گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

آمریکا: رفت و آمد هیئت‌های اروپایی به تهران نمایشی است

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد رفت و آمد هیئت‌های اروپایی به ایران نمایشی است.

آلن ایر در گفت‌وگو با خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا و درباره موضع واشنگتن در قبال حضور هیئت‌های سیاسی اروپایی در ایران و سفرهای اخیر آنها گفت: «با حضور هیئت‌های سیاسی اروپایی در ایران مشکلی نداریم. اما نباید فراموش کرد که تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی اجرای اقدام‌های مربوطه هسته‌ای توسط ایران را تأیید نکند، کاهش و نهایتا لغو تحریم‌های به اصطلاح هسته‌ای صورت نخواهد گرفت و تحریم‌های موجود (و اجرای آن) سرجای خود باقی خواهد ماند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره چشم‌انداز رابطه ایران و آمریکا و این که آیا امکان بازگشایی سفارت دو کشور وجود دارد یا خیر، گفت: «معتقدم چنین مسئله‌ای- حداقل برای من- قابل تصور نیست. بنا به اظهارات بعضی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران که آمریکا را دشمن شماره یک ملت می‌خوانند، اشتیاق چندانی برای بهبود روابط در هیئت حاکمه ایران یافت نمی‌شود. از این رو حل مسئله‌ برنامه هسته‌ای ایران را الزاما مقدمه از سرگیری روابط دو جانبه نمی‌دانم و در حال حاضر بازگشایی سفارت‌ها مطرح نیست.»

تذکر جامعه مدرسین به وزیری که 3 اخطاره شدن را مهم نمی‌داند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تذکراتی غیرعلنی به وزیر ارشاد داشته و نامه‌هایی محرمانه هم برای رئیس‌جمهور ارسال می‌کند.

آیت‌الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در گفت‌وگو با «خبر آنلاین» اظهار داشت: اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «در مسائلی که در کشور واقع می‌شود، نظر دهید» در امور متعددی به صدا و سیما به دلیل فیلم‌ها، برنامه‌ها یا موضع‌گیری‌هایش تذکراتی داده‌اند. حتی رئیس سازمان صدا و سیما را به جامعه مدرسین یا جاهای دیگر احضار کرده و به او تذکراتی داده‌اند.

عضو مجلس خبرگان افزود: به وزارت ارشاد هم تذکراتی داده‌ایم و مواردی بوده که به وزیر یا حتی رئیس‌جمهور نامه محرمانه نوشته‌ایم. ایشان حتی در مورد تذکرات دو سه نفر از اعضای جامعه مدرسین که خدمتشان رسیده و نظرات اصلاحی و اسلامی جامعه مدرسین را ارائه داده‌اند، دستوراتی را جهت اجرا ابلاغ کرده‌اند.

او درباره جزئیات این نامه اظهار کرد: ما بنای رسانه‌ای و علنی کردن این کارها را نداریم. آن افرادی را هم که خدمت رئیس‌جمهور رسیده‌اند نمی‌خواهیم به رسانه‌ها معرفی کنیم.

مقتدایی می‌گفت در دولت گذشته هم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مشی مشابهی داشته است.

انتشار خبر تذکر جامعه مدرسین به وزیر ارشاد در حالی است که اخیرا علی جنتی وزیر ارشاد در مراسم روز سینما گفته بود کارت سومی هم از سوی مجلس برای من در راه است اما تحت تاثیر فشار رسانه‌ها و مجلس قرار نمی‌گیرم.

میدان دادن به جریان‌های مسموم در فضای فرهنگ و هنر و رسانه و مطبوعات، موجب تذکر مکرر مسئولان عالی به وزیر ارشاد شده است.

راه‌اندازی دوباره روزنامه هتاک در خدمت حزب منحله مشارکت

روزنامه‌ای که به خاطر انکار ولایت امیرمومنان علیه‌السلام توقیف شده بود، مجددا و به عنوان ارگان حزب بازسازی شده مشارکت منتشر می‌شود!

به گزارش جمهوریت، روزنامه «بهار» به عنوان ارگان حزب اتحاد ملت منتشر می‌شود. این در حالی است که مراحل قانونی فعالیت حزب‌ اتحاد ملت طی نشده و از سوی دیگر این‌حزب، بازسازی حزب منحله مشارکت می‌باشد.

از سوی دیگر روزنامه بهار با مدیرمسئولی سعید پورعزیزی (از اعضای دفتر ریاست‌جمهوری در دولت اصلاحات)  پیش از این به خاطر انکار ولایت امیرمومنان(ع) آن هم در آستانه عیدغدیرخم توقیف شد اما پس از مدتی اعلام شد قاضی پرونده روزنامه بهار را تبرئه کرده است.

نویسنده مقاله روزنامه زنجیره‌ای بهار از اعضای گروهک نهضت آزادی بود که در گذشته با سرلشکر قدر رئیس اداره کل دوم ساواک ارتباط داشت.

هیلاری کلینتون: تاکید ایران بر نابودی اسرائیل جدی است

وزیر خارجه سابق آمریکا تصریح کرد توافق هسته‌ای، مقدمه روابط میان ایران و آمریکا نیست.

هیلاری کلینتون گفت: «این توافق سرآغاز یک گشایش دیپلماتیک بزرگتر نیست. ما نباید انتظار داشته باشیم که این توافق به تغییر رفتار ایرانی‌ها منجر شود.»

کلینتون گفت: آمریکا باید بر سه موضوع تمرکز کند: اجرای دقیق مفاد توافق، بازداشتن ایران و گروه‌های مورد حمایتش و تقویت متحدان واشنگتن در منطقه.

به گزارش بی‌بی‌سی کلینتون همچنین با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: «آنها عهد می‌کنند که اسرائیل را نابود کنند. ما هرگز نمی‌توانیم این صحبت‌ها را جدی نگیریم. به خصوص که ایران موشک‌های پیشرفته برای حزب‌الله لبنان می‌فرستد و آیت‌الله (خامنه‌ای) استراتژی مشخصی برای نابود کردن اسرائیل ارائه می‌کند و درباره این صحبت می‌کند که چطور اسرائیل تا 25 سال آینده وجود نخواهد داشت، همان طور که امروز این کار را کرد.»

آلمان: حتی پس از توافق وین به ایران اعتماد نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت ایران حتی پس از توافق وین نیز قابل اعتماد نیست.

مارتین شافر در جلسه هفتگی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: توافق هسته‌ای 14 ژوییه (23 تیر) به معنای پایان بی‌اعتمادی‌ها نسبت به ایران نیست.

وی افزود: اتفاقات زیادی در گذشته موجب از بین رفتن اعتماد شده و گروه 5+1 شامل آلمان، تهران را مسئول نابودی اعتماد می‌داند.

وی گفت: از این رو توافق 160 صفحه‌ای وین براساس اعتماد نیست زیرا این اعتماد در حال حاضر وجود ندارد. این توافق بر مبنای شفافیت و کنترل توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استوار است و چنانچه ایران توافق را نقض کند امکان اعمال مجدد تحریم‌ها وجود دارد.

این دیپلمات آلمانی افزود: برخی از سیاست‌های ایران سازنده و مسئولانه نبوده‌اند.


به نام تعدیل به کام گران کردن ارز

دولت تصمیم به تغییر محدوده تعادل نرخ دلار از 3200 به 3450 تومان گرفته است.

روزنامه شرق در این‌باره نوشت: شواهد نشان می‌دهد بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی بازار ارز تصمیم به تغییر محدوده تعادلی دلار گرفته است. دلار در چند ماه گذشته در محدوده سه هزار و 200 تا سه هزار و 400 با مرکز ثقلی در حدود سه هزار و 300 تومان نوسان آرامی می‌کرد. اما از زمان قطعی شدن توافق میان ایران و قدرت‌های بزرگ بر سر پرونده هسته‌ای به آرامی رو به افزایش بوده است؛ مواردی نظیر کاهش قیمت نفت، محیط تورمی و تقاضای انباشت شده دلار در این تغییر محدوده تعادلی دلار موثر بوده‌اند. به نظر مرکز ثقل جدید دلار عددی بین سه‌هزار‌و 400 تا سه هزار و 450 تومان باشد که با تورم چند ماه گذشته نیز همخوانی دارد.

شرق در توجیه گران کردن دلار که به مفهوم کاهش ارزش پول ملی است، با افعال «خواهد شد» و «خواهد بود» نوشت: سیاست انقباضی بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم پس از اجرای توافق به آرامی تعدیل خواهد شد. در یک سال آینده می‌توان بهبود اوضاع اقتصادی را متصور بود، که نتیجه آن بهبود شرایط بازار سهام و همین‌طور تعدیل قیمت ارز در محدوده تعادلی جدید خواهد بود.

 باتوجه به اینکه بازار سرمایه بازار انتظارات است، در چند ماه آینده بازار از شرایط رکود موجود خارج خواهد شد و به پیشواز گشایش در اقتصاد خواهد رفت؛ به نظر نگهداری سهام شرکت‌های بزرگ و با بنیاد قوی در چند ماه آینده ریسک بالایی نداشته باشد.

این نوشته درحالی در شرق منتشر شده که روزنامه اعتماد در گزارشی تصریح کرد بورس همچنان روی خط قرمز قرار دارد.

کاربرد عبارت «تعدیل» برای سیاست‌های «گران‌سازی» بازتولید سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دولت سازندگی است که بدون وجود تحریم‌های شدید نرخ تورم را به رکود بی‌سابقه 49/4 درصد در سال 1374 رساند. آن هنگام نیز به اسم تعدیل، برخی در باغ سبزها نشان داده می‌شد اما با بروز برخی بی‌ثباتی‌های اقتصادی و اجتماعی شدید، دولت وقت مجبور به تعدیل روش‌های تعدیلی خود شد.

صدای سایت‌ حامی دولت هم درآمد سکان اقتصاد دست کدام وزارت است؟!

یک سایت حامی دولت از سیاست‌های اقتصادی که موجب سقوط بورس شده انتقاد کرد.

عصر ایران نوشت: هر روز از ارزش سرمایه‌های مردم در بورس دوران حسن روحانی کاسته می‌شود. دیگر کسی در بورس به خاطر وضعیت بد بازار سهام وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس شورای عالی بورس را ملامت نمی‌کند چرا که همه می‌دانند چیزی دست او نیست و بازی‌های بزرگ اقتصاد در وزارتخانه‌های دیگر رقم می‌خورد. خط‌کش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در دستان بيژن نامدار زنگنه است تا با اولتیماتوم دادن به 23 درصد بازار سهام (پتروشیمی‌ها) برای رشد نرخ خوراک تا 20 سنت، همچنان قبض 13 سنتی برای پتروشیمی‌ها بفرستد و براحتی نظاره‌گر آب شدن سرمایه‌های مردم در بورس باشد و مدیران صنعت پتروشیمی را با این سوال مهم سرمایه‌گذاران خارجی که نرخ خوراک در کشور شما چند سنت است، بدون پاسخ بگذارد.

این سایت ادامه می‌دهد: بماند که اخیرا زنگنه دست به بازی خطرناک‌تر دیگری زده و قصد دارد تخفیف 5 درصدی پتروشیمی‌های مصرف‌کننده خوراک مایع (پتروشیمی‌های شازند، بخشی از جم و زیرمجموعه‌های پتروشیمی خلیج‌فارس) را به 3 درصد کاهش دهد! کمی آن طرف‌تر محمدرضا نعمت‌زاده نیز شمشیر را برای سنگ‌آهنی‌ها از رو بسته که عدم تمکین او از دستور اسحاق جهانگیری مبنی بر لغو بخشنامه کاهش 3 درصدی نرخ گندله آهن نیمی از سقوط چهار رقمی شاخص بورس در روز چهارشنبه را رقم زد.

نویسنده خاطرنشان می‌کند: وزیر صنعت دولت روحانی 60 روزی است که با بخشنامه خود مبنی بر کاهش دستوری نرخ گندله حسابی بورس تهران را بهم ریخته و حتی به توصیه دستورگونه جهانگیری مبنی بر عدم اجرای بخشنامه مزبور نیز توجه نکرده است! وضعیت عجیبی است؛ وزیر از دستور معاون اول رئیس‌جمهور اطاعت نمی‌کند.! قانون تصویب شده در مجلس برای خوراک توسط وزیر مربوطه اجرا نمی‌شود؛ وزیر حرف بالاتر از خودش را نمی‌خواند و خبر درست و دقیق را نمی‌شود گفت که از زبان چه مسئول دولتی می‌توان شنید. اما در کنار همه این موارد اظهارنظر اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی جالب بود که چندی پیش در حاشیه همایش روابط‌عمومی‌های صنعت بانکداری از به جریان افتادن دوباره پرونده کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و از آقای رئیس کل گرفته تا سایر اعضای شورای پول و اعتبار همه آن را رد کردند.

عصر ایران می‌افزاید: از حرف‌های نوبخت معاون روحانی بگذریم که یک سالی است می‌گوید اقتصاد از حالت رکود خارج شده اما چرا این خروج از رکود هنوز در صورت‌های مالی شرکت‌ها که سریع‌ترین تاثیر را از وضعیت اقتصاد می‌پذیرد، به چشم نمی‌خورد واقعا سوالی است که تا الان بی‌پاسخ مانده است. به هر حال آن‌چه که مسلم است این است که بورس تهران در 12 سال گذشته نگرانی مهمی به نام «مذاکرات هسته‌ای» داشته است و حالا که این ریسک تا حدود زیادی از کشور رخت بربسته است، تازه این درک در بازار به وجود آمده که تنها مشکل اصلی و حاد بازار «سیاسی» نبود، بلکه مداخله‌های مکرر دولت در فضای کسب و کار صنایع و شرکت‌های مختلف خود دست کمی از آثار مخرب مسائل سیاسی بر بورس ندارد.

بر اساس این گزارش در هفته سپری شده ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس 1/184 میلیارد تومان بود و ارزش معاملات خرد (بدون معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) نیز در بازار سهام برابر با 351 میلیارد تومان رقم خورد.

شاخص بورس تهران نیز در این هفته از 64/276 تا 63/468 واحد حرکت کرد و 1/26 درصد افت را از خود به نمایش گذاشت و افت شاخص فرابورس نیز در این هفته برابر با 1/36 درصد رقم خورد.

** وطن امروز

تصویب لایحه پیشگیری از وقوع جرم

مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیروز با تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده، ادامه بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه‌ پیشگیری از وقوع جرم را که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و به‌عنوان مورد اختلافی به مجمع ارجاع شده بود، پیگیری کرد و با تصویب 4 بند اختلافی باقی‌مانده جمعا در قالب 6 بند تصویب این لایحه پایان یافت و به رئیس مجلس شورای اسلامی ارجاع شد. به گزارش تسنیم، در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، مسؤولان مربوط از شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و دولت نیز حضور داشتند، پس از بحث و بررسی اعضا، موارد ذیل به تصویب رسید:

ماده 3 - در اجرای وظایف ذیل، شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم تشکیل می‌شود:
1- 3- تقسیم کار ملی در چارچوب وظایف و مأموریت‌های قوای سه‌گانه کشور و اتخاذ تدابیر مناسب برای هماهنگی و توسعه همکاری بین دستگاه‌های مسؤول در امر پیشگیری
2-3- تعیین راهبردها، سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های ملی پیشگیری از وقوع جرم در چارچوب قوانین و سیاست‌های کلی نظام
3-3- بررسی و تصویب برنامه‌های کلان برای گسترش فرهنگ، ایجاد زمینه‌های مشارکت مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی در امر پیشگیری از وقوع جرم و حمایت از آنها
4-3- بررسی و اتخاذ تصمیم جهت شناسایی زمینه‌ها و علل وقوع جرم، کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارزیابی نتایج اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ملی پیشگیری، سنجش و پیگیری عملکرد نهادهای مسؤول در این زمینه
5 اتخاذ سیاست‌های مورد نیاز در جهت حمایت از بزه‌دیدگان و محکومان و خانواده آنان و اصلاح و جامعه‌پذیری محکومان و برخورداری آنان از زندگی شرافتمندانه
تبصره - شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم حداقل در هر فصل یک بار تشکیل جلسه خواهد داد.
ماده 4- مصوبات شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم صرفا با توافق و امضای سران سه‌قوه در چارچوب قوانین، لازم‌الاجرا می‌باشد.
تبصره 1- پس از ارسال مصوبات شورایعالی برای رؤسای قوا، در صورتی که عدم تایید و یا امضای مصوبه حداکثر طی 2 ماه اعلام نشد، به‌منزله تایید می‌باشد.
تبصره 2- رئیس‌جمهور موظف است مصوبات شورایعالی را پس از طی مراحل قانونی، ابلاغ کند و برای اجرا در اختیار مسؤولان بگذارد. مصوبات مربوط به نیروهای مسلح پس از اخذ موافقت فرماندهی کل قوا قابل اجرا خواهد بود.
تبصره 3- مصوبات شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم پس از توافق و امضای سران سه‌قوه ظرف حداکثر 15 روز به تمام دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.
ماده 5- برای انجام وظایف زیر، دبیرخانه شورایعالی در قوه‌قضائیه تشکیل می‌شود:
1-5- پیگیری اجرای مصوبات ابلاغی شورا
2-5- انجام تحقیقات و پژوهش‌های مورد نیاز برای آسیب‌شناسی علل وقوع جرم و راه‌های پیشگیری از آن از طریق نهادهای تحقیقاتی در قوای سه‌گانه و مراکز پژوهشی دانشگاهی و در صورت نیاز انجام تحقیقات مذکور به‌صورت مستقل و تهیه و انتشار گزارش‌های آماری ادواری و سالانه
3- 5- شناسایی راه‌های جلب مشارکت مردمی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای غیردولتی در امر پیشگیری از وقوع جرم در چارچوب قوانین و مقررات و مصوبات شورا
4- 5- دریافت آمار و اطلاعات مرتبط با وظایف شورا از دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط جهت تجزیه و تحلیل آنها و ارائه گزارش به شورا
5- 5- تهیه و تدوین پیش‌نویس سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های ملی پیشگیری از وقوع جرم و اخذ گزارش و جمع‌بندی نتایج اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ملی جهت ارائه به شورا
6-5- انجام امور دبیرخانه‌ای و سایر امور محوله از سوی شورا
ماده 6- هر یک از  قوا موظفند با استفاده از سازوکارها و ساختارهای خود نسبت به تحقیق و مطالعه درباره علل وقوع جرم و راه‌های پیشگیری از آن اقدام نمایند و نسخه‌ای از نتایج به دست آمده را برای شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم ارسال کنند.

تکذیب یک شایعه

در پی انتشار برخی اخبار مبنی‌بر تخریب قلعه تاریخی کوه مبارک شهرستان جاسک توسط منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، روابط‌عمومی این نیرو با تکذیب این اخبار اعلام کرد: اساسا منطقه عمومی جاسک و کوه مبارک جزو مناطق مأموریتی و استقرار نیروی دریایی سپاه نیست.

** جمهوری اسلامی


انتقاد استاندار اردبیل به تخریب اراضی کشاورزی برای ساخت و ساز

* استاندار اردبیل بار دیگر از تخریب اراضی کشاورزی برای ساخت و سازها انتقاد کرد. وی در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر گفت: تاکنون در استان از ظرفیت تعاونی‌ها بویژه در حوزه اقتصادی و اشتغال استفاده صحیح نشده و متاسفانه عمده فعالیت استان در این مجموعه محدود به برخی خرید و فروش اراضی و همچنین تخریب زمین‌های کشاورزی به بهانه ساخت و ساز برای تامین مسکن کارمندان شده و موجب گردیده سودهای میلیاردی نصیب عده‌ای خاص شود، کاری که به هیچ وجه عقلانی و منطقی نیست. استاندار اردبیل در نیمه خرداد ماه امسال نیز از پدیده زمین خواری و ضرورت مقابله با آن سخن گفته بود.

همکاری بهتر السیسی با نتانیاهو

* همکاری ژنرال عبدالفتاح السیسی با نتانیاهو شدیدتر و قوی‌تر می‌شود. در مراسم بازگشائی سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره که پس از 4 سال تعطیلی صورت گرفت، معاون اداره تشریفات وزارت امور خارجه مصر، سفیر آمریکا در قاهره و کارمندان سفارتخانه رژیم صهیونیستی، شرکت کردند و مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این مراسم گفت: ما توانسته‌ایم تحت ریاست «نتانیاهو» و «السیسی» در برابر تهدیدها ایستادگی کنیم. ما برای تحقق ثبات و شکوفایی در منطقه با مصر همکاری می‌کنیم و این کشور همیشه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشور منطقه خواهد بود. رژیم کودتائی ژنرال سیسی، سفیر خود در تل آویو را در ابتدای سال جاری تعیین کرده بود. در شهریور 1390 و در پی مرگ پنج سرباز مصری که رژیم صهیونیستی ادعا کرد به اشتباه و در درگیری با گروه‌های تندرو آن‌ها را کشته است، انقلابیون مصری به ساختمان سفارت این رژیم در قاهره حمله کردند و «اسحاق لوانون» سفیر اسرائیل در مصر و تعدادی از کارکنان سفارت مجبور شدند با بالگرد از ساختمان فرار کنند. به دنبال این حادثه که یک کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و سفارتخانه هم از آن زمان بسته شد.

** آرمان

ممنوع التصويري مجري گفت‌وگوي ويژه!

شنیده شد که پیامد‌هاي حضور زاكاني در گفت‌وگوي ويژه شبكه دو سيما در هفته گذشته و برخورد بد با نماينده تيم مذاكرات همچنان ادامه دارد. آفتاب نوشت؛ حالا و بعد از يك هفته خبر مي‌رسد كه فشار زاكاني به تلويزيون باعث شده رنجبران ممنوع التصوير شود و ديگر حق اجراي گفت‌وگوي ويژه خبري را نداشته باشد. بايد منتظر ماند و ديد آيا عصبانيت زاكاني و برخي دلواپسان همچنان ادامه خواهد داشت يا با فشار افكار عمومي آنها عقب‌نشيني مي‌كنند؛ اتفاقي كه مي‌بايد در ابتداي هفته گذشته رخ مي‌داد و زاكاني از مردم و دولت عذرخواهي مي‌كرد. 
 
من يك آمريكايي هستم‌‍!

شنیده شد که سرمربي سابق تيم ملي فوتبال ايران و پرسپوليس در مصاحبه‌اي خود را يك مربي آمريكايي معرفي كرد. فوتبال آنلاين نوشت؛ افشين قطبي در سال‌هايي كه در ايران نبود، خود را ايراني نمي‌دانست، اما به محض حضور در ايران با بوسيدن پرچم ايران تاكيد كرد كه همواره ايراني بوده و ايراني خواهد ماند. وي پس از آن براي ادامه فعاليت حرفه‌اي اش به ژاپن رفت و خيلي زود بخش فارسي را از سايت شخصي خود پاك كرد تا اعتراض هواداران ايراني را در پي داشته باشد. قطبي حالا اين روزها دستيار پاتريك كلايورت در تيم ملي كوراسائو است. وي اخيرا در مصاحبه‌اي خود را يك مربي آمريكايي معرفي كرده است: «ما به عنوان مربيان آمريكايي خود را در سطح جهاني مطرح نكرده‌ايم. ما بايد سخت‌تر كار كنيم تا فرصت‌هاي بهتري در خارج از كشور به دست آوريم. به ما مربيان آمريكايي سخت اعتماد مي‌كنند و متاسفانه مليت از كيفيت مهم‌تر است!»
 
مديرعامل بيمه ايران بركنار شد

شنیده شد که محمود امراللهي از مديرعاملي بيمه ايران بركنار شد. مهر نوشت؛ با تصميم وزير امور اقتصادي و دارايي، محمود امراللهي از مديرعاملي بيمه ايران كنار رفت و سيد عباس حسيني معاون وزير تعاون و سرپرست صندوق بيمه روستايي جايگزين وي شد. قرار بود مراسم توديع و معارفه مديرعامل بيمه ايران برگزار شود. پيش از اين، وام مسكن بيش از ۵۰۰ ميليون توماني مديرعامل و اعضاي هيات‌مديره بيمه ايران و خريد ساختمان بيش از ۳۲۰ ميليارد توماني در خيابان برزيل تهران خبرساز شده بود. 
 
قدرداني عارف از فرزندان آيت‌ا... طالقاني

شنیده شد که عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از زحمات فرزندان آيت‌ا... طالقاني براي زنده نگه داشتن ميراث پدر قدرداني كرد. محمدرضا عارف در صفحه اينستاگرام خود نوشت: آيت‌ا... سيد محمود طالقاني از جمله روحانيوني بود كه جوانان علاقه زيادي به ايشان داشتند؛ روحاني نوانديشي كه براي آزادي، استقلال و پيشرفت و براي دفاع از حقوق همه افراد جامعه با سعه صدر بالايي تلاش همه‌جانبه‌اي كرد و در طول زمان حياتشان الگويي براي جوانان انقلابي بود. همه نحله‌هاي فكري تلاش مي‌كردند گرد آيت‌ا... طالقاني جمع شوند و ايشان هم با بياني شيوا در راستاي جذب حداكثري بسياري از جوانان را با انقلاب همراه كردند. آيت‌ا... طالقاني نمونه‌اي از يك انقلابي تمام عيار بود، تمام تلاش آيت‌ا... طالقاني اين بود كه نشان دهد دين اسلام مبشر آزادي و حرمت نهادن براي انسان است. ايشان با رفتار و منش خود باعث شد بسياري از نحله‌هاي مختلف فكري با انقلاب همراه شوند. 
 
كري زنگ مي‌زند، ظريف مجاز به پاسخ نيست

شنیده شد که نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: رهبر معظم انقلاب گفت، آمريكايي‌ها با نوعي تقسيم وظايف با ايران دوگانه رفتار مي‌كنند، برخي لبخند مي‌زنند و برخي ديگر در حال تهيه مصوبه عليه ايران هستند. انتخاب نوشت؛ آيت‌ا... عبدالنبي نمازي يادآورشد: رهبر معظم انقلاب به مسئولان وزارت خارجه اعلام كرده‌اند بعد از بسته شدن مساله برجام، وزير امور خارجه ايران مجاز نيست تلفني با وزير امورخارجه آمريكا مكالمه كند، لذا تاكنون چندين بار كري تلفن زده است كه با وزير امور خارجه ايران صحبت كند، اما ظريف قبول نكرده و اعلام كرده است مجاز نيستم. كري گفته حال كه شما مجاز نيستيد نماينده‌اي تعيين كنيد تا من با او صحبت كنم و به او گفته شده كه برای اين هم مجاز نيستيم. وي با اشاره به اينكه برخي از صهيونيست‌ها اعلام كرده‌اند با توجه به نتايج مذاكرات هسته‌اي كه ايران تا 25 سال حق فعاليت هسته‌اي ندارد و ما در اين مدت از دغدغه ايران آسوده خواهيم بود، گفت: رهبر معظم انقلاب در جواب رژيم غاصب اسراييل اعلام كرده است اسراييل تا 25 سال آينده را اصولا نخواهيد ديد و به فضل الهي چيزي به نام رژيم صهيونيستي در منطقه وجود نخواهد داشت. 
 
علت گچ‌گرفتگي پاي ظريف

شنیده شد که در پي عكس‌هاي منتشرشده از پاي گچ گرفته محمد جواد ظريف در ديدار با رئيس مجلس عراق مطلع شديم يك شكستگي تدريجي از مدت‌ها قبل در پاي وزير خارجه به وجود آمده بود كه براي مداوا، پاي وي گچ گرفته شده است. ايسنا نوشت؛ يك منبع مطلع در اين ارتباط توضيح داد: سانحه‌اي براي وزير امور خارجه كشورمان رخ نداده است، بلكه از قبل ضايعه‌اي روي پاي ايشان به مرور ايجاد شده بود كه اين شكستگي جزئي موجب درد و ناراحتي مخصوصا هنگام پياده‌روي مي‌شد و به توصيه پزشك متخصص جهت ترميم شكستگي روي پا، آن ناحيه گچ گرفته شده است.  
تأييد ادعاي عجيب دادكان

شنیده شد که محمد دادكان مدعي شده بود كه برخي باشگاه‌ها با قراردادن اسامي خيالي در ليست بازيكنان خود راه جديدي براي كسب درآمد نامشروع پيدا كرده اند؛ ادعايي كه دیروز مورد تأييد رئيس سازمان ليگ هم قرار گرفت! مهدي تاج، رئيس سازمان ليگ در حاشيه مجمع دیروز و در پاسخ به خبرنگاران درباره ادعاي محمد دادكان گفت: هنوز باشگاه را پيدا نكرديم ولي در صحت صحبت‌هاي دادكان شكي نيست و ايشان حرف‌هاي درست مي‌زند. 
 
«حدادعادل» به خندوانه مي‌رود

شنیده شد که با دعوت رسمي رامبد جوان، حدادعادل ‌ميهمان خندوانه مي‌شود. سايت نماينده نوشت؛ به دنبال دعوت دست اندركاران برنامه خندوانه از حدادعادل و پس از رايزني‌ها و پيگيري‌هاي صورت گرفته در اين خصوص، وي قرار است طي روزهاي آينده ‌ميهمان اين برنامه پر بيننده تلويزيون باشد. براساس اين گزارش و طبق اعلام عوامل خندوانه، برنامه ضبط شده با حضور دكتر حدادعادل، دوشنبه و در آستانه روز ازدواج و خانواده كه مصادف است با سالروز ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه (س)، روي آنتن شبكه نسيم خواهد رفت. گفتني است پيش از اين و در شبي كه دانشجويان غير ايراني به همت بنياد سعدي ‌ميهمان برنامه خندوانه بودند، رامبد جوان ضمن گفت‌وگو با دكتر دربندي معاون امور بين‌الملل اين بنياد گفته بود كه منتظريم دكتر حدادعادل هم به برنامه تشريف بياورند تا درباره فعاليت‌هاي ايشان گپ و گفتي داشته باشيم.

** قانون

همدلي و همزباني براي اجراي دستور رهبري

ايلنا   وزیر دفاع با اشاره به ‌تاکیدات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر توسعه سواحل مکران گفت: پس از تاکیدات‌ايشان نیروی دریایی ارتش برای حضور در منطقه و توسعه آن پیشرو بوده است‌. حسین دهقان که با همراهی فرمانده نیروی دریایی ارتش، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان از ‌‌منطقه سوم دریایی کنارک بازدید می‌کرد، با اشاره به ‌تاکیدات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر توسعه سواحل مکران اظهار داشت: پس از تاکیدات‌ايشان نیروی دریایی برای حضور در منطقه و توسعه آن پیشرو بوده است‌. وی با اشاره به استقرار واحدهای نظامی زودتر از سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها در‌اين منطقه تصریح کرد: ‌‌با استقرار واحدهای تولیدی و اقتصادی و مشارکت بخش خصوصی در‌ايجاد‌اين واحدها می‌توان به توسعه منطقه کمک کرد‌.وزیر دفاع با اشاره به همکاری نیروی دریایی ارتش در ‌توسعه سواحل خاطرنشان کرد:‌اين نیرو برای توسعه سواحل مکران تمامی همکاری‌ها را خواهد داشت.

ارائه برنامه ششم قبل از بودجه به مجلس

ايسنا عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است دولت باید برنامه ششم را زودتر از لایحه بودجه سالانه به مجلس ارائه کند تا مسیر مشخصی در اجرای برنامه‌ها برای هر دستگاهی وجود داشته باشد.عیسی امامی با تاکید بر‌اين که برنامه ششم باید قبل از بودجه سال 95 توسط دولت به مجلس ارائه شود، اظهار کرد: البته دولت هم اکنون بر‌اين اعتقاد است که پیش از ارائه لایحه بودجه 95، برنامه ششم را به مجلس برساند لذا هر زمانی که برنامه به مجلس ارائه شود مجلس هم به سرعت آن را وارد دستورکار خود خواهد کرد.نماینده مردم گرگان در مجلس افزود: بنابراین پس از‌اين تحلیل‌ها و بررسی‌ها اگر هدف‌گذاری می‌ شود، باید یک هدف‌گذاری مطمئن باشد زیرا ما در شرایط رقابتی با کشورهای منطقه قرار داریم.این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در واقع ما نباید سهم‌مان از بازار منطقه و شرایط بین‌المللی پایین‌تر باشد؛ باید روی شاخص‌هایی که از قبل پیش بینی شده راهی را ترسیم کنیم تا به هدف مطلوب برسیم.

حفظ انقلاب با سیاست خارجی تهاجمی!

مهر     نایب رئیس جبهه پیروان با بیان‌اينکه ظرفیت انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها را پای میز مذاکرات کشاند، گفت: برای حفظ‌اين ظرفیت نباید لحظه‌اي از پاسخگویی محکم در قبال اظهارات آمریکایی‌ها دست برداریم.محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به توصیه رهبر انقلاب به دولتمردان مبنی بر لزوم موضع گیری صریح در قبال اظهارات آمریکایی‌ها اظهار کرد: به نظر من اگر کسی از کمترین هوش سیاسی برخوردار باشد و صحبت‌های سناتورهای آمریکا چه دموکرات و چه جمهوريخواه را بشنود، فرمایش رهبر معظم انقلاب را درک می‌کند.وی افزود: ما به هیچ عنوان نباید انفعالی برخورد کنیم تا آنها بخواهند علیه ما حرف بزنند و ما فقط پاسخ دهیم. ما باید در قبال آنها از سیاست تهاجمی استفاده کنیم. البته سیاست تهاجمی دنباله‌روی از جنگ نیست بلکه جهت تنویر افکار عمومی دنیا و حفظ ظرفیت انقلاب اسلامی باید اعمال شود.

بازرسان سه شنبه می‌آیند ولي بازديد ندارند

ایرنا   معاون سازمان انرژی اتمی و عضو کارگروه داخلی برجام از سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز سه شنبه به تهران خبر داد و گفت: در‌اين دور از مذاکره با سازمان انرژی اتمی بازدید از مراکز نظامی در دستور کار بازرسان آژانس نیست.علی اصغر زارعان افزود: در‌اين سفر برنامه‌هایی جهت بحث و مذاکره داریم اما در‌اين دور از مذاکرات اقدام یا دستوری مبنی بر بازدید از مراکز نظامی نیست.معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌اين سفر در راستای برنامه جامع اقدام مشترک است که طبق روال گذشته انجام می‌شود و جلسات و مذاکراتی را جهت هماهنگی بیشتر و اقدامات عملیاتی در آینده، خواهیم داشت.

شوراي نگهبان مانع استبداد

فارس عضو جامعه مدرسین با بیان‌اينکه پاسداری از رای مردم با رعایت امانت، اعمال قانون است نه اعمال نگاه سلیقه‌ای و جناحی گفت: رهبر معظم انقلاب همانند امام(س) در سال ۸۸ به خوبی از حق‌الناس بودن رای مردم صیانت کردند. عباس کعبی تاکید کرد: در کشور ما رای مردم سازنده قدرت اجرایی، تقنینی و تعیین کننده در مسئله رهبری و اداره کشور است از‌اين رو مراجعه به رای مردم در جمهوری اسلامی یک مراجعه حقیقی و واقعی است.وی تصریح کرد: اگر نهادی مانند شورای نگهبان در کشور ما وجود نداشت استبداد و استعمار به کشورمان باز می‌گشت و از‌اين رو امام راحل همواره در بزنگاه‌های حساس که شورای نگهبان تخریب شده است تمام قد از آن حمایت کرده‌اند و رهبری نیز در تداوم خط امام در شرایطی که برخی به تضعیف شورای نگهبان می‌پردازند از‌اين شورا با شفافیت حمایت کرده‌اند.

** شرق

مقیمی: حزبی به نام «یکتا» وجود ندارد


ایلنا: محمد‌حسين مقيمي معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور گفت: فرماندارانی که با دولت همسو نباشند٬ قطعا تغییر می‌کنند. محمدحسین مقیمی در حاشیه مراسم ترحیم برادر وزیر کشور با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما درحال‌حاضر حزبی به نام یکتا نداریم. افراد اگر بخواهند می‌توانند خودشان فعالیت داشته باشند، فعالیت افراد اشکالی ندارد٬ اما ما حزبی با عنوان یکتا نداریم که بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهد. معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور درباره حزب اتحاد گفت: در اولین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب موضوع استعلام اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران بررسی خواهد شد.

حمايت اصلاح‌طلبان از نامزدي سیدحسن خمینی برای خبرگان


فارس: آيت الله موسوی بجنوردی عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز از حمایت اصلاح‌طلبان از سیدحسن خمینی در صورت کاندیداتوری وی در انتخابات خبرگان خبر داد. موسوی بجنوردی، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، در حاشیه مراسم ختم برادر وزیر کشور درباره کاندیداتوری خود برای انتخابات خبرگان گفت: من برنامه‌ای برای انتخابات خبرگان ندارم. او درباره کاندیداتوری سیدحسن خمینی نیز تصریح کرد: اگر سیدحسن خمینی برای خبرگان کاندیدا شود از سوی اصلاح‌طلبان حمایت خواهد شد.

** ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس: طرح صیانت از حجاب مسکوت بماند

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را در مورد طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب اعلام کرد. به گزارش ایسنا، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز در اظهار نظر کارشناسی خود آورده است: «با توجه به فقدان خلأ قانونگذاری درخصوص مواجهه با بدحجابی در جامعه و نظر به ملاحظات و چالش ذکر شده کلیات طرح قابل تأیید نیست. لذا پیشنهاد می‌شود طرح فوق برای اتخاذ رویکردی همه‌جانبه‌تر به موضوع مسکوت گذاشته شود. نظر کارشناسی مرکز در این خصوص به صورت روشن این است که ایجاد مطالبه عمومی و جمعی درخصوص موضوع طرح، اولویت اول در این حوزه است. نگاهی به تجربیات صورت گرفته در این حوزه از جمله عدم موفقیت طرح گشت ارشاد درخصوص مقابله با پدیده بدحجابی و همچنین عدم توفیق برخورد نیروی انتظامی با نصب ماهواره در آپارتمان، شاهدی بر این مسأله است. علت اصلی این عدم توفیق‌ها را فقدان مطالبه و خواست عمومی در جامعه می‌توان دانست. از همین رو هرگونه اقدامی بدون توجه به این اولویت نتایج و پیامدهای منفی را ایجاد خواهد کرد.»

پرونده بقایی؛ درحال رسیدگی در دادسرا


رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: «پرونده بقایی همچنان در دادسرا در حال رسیدگی است.» به گزارش ایلنا، ناصر سراج در حاشیه مراسم ترحیم برادر وزیر کشور،  در مورد وضعیت پرونده گردنه حیران گفت: «ما گزارش‌های مربوطه را تهیه کردیم و به قوه قضائیه فرستادیم.» رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سؤال که جزئیات این پرونده درخصوص چه مواردی است گفت: «این جزئیات محرمانه است، نمی‌توانیم آن را بازگو کنیم.»

درخواست بی پاسخ اعاده دادرسی رحیمی از دیوان عالی

سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران گفت: «پاسخی از دیوان عالی کشور مبنی بر درخواست اعاده دادرسی محمدرضا رحیمی معاون اول  احمدی‌نژاد دریافت نشده است.»  به گزارش ایرنا، محسن افتخاری افزود: «این پرونده همچنین با توجه به عدم پاسخ دیوان عالی کشور، برای رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع نشده است.» در عین حال، محمدرضا نادری، وکیل مدافع محمدرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: «از آنجا که پاسخی از سوی دیوان عالی کشور دریافت نکردیم، فرض را بر رد درخواست اعاده دادرسی گذاشتیم.»

نامه‌های محرمانه از قم برای روحانی و جنتی

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تذکراتی غیرعلنی به وزیر ارشاد داشته و نامه‌هایی محرمانه هم برای رئیس‌جمهوری ارسال می‌کند. آیت‌الله مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور  در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» گفت: «اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «در مسائلی که در کشور واقع می‌شود، نظر دهید» در امور متعددی به صدا و سیما به دلیل فیلم‌ها، برنامه‌ها یا موضعگیری‌هایش تذکراتی داده‌اند. حتی رئیس سازمان صدا و سیما را به جامعه مدرسین یا جاهای دیگر احضار کرده و به او تذکراتی داده‌اند.» این عضو مجلس خبرگان افزود: «به وزارت ارشاد هم تذکراتی داده‌ایم و مواردی بوده که به وزیر یا حتی رئیس‌جمهوری نامه محرمانه نوشته‌ایم. ایشان حتی در مورد تذکرات دو سه نفر از اعضای جامعه مدرسین که خدمت‌شان رسیده و نظرات اصلاحی و اسلامی جامعه مدرسین را ارائه داده‌اند، دستوراتی را جهت اجرا ابلاغ کرده‌اند.» آیت‌الله مقتدایی در پاسخ به پرسشی که جویای جزئیات این نامه بود، گفت: «ما بنای رسانه‌ای و علنی کردن این کارها را نداریم. آن افرادی را هم که خدمت رئیس‌جمهوری رسیده‌اند، نمی‌خواهیم به رسانه‌ها معرفی کنیم.»

تخلفات مسئولان ‌سابق به نهادها اعلام شده


حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی، رئیس هیأت بدوی تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری درباره فعالیت این هیأت در آستانه انتخابات مجلس و گزارش تخلفات مسئولان سابق نهاد ریاست جمهوری و دولت به نهادهای ناظر در انتخابات  به «تابناک تهران» گفت: «ما مسئولینی را که تخلفات قابل توجه داشتند به بازرسی کل کشور اعلام کردیم و آنها هم طبق قانون وظیفه داشتند که به شورای نگهبان اعلام کنند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    خوب بود
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    ممنوع التصویر!
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    درود بر جامعه مدرسین
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    ناهنجاری های فرهنگی در کشور بیداد میکنه...
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    فکر نمی کنم سیدحسن خمینی رای داشته باشه
  • حمید ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    آمریکا: رفت و آمد هیئت‌های اروپایی به تهران نمایشی است من دیگه حرفی ندارم
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    خوش خیال . البته منم باهاش موافق نیستم
  • ایرج ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    این دیپلمات آلمانی افزود: برخی از سیاست‌های ایران سازنده و مسئولانه نبوده‌اند. بی پدر مادر حرام لقمه تسلیحات شیمیایی که به صدام میدادئید سازنده و مسئولانه بود. جنایاتی که در خاور میانه مرتکب میشوید مسئولانه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس