کد خبر 484878
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷

دفتر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: قرار مجرمیت متهمان پرونده آزار معلولان دریک مرکز خصوصی صادر شد.

 به گزارش مشرق، ۱۶ شهریور ماه سال جاری بود که گزارشی با عنوان « روایت تکان دهنده از شکنجه معلولان/ استفاده از غل و زنجیر و سگ» منتشر شد که در آن در مورد  اذیت و آزار تعدادی از معلولان یک مرکز نگهداری از معلولان در کرج روایت شده بود.

پس از انتشار این گزارش حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و پنجمین نشست خبری خود در رابطه با پرونده آزار کودکان گفت: در این رابطه گزارشی به ما رسیده و دادستان و برخی مقامات آن را پیگیری کردند که تخلفاتی مشاهده شد و ۲ نفر در این رابطه بازداشت شدند. علاوه بر این دو نفر چند نفرهم تحت تعقیب هستند و پرونده در حال رسیدگی و تحقیقات است.

پس از چند روز سازمان بهزیستی کشور با انتشار خبری در سایت خود اعلام کرد: مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی معلولان ذهنی در استان البرز تبرئه شده و قرار منع تعقیب صادر شده است. 

طی تماس با دفتر سخنگوی قوه قضائیه در مورد خبر درج شده در سایت بهزیستی و اینکه آیا این حکم را تائید می کنید سوال شد که رضویان مشاور سخنگوی قوه قضائیه و رئیس دفتر حجت الاسلام محسنی اژه ای اعلام کرد: استعلام انجام شد. در این پرونده سه مورد اتهامی علیه متهمان وارد شده است و ۲ متهم پرونده در بازداشت هستند و قرار مجرمیت علیه آنها از سوی دادستان صادر شده است. اما در مورد یکی از موارد شکایت در مورد غل و زنجیر و فیلم اثبات نشده و متهمان باید در مورد ۲ اتهام دیگر اعم از بدرفتاری و عدم رعایت قوانین پاسخگو باشند.

صدور کیفرخواست در پرونده آسایشگاه معلولان فردیس/ فیلم‌ها ساختگی است/ پرونده مختومه نشده است

همچنین احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز  با تشریح آخرین جزئیات پرونده ضرب و شتم معلولان در فردیس اظهارکرد: در رسیدگی به بخشی از این پرونده قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده و به دادگاه فرستاده شده است و دربخش دیگر پرونده نیز قرار منع تعقیب صادر شده است.

وی گفت: در خصوص قسمتی از این پرونده که مربوط به آزار و اذیت و شکنجه و استفاده از زنجیر برای نگهداری از معلولان بوده تحقیقات قضایی انجام شده است و بر اساس این تحقیقات دلایل کافی برای اثبات این مدارک وجود نداشت. 

این مسئول عالی قضایی در ادامه افزود: بازپرس پرونده در تحقیقات انجام شده اعلام کرده است که بسیاری از این صحنه‌ها ساختگی بوده است و دلالت بر اعمال شکنجه و یا اقدام عمدی برای صدمه زدن به معلولان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همچنین مدارک کافی برای اینکه پرستاران این آسایشگاه اقدام به شکنجه و آزار و اذیت معلولان به صورت عمدی داشته باشند مشاهده نشده‌ است و تشخیص قاضی پرونده‌ این است که فیلم‌ها ساختگی است و قابل استناد نیست.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: در  بخشی از این پرونده مربوط به صدمه غیرعمدی بوده است که به دلیل سهل انگاری مسئولان آسایشگاه موجب صدمه رساندن به معلولان شده و به عنوان ایراد صدمه غیرعمدی قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده است و به دادگاه ارسال و برخورد قضایی لازم دراین زمینه صورت می گیرد.

وی با تاکید براینکه مراجع مختلف نظارتی بر روند دادسراها و دادگاه‌ها نظارت می‌کنند عنوان کرد: متاسفانه رسانه‌ها در برخورد با این قضیه برخورد منطقی نداشته و اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکره اند و مواردی را مطرح کردند که هیچ مرجع رسمی آن را تائید نکرده بود و برداشت شخصی خود را از فیلمی که در عرصه فضای مجازی منتشر شده بود عنوان کردند.

فاضلیان اضافه کرد: دو مرحله کمیسیون عالی سازمان بهزیستی کشور تشکیل جلسه داد و به دلیل عدم دلایل کافی در شکنجه و آزار و اذیت معلولان دراین آسایشگاه، الزام به بازگشایی این مرکز داده و اعلام کرده که این مرکز مجاز به ادامه فعالیت است.
وی افزود: با دقت تمام بررسی‌های لازم انجام شده است و رای قاضی قابل احترام است و در صدور قرار منع تعقیب از ناحیه اولیای معلولان و سازمان بهزیستی قابل اعتراض و پیگیری مجدد است. این پرونده در دادگاه کیفری دو در حال بررسی است و مختومه نشده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس