کد خبر 524310
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹

عضو شورای مرکزی درمانگران اعتیاد تأکید کرد با استقرار سیستم تشویقی، مراکز درمان اعتیاد سامان می‌گیرند و این طرح هم اکنون در استان البرز به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است.

 به گزارش مشرق، امین حسینی عضو شورای مرکزی درمانگران اعتیاد، گفت: ساماندهی مراکز درمان اعتیاد سرپایی کشور از جمله مسائلی است که مدتهاست وزارت بهداشت و حتی کلینیک های درمان اعتیاد را با سردرگمی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در این بین گاهی هم اخبار عجیب و غریبی درباره ساماندهی کلینیک‌های درمان اعتیاد منتشر می‌شود مانند تعطیلی مراکز درمان اعتیاد! یعنی تعطیلی 6000 مرکز درمانی که پس از سال‌ها در کوچه پس کوچه‌های محلات حاشیه‌ای و اصلی سراسر کشور تشکیل شده و دسترسی را به معتادان و خانواده آنها یعنی نزدیک به 10 میلیون نفر را آسان کرده است.

عضو شورای مرکزی درمانگران اعتیاد خاطرنشان کرد: اما پیشنهاد دهندگان طرح مذکور به این نکته توجه نکرده بودند که تعطیلی مراکز درمان اعتیاد، یعنی بیکاری بیش از 30 هزار پرسنل آنهم در سالی که همه نگران بالارفتن نرخ بیکاری در کشور هستند و البته این طرح با واکنش جدی، تند و صریح ستاد مبارزه با مواد مخدر روبرو شد! گاهی هم خبرهایی به گوش می‌رسد که همچون اخبار ذکر شده نشان از ناپختگی کارشناسان درمان اعتیاد نهادهای درمانی دارد.

وی با بیان اینکه برخی نهادهای درمانی ذیربط با شعار ساماندهی به دنبال تعطیلی پایگاههای مهم درمان اعتیاد در سراسر کشور هستندT گفت: در استان همجوار تهران یعنی استان البرز که روی نقطه داغ از لحاظ اعتیاد واقع شده و عدم اصلاح آن پایتخت را از آسیب در امان نگه نخواهد داشت، طرحی از سوی دانشگاه البرز با همکاری صنف درمانگران استان البرز درحال پیگیری است که اگر موانع پیش روی آن برداشته شود، بی شک برای اولین بار به دنبال ساماندهی مراکز درمان اعتیاد است: «جایگزین کردن نظام تشویقی برای مراکز درمان اعتیاد به جای نظام تنبیهی تحت عنوان طرح جنت».

حسینی افزود: برخورد احترام آمیز با کلینیک‌های درمان اعتیاد در زمینه بازرسی از این مراکز در معاونت درمان این دانشگاه، حضور بازرسان آموزش دیده و حرفه ای برای بازدید از مراکز، خود ارزیابی کلینیک ها توسط صاحبان مراکز در مرحله اول یعنی رفع مشکلات و نواقص خارج از استاندارد توسط متصدی کلینیک‌ها در ارزیابی اولیه ارائه شده توسط خود آنها به دانشگاه، درمان رایگان بیماران معتاد توسط کلینیک‌ها، درمان رایگان بیماران معتاد موسوم به ماده 16، پژوهش و تحقیق در حوزه درمان اعتیاد، آموزش در زمینه پیشگیری از اعتیاد،ارائه آمار فصلی به موقع و ....تنها بخشی از نکات قابل توجه طرح پیشنهادی دانشگاه البرز یا همان طرح جنت(جایگزین نظام تشویقی) است.

وی گفت: نیم نگاهی به طرح مذکور حاکی از آن است که در صورت اجرای موفق این طرح و تعمیم آن به سراسر کشور، این خود مراکز درمان اعتیاد هستند که برای رسیدن به استانداردهای مورد توجه وزارت بهداشت تلاش بی وقفه خواهند کرد. چرا که در صورت رعایت این استانداردها کلینیک‌ها موفق به اخذ امتیازات تشویقی خواهند شد و در صورت عدم رعایت استانداردها و عدم کسب امتیازهای لازم مراکز غیر استاندارد بطور خود بخود از گردونه فعالیت در این حوزه خارج می‌شوند.

عضو شورای مرکزی درمانگران اعتیاد، افزود: اما از نکات قابل توجه طرح «جنت» درمان بیماران نیازمند معتاد بصورت رایگان در کنار رعایت استانداردهای لازم یک کلینیک است. طرحی که می تواند جمع قابل توجهی از بیماران معتاد که بدنبال درمان هستند را تحت پوشش قرار دهد.

وی تأکید کرد: این ارزشمندترین بخش «طرح جنت» است یعنی درمان رایگان بیمارانی که نتیجه حداقلی آن پاک کردن بخشی از جامعه از گزند آسیب ها آنهم بدون هزینه کردن ریالی از سوی دولت و بر اساس تنها یک نظام تشویقی است. فرصتی که می‌تواند حتی برگ برنده‌ای برای نظام در جامعه جهانی نیز باشد.

حسینی تشریح کرد: به گفته دست اندرکاران این طرح تاکنون بالغ بر 400 اعلام آمادگی از سوی مراکز درمان اعتیاد استان البرز برای درمان رایگان بیماران بی بضاعت و 250 اعلام آمادگی برای درمان بیماران ماده 16در استان البرز بر اساس طرح جنت اعلام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات حوزه درمان، عدم آموزش در حوزه پیشگیری از اعتیاد است. نکته ای که البته مورد توجه مسئولین امر نیز می باشد و تنها به دلیل وسعت جغرافیایی و انسانی و نیاز به بودجه هنگفت، دولت را از آن منصرف یا در انفعال قرار داده است.

وی افزود: حالا با اجرای این طرح بدلیل وسعت جغرافیایی مراکز درمان اعتیاد و آموزش رایگان و داوطلبانه در مقابل دریافت تشویقی از سوی مجریان طرح، مشکل آموزش و پیشگیری نیز حل خواهد شد و اجرای امور به دست صاحبان آن یعنی مراکز درمان اعتیاد سپرده خواهد.

حسینی افزود: در طرح جنت که با همکاری دانشگاه البرز و صنف درمانگران استان البرز اجرایی شده است این خود مراکز درمان اعتیاد هستند که برای اصلاح مشکلات مراکز و رسیدن به استانداردهای وزارت بهداشت تلاش خواهند کرد بدون اینکه نیاز به بخشنامه، اجبار، برخوردهای قهری و هزاران مشکل دیگر در کار باشد. حالا این مراکز هستند که روزانه ده ها بار خود بصورت داوطلبانه در هر ماه چک لیست های مورد توجه وزارت بهداشت را درباره خود مرور می کنند که مبادا خارج از استانداردهای لازم عمل کرده باشند و از امتیازهای تشویقی دور بمانند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گاوچرون ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    به درد مشرق میخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس