مدیرعامل سوره مهر گفت: سال ۸۰ یکی از مسئولین فرهنگی نامه‌ای خدمت رهبر انقلاب نوشت و با شهامت عنوان کرد محصولات دینی و متعهد مشتری ندارد، البته حضرت آقا در یک دیدار حضوری در پاسخ به این نوشته فرمودند: شما کاری به مشتری نداشته باشید، این کارها مشتری خود را پیدا می‌کند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم تجلیل از بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «دختر شینا» در سالن اجتماعات خبزگراری فارس برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محمد حمزه زاده مدیر عامل انتشارات سوره مهر، میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، احمد ذوعلم مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه، عارف علوی مسئول دبیرخانه کتاب و زندگی، گلعلی بابایی رئیس سابق سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، محمد حقی مشاور مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، علی اکبر بهمن‌نیا مدیر انتشارات نارگل، حجت‌الاسلام محمدجوکار مدیر انتشارات کتابستان معرفت همچنین همسر شهید علی چیت سازیان (مشاور وزیر آموزش و پرورش) و همسر شهید سید محمد علی رحیمی و تنی چند از فعالان حوزه نشر حضور داشتند.

 

* حمزه زاده: در سال‌های گذشته عده‌ای می‌گفتند محصولات دینی و متعهد مشتری ندارد

در این مراسم، محمد حمزه‌زاده مدیرعامل انتشارات سوره مهر پیرامون این اثر اظهار داشت: نمی‌توانم خوشحالی خود را پنهان کنم. به یاد می‌آورم روزهایی را که نزدیک به حدود 25 سال پیش که نگاه به کتاب‌های حوزه تاریخ شفاهی، انقلاب و دفاع مقدس نگاه به محصولات بود که بیشتر به درد اسناد و کتابخانه‌ها می‌خورد و می‌گفتند چنین محصولاتی مشتری ندارد.

وی با اشاره به نامه یکی از مسئولین فرهنگی در سال 80 به رهبر انقلاب گفت: در سال 1380 یکی از مسئولین فرهنگی کشور نامه‌ای خدمت رهبر انقلاب نوشت و با شهامت عنوان کرد که محصولات دینی و متعهد مشتری ندارد، البته حضرت آقا در یک دیدار حضوری در پاسخ به این نوشته فرمودند؛ شما کاری به مشتری نداشته باشید، این کارها مشتری خود را پیدا می‌کند. اما به فاصله کمی با توجه به بلوغ نویسندگان دفاع مقدس و تاریخ شفاهی شکل گرفتند و نسلی که سالهای پس از جنگ آمدند، به دنبال هویت خود بودند. رویه به شکلی شد که از حدود سالهای 83 یا 84 ورق برگشت و کتاب‌هایی که عده‌ای می‌گفتند مشتری ندارند و به درد کتابخانه‌ها می‌خورند، جریان نشر کشور را تغییر داد.

حمزه‌زاده ضمن اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در سال 88 تأکید کرد: روند نشر به شکلی شد که سال 1388 رهبر انقلاب در دیدار با هنرمندان فرمودند؛ به من می‌گفتند این آثار مشتری ندارد، اما فلان فیلم و یا کتاب دا به چاپ هشتادم می‌رسد؛ هر جا محصولات و محتوا را با مردم مواجه کردیم و به موج مردم زدیم، آن موج محصول را بالا برد و به اعتلا رساند.

مدیر انتشارات سوره مهر تصریح کرد: سال 80 کتاب«کنار رود خین» که حاوی یادداشت های روزانه یک مادر، اشرف السادات مساوات (سیستانی) است در فراق فرزند شهید خود روی کاغذ آورده  شده، این اثر در آن دوران کتاب مهجور بود. در یک حرکتی که برای کتاب پدید آمد، طی 15 روز بالغ بر 11 هزار نسخه فروخته شد. نهادها و سازمان‌ه ایی که مروج بودند دست به فروش زدند، از این رو کتاب دیده شد و الان نیز با توجه به تلاش‌های مجمع ناشران انقلاب و دفاع مقدس، حدود 50 ناشر در این حوزه فعالیت می‌کنند. البته خبرگزاری فارس با دیدی بلنداین بار نیز وارد کار شده و می‌بینیم کتابی که به اطلاع مردم می‌رساند، چاپ‌های متعدد  و به تیراژ بالا می‌«سد.

وی تصریح کرد: زمانی حتی عنوان شد موجودی این کتاب کم شده و متقاضی فراوان است، که همه اینها ناشی از هنرمندی ناشر نیست، بلکه هنر خون شهدا و زحمات افرادی همچون آقای سرهنگی است، چرا که او و امثال او در سخته کردن محتوا تلاش داشتند و باعث شدند این کتابها دست به دست بگردد و پرفروش شود و امیدوارم کتاب به تیراژهای بالاتر برسد و مورد توجه قرار گیرد.

 

* شنیدن خاطرات مادر از زبان فرزند: با خواندن این کتاب احساس می‌کنم مادرم زنده است

در ادامه، معصومه ابراهیمی فرزند شهید ابراهیمی ضمن اشاره به کتاب «دختر شینا» که حاوی خاطرات مادرش بود، گفت: خاطرات این کتاب از زبان مادرم بیان شده و نویسنده آن یعنی خانم ضرابی‌زاده با قلم روان، شیوا و دلنشین خود هر آنچه از دل برآمده نوشته و بر کتاب نقش بسته است که بر دل می‌نشیند.

وی گفت: کتاب خاطرات مادرم از دوران کودکی با آشنایی با پدرم آغاز می‌شود، این آشنایی به نامزدی و ازدواج می‌رسد و در مراسم عروسی تا به دنیا آمدن 5 فرزند ادامه می‌یابد و کتاب تألیف می‌شود.

وی گفت: حتی داستان تا لحظه شهادت پدرم روایت می‌شود، البته این روایات چندین بار از زبان مادرم روایت شدهف ولی تألیف خانم ضرابی‌زاده به گونه‌ای است که ما اعتراف می‌کنیم هر چند بار کتاب را بخوانیم گویی با هر بار مطالعه مادرم کنار ما نشسته و خاطرات را بازگو می‌کند. ما حتی احساس می‌کنیم مادرم زنده است.

وی در مورد پرسشی پیرامون خاطرات بازگو نشده از مادرش گفت: اگر قرار بود خاطرات پس از شهادت ماردم را بنویسند چندین جلد کتاب تألیف می‌شد. ایشان سختی‌های زیادی کشید، شاید گوشه‌ای از آن سختی ها باعث بیماری و از دنیا رفتنش شده باشد.

وی به خاطره‌ای از بیماری سرخک خود و چهار خواهر و برادرش در زمانی که پدر در جبهه بود اشاره کرد و گفت: مادرم در آن یک هفته برای بازیابی سلامتی ما تلاش‌های بسیار کرد.

وی در ادامه گفت: ما 5 فرزند بدون یاری پدر بزرگ شدیم و مادرم با شجاعت بسیار تربیت‌مان کرد. دعا می‌کنیم جایش بهشت باشد و خودر ا مدیون قلم‌زدن‌های خانم ضرابی‌زاده می‌دانیم، چرا که هر کس با خوانش کتاب برای مادرم فاتحه می‌خواند.

فرزند شهید ابراهیمی با بیان اینکه درخواست داریم با رهبر انقلاب دیدار داشته باشیم، به آخرین دیدار اشاره کرد و گفت: 13 آذر 92 به بهانه و برکت این کتاب، دیداری با حضرت آقا داشتیم که بسیار لذت‌بخش و شیرین بود. شاید شیرین‌ترین لحظه دیدار پدرمان بود. ما در آن روز پدر را لمس کردیم، حس کردیم، چرا که تا آن روز نه نوازش کرده بودیم نه لمس، آما لحظه دیدار آقا حس پدرانه داشتیم و پس از آن روز ملاقات، دلتنگ دیدار ایشان هستیم. ما دلتنگ آقاییم و خواهان دیدار مجدد ایشان هستیم.

وی در پایان سخنان خود با تشکر از مرتضی سرهنگی گفت: او پدرانه در راستای معرفی کتاب تلاش کرد.

 

* قاسمی زهد: وقتی «دختر شینا» را می‌خواندم به حس مشترک با قدم خیر رسیدم

در ادامه، مریم قاسمی زهد همسر شهید سیدمحمدعلی رحیمی درباره این کتاب و شهدا اظهار داشت: زمانی که کتاب را به من دادند، گفتند که قرار است یک محفل ادبی برگزار شود، خوشحال شدم و گفتم؛ خوب است با همسر شهید از نزدیک آشنا می‌شوم و او را می‌بینم.

وی گفت: کتاب را که باز کردم، در مقدمه متوجه تاریخ وفات این بانو شدم، دلم بسیار گرفت، کتاب را بستم و کنار گذاشتم. مدام با خودم کلنجار می‌رفتم، چون متأثر شده بودم و انتظار چنین تاریخی را نداشتم. او جوان از دنیا رفته بود، ولی بعد از دو ساعت سراغ کتاب رفتم، شروع به خواندن کردم، کم‌کم از ناراحتی‌ام کم شد تا اینکه به پایان کتاب رسیدم و خوشحال بودم از اینکه قدم‌خیر از همه دلتنگی‌ها رها شد و به آرامش رسید.

وی با بیان اینکه پاراگراف انتهای کتاب بسیار دلنشین بود، گفت: این حس را به من منتقل می‌کرد که خود این شهید این جملات را گفته است و فکر می‌کنم همینطور هم باشد. در مورد کتاب، بسیار شیوا، روان و داستان منسجمی را شاهد هستیم. پشت سر هم داستان زندگی، روایت شده است و اینها ویژگی‌هایی است که امروز برای نسل جوان لازم داریم، چرا که مخاطب امروز ما آنها هستند، ولی متأسفانه به دلیل دوری از کتاب و مطالعه، این نسل خیلی حوصله نوشته‌های ادبی و داستان های پیچیده را ندارد.

همسر شهید رحیمی ویژگی‌های برجسته‌ای از کتاب را برشمرد و گفت: ساعت هایی که کتاب را خواندم، با قدم خیر زندگی کردم و خیلی جاها حسش را درک می‌کردم و حتی حس‌هایی مشترکی داشتیم. او در ناز و نعمت در خانه پدری بزرگ شد، پس از ازدواج با ناملایماتی روبه‌رو شد که جنس آنها مادی نیست، از جنسی است که حلاوت دارد، چرا که او در زندگی هدف والایی داشت.

قاسمی زهد با بیان اینکه سرداران ما تا جایی که مطالعاتم کمک می‌ کند زندگی و تفکر مشابهی داشتند ولی هریک از آنها ظرایفی در زندگی دارند، گفت: هر کس می‌تواند با توجه به عقاید و خصوصیات خود، از آنها به نحو مطلوب استفاده کند، ولی از جانب مسئولین و فعالان فرهنگی کمک‌کاری‌های بسیاری شده، اما باز هم دیر نیست و ظرفیت‌های خوبی در میان جوانان داریم که اگر حلاوت زندگی این‌چنینی را خوب منتقل کنیم، یقیناً اثرگذار خواهد بود و مشکلات جوانان ما حل می‌شود، چون با فطرت مسلمان ها سازگارتر است.

وی در پایان، شروع این جریان را از رهبر انقلاب دانست و گفت: این جریان شروع شده و ما آن را مدیون امام خامنه‌ای هستیم که با توجهی که به این نوع کتابها داشته‌اند، سبب آغاز راه شده و انشاءالله ما به جاهای خوب خواهیم رسید.

*قدم‌ِ «دختر شینا» به ادبیات پایداری خیر بوده است

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و همچنین بهناز ضرابی‌زاده به خاطر نوشتن کتاب «دختر شینا» گفت:‌ هر قدر در این زمینه کار کنیم باز هم کم است. به نویسنده و خانواده این شهید عرض می‌کنم که این کتاب برای من فهم جدیدی از زندگی همسران شهدا به وجود آورد و قدم این کتاب به عرصه ادبیات پایداری حتماً خیر بوده و قدم‌خیر در وجود و آثار وجودی‌اش برکات خیری داشته است.

وی در ادامه گفت: این کتاب برای من از دو جهت قابل توجه بود، یکی اینکه دختری که روستایی است و در یکی از روستاهای یکی از شهرهای کوچک استان همدان زندگی می‌کند تا این اندازه فرهنگی است. رابطه عاشقانه میان پدر و دختر که این روزها کمرنگ شده و عامل ناهنجاری‌های جامعه نیز به شمار می‌رود در این کتاب روایت شده که البته این روایت حاکی از وقوع آن در عالم واقع است. پدران ما امروز از این مسئله غافل هستند و این رابطه برای من جالب و شیرین بود و اینکه به خاطر تعبد و تدین خود حاضر نشده دخترش را به کلاس مختلط بفرست و این جزو افتخارات خانواده مسلمان است که دین خود را بر همه چیز ترجیح می‌دهد.

*عهد با امام گمشده رزمندگان فرهنگی این دوره است

نیلی در ادامه گفت: دومین نکته جالب این کتاب عهدی است که این زن و شوهرش با امام داشته‌اند و آنچه سختی‌ها را سهل و آسان می‌کند یادآوری عهد با امام خمینی است که این بسیار با اهمیت است. شاید این دیالوگ حدود 8 بار در کتاب تکرار شود که «یعنی باید از عهد با امام کوتاه بیاییم» و این حال و هوای رزمندگان دهه 60 است که به نظرم گمشده‌ رزمنده‌های فرهنگی این دوره است. اگر عهد با امام اینقدر مهم باشد خانواده‌ها در مبارزه‌ای که میان کفر و اسلام است همراهی بیشتری خواهند داشت و همراه خوبی برای طاعت خدا و طاعت ولی خدا خواهند بود.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی  در بخش دیگری از سخنانش گفت: کتاب «دختر شینا» یک تلخی دارد و آن هم این است که آن کسی که در موردش حرف می‌زنیم بر حسب ظاهر در جمع ما حاضر نیست اما از او 5 یادگار موفق در جامعه باقی مانده است که آنها ثمره آن رنج عاشقانه در زندگی با شهید هستند که موفقیت آنها شیرینی آن رنج است.

او اضافه کرد: به نظر من موفقیت زندگی قدم‌خیر در جلد دوم «دختر شینا» دیده خواهد شد که فرزندان او ثمره این موفقیت هستند و من از خانم ضرابی‌زاده خواهش می‌کنم که جلد دوم این کتاب را بنویسند.

نیلی با اشاره به اینکه خانم محمدی به تنهایی توانسته 5 فرزند را تربیت کند گفت: کاملاً‌ واضح است که شهید در جبهه‌ها بوده و «قدم‌خیر» به تنهایی این 5 فرزند را بزرگ کرده است.

*«قدم‌خیر» رسالت خود را به کمال انجام داده است

وی در پایان سخنانش گفت: در تاریخ گفته می‌شود یک تعداد زن و بچه در کربلا بوده‌اند که به آنها گفته می‌شود دست زن و بچه خود را بگیرید و بروید. یکی از همسران شهدای کربلا در پاسخ به این مسئله می‌گوید چطور شما در نبرد و مبارزه جان خود را با حسین مواسات کردید ولی ما با همسر و خواهر حسین مواسات نکنیم و همراه نباشیم که به نظر من این اتفاق در مورد قدم‌خیر افتاده و رسالت خود را به کمال انجام داده است.

 

*«قدم‌خیر»، قدم خیر و پربرکتی برای من داشت

بهناز ضرابی‌زاده در بخش دیگری از این نشست گفت: امروز در اینجا جمع شده‌ایم که از کتاب تقدیر کنیم و من خودم را خادم خانواده شهدا می‌دانم و ورود خودم را به این حوزه یک اتفاق خوب می‌دانم.

وی افزود: «قدم‌خیر»، قدم خیر و پربرکتی برای من داشت که موجب شد وارد این عرصه شوم زیرا تا پیش از آن بیشتر به کار داستان‌نویسی مشغول بودم، اما بعد از آن تصمیم گرفتم که در حوزه خاطره‌نگاری دفاع مقدس بمانم. این عرصه آنقدر کار زمین مانده دارد که حیفم می‌آید دست به کار دیگری بزنم.

*شهدا، زن و بچه‌هایشان را به ما سپردند

نویسنده کتاب «دختر شینا» گفت: اگر شهدا رفتند اما زن و بچه‌های‌شان را به ما سپردند. حاج ستار رزمنده‌ای بود که هر کس از او یاد می‌کند به لبخند او اشاره می‌کند و تعهد او به خانواده را مثال می‌زند.

ضرابی‌زاده گفت: وقتی به منزل شهید می‌رفتم تا خاطرات خانم محمدی را ضبط کنم حس می‌کردم شهید ستار جلوی درب منزل ایستاده‌اند و به من خوش‌آمد می‌گویند حتی این حس را در مورد شهید چیت‌سازیان داشتیم و به نظرم حیف است که در مورد این شهدا کم بگذاریم و امیدوارم این سعی توشه من در آخرت شود.

*اگر شهدا بخواهند همه کارها را سهل می‌کنند

وی گفت: اگر می‌خواستم خودم کارهای کتاب را انجام دهم هرگز موفق نمی‌شدم ولی پشت این کتاب نگاه و توان شهید حضور دارد و خانم محمدی مانند شیر ما را به جلو می‌برد و خداوند پشت و پناه ما است. اگر شهدا بخواهند همه کارها را سهل می‌کنند و بیاید هم پیمان شویم تا به کتاب‌ها اینطور نگاه نکنیم.

ضرابی‌‌زاده در پایان سخنانش بخش‌های از کتاب «دختر شینا»‌ را برای حاضران قرائت کرد.

 

*باعث افتخار است که فرزندان شهدا گام در راه پدران‌شان گذاشته‌اند

زهرا پناهیان‌روا همسر شهید چیت‌سازیان در بخش دیگری از این مراسم گفت: کتاب «دختر شینا» محتوای بسیار جذابی دارد و با توجه به اینکه خانم محمدی را گاهی می‌دیدم و با او آشنایی داشتم بعد از اینکه خبردار شدم این کتاب نوشته شده بسیار خوشحال شدم.

وی افزود: ابتدا از فوت ایشان خبر نداشتم اما بعد از خبردار شدن یکی دو روزی حالم بد بود اما یادگاران او و همسر شهیدش، بسیار موفق هستند و این برای ما باعث افتخار است که فرزندان شهدا گام در راه پدران‌شان گذاشته‌اند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنانش گفت: خانم ضرابی‌زاده خاطرات من از همسرم را نیز گرفته‌اند که قرار است در کتابی به چاپ برسد. با توجه به اینکه طول زندگی من با شهید طولانی نبوده و معمولاً به همین دلیل کمتر به فکر نگارش خاطراتم از شهید می‌افتادم، اما خانم ضرابی‌زاده گفت در حالی که زندگی شما کوتاه بوده اما بسیار پرمحتوا زندگی کرده‌اید و قرار است این کتاب با عنوان «گلستان یازدهم» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شود.

در پایان این مراسم هدایایی از طرف خبرگزاری فارس، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی و انتشارات سوره مهر به نویسنده و دختر شهید ابراهیمی تقدیم شد.

بر اساس این گزارش، محمد حمزه‌زاده مدیر عامل انتشارات سوره مهر، میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، احمد ذوعلم مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه، سیدعارف علوی مسئول دبیرخانه کتاب و زندگی، گلعلی بابایی رئیس سابق سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، محمد حقی مشاور مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، علی اکبر بهمن‌نیا مدیر انتشارات نارگل، حجت‌الاسلام محمدجوکار مدیر انتشارات کتابستان معرفت، همچنین زهرا پناهیان‌روا همسر شهید علی چیت سازیان (مشاور وزیر آموزش و پرورش) و همسر شهید سید محمد علی رحیمی و تنی چند از فعالان حوزه نشر حضور داشتند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس