره می برد که کارایی آن را با افزایش دقت، در نبردهای شبانه نیز افزایش می دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نیاز به ارتقاء توان ضدزرهی یگانهای عملیاتی نیروی زمینی ارتش در سالهای اخیر، ثمرات فراوانی را در پی داشته است چراکه شاهد تحویل انواع جدیدی از موشکهای مدرن در این حوزه هستیم که می تواند کمک شایانی به تامین هرچه بهتر امنیت پایدار مرزها و بخش های مختلف کشور کند.

به عنوان مثال در خلال هفته دفاع مقدس امسال، چندین جنگ افزار جدید از جمله موشک ضد زره "دهلاویه" به طور رسمی به یگان های نزاجا تحویل داده شد. با توجه به اهمیت و ویژگی های خاصی که این موشک ضد زره دارد، می توان این اقدام را یک تحول مهم و قابل توجه در توان رزمی یگانهای عملیاتی نیروی زمینی ارتش دانست.

این موشک یکی از جدیدترین دستاوردهای اعلام شده دفاعی ایران در بخش سلاح های ضد زره محسوب می شود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح ساخته شده و در تیر ماه سال 1391 رونمایی شد و لقب "کورنت ایرانی" به آن داده شده است.

در عین حال، مقابله با ادوات زرهی که در نبردهای نظامی نقش انکار ناپذیری را بر عهده دارند از جمله دغدغه های مهم و دائم هر نیروی نظامی در دنیا است. نیروهای پیاده به عنوان کسانی که ادوات زرهی بیشترین آسیب را به آنها می رسانند خیلی زود به فکر چاره ای مؤثر برای مقابله با این ادوات افتاند.

برای این منظور کمی پس از تثبیت وسائل زرهی به خصوص تانک در ارتش ها، سلاح های ضد تانک نیز توسعه یافتند. اولین نمونه های این نوع تسلیحات توپ های کالیبر متوسط و راکت ها بودند. سلاح های بدون عقب نشینی (که بخشی از نیروی آزاد شده از پیشران (پراپلنت) را صرف غلبه بر ضربه ناشی از نیروی رو به عقب حاصله از فرایند شلیک می کنند) در  این میان جای خوبی برای خود باز کرده اند.

نمونه های معروفی چون توپ 106 میلیمتری که در ایران به تفنگ 106 مشهور است از آن جمله است. راکت انداز کالیبر 73 میلیمتری اس-پی-جی-9 که در ایران با نام ظفر معرفی شده نیز از جمله تولیدات صنایع دفاعی در این عرصه است.

اما به حق معروف ترین سلاح ضدتانک در دنیا همان راکت انداز ساده آر-پی-جی-7 است که مانند کلاشنیکف محصول روسیه (شوروی سابق) بوده و در بسیاری از نیروهای نظامی و شبه نظامی کشورهای غربی و شرقی به خدمت گرفته شده است. کشور سازنده در ادامه به توسعه این سری از سلاح ها پرداخته و در نتیجه نمونه های موفقی چون آر-پی-جی-29 ساخته شده است.

نگاهی به ویژگی های "آر پی جی 29"

آر-پی-جی-29 در رده سلاح های نیمه سنگین دوش پرتاب است که برای مقاصد ضد زره در برد کوتاه توسعه یافته است. این سلاح در سال 1989 وارد خدمت شده و امروزه حداقل در 7 کشور دنیا به طور رسمی استفاده شده و اخباری نیز مبنی بر استفاده برخی گروه های چریکی مطرح از این سلاح در دست است.

آر-پی-جی-29 بر خلاف برخی از تسلیحات روسی مربوط به اواخر جنگ سرد که هنوز فرصت حضور در جنگی را نیافته اند تاکنون در عراق و لبنان تجارب عملی را کسب کرده است.

شکل کلی این اسلحه، یک استوانه تو خالی بوده و ترکیبی مانند راکت اندازه های بازوکا را به یاد می آورد. عمل گلوله گذاری در آن از انتهای سلاح انجام شده و کالیبر (قطر داخلی لوله یا قطر خارجی پرتابه) آن 105 میلیمتر  بوده و در منابع خارجی دو نوع گلوله دو مرحله ای و ترموباریک برای آن ذکر شده است.

آر پی جی

سرعت خروج گلوله از سلاح 280 متر بر ثانیه و برد مؤثر آن 500 متر است. نوع نفوذگر پرتابه های این سلاح قابلیت نفوذ تا عمق 750 میلیمتر در زره های تقویت شده تانک (جدا از مراحل واکنشی)، 1500 میلیمتر در بتن و تا 3700 میلیمتر در سنگرها و استحکامات خاکی را دارد.

این گلوله ها دارای 8 پره پایدار کننده هستند و عمده انرژی پیشران قبل از خرج گلوله از لوله به آن داده می شود برخلاف برخی سلاح های دوش پرتاب که یک پیشران ضعیف اولیه، گلوله را از محل پرتاب دور کرده و سپس پیشران اصلی به کار می افتد.

سرجنگی ترموباریک این سلاح نیز کاربردهای ضد نفر داشته و برای انهدام تجمع نفرات دشمن در مکان های مورد نظر از جمله ساختمان ها و فضاهای بسته بکار می رود.

به گزارش مشرق، جرم خالی این سلاح 12.1 و در حالت پر شده با گلوله و آماده شلیک، 18.8 کیلوگرم است. در حالت رزمی این سلاح 1.85 متر طول داشته و برای حمل و نقل نیز طول آن تا 1 متر قابل کاهش است که از این نظر تنها 5 سانتیمتر کشیده تر از آر-پی-جی-7 شده و در جابجایی نیروهای نظامی مشکلی ایجاد نمی کند. این سلاح از نشانه گیر ثابت روی خود، نشانه گیر اپتیکی و دوربین دید در شب نیز بهره می برد که کارایی آن را با افزایش دقت و همچنین قابلیت استفاده در نبردهای شبانه افزایش می دهد.

ورود رسمی "آر پی جی 29" به سازمان رزم نزاجا

اولین باری که نام "آر پی جی 29" در رسانه های داخلی مطرح شد، به سال 1390 باز می گشت. طی آن سال و در نمایشگاهی که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، این سلاح در تصاویر منتشر شده به چشم می خورد و عملا ایران را در ردیف دارندگان این سلاح مدرن قرار داد.

در سال 91 نیز در مراسم دانش آموختگي دانشجويان افسري دانشگاه امام حسين(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب، این موشک در رژه کوتاهیروی یک موتور چهارچرخ با استتار بیابانی و برخوردار از تورهای استتار چند طیفی حضور یافت.

طی روزهای اخیر نیز امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش که هم اکنون رزمایش بزرگ محرم را در منطقه غرب کشور اجرا می کنند، در گفتگو با رسانه ها، رسما خبر از بکارگیری "آر پی جی 29" در این رزمایش داده است.

آر پی جی

بکارگیری این سلاح در سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان با توجه به وزن کم و کارایی مناسب، به عنوان یک سلاح ارزان در کنار موشک های هدایت شونده کوتاه برد بسیار مفید واقع می شود. با توجه به رویکرد افزایش تحرک در نیروهای نظامی کشور، که با بکارگیری ادواتی چون دوش پرتاب ها و سلاح های نیمه سنگینی چون اس-پی-جی9 ظفر دنبال می شود با بکارگیری گسترده آر-پی-جی-29 بسیار بهبود پیدا می کند. در واقع این سلاح نسبت به بسیاری از سلاح های نیمه سنگین و حتی بعضاً سنگین موجود در کشور کارایی بهتری در مقابله با ادوات زرهی دشمن دارد.

به عنوان مثال این سلاح وزنی کمتر از یک چهارم سلاح 73 میلیمتری ظفر داشته و تنها به یک خدمه نیاز دارد در حالیکه ظفر به سه تا چهار خدمه نیازمند است اما از نظر قدرت نفوذ بسیار بهتر از آن عمل کرده و بیش از دو برابر در زره ها نفوذ می کند.
 
بنابراین با بکارگیری آن هر چند کمی در برد مؤثر در برابر دشمن افت پیدا می شود (800 متر برای ظفر و 500 برای آر-پی-جی-29) اما هر تیم بکاربرنده ظفر می تواند به جای یک سلاح کاربر چهار سلاح شده و حجم آتش بیشتری را فراهم کند.

از آر پی جی 7 تا «RPG-29»؛ تحولی که «محرم» برای ارتش به ارمغان آورد +عکس

البته همواره بکارگیری ترکیبی سلاح های موجود راهکار بهتری است و کم بودن تحرک ظفر نیز با بکارگیری آن روی خودروی سفیر و موتورسیکلت ای-تی-500 تا حدود بسیار زیادی جبران شده است. این سلاح ها که قیمت هر گلوله آنها بسیار پایین تر از موشک های ضدتانک است بدنه دفاع ضدزره را تشکیل داده و برای انهدام اهداف در مسافت های دور و یا اهداف متحرک دست موشک های چند هزار دلاری ضدتانک را باز می گذارند.

در مراحل آزمایشی آر-پی-جی-29 علیه تانک های تی-80 و تی-90 در حالیکه به زره واکنشی مجهز بودند (و خود این تانک ها نیز از زره مناسبی برخوردارند) استفاده شده و موفق به انهدام هر دوی این تانک ها شده است.

جالب تر از این، اخبار موجود درباره استفاده از این سلاح در جنگ 33 روزه لبنان است به طوریکه آر-پی-جی-29 را یکی از مهمترین نابودگران ادوات زرهی رژیم اشغالگر قدس می دانند. البته توانایی های هر ضدتانکی در برابر تانک ها نامحدود نیست و تاکتیک بکارگیری آن نیز بسیار مهم است که سبکی، کوچکی و استفاده آسان از آر-پی-جی-29 آن را برای ایفای نقش در تاکتیک های مختلفی مناسب ساخته است.

همچنین گزارش شده این سلاح در عراق علیه نیروهای فرامنطقه ای بکار رفته و موفق شده زره انقلابی تانک چلنجر-2 انگلیسی (که به Chobham معروف است) را نیز آن هم از روبرو که قوی ترین بخش زره تانک محسوب می شود، مغلوب کند.

در واقع با سلاحی 800 دلاری یک تانک حداقل چهار میلیون پوندی از کار می افتد این در حالیست که همین نوع تانک در عراق در برابر چندین راکت آر-پی-جی-7 و یک موشک ضدتانک فرانسوی میلان جان سالم به در برده است.

از مجموع اطلاعات منتشره از آر-پی-جی-29 در منابع خارجی، به قدرت این سلاح در کارزار عملی در برابر تانک های مدرن غربی و شرقی یقین حاصل می شود؛ سلاحی که امروزه توسط صنایع دفاعی کشورمان و برای استفاده در یگانهایی چون نیروی زمینی ارتش تولید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    5 5
    اولا که هیچ موردی از نابودشدن چلنجر بوسیله ارپی جی29 گزارش نشده ثانیا باوجود سامانه تروفی و اقمار آن در تانک های جدید دیگر نابود کردن تانک با این سری های آرپی جی،برای نفرات پیاده یک رویا خواهدشد
    • trophy IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      0 0
      کامنت واسه سوال 94 هست و طبق معمول یه ایرانی در حال خود تحقیری :)) برگردیم به امروز که 1402 هست دارم کامنت میزارم.حماس با آرپی جی29 تانک مرکاوا که اتفاقا سامانه تروفی هم داره رو داره میزنه
  • مهدی خان ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    2 3
    باشد که به یاری و مدد الهی،سلاحهایی را بسازیم که به خواب غربیها هم نیاد.
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    نمیدونم چرا سلاحهایی که باید رنگ بدنه مات با استتار داشته باشند براق هستند و موشکهایی که باید زیبایی و جذبه داشته باشند یا وسایلی که نیازی به استتار ندارند رنگ مات دارند. به هر حال امیدوارم که ایران سلاحی رو بسازه که با ابتکار اولیه خود ما باشه و سلاحی نوین و جدید باشه که هم دیگران رو متحیر کنه هم برای خود ما یک نقطه عطف در تسلیحات دفاعی باشه.
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    3 0
    زنده باد
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    3 4
    مشرق من بهت افتخار میکنم. سایر خبرگزاری ها باید بیان لنگ بندازن
  • محمد ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    3 0
    خسته نباشید برادران عزیز تا میتوانید سلاح تولید کنید تا در قیام قائم آل محمد صل الله علیه وآله شرمنده امام عزیزمان (عج) نشویم.هر هدفی که آقا دستور دادند رو بتونیم ویران کنیم.خدایا به حق خون مظلوم شش ماهه کربلا آقامون رو برسون تا از لذت خون دادن جلوی ایشان بهرمند بشویم.
  • حسين ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 1
    براي انتهاري هاي عراق و سوريه خيلي كاربرد داره
  • مهدی خان ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    3 1
    ما توکل و ایمان داریم که غربیها از آن محرومند
  • مهدی خان ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    2 1
    ما توکل و ایمان داریم که غربیها از آن محرومند
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 2
    این مشکل قبلا حل شده، لطفا به جنگ 33 روزه و تلفات مرکاوا های اسرائیل دقت کنید.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    چرا از موشک عماد چیزی نمی نویسید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 6
    سالهاست که این اسلحه در همه جای دنیا استفاده میشه!! کلا فازتون توهم و خود برتر بینیه!!
  • حسین ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    4 0
    اگه انگلیسی حالیت میشه برو این لینک رو باز کن و قسمت operational history‌رو بخون تا ببینی که مشرق درست میگه....البته اونجا گفته تانک بصورت کامل نابود نشده ولی راننده پاش رو از دست داده و دونفر دیگه از خدمه هم زخمی شدن.... https://en.wikipedia.org/wiki/Challenger_2
  • Sam ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 2
    حالا اگه با کورنت میگفتید تانک رو زدن یه چیزی ولی با ار پی جی؟
  • یامهدی عج ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    به صراحت می گم که اشتباه می کنی! یه جست و جوی ساده در سایت های خارجی انجام بدی می تونی تصاویر منهدم شدن چلنجر را بوسیله سلاح هایی در کلاس RPG ببینی! حیف که مشرق نظری که حاوی لینک باشد را منتشر نمی کنه وگرنه بهت لینک هم می دادم.
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 1
    ناشناس 0937 کدوم مشکل حل شده؟ زمان جنگ 33روزه هنوز سامانه تروفی روی هیچ تانکی عملیاتی نشده بود حسین پس خودتم قبول کردی که برخلاف ادعای مشرق اون تانک کاملا نابود نشده
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 1
    جنگندههای ائتلاف آمریکایی بزرگترین نیروگاه برقی که برق شهر حلب را تامین می کرد، هدف قرار دادند. این حمله منجر به قطع برق اغلب مناطق شهر حلب شده است. کری: واشنگتن خواستار جلوگیری از تخریب کامل سوریه است ********* منظورش ان استکه اگر حمله به تروریستها متوقف نشود سوریه را کاملا تخریب میکند
  • عباس م 61 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    چقدر اینجا بی ادبند ناشناس مگه چی گفته که حسین براشفته شده.
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 1
    مشرق من بهت افتخار میکنم. سایر خبرگزاری ها باید بیان لنگ بندازن
  • The only easy day was yesterday ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    با وجود موشک های ضد زره مثل جاولین،تاو،کورنت و دهلاویه این موشک فقط به درد تمرین و یا نابودیه خودروها هست در ضمن هر چقدر که سیستم دفاعی تانکها به روز میشه ضد زره ها هم بهتر میشن در جنگ 33 روزه تانک اسطوره ای مرکاوا با تاوهای دو زمانه ایرانی تبدیل به قوطی حلبی شد اول زره رو میشکافت بعد بووومممم
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    ساختن سیستمی شبیه تروفی برای ایران امکان پذیره......ولی من(خانقلی) فعلا مطالبه ام خط تولید موتورتوربوفن ملی در کلاس اف 100 یا آل 31 است.....جنگنده سبک تک موتوره ....جنگنده سنگین هم دو موتوره ......والسلام.....از مادر زاییده نشده کسی با من مخالفت کنه .....خون....
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    درود بر ارتشیان ولایتمدار و بی ادعا.درود بر مجاهدان بی نام و نشان اسلام.درود بر سربازان مخلص رهبر.خداقوت برادران.برادران این سلاح ها بیشترین کاربرد تو جنگها داره.شما ببینید توجنگ باداعش وتکفیری ها ازکدوم سلاح ها استفاده شده وکاربردی بودن.جنگ شهری که موشک نمیزنند
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 1
    تا وقتی آدمهای خون دوست و خونخواهی مثل تو پیدا بشه اونوری هم امثال داعش تربیت میکنه و دنیا هیچوقت رنگ صلحو نمی بینه
  • افشین تهران ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    قبلا نوشته کاکو.
  • افشین تهران ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    منظورت کی هست؟؟؟زیر همون مطلب میزدی بهتر بود.
  • افشین تهران ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    این سلاح خریداری شده یا در ایران تولید میشه؟؟؟در هر صورت از ارپی جی 7خیلی بهتر هست.
  • افشین تهران ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 0
    ناشناس امریکایی همینکه پای راننده قطع شده و دوتا دیگه هم ناکار شدن کافی هست و با نابودی فرقی نداره اما این سیستم تروفی که شما فرمودید کجا تشریف داشته که تانک اینجوری شده؟؟؟ضمنا چرا ابرامزهای عربستان در جنگ با یمن با ارپی جی سوراخ میشن؟؟ابرامز تدوفی داره یا نداره؟؟
  • سالار ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    1 0
    زنده باد ایررران مرده باد وهابیت ننگ بر عربستان
  • غلام شیش لول بند ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    1 0
    مرگ بر عربستان
  • حسین ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    2 0
    وهابیه داعشیها,والنصره واحرازاشام وووهمشون انشااله بدرک واصل میشن,درود بر ایرانی,سپاهی,بسیجی,ارتشی وکل مردم ایران وکسانی که در سوریه,عراق,ویمن ولبنان تو پوز غربیها وعربعهای وهابی داعشی میزنند,پیروزی بر این از خدا بیخبران نزدیک فقط سیدمان,رهبرمان فرمان دهد.
  • ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    1- در بحث فنی دانش به همراه احترام به طرف مقابل دارای ارزش است 2- سیستم محافظت از تانک در مقابل موشکهای هدایت شونده حرارتی روی اکثر سیستمها نصب شده و فعال است 3- همانطوری که می دانید هر سیستمی ویژگی ، مزایا و معایبی داره 4- سیستم تروفی نیز مانند همه سیستمها عمل می کند که مکانیزمهای آن نیز بر اساس نوع سیستم های پردازشی آن ( ورژن نصب شده بر روی تانک ) فرق داشته و بر اساس اعلام شرکت سازنده 1.3 در 3000 اسکن انجام شده احتمال خطای زیر 5 درصدی دارد 5- تانک های مرکاوا در جنگ 33 روزه با استفاده از موشکهای کورنت روسی منهدم شدند 6- مهمترین شگرد این اثر گذاری کمین به موقع گروهای سه نفره حزب ا... بود که از طریق کانالها آماده به منطقه اثر گذاری امده و ترکیب اصل غافلگیری و مدیریت تانک سرستون و ته ستون را مورد اصابت قرار دادند و سپس با خیال راحت دیگر تیمها از دیگر کانالها سه تانک دیگر را که در ایست کامل بودند به راحتی شکار کردند 7- مهمترین نکته این موضوع فیلم برداری حرفه ای از چند جهت و نمایش آن از شبکه المنار بعد از 15 دقیقه بود. 8- تانک انگلیسی FV 4034 Challenger 2 که در جنگ علیه عراق شرکت داشته فقط در ارتش بریتانیا در اروپا و کشور عمان در خاورمیانه در حال خدمت است 9-این تانک 62.5 تنی با توسعه مدل 1 خود و فقط با تغییر حدود 3 درصد قعطعات اصلی که دارای موتور پرکینز با قدرت 1200 اسب بخار ، امکاناتی مشابه ابرامز امریکایی دارد و تا به حال حدود 440 دستگاه از آن ساخته شده است 10- این تانک در بوسی ، کوزوو و عراق خدمت کرده است . 11-در در گیری ها بصره یک دستگاه تانک از مدل 2 توسط چند گلوله آرپی جی 29 از نزدیک مورد اصابت قرار گرفته ( دقت شود که آن نسخه به سپر محافظتی مجهز نبوده است ) ولی صدمه اساسی نخورده که با اصابت خمپاره به بخش مخزن آن دچار آتش سوزی شده و با آتش گرفتن سیستم برقی آتش به مهمات آن رسید و تانک آتش می گیرد . 12- نکته ای باید به آن توجه شود این است که نزدیکی به هدف همیشه مهم بوده و هست موفق باشدی
  • امیردربازی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس