آمریکا پس از ۵ سال تلاش بی نتیجه برای براندازی دولت سوریه، حال با معضلات دیگری به نام تروریسم و پناهجویان دست به گریبان است و اکنون به این نتیجه رسیده است که همزمان با عدم تأکید بر برکناری بشار اسد، با روسیه در این مقوله کنار بیاید.

به گزارش مشرق، با شروع فاز جدید خود یعنی به اوج رسیدن بحران پناهجویان، در حال متحول شدن است. بیش از 5 سال از این بحران می‌گذرد و دیگر غرب و  برخی کشورهای عربی از براندازی دولت سوریه نا امید شده‌اند و در این میان آمریکا و اروپا بیش از عربستان و ترکیه به لزوم کنار آمدن با نقش روسیه و بقای بشار اسد واقف شده‌اند.

به نوشته عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هنگامی که در کنفرانس خبری مشترک با «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات در لندن، از گفت‌و‌گو با روسیه در مورد نبرد با داعش در سوریه استقبال کرد، شگفتی‌ساز شد.

این نویسنده مشهور دنیای عرب می‌نویسد: پذیرش گفت‌و‌گو با مسکو در مورد درگیری‌ها در سوریه، این فرصت را به روسیه داده است تا ادوات نظامی پیشرفته خود را وارد سوریه بکند و با اعلام خط قرمز بودن «بشار اسد» آماده مبارزه در راستای بقای وی باشد.

عطوان این سؤال را مطرح می‌کند که چه عواملی موجب شده است تا آمریکا موضع خود را تغییر دهد و از همکاری با روسیه در سوریه استقبال کند؟

وی چندین دلیل را بر می‌شمارد:

1- پس از نزدیک به 6 هزار حمله هوایی به مواضع تروریست‌های داعش، نه تنها هیچ عقب‌نشینی از سوی این گروهک انجام نشده، بلکه شهرهای «الرمادی» در عراق و «تدمر» در سوریه نیز به اشغال داعش در آمده است و واشنگتن فهمیده که هیچ دستاوردی نداشته است.

2-  محور عربستان، ترکیه و قطر به عنوان هم‌پیمانان آمریکا، با اعزام نیروی زمینی برای جنگ با داعش مخالف هستند، نیروهای ارتش عراق از الرمادی و موصل عقب‌نشینی کرده‌اند؛ عربستان وارد جنگ خونین یمن شده است و ترکیه نیز مشغول جنگ فرسایشی با (پ.ک.ک) است.

3- تمام برنامه‌های آموزش مخالفان سوریه به شکست انجامیده است و افراد آموزش دیده قبل از اینکه گلوله‌ای به سمت داعش شلیک کنند، پا به فرار گذاشته‌اند.

4- اعلام آمادگی مسکو، مبنی بر اعزام نیرو به سوریه در صورت درخواست دمشق به معنی این است که روسیه التزام جدی به بقای بشار اسد دارد؛ حتی اگر به جنگ جهانی سوم منجر شود.

5- آمریکا پس از توافق هسته‌ای با ایران و تصویب آن در کنگره، آماده بیرون رفت تدریجی از خاورمیانه و تمایل به سمت شرق آسیاست؛ مخصوصا پس از اینکه از نفت خاورمیانه در حال بی نیاز شدن است.

6- بازتاب بحران سوریه بر اروپا از ورای سرازیر شدن هزاران پناهجوی سوری به این قاره؛ به طوری که موجب بحران جمعیت‌شناسی شده است و اروپا را به دو قسمت ( آلمان، فرانسه، انگلیس و بلژیک) در برابر اروپای جدید (لهستان، مجارستان، رومانی و بلغارستان) تبدیل کرده و بیم تجزیه اتحادیه اروپا می‌رود.

****

عبدالباری عطوان در ادامه می‌نویسد: تمام موارد بالا کافی است تا بگوییم که دولت آمریکا پرونده سوریه را به روسیه واگذار کرده است و در حال دست کشیدن از تمام مسئولیت‌های خود در قبال معارضان سوریه و کشورهای حامی آن‌ها (عربستان، قطر و ترکیه) است.

سردبیر رأی الیوم می‌افزاید: هیچ چیزی در اروپا و آمریکا اتفاقی نیست، از همان لحظه اولی که وزیر خارجه اسپانیا از لزوم مذاکره با بشار اسد سخن گفت و پس از آن اظهارات «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس مبنی بر حضور بشار اسد در دوره انتقالی و اظهار نیاز به نقش مسکو در سوریه از سوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان؛ تمام این‌ها در راستای آماده کردن فضا برای عقب‌نشینی آمریکا از سوریه بوده است.

گفت‌و‌گوهای نظامی نزدیک بین روسیه و آمریکا، به زودی بک ائتلاف آمریکایی- روسیه برای مبارزه با داعش ایجاد خواهد کرد و این برای اولین بار در تاریخ است که دو قدرت ضد دشمنی واحد به توافق می‌رسند و چه بسا که دولت سوریه و یا ایران نیز در این ائتلاف حضور داشته باشند و در این‌جا مثلث عربستان، ترکیه و قطر، بیشترین زیان ممکن را از این ائتلاف نصیب خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    خدایا خودت کمک کن این بحران تمام بشه و شر دشمنان بخودشون برگردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس