کد خبر 474767
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸

بندپی بیان کرد: گروه پزشکی، شامل متخصصان، روانشناس، ارتوپد، مغز و اعصاب، روان‌پزشک، بیماری‌های اعصاب، افراد متقاضی دریافت کارت را معاینه و شدت و نوع معلولیت را تعیین می‌کنندوسپس کارت معلولیت صادر می‌شود.

 به گزارش مشرق، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور لایحه حمایت از حقوق معلولان راشامل موضوعاتی چون پرداخت حقوق، بازنشستگی پیش از موعد، معافیت های سربازی و امکان برخورداری از کسری کار برای خانواده معلولان دانست ودرتشریح آن گفت:

این لایحه ۱۵ شهریورماه امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی و اعلام وصول شد. ‌اکنون نیز برای بررسی در کمیسیون‌های تخصصی بهداشت و درمان، اجتماعی و برنامه و بودجه است.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: با بیان این که برای بررسی این لایحه در صحن مجلس اولویت در نظر گرفته شده است، گفت: این لایحه در ۱۲ فصل به چالش‌هایی که در قانون قبلی وجود داشت پرداخته است. به طور مثال در قانون قبلی مطرح شده بود که دولت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شهرداری‌ها در صورت امکان اقدامی انجام دهند اما در لایحه جدید الزام‌ برای امور تاکید ‌شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اهمیت ‌مناسب‌سازی معابر برای تردد آسانتر معلولان گفت: ممکن است ناتوانی مشکل یک معلول باشد اما زمانی که شرایط زندگی اجتماعی فراهم نباشد آثار روحی و روانی او بیشتر می‌شود. بنابراین شهرداری‌ها مکلف شدند که پروانه پایان کار را پس از تأیید مناسب بودن معابر برای معلولان صادر کنند.

وی بیمه تکمیلی معلولان را یکی از موضوعات دیده‌شده در لایحه اعلام کرد و افزود: سالانه مبالغی برای بیمه تکمیلی تخصیص داده می‌شد و اگر در ۶ ماه اول این مبالغ صرف می‌شد، دیگر پولی وجود نداشت؛اما اکنون ملزم به صدور کارت بیمه تکمیلی در کنار بیمه سلامت شده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره حقوق پرداختی به معلولان هم اظهار داشت: تاکنون مستمری معلولین تقریباً ۵۳ هزار تومان بود و در صورت نگهداری آنان در مراکز روزانه و شبانه‌روزی به ترتیب ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردیم اما بر اساس این لایحه اگر معلولی توان اشتغال نداشته باشد حداقل حقوقی که هرساله هیأت دولت تصویب کند به آنان پرداخت می شود.

محسنی بندپی با اشاره به این‌که با تصویب این لایحه در مجلس برای خیرین بستر مناسبی برای کمک به معلولان فراهم می‌شود، گفت: بر اساس این لایحه هر شخص حقیقی که برای معلولان و خرید تجهیزات، آسایشگاه و درمانگاه هزینه کند، تمامی هزینه‌ها به‌عنوان مالیات از او پذیرفته می‌شود.

وی از پیش بینی تشکیل شورای عالی معلولان در لایحه حمایت از معلولان خبر داد و افزود: معافیت‌های مالیاتی برای کارآفرینان هم در نظر گرفته‌شده است و فرصت‌هایی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که بخواهند از معلولان در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به کار بگیرند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به همکاری وزارت دفاع در این لایحه برای حمایت از حقوق معلولان گفت: معافیت‌های سربازی از موضوعات دیگری است که در لایحه حمایت از حقوق معلولان به آن پرداخته‌شده است. بر این اساس خانواده‌هایی که داری ۱ یا ۲ معلول هستند می‌توانند از معافیت‌های سربازی استفاده کنند.

محسنی بندپی درباره کاهش ساعت کاری شاغلان برای حمایت از معلولان در این لایحه دیده شده است هم گفت: اقوام درجه‌یک شامل فرزند، همسر، والدین معلولان می‌توانند به دلیل رسیدگی به معلولان از کسری ساعت کار استفاده کنند.

وی درباره بازنشستگی پیش از موعد هم تصریح کرد: در این لایحه شرایطی پیش‌بینی‌شده است که برای معلولان بازنشستگی پیش از موعد با حقوق کامل اعمال شود.

پیشگیری از آسیب به افراد ناتوان در مراکز بهزیستی

وی درباره بروز اتفاقات ناخوشایند در مراکز تحت نظارت بهزیستی هم گفت: به دنبال تقویت گروه نظارتی علمی و کارشناسی در ستاد و استان‌ها هستیم . همچنین باید در نحوه ارائه مجوز به افراد تجدیدنظر کنیم و بنیه علمی، گروه کارشناسی و فضای فیزیکی معیار اعطا مجوز باشد که هرکسی که با هر سابقه کاری موفق به دریافت مجوز نشود و نیت ظاهری افراد برای کمک به نیازمندان نباید برای بهزیستی حجت باشد.

محسنی بندپی با اشاره به لزوم انجام نظارت‌های دوره‌ای برای مراکز بهزیستی گفت: با توجه به این‌که برخی از مراکز استاندارد لازم برای شرایط فیزیکی ندارند، در حال بررسی بر روند صدور مجوز داریم. همچنین تقویت گروه‌های نظارتی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای افراد مجوز دار هم از راه‌های دیگر سازمان بهزیستی برای ایجاد امنیت است.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه اظهار داشت: مدیران این مراکز نباید افرادی را به کار بگیرند که با علم ارائه خدمات به افراد ناتوان فاصله داشته باشند. این وظایف باید به مددکار، روانشناس، فیزیوتراپ، گفتار درمان به‌عنوان گروه خدماتی محول شود.

وی درباره روند تدوین پروتکل درمان اعتیاد به مواد مخدر اظهار داشت: برنامه بسیار علمی و کارشناسی در ستاد کشوری مبارزه با مواد مخدر ارائه کردیم .

محسنی بندپی در ادامه تصریح کرد: حدود ۵ هزار گروه مشاوره در ۵ هزار محله آسیب‌پذیر کشور با پوششی ۱۴ میلیون نفری در محیط‌های شهری، روستایی و شغلی با اولویت پیشگیری فعالیت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در عسلویه نیروهای ما وارد عمل شده‌اند. علاوه بر آن در افراد آسیب‌دیده هم، تشخیص و ارائه خدمات برای آنان مطابق با پروتکل درمانی اقداماتی انجام می‌شود.

وی با تأکید به نقش‌ آموزش در پیشگیری و درمان اعتیاد، گفت: حفظ بهبودیافتگان از مصرف دوباره مواد مخدر ‌مساله دیگری است که به‌تازگی در پروتکل ‌درمان اعتیاد به مواد مخدر دیده ‌شده است.بعضی از بهبودیافتگان به‌سرعت به سمت اعتیاد بازمی‌گردند، بنابراین مهارت‌آموزی، اشتغال و… اقداماتی در دستور کار بهزیستی خواهد بود.

به گفته محسنی بندپی پروتکل درمان اعتیاد به مصرف الکل هنوز نهایی نشده است و نمی‌توان توضیحی در‌باره ویژگی‌های آن ‌داد.

صدور کارت شناسایی برای همه معلولان تا سال۹۵

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره صدور کارت شناسایی مغناطیسی برای معلولان بیان کرد: گروه پزشکی، شامل متخصصان، روانشناس، ارتوپد، مغز و اعصاب، روان‌پزشک، بیماری‌های اعصاب، افراد متقاضی دریافت کارت را معاینه و شدت و نوع معلولیت را تعیین می‌کنندوسپس کارت معلولیت صادر می‌شود.

محسنی بندپی بابیان این‌که یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار معلول در کشور، وجود دارد، گفت: برای صدور و ارائه این کارت‌ها برنامه‌ریزی داریم. ۳۰۰ هزار نفر از معلولان امسال و و مابقی تا پایان سال آینده کارت شناسایی ‌خود ‌را دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی بابیان این ‌که ‌عرضه مواد مخدر ‌در کشور کنترل شده است، گفت: متأسفانه چون اعتیاد به سمت صنعتی شدن می‌رود، جلوگیری از عرضه مواد مخدر از کشورهای دیگر لزوماً به معنای کاهش اعتیاد نیست چراکه عمده مواد مخدر در داخل کشور و در آزمایشگاه‌هایی با امکانات کم تهیه می‌شود و همین موضوع مبارزه باعرضه را بسیار سخت‌تر خواهد کرد.

وی افزود: ما فقط می‌دانیم که مصرف مواد مخدر از سنتی به سمت صنعتی شدن می‌رود ولی از میزان عرضه هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. اطلاعات غیررسمی هم از وجود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در کشورحکایت ‌دارد.

وی اورژانس اجتماعی را یکی از برنامه‌های موفق سازمان دانست و افزود: این اورژانس‌ها در ۱۸۰ شهرستان فعالیت می‌کنند و ما پیشنهاد استقرار در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر را ارائه دادیم چراکه در مداخلات برای کاهش طلاق یا سایر آسیب‌های اجتماعی نقش خیلی خوبی داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بابیان این‌که اورژانس اجتماعی با مطالعات درست و علمی ۳۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده است، گفت: گروه مددکاری اورژانس اجتماعی توانسته است ۴۰ درصد از ۱۷۰ هزار پرونده‌ قضایی ارجاعی را به زندگی معمولی بازگرداند.

وی با تأکید بر لزوم تقویت اورژانس اجتماعی گفت: همان‌طور که اورژانس پزشکی وجود دارد باید اورژانس برای سلامت اجتماعی هم تقویت شود. در این رابطه با مجلس مذاکراتی انجام‌شده است که بودجه سال آینده اورژانس اجتماعی را تقویت کنیم.

این مقام مسئول درباره حمایت زنانه برای آسیب‌دیدگان زن تصریح کرد: در کنار کمپ‌های ترک اعتیاد زنانه، مهدهای کودک احداث خواهیم کرد. همچنین بررسی برای ارائه مجوز به گروه‌های مددکاری، با اولویت زنان تحصیلکرده ای که درخواست ارائه خدمات به زنان دارند ‌انجام می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی بابیان این‌که تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد زنان بسیار کمتر از کمپ‌های مردان است، گفت: بر اساس تصمیمات استانداری تهران و سیاست‌هایی که سازمان بهزیستی در پیش‌گرفته است، به دنبال افزایش کمپ‌های ترک اعتیاد زنان ‌هستیم.

محسنی بندپی درباره تعداد پشت نوبتی برای دریافت خدمات از بهزیستی گفت: ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار و۵۰۰ هزار معلول در نوبت قرار دارند تا از خدمات حمایتی سازمان بهزیستی کشور بهره‌مند شوند.

استاندارد سازی خدمات در برنامه ششم توسعه

وی بابیان این‌که احکام پیشنهادی سازمان بهزیستی برای برنامه ششم توسعه تهیه شده است و تا آخر این هفته اعلام نهایی می‌شودگفت: موضوع سالمندی با توجه به شرایط جمعیتی کشور در برنامه ششم دیده‌شده است.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه با تأکید بر این‌که استراتژی سازمان پیشگیری از معلولیت‌هاست، گفت: تلاش‌ ما این است که از طریق ارتقای سطح آگاهی خانواده‌هاو تقویت مداخله غربالگری‌ها، پیشگیری در معلولیت‌ها را باقدرت پیش ببریم. همچنین در زمینه باز‌توانی و توانمندسازی و استانداردسازی خدمات در دستور کار قرار دارد.

محسنی بندپی با تأکید بر لزوم استانداردسازی خدمات این سازمان، گفت: استانداردسازی خدمات می‌تواند در ارتقا اثربخشی آن مؤثر باشد. اگر ۹۰ درصد بیماران خارج‌شده از کمپ دوباره به سمت اعتیاد بازمی‌گردند نشاندهنده این است که خدمات استاندارد نیست.

وی تقویت حضور مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد رادر امور بهزیستی از برنامه‌های این سازمان در برنامه ششم توسعه اعلام کرد و افزود: باید بسترهایی فراهم کنیم که طی آن علاوه برافزایش حساسیت‌های جامعه نسبت به افراد ناتوان ، مشارکت مردمی هم در برنامه‌های سازمان وجود داشته باشد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس