گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

سخنگوی دولت و لاپوشانی تخلف 12 میلیارد دلاری

تذکر سخنگوی دولت به صفدر حسینی و ولی‌الله سیف، همچنان پرونده تخلف 12 میلیارد دلاری بانک مرکزی را مفتوح می‌گذارد و این در حالی است که دود چنین مسائلی به چشم مردم می‌رود.
به گزارش «تراز» از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، هر از چند گاهی زمزمه‌هایی از تخطی بانک مرکزی از قانون و دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه ملی شنیده می‌شد؛ یک بار ماجرای  4/1 میلیارد دلار و دیگر بار داستان 1/2 میلیارد دلار، گرچه هر بار این زمزمه‌ها و شنیده‌ها توسط دولتمردان یازدهم تکذیب می‌شد، اما چند روز  پیش صفدر حسینی رئيس هیئت امنای صندوق توسعه ملی به نشستی دعوت شد که حرف‌های وی در این جلسه به بزرگترین چالش این مرد آرام دولت یازدهم در طول زندگی مدیریتش تبدیل شد.حسینی در پنجمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران ضمن انتقاد از تغییرات برخی از اجزای اساسنامه صندوق توسعه ملی در قوانین عادی و بودجه‌ای که هر سال تدوین می‌شود خطاب به نمایندگان اتاق تهران گفت: یکی دیگر از مشکلات عمده صندوق این است که حساب‌های ما نزد بانک مرکزی بوده و این نهاد روی منابع صندوق مدیریت خود را اعمال می‌کند که عملا برخلاف قانون است.

بعد از پایان جلسه، صفدر حسینی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور حرف‌های خود در جلسه اتاق تهران را تکرار کرده و از نامه‌ای سخن گفت که در آن تخلفات بانک مرکزی را به رئیس‌جمهور گزارش داده و از وی استمداد طلبیده است.

به موازات این حرف‌ها ولی‌الله سیف که در دوران وزارت حسینی ردای ریاست بر بانک ملی بر تن داشت و آن روزها مدیر زیرمجموعه صفدر حسینی محسوب می‌شد امروز قامت خویش را فراتر از پاسخگویی به حسینی دانسته و کامیاب معاون ارزی خود را مسئول پاسخگویی به رئیس سابق خود می‌کند. کامیاب نیز با رد اظهارات صفدر حسینی می‌گوید: صندوق توسعه ملی به مثابه یکی از مشتریان بانک مرکزی است که در حساب این بانک سپرده‌گذاری کرده و بانک مرکزی هم حق مدیریت بر این سپرده‌ها را دارد و این موضوع به معنای برداشت از حساب مشتری یا همان صندوق توسعه ملی نیست.

بعد از گذشت چند روز از این ماجرا، در حالی که رسانه‌ها و جراید هر کدام به تحلیل و تفسیری از ماجرا پرداخته و همگان منتظر پاسخ روحانی به نامه رئیس هیئت امنای صندوق توسعه ملی بودند یکباره در شرایطی غیرعادی و کاملا تصنعی، معترض روزهای قبل به یکباره با چرخشی 180 درجه‌ای حرف‌های خودش علیه بانک مرکزی را تکذیب و برداشت اشتباه رسانه‌ها دانست و گفت: متاسفانه آنچه این روزها در لابه‌لای سطور رسانه‌ها مغفول مانده است توجه به نقش موثر نظام بانکی و مدیریت جناب سیف در کاهش معنادار تورم و کنترل نقدینگی است. من سال‌ها با آقای سیف همکاری داشته‌ام و ایشان را فردی متخصص و توانمند می‌دانم.

ماجرا این‌قدر واضح و آش این‌قدر شور بود که محمد نوبخت سخنگوی دولت یازدهم در نشست خبری خود با قبول تلویحی این موضوع، از صفدر حسینی و بانک مرکزی خواست تا این سخنان را به رسانه‌ها نکشیده و اختلافات خود را طور دیگری حل کنند.

اما این پایان ماجرا نبوده و هنوز ابهامات زیادی در این ماجرا وجود دارد. از تخلف 12 میلیارد دلاری بانک مرکزی در برداشت از منابع صندوق توسعه ملی تا نامه‌ای که تا امروز بی‌پاسخ مانده است. باید دید کسانی که روزگاری به هر دلیلی مدیران سابق کشور را به دروغگویی متهم می‌کردند امروز در مقابل این آزمون راستگویی چه رفتاری خواهند داشت. قطعا برداشت غیرقانونی چنین رقمی که حدود 40 هزار میلیارد تومان است تبعاتی همچون افزایش تورم و پایه پولی را به همراه خواهد داشت که این موضوع در آینده نه چندان دور تهدید بزرگی برای اقتصاد کشور خواهد بود.


تلاش معاون اول برای توقع‌زدایی از توافق


معاون اول رئیس‌جمهور خاطر مردم را نسبت به احتمال کاهش تورم و شکستن قیمت‌ها پس‌از اجرای توافق هسته‌ای آسوده کرد.

اسحاق جهانگیری در نشست مدیران عامل بانک‌های دولتی، خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری کشور گفت: متأسفانه برخی تصور می‌کنند با اجرای توافق هسته‌ای قیمت‌ها به یکباره شکسته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، جهانگیری از برخی انتظارات و توقعات نادرست درخصوص شرایط پس از تحریم به عنوان یکی از نگرانی‌های دولت یاد کرد و گفت: متأسفانه برخی تصور می‌کنند که با اجرای توافق هسته‌ای قیمت‌ها به یک‌باره شکسته می‌شود و این تصور بازار را با رکود مواجه کرده و باعث شده حجم موجودی انبار برخی از واحدهای تولیدی افزایش یابد.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: برای مدیریت این شرایط، نیازمند تدابیر اقتصادی مناسب هستیم و دولت از اقتصاددانان و صاحب‌نظران اقتصادی کشور انتظار دارد نظرات و دیدگاه‌های راهگشای خود را به دولت ارائه دهند و دولت را در مدیریت مقطع دشوار فعلی یاری کنند.

جهانگیری با اشاره به دستور رئیس‌جمهور خطاب به ستاد اقتصادی دولت برای ایجاد تحول در نظام بانکی کشور، گفت: روحانی از ستاد اقتصادی دولت تحول نظام بانکی، نقش دادن به بازار سرمایه در تأمین مالی و تسویه بدهی‌های دولت را مطالبه کرده است و ستاد نیز این موضوعات را در دستور کار خود قرار داده و در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت آن را دنبال می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: در سال 93 وضعیت بودجه دولت نسبت به سال جاری بهتر بود و قیمت نفت نیز تا اندازه‌ای افزایش پیدا کرده بود، ضمن آنکه امیدی که با روی کار آمدن دولت یازدهم در میان مردم ایجاد شده بود، باعث شد تا بخش خصوصی وارد میدان شود.

وی با بیان اینکه تصور می‌شد میزان رشد اقتصادی 3 درصدی در سال 94 نیز استمرار پیدا خواهد کرد، گفت: به دلایل مختلفی از جمله کاهش درآمدهای نفتی و شرایط بسیار سخت دولت در بخش بودجه، متأسفانه رشد اقتصادی 3 درصد سال گذشته در سال جاری ادامه پیدا نکرد.

سخنان جهانگیری )عضو مرکزیت کارگزاران) درحالی است که اخیراً سعید لیلاز عضو دیگر کارگزاران ضمن سخنانی گفته بود: آثار لغو تحریم‌ها پیشخور شده است(!)

یادآور می‌شود برخی مسئولان دولتی و رسانه‌های حامی آنها، اصلی‌ترین نقش را در ایجاد توقع غیرمنطقی از توافق هسته‌ای داشتند و چنین القا می‌کردند که 70 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی با توافق هسته‌ای حل می‌شود. به همین دلیل هم توافق را فتح‌الفتوح بزرگ، تسلیم شدن ابرقدرت‌ها و... معرفی می‌کردند. این طیف همچنین در آغاز مذاکرات (2 سال پیش) ادعا کرده بودند در صورت توافق 150 میلیارد دلار پول بلوکه شده به کشور باز خواهد گشت اما پس از اعلام توافق به تدریج رقم اعلامی مذکور به 120، 50، 25، 8، 6 و بالاخره 5 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

این درحالی است که بنابر اعلام رسانه‌های حامی دولت، در کنار فقدان ستاد فرماندهی اقتصادی و برنامه روشن در دولت، برخی مقامات دولتی نیز اختلاف نظرهای جدی با یکدیگر دارند که اختلاف میان رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، بانک ملی و صندوق ملی توسعه، بانک مرکزی و مرکز آمار، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، بانک مرکزی با بانک‌های دولتی، وزارت صنعت با بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت نیرو، سازمان مدیریت و بانک مرکزی از آن جمله است. در ترکیب دولت فعلی چهره‌هایی از حزب دولتی اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی و اصلاح‌طلبان چپ دیده می‌شوند.

این نکته نیز حائز اهمیت است که اغلب دولتمردان فعلی و حامیان آنها، به هنگام تخطئه دولت سابق اتفاق نظر داشتند که 70 تا 90 درصد مشکل اقتصاد، سوء مدیریت در دولت و فقط 10 تا 30 درصد آن مربوط به تحریم و فشار خارجی است.


کسانی را که اصلاح‌طلب می‌خوانید شما را بدلی و قلابی می‌دانند


آقای عارف! نام جماعتی که به اسلامیت و جمهوریت نظام در سال 88 حمله کردند و بعضی از آنها به غرب پناهنده شدند، اگر فتنه‌گر نیست پس چیست؟!

روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان در دیدار اعضای حزب اتحاد ملت خطاب به برخی منتقدان جریان اصلاح‌طلبی گفته است: « با چه جسارتی اصلاح‌طلبان را فتنه‌گر می‌خوانید؟» این جمله تیتر اول روزنامه اعتماد بود. اعتماد به نقل از عارف نوشت: «اصلاح‌طلبان وفادارترین افراد به انقلاب اسلامی ایران هستند»! جمله عارف را باید با اندک تغییری این طور خواند؛ «به چه دلیل برخی اصلاح‌طلبان، فتنه‌گرند؟» جریان اصلاح‌طلبی یک جریان اصیل در متن انقلاب است که نقطه پیدایش آن به زمان انشعاب جریان مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز برمی‌گردد. این جریان با تأیید امام(ره) مشروعیت یافت، اما به فاصله کوتاهی دبیر کل مجمع، این تشکیلات را رها کرد و حزب اعتماد ملی را تشکیل داد و رسما انشعاب از «مجمع» را که خود، موسس آن بود، پذیرفت. ذیل تشکیلات مجمع روحانیون مبارز و حزب اعتماد ملی، احزاب و گروه‌هایی بودند که دل در گرو انقلاب و نظام و اسلام نداشتند و دنبال پروژه «سکولاریزاسیون» نظام بودند. آنها ابتدا فتنه 18تیر 78 و سپس فتنه هشت ماهه سال 88 را کلید زدند. در این فتنه‌ها، اقتدار و امنیت ملی نظام هدف قرار گرفته بود آقای عارف، این عملکرد و رویکرد کسانی که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند اما مستظهر به پشتیبانی سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیسی هستند را چه می‌نامد؟ اگر این فتنه‌گری نیست، پس چیست؟

در فتنه 88 اصلاح‌طلبان رای ملت را برنتابیدند، رای نهادهای فیصله‌بخش و داور را به دلیل عدم التزام عملی به قانون اساسی و نظام اسلامی، قبول نکردند و همصدا با رادیو اسرائیل و رادیو آمریکا و بی‌بی‌سی دنبال گفتمان براندازی بودند. آیا این فتنه‌گری نیست؟ آنها به هیئت‌های اجرایی و نظارت که بیش از ششصدهزار نفر در سراسر کشور در هر انتخابات، رای مردم را به عنوان یک امانت، صیانت می‌کنند، تهمت تقلب زدند، در حالی که هیچ دلیلی بر آن نداشتند آیا این نقض عهد و نشر اکاذیب و تشویش اذهان و اهانت به نهادهای مشروع نظام، فتنه‌انگیزی نیست؟ صبح روز رای‌گیری که هنوز رایی به صندوق‌ها ریخته نشده بود، اعلام کردند اگر موسوی رای نیاورد به خیابان‌ها بریزید. شب هنگام هنوز آرا شمارش نشده بود و مردم پای صندوق‌های رای بودند، موسوی مصاحبه خبری داخلی و خارجی گذاشت و خود را پیروز انتخابات نامید. آیا این فتنه‌گری نیست؟

رسالت می‌افزاید: اراذل و اوباش، بهائیان، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، افراد ضد انقلاب و اشرار به بهانه ادعای تقلب آقایان، به خیابان‌ها ریختند. میلیاردها تومان به اموال عمومی خسارت زدند و ده‌ها نفر از دو طرف کشته و شهید شدند. آنها شعار دادند؛ «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و... آیا این شعارها ربطی به ادعای تقلب داشت یا فراتر از آن بود؟ تقلب فقط یک بهانه برای براندازی بود. آیا این فتنه‌گری نیست؟ موضوع اعتراضات، جمهوریت بود چرا بر اسلامیت نظام حمله‌ور شدند و در روز عاشورای 88 به شعائر الهی عاشورا حمله کردند؟ روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب، یکباره کوچ کردند و رفتند به بی‌بی‌سی و رادیو آمریکا پناهنده شدند و از آنجا با مردم سخن گفتند. آیا این تغییر شیفت فتنه‌گری نبود؟ اصلاح‌طلبان، وزیر ارشاد دولت اصلاح‌طلب را به همراه  کدیور و سروش فرستادند به لندن تا اتاق جنگ رسانه‌ای انگلیس را از آنجا مدیریت کند. آیا این مأموریت برای فتنه‌گری نبود؟

آقای عارف چه چیزی را می‌خواهند انکار کنند؟ ما نمی‌گوییم همه اصلاح‌طلبان، فتنه‌گرند، اما نام این جماعت  را که ذکر کارنامه‌شان رفت و در خدمت به اجانب و وطن‌فروشی گوی سبقت را از منافقین و سلطنت‌طلبان ربودند، چه می‌شود نهاد؟  اکنون شش سال از فتنه 88 گذشته است. حتی یکی از رهبران اصلاح‌طلب، به طور علنی از مردم عذرخواهی نکردند، حالا چطور آقای عارف مدعی است اصلاح‌طلبان، وفادارترین افراد به انقلاب اسلامی  هستند. آقای عارف می‌تواند توضیح دهد اصلاح‌طلبان در فتنه 78 و 88 کجا از انقلاب و امام(ره) دفاع کردند؟

یادآور می‌شود دفاع عارف از افراطیون در حالی است که همین افراطیون در انتخابات سال 92 صرفا به خاطر اعلام نامزدی پیشاپیش عارف، او را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی و تحریک‌شده نهادهای امنیتی خواندند و بعداً با تحقیر تمام مجبور کردند 2 روز مانده به انتخابات کناره‌گیری کند. به این معنا، اگر آنها اصلاح‌طلب اصیل باشند چنان که عارف می‌گوید، بنابراین باید ادعای آنان مبنی بر بدلی و قلابی بودن اصلاح‌طلبی عارف را پذیرفت!


دومین سقوط آزاد بورس در سال 94


با ریزش 1043 واحدی شاخص کل بازار سرمایه، دومین سقوط آزاد بورس در سال 94 در پایان هفته گذشته رخ داد.

به گزارش روزنامه اعتماد بورس تهران در آخر هفته گذشته 1043 واحد عقب‌نشینی کرد تا در آخرین روز معاملاتی هفته به کانال 63 هزار واحدی سقوط کند. دومین سقوط آزاد بورس در سال 94 در حالی تعطیلات آخر هفته را برای اهالی تالار حافظ تلخ کرد که همین چند روز پیش وزیر اقتصاد با وعده تازه‌ای سهامداران را امیدوار به بازگشت رونق به بازار کرده بود.

با این حال ریزش بیش از 1000 واحدی شاخص به نظر برخی فعالان بازار امیدوار کننده بود و بسیاری از فعالان انتظار داشتند با بازگشایی این نمادها شاخص چند هزار واحد افت کند.

اعتماد می‌افزاید: فعالان بازار سرمایه معتقدند که علت اصلی افت بازار سهام افزایش عرضه و فروش سهام در نمادهای معاملاتی شرکت‌های بزرگ حاضر در معاملات بورس بود که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با پایان دوره تسویه اعتباری شرکت‌های کارگزاری و کنار رفتن فضای عرضه در این نمادها، روندی متعادل را از اواسط هفته آینده در این بازار شاهد باشیم.

روزنامه شرق نیز در این زمینه نوشت: بازار سهام پرنوسان بود. یک تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: اتفاقی که در بازار افتاد بازگشایی نمادهایی، از جمله بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه، پالایشگاه نفت خلیج‌فارس، فولاد خوزستان، حفاری شمال، نفت و گاز پارسیان و صنعتی چادرملو بودند که در نهایت تاثیر منفی 1044 واحدی بر شاخص گذاردند تا به این ترتیب نمادهای جامانده از بازار که پس از مجامع سالانه بسته شده بودند،‌ همگی بازگشایی شوند. البته این تاثیر با توجه به افت قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و قیمت نفت و همچنین افت شدید پیش‌بینی سودهای سال 94 این شرکت‌ها انتظار آن می‌رفت. البته با نگاهی به p/eهای بازگشایی نمادهای فوق، انتظار افت بیشتر قیمت سهام‌های اشاره شده نیز وجود دارد.

در نهایت شاخص بازار بورس با شکستن سطح 64 هزار واحدی امکان افت بیشتری را نیز خواهد داشت.

یادآور می‌شود برخی دیگر از روزنامه‌های حامی دولت نظیر دنیای اقتصاد و تعادل، سقوط بورس را «امیدوارکننده» و نشانه «بلوغ مدیریتی بازار» خوانده‌اند حال آن که این نوسانات و سقوط‌ها به ضرر شهروندان سهامدار است.

** وطن امروز


انتقاد رضایی از نوبخت

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید در موضوع تصویب برجام دچار تنگ‌نظری شد، اینکه برخی بگویند مصوبه شورایعالی امنیت ملی کافی است درست نیست، مجلس هم حق دارد در این مورد نظر بدهد. اگر مجلس برجام را مورد بررسی قرار ندهد، ممکن است برخی بگویند این یک توافقنامه تحمیلی بوده است.  محسن رضایی در حاشیه دیدار با آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه نباید در موضوع تصویب برجام دچار تنگ‌نظری شد، گفت: اینکه برخی بگویند مصوبه شورایعالی امنیت ملی کافی است، درست نیست، مجلس هم حق دارد در این مورد نظر بدهد. اگر مجلس برجام را مورد بررسی قرار ندهد، ممکن است برخی بگویند این یک توافقنامه تحمیلی بوده است. اگر برجام در مجلس مورد بررسی قرار نگیرد به طور قطع از نظر تاریخی نیز مشکلاتی به وجود خواهد آمد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اگر دولت و مجلس برجام را بلافاصله پس از مذاکرات تصویب می‌کردند و آمریکا بعد از چند ماه برجام را تصویب می‌کرد به طور قطع برخی می‌گفتند ایران دست و پای خود را گم کرده است.  این اظهارات محسن رضایی در واکنش به اظهارات اخیر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت بیان شد. نوبخت اخیرا گفته بود نیازی به ارائه لایحه برجام به مجلس نیست و شورایعالی امنیت ملی در این باره تصمیم خواهد گرفت. رضایی با اشاره به اینکه موافقان و مخالفان نباید با یکدیگر بحث داشته باشند، گفت: مخالفان و موافقان می‌توانند در یک فضای آرام نظرات خود را مطرح کنند. وی تصریح کرد: باید دید مشکلات اقتصادی کشور به وسیله مذاکرات حل خواهد شد یا نه، نکته مهم این است که برجام به ایران یک فرصت‌هایی داده است و تحریم‌ها را کاهش داده اما باید دید می‌توان شرایطی را مهیا کرد که مشکلات اقتصادی و مشکلات فضای کسب و کار کشور حل شود یا خیر.

پوتین امسال به ایران می‌آید

معاون وزیر امور خارجه کشورمان از سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران در سال جاری خبر داد. به گزارش مهر، ابراهیم رحیم‌پور که به منظور شرکت در چهل‌ویکمین اجلاس بررسی رژیم حقوقی دریای خزر و نیز دیدار با همتایان روس خود از روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور به مسکو سفر کرده، با اعلام این خبر گفت: در دیدار با مورگولوف، معاون وزیر خارجه روسیه در امور دوجانبه و نیز کاراسین معاون لاوروف در امور سی‌آی‌اس، درباره روابط دوجانبه، زمینه‌چینی سفر پوتین به تهران و برگزاری کمیسیون مشترک تجاری 2 کشور در مسکو، بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

آژانس همچنان با ما بازی خواهد کرد

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تکرار مواضع دوپهلوی وی، گفت: آژانس پس از اجرای برجام نیز همچنان با ما بازی خواهد کرد. محمداسماعیل کوثری در واکنش به انتشار گزارش اخیر یوکیا آمانو و تکرار اظهارات دوپهلوی وی درباره سلامت برنامه هسته‌ای ایران، به مهر گفت: از گذشته بارها گفته شده بود که نمی‌توان به آژانس اعتماد کرد، چرا که آنها به دفعات نشان داده‌اند یکطرفه و مطابق خواسته‌های آمریکایی‌ها قضاوت می‌کنند. وی افزود: شخص آمانو و مقامات پایین‌تر از او در آژانس، کاملاً وابسته به آمریکا هستند و با این رفتارها در ارائه گزارش، از استکبار جهانی هم بدتر هستند.  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر آنها از اول هم واقعیت‌ها را گزارش می‌کردند، دیگر اینقدر تحریم و مذاکره لازم نبود، چرا که ما از اول مطابق NPT فعالیت کرده‌ایم و فرصت‌ها و امتیازات تعریف‌شده در NPT نیز متعلق به همه کشورهای عضو این معاهده است. کوثری با بیان اینکه رفتار آمانو و سران آژانس، منافقانه است، خاطرنشان کرد: چرا آنها هیچ اقدامی برای خلع سلاح اسرائیل که بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد، انجام نمی‌دهند. کوثری ادامه داد: حتی اگر برجام را هم اجرا کنیم، آژانس هیچ‌گاه واقعیت برنامه هسته‌ای ما را گزارش نخواهد کرد و همچنان با گزارش‌های خود با ما بازی خواهد کرد.  وی در توضیح این نکته خاطرنشان کرد: منافع آنها در ارائه این گزارش‌های دوپهلو و یکطرفه است؛ در واقع آمریکایی‌ها با استفاده ابزاری از این نهادهای بین‌المللی به دنبال تداوم سلطه خود بر کشورهای دنیا هستند.

** خراسان

مجوز ويژه دولت به يک سازمان براي خريد 100 خودرو

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به عباس آخوندي، اعلام شده است که حسب موافقت هيئت دولت با پيشنهاد شماره 02/100/9413 وزارت راه و شهرسازي و به استناد اصل 138 قانون اساسي، سازمان ملي زمين و مسکن مجاز است نسبت به خريد 50 دستگاه خودروي سواري ساخت داخل و 50 دستگاه خودروي سواري عملياتي کمک دار ساخت داخل اقدام کند که اين خودروها از شمول ماده 25 ضوابط اجرايي قانون بودجه  سال 1394 کل کشور مستثني خواهند بود.

درخواست عجيب يک مسئول درباره حقوق و مزاياي معاونش

بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي، در حالي که بر اساس مفاد قانون مديريت خدمات کشوري، فقط مسئولان مهم کشوري جزو سمت هاي مديريت سياسي محسوب شده و داراي امتيازات شغلي خاص مي شوند، يک مسئول اجرايي با ارسال درخواستي به هيئت دولت، خواستار قرار گرفتن رييس هيئت مديره يکي از شرکت هاي دولتي در اين رديف ها شده است. اين گزارش اضافه کرده است که بر اساس بررسي سوابق مصوبات دولت ها در اين خصوص، مزاياي فوق تنها در قبال مسئولاني تصويب شده که داراي شرايط مهمي چون حجم وظايف، حساسيت اختيارات و مسئوليت ها و ميزان پيچيدگي مسئوليتشان باشند.

** جمهوری اسلامی

انتقادها به عملکرد کمیسیون برجام

* اعتراض به عملکرد کمیسیون برجام، به داخل خود کمیسیون هم سرایت کرده و یکی از اعضا انتقادهای خود به این کمیسیون را مطرح کرده است.عباسعلی منصوری آرانی در گفتگو با ایلنا گفت: گروه مذاکره کننده فعلی کتابچه‌ای را به عنوان برجام در اختیار کمیسیون قرار داده و سوال این است که نتیجه شش سال فعالیت‌های گروه آقای جلیلی کجاست؟ وی این را هم گفته که جلساتی که در کمیسیون با حضور آقای جلیلی برگزار می‌شود آرام و صمیمانه پیش می‌رود ولی هنگامی که آقای عراقچی یا صالحی در کمیسیون حضور می‌یابند فضا توسط بعضی اعضای کمیسیون بسیار متشنج و پر التهاب می‌شود.

سعید جلیلی با لباس زورو

* یک هفته نامه چاپ تهران، عکس سعید جلیلی را در حالی که لباس زورو به تن دارد بر روی صفحه اول خود چاپ کرده است.هفته نامه صدا با این اقدام، در صدد بیان این نکته است که سعید جلیلی با اظهاراتی که در کمیسیون برجام داشت می‌خواهد در قالب ناجی ایران ظاهر شود و کشور را از خطری که از طریق برجام وجود دارد نجات دهد!!!


** قانون

احتمال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار اوباما و بان‌کی‌مون د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رباره ایران

تسنيم معاون سخنگوی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیرکل سازمان ملل از احتمال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار و گفت‌وگوی‌بان کی مون  با رئیس‌جمهور آمریکا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص توافق هسته‌ای ایران خبر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. «فرهان حق» معاون سخنگوی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیرکل سازمان ملل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سخنانی تصریح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌بان کی مون د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیرکل سازمان ملل احتمالاً با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو و رایزنی خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تصمیم‌بان کی مون برای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار احتمالی با باراک اوباما، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شرایطی است که کنگره آمریکا قصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازنگری توافق هسته‌ای ایران را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وی روز چهارشنبه اظهار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت: البته این یک روند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی است و تا زمانی که کنگره تصمیم خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص توافق هسته‌ای ایران را نگیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نمی‌توانیم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این خصوص اظهار نظر کنیم ولی شما بی‌شک از این مسئله آگاه هستید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیرکل سازمان ملل از توافق هسته‌ای که بین 6 قد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رت جهانی و ایران حاصل شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، حمایت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است و امید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وار است که توافق از سوی همه طرف‌ها اجرا شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

رئیس مجلس عراق به تهران می‌آيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

تابناك مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی از سفر رئیس مجلس عراق به کشورمان خبر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. حسین شیخ‌الاسلام گفت: «سلیم الجبوری» رئیس مجلس ملی عراق د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يشب و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر رأس هیاتی پارلمانی وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهران شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: قرار است رئیس مجلس عراق امروز با علی لاریجانی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار و گفت‌وگو کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و پس از آن طرفین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نشست خبری مشترک حضور یابند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس تصریح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: قرار است «سلیم الجبوری» د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری نیز با حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور و محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ظریف وزیر امور خارجه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

نتانیاهو و کامرون د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رباره ایران اختلاف‌نظر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ايلنا سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس، روز گذشته اعلام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که «د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کامرون» نخست‌وزیر این کشور و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رباره ایران اختلاف نظر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وي که این مطلب را پس از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار کامرون و نتانیاهو اعلام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که طرفین ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبات بیشتر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه خاورمیانه را یکی از اهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اف مشترک خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عنوان کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این سخنگو خاطر نشان کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طرفین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار گفتند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نفع همگان است که ایران به بازرسان اجازه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به طور مرتب از تاسیسات هسته‌ای این کشور بازد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. طبق اعلام این سخنگو، کامرون و نتانیاهو همچنین اعلام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تضمین صلح پاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه خاورمیانه، برای تشکیل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کشور مستقل تلاش کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

ایران برای آمریکا، یک تهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سایبری است

فارس رئیس اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا‌ره امنیت ملی آمریکا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برابر نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان مجلس آمریکا گفته که عمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه تهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ات سایبری آمریکا از جانب ایران، روسیه و چین است و نبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عواقب جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی برای هکرهای خارجی، این تهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. «جیمز کلپر» رئیس اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اره اطلاعات ملی آمریکا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يروز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجلس نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان آمریکا حاضر شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و به سوالات د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص تهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سایبری پیش‌روی این کشور پاسخ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. بر اساس گزارش آسوشیتد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرس، کلپر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برابر نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان گفته که ایران، چین و روسیه بیشترین تهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های امنیتی را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حوزه سایبري متوجه آمریکا می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و این حملات به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیل عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م برخورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی با هکر‌ها، اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یافت.

سهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و سینا؛ نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باوری

د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فاع پرس سرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار حسین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هقان،  وزیر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به همراه فرماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه نیروی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریایی ارتش جمهوری اسلامی از مراحل ساخت ناوشکن‌های سهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و سینا که نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی از اقتد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار و مصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اق شعار «ما می‌توانیم» است، بازد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این شناور‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کلاس جماران یک و با توان تخصصی مهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سان ایرانی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست ساخت هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ساخت آن‌ها از سال ۸۹ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر قالب طرح موج آغاز شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. با وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی که آمریکا و سایر کشورهای غربی سعی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تحریم ایران و مسد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساختن تلاش‌های کشور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر جهت رسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن به رشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علمی و ساخت تجهیزات نظامی و پزشکی و هسته‌ای را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما این سال‌ها با ساخت و طراحی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ها شناور، زیر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریایی، موشک و تجهیزات نظامی بار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر ایران نشان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که توان ملی زیر بار هیچ تحریمی خم نخواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

رایزنی‌ سلیمانی با پوتین اسرائیل را تهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

باشگاه خبرنگاران  موجی از نگرانی‌ها به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبال اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عاهايي مبنی بر سفر سرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار قاسم سلیمانی به مسکو د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ژوئیه محافل نظامی و سیاسی اسرائیل را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بر گرفته است. سایت العربی الجد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: «د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر راستای مطرح شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن مسئله سفر ژنرال سلیمانی به مسکو و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار وی با ولاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یمیر پوتین، منابع امنیتی آگاه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اسرائیل از اطمینان خاطر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن ارتش اسرائیل از سوی مقامات نظامی پرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه برد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.» این سایت خبری که از لند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن به روز رسانی می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه گزارش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: «به گفته منابع امنیتی اسرائیل، تل آویو با مقامات مسکو د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال رابطه و رایزنی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رباره برخی مسائل منطقه است و اسرائیل با روسیه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال جنگ سرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیست.»

** آرمان

عيادت يادگار امام از نماينده ولي فقيه در قزوين

شنیده شد که حجت‌الاسلام و المسلمين سيدعلي خميني با حضور در يكي از بيمارستان‌هاي تهران از حجت‌الاسلام محمد عابديني نماينده ولي فقيه در استان قزوين و امام جمعه قزوين عيادت كرد و سلامتي وي را از خداوند خواستار شد. جماران نوشت؛ در اين عيادت حجت‌الاسلام قدرت‌ا... عليخاني و مرتضي عليخاني وي را همراهي مي‌كردند.حجت‌الاسلام عابديني چند روزي است كه به دليل عمل جراحي قلب در بيمارستان بستري است. 
 
اعتصاب تعدادي از كاركنان بيمارستان گرگان

شنیده شد که با اجرا نشدن طرح قاصدك تعدادي از كاركنان بيمارستان صياد شيرازي گرگان دیروز دست از كار كشيدند. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ تعدادي از كاركنان بيمارستان صياد شيرازي گرگان دست از كار كشيدند. تعدادي از كاركنان بيمارستان صياد شيرازي مي‌گويند علت اين كار اجرا نشدن طرح قاصدك است. بر اساس طرح قاصدك يك درصد از درآمد بيمارستان بايد به كاركنان آن پرداخت شود. كاركنان بيمارستان صياد شيرازي گرگان مي‌گويند با اجرايي شدن اين طرح حقوق ما حدود 400 تا 500 هزار تومان افزايش مي‌يابد. 
 
واردات 171 تن خون در دولت احمدي‌نژاد

شنیده شد که براساس آمار 171 تن خون انسان و حيوان در دولت محمود احمدي‌نژاد به كشور وارد شده بود. ايلنا نوشت؛ واردات بي‌رويه كالا در دولت دهم از موضوعات مورد بحث است؛ كما اينكه اين ميزان واردات در ازاي درآمد هنگفت نفتي در دولت محمود احمدي‌نژاد صورت گرفته است. درآمدهاي نفتي دودستي تقديم واردات شد و در ازاي آن كالاهايي وارد شد كه توان توليد آن در داخل وجود داشت؛ مثل داروهاي حاوي ويتامين‌هاي دامداراي تشابه توليد. در ميان كالاهاي وارداتي، خون انسان و حيوان جلب‌توجه مي‌كند كه به ميزان 171 تن وارد كشور شده است. 
 
بيمه قالي‌بافي را صرف خريد راي كرده‌ اند

شنیده شد که استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به سوءاستفاده حدود ۲۰‌هزار نفر از بيمه قاليبافان و محروم شدن قاليبافان واقعي از اين حق خود متذكر شد: عاملان اين اتفاق هر چه زودتر بايد شناسايي و مجازات شوند و پس از اين هرگز اجازه نخواهم داد اين اقدام غيرقانوني ادامه يابد. تابناك نوشت؛ اسماعيل جبارزاده افزود: حتي برخي از مسئولان را سراغ دارم كه خانواده خود را از اين طريق به ناحق بيمه كرده‌اند و عده‌اي هم كارت بيمه قالي‌بافي را صرف خريد راي كرده‌اند كه اين دزدي آشكار است و پايمال كردن بيت المال. 
 
كل مذاكرات تيم هسته‌اي قبلي۴روز بود

شنیده شد که حميدبعيدي نژاد رئيس تيم كارشناسي مذاكره‌كننده ايران تعداد روزهاي گفت‌وگوهاي تيم جليلي در مقايسه با تيم كنوني را 4 روز عنوان كرد و گفت: در پايان دور قبلي حتي به مرحله مذاكره هم نرسيده بوديم، چه رسد به آمادگي طرف مقابل براي غني‌سازي و لغو تحريم‌ها. وي در صفحه اينستاگرام خود نوشت: براي بنده به عنوان يك كارشناس، خيلي تصورش سخت است كه در دور قبلي گفت‌وگوها كه اصلا به مرحله مذاكره هم نرسيديم و با توجه به آنكه مدت اختصاص يافته به مذاكرات در آن زمان در مقايسه با اين دوره بسيار كوتاه بود، اين امكان وجود داشته است كه جمهوري اسلاامي ايران و كشورهاي ١+ 5 توانسته باشند، به چنين تفاهمي درباره لغو جامع تحريم‌ها و پذيرش غني‌سازي دست پيدا كنند. 
 
افشاي انحصار ۶ نفره براي واردات روغن

شنیده شد که مديركل استاندارد گيلان با اشاره به استفاده از روغن پوميت (روغن‌صنعتي) در روغن خوراكي از ماجرایی خبر داد كه نشان از ورود محصولات غيراستاندارد به رژيم غذايي ايرانيان داشت. همچنين رمضان ملك‌روحي عضو شوراي ملي زيتون هم اين موضوع را تاييد كرده است. واردكنندگاني كه بنا بر نتايج تحقيق و تفحص نمايندگان در كميسيون كشاورزي مجلس، تنها 5 يا 6 نفرند، با برخورداري از رانت و رابطه، گردش مالي 4ميليارد دلاري واردات روغن را در دست گرفته‌اند. عباس پاپي‌زاده پالنگان عضو كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه قطعا در اين زمينه انحصار و رانت وجود دارد، گفت: قطعا كمتر از 5 يا 6 نفر انحصار بزرگ واردات روغن را در اختيار دارند و در اين زمينه تحقيق و تفحص انجام شده و گزارش آن را حدود ۵ ماه پيش تقديم قوه قضاييه كرديم و در مرحله رسيدگي است. 
 
ايراني‌ها ۲ساعت كار، ۱۵ساعت استراحت!

شنیده شد که مركز آمار ايران در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرد: ايرانيان بالاي ١5‌سال در يك شبانه‌روز به‌طور متوسط بيشترين زمان خود را به فعاليت‌هاي نگهداري و مراقبت شخصي با ١٣ ساعت و ١٢دقيقه، فعاليت خانه‌داري با ٣‌ساعت و ١٨دقيقه، كار و فعاليت‌هاي شغلي با ٢ ساعت و 55دقيقه و استفاده از رسانه‌هاي جمعي با ٢ساعت و ٣ دقيقه، اختصاص داده‌اند. مركز آمار ايران در پاييز‌ سال ٩٣ پژوهشي با عنوان طرح آمارگيري گذران وقت نقاط شهري انجام داد كه اين طرح با هدف ارائه اطلاعات مربوط به شناخت الگوي گذران وقت افراد ١5ساله و بيشتر اجرا شد. بررسي فعاليت‌هاي آموزشي افراد باسواد براساس سطوح تحصيلي، گوياي آ‌ن است كه افراد داراي تحصيلات ليسانس در يك شبانه‌روز به‌طور متوسط با ٢ ساعت و 5دقيقه، بيشتر از ساير افراد به فعاليت‌هاي آموزشي پرداخته‌اند. 
 
ماجراي عزل يك مسئول توسط وزير اقتصاد

شنیده شد که وزير اقتصاد و دارايي يك معاون امور مالياتي را به علت هتاكي به مسئولان اجرايي استان همدان و نمايندگان مركز اين استان در مجلس شوراي اسلامي بركنار كرد. ايرنا نوشت؛ استاندار همدان گفت: معاون مالياتي سازمان ماليات كشور براي پاسخ گويي به گلايه‌ها و شكاياتي كه موديان مالياتي به بالا بودن ماليات در استان همدان داشتند، به اين استان سفر كرد. محمد ناصر نيكبخت تصريح كرد: اين فرد در نشستي كه با حضور اينجانب، معاونان، تعدادي از نمايندگان مجلس، صنوف، موديان مالياتي برگزار شد اقدام به هتاكي به نمايندگان مردم و مسئولان دولتي كرد. وي با ذكر اينكه عكس العمل بنده نسبت به اين موضوع واضح است، گفت: قرار شد جلسه‌اي مجدد در هفته بعد از اين نشست برگزار شود كه اين مسئول در همدان حاضر شدند. وي اضافه كرد: پيش از حضور اين مقام مسئول در همدان، نشستي با حضور سرمايه‌گذاران و وزير اقتصاد در تهران برگزار شد كه انتقاد وگلايه‌ها ي استان به آنان منعكس شد. وي تاكيد كرد: وزير اقتصاد بعد از اين جلسه و بعد از بازگشت اين مسئول به تهران وي را عزل كرده است.

** ایران


سکوت هسته‌ای «نتانیاهو»

«نیویورک تایمز» نوشت: در هفته‌ای که مشخص شد «کنگره» توافقی را که «نتانیاهو» از آن متنفر است رد نمی‌کند، او لفاظی‌های خود را کاهش داد و به سخن گفتن درباره مسائل دیگر روی آورده است. به گزارش «انتخاب»، این روزنامه افزوده است: «نتانیاهو»  در بیانیه‌ای کوتاه پیش از دیدار با همتای بریتانیایی خود در روز پنجشنبه به ایران اشاره کرد، اما نه مثل همیشه. او تنها گفت که ایران خطر موجودیتی برای اسرائیل است.

نخست وزیر اسرائیل حتی به موضوع ایران به عنوان مسأله‌ای حاشیه‌ای اشاره کرد و در میان اظهاراتش راجع به آغاز مذاکرات با فلسطینیان و تمجید از قدرت سایبری این رژیم از آن به زبان آورد. براساس این گزارش، «دیوید‌ هاروویتس» سردبیر «تایمز آو اسرائیل» می‌گوید که «نتانیاهو» تمایل ندارد درباره این واقعیت صحبت کند که توافقی که او بشدت با آن مخالفت کرده، حالا وارد مرحله اجرا شده است. اگرچه او نمی‌گوید که قافیه را باخته اما با تلاش برای صحبت نکردن درباره این مسأله به همه یادآوری می‌کند که او باخته است.

حمایت زندانی سابق امریکایی در ایران از توافق

زندانی سابق امریکایی در ایران، توافق هسته‌ای با تهران را یک معامله سودآور برای همگان معرفی کرد. به گزارش «عصر ایران»،  سارا شورد شهروند امریکا که در هشتم مرداد 1388 به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت و 410 روز بعد آزاد شد، تأکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران و امریکا یک معامله سودآور برای همه است.»

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت: این به نفع همه است که آتش دشمنی چند 10 ساله میان ایران و امریکا خاموش شود.

انتقاد علم‌الهدی از ترافیک اروپایی‌ها در تهران


امام جمعه مشهد گفت: «این ترافیک اروپایی که در هفته قبل داشتیم، خطرناک است و انسان را دچار اضطراب می‌کند، ما دو قرن از این اروپایی‌ها جز دزدی، آدمکشی و جنایت چیزی ندیدیم.» به گزارش تسنیم، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی دیروز در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه ادامه داد: «این مذاکرات هسته‌ای که شروع شد، برخی با قلم مسموم و برخی با فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی این سه نکته را در میان مردم پخش کردند: یکی اینکه استکبارستیزی تمام شد، نکته دوم اینکه باید با نظام بین‌المللی امریکایی کنار بیاییم و نکته سوم اینکه امریکا را بزک کردند و از امریکای شیطان بزرگ یک فرشته نجات بسازند.»

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: «مسأله اعتدال که شعار دولت یازدهم بود، با مسأله «نرمالیزاسیون» تفاوت دارد. «نرمالیزاسیون» می‌گوید مسائل را ذره ذره عادی کنیم و طرفداری از استکبار را با بزک قوی به مردم نشان دهیم و نفرت از استکبار را کاهش دهیم و کم کم حتی سفارت امریکا باز شود.»

آیا شعار رفع تحریم ضدارزشی است؟

سیدکاظم اکرمی با اشاره به اینکه «حضرت آیت‌الله مصباح یزدی... شعار رفع تحریم را شعاری انتخاباتی و ضدارزشی دانسته‌اند و بنده نمی‌دانم چرا رهبر معظم انقلاب برخلاف فرموده ایشان، در مورد بر‌جام تأکید اکید دارند که تحریم‌ها باید از ابتدای عمل به توافق ایران و ١+٥ برداشته شود»، افزود: «آیا تحریم‌ها اثری بر زندگی بسیاری از مردم و از جمله اکثریت قریب به اتفاق کارمندان دولت، بویژه معلمان عزیز نگذاشته است؟ آیا حضرت استاد از تعداد مردمی که در اثر تحریم موفق به استفاده از داروهای خاص نشده و روزها و شب‌هایی را در رنج به‌سر برده و تعداد قابل توجهی از بین بیماران به علت بی‌دارویی جان به جان‌آفرین تسلیم کرده‌اند، اطلاعی دارند؟» اکرمی در سرمقاله پنجشنبه «اعتماد» ادامه داده است: «حضرت استاد... در مدت هشت سال دولت‌های نهم و دهم که ملت ما تحقیر شد، تحریم شد و علناً صدها نفر فروش یک کلیه خود را اعلام کردند دولت احمدی‌نژاد را از جهت تعامل عاقلانه و پیامبروار عمل نکردن، مورد نقد قرار دادید؟»

** شرق

تا ٤٠ سال دیگر اسلام  دین اصلی اروپا خواهد شد


ایسنا: حجت‌الاسلام سیدمحمد ذوالفقاری، نماینده جامعه‌المصطفی‌‌العالمیه در جمهوری دموکراتیک کنگو، گفت: طبق پیش‌بینی‌هایی که امروزه در دنیا مطرح می‌شود، تا ٤٠ سال آینده اسلام دین اصلی و مسیحیت دین دوم در اروپا خواهد شد. او افزود: آمار گروندگان به اسلام، چه از مسیحیت و چه از ادیان دیگر آمار بسیار بالایی است. این آمار به‌گونه‌ای است که مصادر اعلام آمار که معمولا دستگاه‌های امنیتی کشورها هستند، درخصوص آن احساس ترس و وحشت می‌کنند و آمار درستی را ارائه نمی‌دهند؛ ازاین‌رو دائما با اعلام آمارهای ضدونقیض سعی در کتمان آمارهای حقیقی و واقعی دارند. او ادامه داد:  در سال ٢٠٠٠ پاپ اعلام کرد که تا سال ٢٠١٥ قاره آفریقا را کاملا به قاره‌ای مسیحی تبدیل خواهیم کرد.

رحمانی‌فضلی رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر وزارت کشور شد


ایسنا: آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، در حکمی وزیر کشور را به‌عنوان رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر در وزارت کشور منصوب کرد. این حکم صبح روز پنجشنبه توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران، به قائم‌مقام وزیر کشور تحویل داده شد.

احمدی‌نژاد می‌گفت آقایان برای خودشان کار می‌کنند


خبرآنلاین: آیت‌الله مرتضی مقتدایی عضو  مجلس خبرگان گفت: آن زمان مراجع بزرگوار به دولت تذکراتی می‌دادند ولی آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی رسمی‌اش می‌گفت: «آقایان برای خودشان کار می‌کنند و ما برای خودمان کار می‌کنیم»! این یعنی چه؟ یعنی ایشان حرف ما را قبول نداشتند. آقایانِ مراجع هم وقتی دیدند که به نصایحشان توجه نمی‌شود و تأثیر ندارد، اظهاراتشان را علنی نکردند که بگویند این دولت به حرفشان گوش نمی‌دهد. چون رئیس دولت وقت مدام می‌گفت: «ما خودمان می‌دانیم که چه می‌کنیم»!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • دانشجو ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    مردم ایران منتظر لغو تمامی تحریم ها در روز توافق هستد
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    12 میلیارد دلاری چند تومن میشه؟!
  • منتقد ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    خود مسئولین تا قبل از توافق میگفتن اگر تحریم ها لغو بشه، فلان میشه و....حالا چی شد...
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    آیا آقای عارف با انصرافی دیگر همه را شگفت زده میکند؟! خخخخ
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    خیلی
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    حالا بذار تحریم ها لغو بشه تا بعد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس