ریگان با اتکا به اوج‌گیری احساسات راست گرایانه در آمریکا پس از اشغال افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ به پیروزی رسید که این مسئله حاکی از تاثیر تحولات خارجی بر روندهای داخلی آمریکاست.

به گزارش مشرق، روسیه از هفته گذشته عملیات نظامی خود علیه گروه داعش در سوریه را آغاز کرده و با حملات شدید هوایی مواضع تروریست‌ها را در مناطق مختلف این کشور از جمله رقه بمباران کرده است.

این اقدام مسکو برای ورود مستقیم به جنگ سوریه واکنش های زیادی را در جهان در پی داشته است به طوری که کشورهای غربی به شدت از این اقدام انتقاد کرده و آنرا محکوم کرده‌اند.

در این میان شدیدترین واکنش‌ها در آمریکا بود و البته نه در میان دولتمردان بلکه در میان منتقدان دولت اوباما یعنی جمهوری‌خواهان؛ به ویژه بازهایی چون مک کین و لیندسی گراهام.

سناتور مک کین در سخنانی در کنگره گفت: از سال 1973 تاکنون هیچ‌گاه روسیه اینگونه دخالت نظامی مستقیمی در خاورمیانه نداشته و حمله اخیر در سوریه ناشی از سیاست خارجی اوباما است.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه حمله روسیه را سیلی به صورت اوباما دانست و به شدت از سیاست خارجی دولت آمریکا در سوریه و خاورمیانه انتقاد کرد.

به نظر می‌رسد آغاز حملات روسیه به سوریه علاوه بر تاثیر بر محیط بین المللی و تحولات منطقه خاورمیانه، تاثیر زیادی هم در عرصه داخلی آمریکا دارد.

36 سال قبل هم نیروهای شوروی افغانستان را به اشغال درآوردند و از سوی دیگر انقلاب در ایران سیاست خارجی دولت جیمی کارتر را زیر سوال برده بود و در چنین فضای سیاسی بود که رونالد ریگان با اتکا به اوج‌گیری احساسات راست گرایانه در آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده سال 1980 به پیروزی رسید.

درو از انتظار نیست که در انتخابات پیشرو آمریکا هم که شواهد حاکی از آن است که دموکرات‌ها با مهره‌هایی چون هیلاری کلینتون، برنی سندرز و جو بایدن شانس بیشتری در مقابل جب بوش و دونالد ترامپ داشته باشند با حمله روسیه به سوریه و یا اختلال در اجرایی شدن برجام دوباره فضای رشد احساسات راستگرایانه فراهم شود، چیزی که شمه‌هایی از آن در خلال دو انتخابات اخیر کنگره نمایان شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس