کد خبر 473888
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹

با گذشت شش روز از اجرای توافقنامه آتش بس همزمان در چهار شهر فوعه و کفریای استان شمالی ادلب سوریه و زبدانی و مضایا در منطقه مرزی دو کشور سوریه و لبنان (القلمون) رسانه های سوری نسخه ای این قرار داد را برای اطلاع عموم منتشر کرده اند.

گروه بین الملل مشرق- با گذشت شش روز از اجرای توافقنامه آتش بس همزمان در چهار شهر فوعه و کفریای استان شمالی ادلب سوریه و زبدانی و مضایا در منطقه مرزی دو کشور سوریه و لبنان (القلمون) و گمانه زنیهای گسترده در رابطه با مفاد قرارداد منعقده میان طرفین درگیری ها، رسانه های سوری نسخه ای این قرار داد را برای اطلاع عموم منتشر کرده اند.

متن توافقنامه آتش بس در 4 شهر سوریه

بامداد روز دوشنبه گذشته برخی منابع خبری مدعی حصول توافقی 25 بندی برای تعیین تکلیف وضعیت شهرک‌های زبدانی ومضایا جنوب سوریه ، الفوعه و کفریا شمال سوریه میان گروه تروریستی «جیش الفتح» و نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه شدند .

بندهای توافقنامه 6 ماهه شامل موارد زیر می باش:

1.   این توافقنامه شامل مرحله اول باید بلافاصله پس از امضای قرارداد اجرا شود، و مرحله دوم بلافاصله پس از مرحله اول آغاز می شود.

2.   مناطق تحت پوشش با شروع آتش بس، و بعد از آتش بس به مدت شش ماه:

الف. جنوب در شهرهای «الزبدانی»، «مضایا»، «بقین»، «سرغایا»، و پایگاه‌های ارتش سوریه در این منطقه

ب. شمال در شهرهای «فوعه»، «کفریا»، «بنش»، «تفتناز»، «طاعوم»، «معره مصرین»، «ادلب»، «رام حمدان»، «زردنا»، و «شللخ» اجرایی شود.

متن توافقنامه آتش بس در 4 شهر سوریه

3. خروج کامل تروریست‌ها از شهر زبدانی با خانواده های خود که مایل به ترک منطقه از زبدانی.

4. به تروریست‌هایی که در الزبدانی به محاصره درآمده‌اند، اجازه داده می‌شود به همراه خانواده‌هایشان و همچنین نفرات زخمی، از منطقه خارج شوند. این افراد حتما باید پس از ترک زبدانی، به ادلب بروند.

5. افرادی که زبدانی را ترک می‌کنند می‌توانند سلاح دستی خود و به اندازه یک کوله پشتی با خود وسایل ببرند و همچنین تسلیحات سنگین خود را نابود کنند.

متن توافقنامه آتش بس در 4 شهر سوریه

6. دولت ایران و دولت لبنان متعهد شده‌اند خانواده های زبدانی که به طور غیر قانونی وارد خاک لبنان شده اند زمینه خروج این خانواده ها را به سوریه به صورت مستقیم ویا به ترکیه ترکیه فراهم سازند که شرط شده است تعداد این خانواده نباید بیش از 50 مورد باشد، واین بند در مرحله اول باید اجرا شود.

7. همچنین تروریست‌ها اجازه خواهند داد تا زنان و کودکان زیر 18 سال و افراد بالای 50 سال، تا سقف 10000 نفر فوعه و کفریا را ترک کنند.

8. خارج شدن زخمی های فوعه وکفریا که نیاز فوری پزشکی دارند به شرط اینکه جزء 10000 نفر بالا محسوب شوند.

متن توافقنامه آتش بس در 4 شهر سوریه

9. دمشق در مرحله اول باید 500 بازداشتی گروه‌های مخالف از جمله 325 زن و 25    نوجوانان و 125 مرد بشرط اینکه تاریخ بازداشت انها قبل از تاریخ 2015/1/7 باشد را آزاد کند .

10. زمان شروع شدن اتش بس زمان به اجرا درامدن مرحله اول توافقنامه خواهد بود.

11. آتش بس شامل مسائل زیر و تعهد طرفین به:

الف. متوقف شدن همه عملیات نظامی و تیراندازی از داخل مناطق "آرام" به خارج ان، و بر عکس.

ب. هیچگونه هواپیما و یا جنگنده‌ای نباید بر فراز مناطق اعلام شده‌ پرواز کند مگر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه هوایی.

ج. نباید هیچ تسلیحات سنگینی از دو طرف در خط مقدم نبرد باقی بماند.

د. هیچ طرفی نباید مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به فوعه و کفریا یا دیگر مناطق محاصره شده شود.

متن توافقنامه آتش بس در 4 شهر سوریه

12. تمامی افراد مسلح و غیرنظامیانی که تمایل به خروج از شهر زبدانی را دارند می‌توانند به اندازه یک کوله پشتی وسایل مورد نیازشان را با خود به ادلب ببرند.

13. سلاح های سنگین در زبدانی باید نابود شود.

14. این توافق که قرار است با نظارت سازمان ملل اجرایی شود.

15. هر طرف باید امنیت و ایمنی طرف دیگر را در طول این دوره در مناطق کنترل تضمین کند.

16. شهر "مورک"، نقطه دریافت و تحویل افراد دو طرف تعیین شد برای کسانی که به منطقه ادلب میخواهند بروند و کسانی که میخواهند از ادلب خارج شوند. اما منطقه تحویل تروریستهای زبدانی قرار است بر اساس توافق افسران مربوط دو طرف مشخص شود.

18. بعداز تاریخ تصویب توافقنامه دو طرف باید ظرف 48 ساعت تدارکات لازم را برای به اجرا دراوردن بندهای این توافق فراهم کنند.

19. این توافقنامه شامل خروج تروریستهای منطقه "مضایا" نمی شود بلکه اجازه می دهد زخمی های این منطقه که نیاز به فوریت پزشکی دارند خارج شوند واین موضوع تحت نظارت هلال احمر خواهد بود.

متن توافقنامه آتش بس در 4 شهر سوریه

20. خانواده تروریستهای جنوب که مایل به خروج هستند شامل: تمام خانوادهای که در زبدانی - مضایا - بقین – سرغایا هستند.

21. پس از محاسبه تعداد کل افراد که میخواهند از الفوعه وکفریا و زبدانی خارج شوند تعدادی از افراد دو منطقه نسبت به شماره های مشخص شده تعیین می شود و "مورک" نقطه مرز در هر دو جهت است.

22. یک تیم پزشکی به انتخاب سازمان ملل به فوعه وکفریا فرستاده می شود برای تشخیص زخمی هایی که قابل درمان در خود الفوعه وکفریا هستند در صورتی که مایل به خروج هستند جزء 10000 نفری که بر خروج انها توافق شده محسوب خواهند شد.

23. مقرر شده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان ملل ایران و مخالفان سوری بر اجرای این آتش‌بس و نقل و انتقال غیرنظامیان و شبه‌نظامیان مخالف نظارت داشته باشد. این کمیته مرجع حل و فصل هرگونه اختلافی خواهد بود که بعدها در اجرای این توافقنامه به وجود می‌آید.

24. با اجرا مرحله اول، مرحله دوم آغاز می شود، که شامل آزادی 500 بازداشت و حبس، و تثبیت یک آتش بس به مدت 6 ماه در مناطق ذکر شده در بند شماره 2. جزئیات آتش بس و مکانیزم تنظیم ان در طول جلسه ای باحضور طرفین مشخص خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    حالا روشن میشه که چرا اشغال کامل زبدانی رو طولش دادن. با این کار هم زبدانی پاکسازی می شه و هم از یه نسل کشی توی فوعه و کفریا و ... جلوگیری می شه. راه حل و عملیات جالبی بود در کل.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس