کد خبر 469020
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۰

با وجود تمام تلاشی که رسانه های خبری غربی برای ترسیم چهره ای انسان دوستانه از اروپا در مواجهه با پناهجویان دارند، این روزها مردم تنها یک چهره از اروپا می بینند. چهره ای زشت که در تاریخ اروپا کم سابقه نیست.

به گزارش مشرق، روز گذشته مرزها دوباره به اروپا بازگشتند. مجارستان در مرز خود با صربستان دیوار حائل کشیده است. آلمان 2100 پلیس ضد شورش را به مرز خود با اتریش فرستاده تا با هجوم پناهجویان مقابله کند، اتریش هم گفته که اقدام به کنترل مرزهایش خواهد کرد و در این راه از نیروهای ارتش کمک خواسته است. هلند و اسلواکی هم به کنترل مرزهای خود رو آورده اند. همزمان روز گذشته نشست اضطراری وزرای کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل برای رسیدگی به بحران پناهندگان بدون نتیجه پایان یافت. قرار است ماه آینده بار دیگر این موضوع در نشستی جداگانه به رای گذاشته شود. این در حالی است که با سرد تر شدن هوا اوضاع پناهجویان در حال بدتر شدن است. اروپا با وخیم ترین بحران انسانی خود پس از جنگ جهانی دوم رو به رو است. اروپایی ها که تا دیروز پرچمدار دفاع از حقوق بشر بودند حالا در معرض آزمونی عملی قرار گرفته اند. آزمونی که اروپایی ها تاکنون از آن سربلند بیرون نیامده اند. شبکه های خبری این روزها پر است از تصاویر پناهجویانی که در راه رسیدن به ساحل اروپا جان خود را از دست داده اند. در آخرین نمونه آن دو روز پیش گارد ساحلی یونان از غرق شدن 38 پناهجو از جمله 14 کودک و نوزاد خبر داده است.

پایان سیاست خارجی هنجاری

اروپایی ها مدعی هستند، الگویی از سیاست خارجی هنجاری برای دنیا می باشند. ” حقوق بشر سنگ بنای سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.” این نخستین جمله متنی است که در خصوص سیاست های کلی اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر در سایت اینترنتی این اتحادیه نگاشته شده است. با این حال این روزها در اروپا از حقوق بشر خبری نیست. اروپایی ها در مواجهه با پناهجویان سیاست مشت آهنین را در پیش گرفته اند. تصاویری که از مرزهای یونان، لهستان، چک، دانمارک، مقدونیه، صربستان و مجارستان منتشر می شود دل هر بیننده ای را به درد می آورد. مجارستان برای پناهجویان در مرزهای خود قفس ساخته و ارتش و نیروهای نظامی را با تیر و تفنگ به استقبال پناهندگان فرستاده است. اخیرا ارتش مجارستان برای مقابله با پناهجویان خارجی مانور برگزار کرده است. ویکتوراوربان، نخست وزیر مجارستان می گوید با پناهجویان برخورد مودبانه ای نخواهد داشت و چنان چه لازم باشد تنها 200 پناهجو را در کشورش خواهد پذیرفت، آن هم پناهجویانی که مسیحی باشند.

احیای چهره زشت اروپا

با وجود تمام تلاشی که رسانه های خبری غربی برای ترسیم چهره ای انسان دوستانه از اروپا در مواجهه با پناهجویان دارند، این روزها مردم تنها یک چهره از اروپا می بینند. چهره ای زشت که در تاریخ اروپا کم سابقه نیست؛ "خبرنگار زنی که در مجارستان در حین فیلم برداری از پناهندگان به آنها لگد می زد”، "پلیسی که در کشور چک مانند دوران نازی ها بر روی بازوان پناهجویان شماره می چسباند و آنها را داخل قفس می کند”، "مرزبانی که در صربستان پدر پناهجویی را در جلوی چشمان دختر کوچکش کتک می زند” و "تندرو هایی که در یونان شب ها به پناهگاه مهاجران حمله می کنند و آنها را آتش می زنند”. البته این همه ماجرا نیست، خبرگزاری سی بی اس آمریکا نیز در گزارشی مستند و تکان دهنده نشان می دهد که چگونه گارد ساحلی یونان برای ممانعت از ورود پناهجویان به این کشور به صورت ناشناس به قایق مهاجران حمله می کنند و بعد از خالی کردن سوخت قایق آن ها را در دریا به امان خدا رها می کنند. تصویر تکان دهنده جنازه "آیلان” – نوزاد شیرخواره کرد که برای پناهندگی به همراه خانواده اش به یونان رفته بود – حاصل همین برخوردهاست. بی جهت نیست که دیروز نشریه شارلی ابدو در فرانسه با انتشار تصاویر کودکان غرق شده پناهجو به تمسخر آنها پرداخته است. دانمارک هم که ظاهرا از کشورهای مترقی اروپای غربی محسوب می شود، ورود پناهندگان را به خاک خود ممنوع ساخته است و با انتشار آگهی های تبلیغاتی در روزنامه های ترکیه و لبنان به پناهجویان سوری هشدار داده است که کسی در دانمارک از شما استقبال نخواهد کرد.

آلمانی که زود پشیمان شد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هفتۀ گذشته بر خلاف دیگر رهبران اروپایی از آمادگی کشورش برای پذیرش پناهجویان خبر داد و گفت: "جهان در حال نظارۀ ماست. اگر اروپا در مسئلۀ پناهجویان ناموفق باشد، پیوند نزدیک آن با حقوق بشر نابود خواهد شد و دیگر اروپایی که رویایش را داشتیم نخواهد بود.” با این حال، این ژست انسان دوستانه خیلی طول نکشید. دو روز بعد از رسیدن پناهجویان به آلمان، این کشور مرزهای خود را بست، تا پناهجوی بیشتری وارد این کشور نشود. معاون مرکل دیروز گفت : ظرفیت تکمیل است. مرکل که در ماجرای اخراج یونان از اتحادیۀ اروپا، نقش پلیس بد را ایفا می کرد، در بحران پناهجویان می خواست نقش فرشته نجات را داشته باشد که نشد. روز گذشته تظاهرات هواداران جریان مهاجر ستیز موسوم به "لگیدا” در لایپزیگ آلمان به اغتشاش و درگیری با پلیس انجامید. در درسدن آلمان هم گروه موسوم به "پگیدا” به پناهگاه پناهجویان حمله کردند.

شبح رایش سوم بر سرشت و سرنوشت اروپا

تحلیل گران معتقدند هنوز هم ته سایه های شبح رایش سوم بر سرشت و سرنوشت اروپا حکومت می کند. در تاریخ اروپا آمده است که با پایان جنگ جهانی دوم 250 هزار زن و کودک آلمانی از وحشت ارتش سرخ شوروی سابق به دانمارک، همسایه شمالی آلمان گریختند، بی آن که بدانند کمپ های وحشتناک پناهندگی که به زندان می ماند در انتظار آن هاست. دانمارک زخم خورده از اشغال ارتش نازی آلمان، تمامی این پناهجویان را در کمپ های معروف به کمپ های بسته، عملا زندانی کرد و در یک رسوایی تاریخی، 13هزار و 492 زن و کودک پناهجوی آلمانی، در سال های 1945 و 1946 میلادی، در اردوگاه های پناهندگی دانمارک از شدت گرسنگی و بیماری درگذشتند. این روزها همه نگران تکرار تاریخ در اروپا هستند.

علیرضا رضاخواه

منبع: رصد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس