گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

برای رجز خوب است اما نقض برجام مقابله به مثل ندارد


موضوع امکان واکنش متوازن ایران در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی غرب، به دغدغه‌ای جدی و مهم تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور دیروز در دیدار هیئت اتریشی گفت تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند باشد ما هم نسبت به آن پایبند خواهیم بود.

همزمان رئیس مجلس در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا (ان‌پی‌آر) و در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا تحریم‌های تازه‌ای به علت حمایت ایران از گروه مبارز اسلامی حزب‌الله ضد این کشور تحمیل کند، ایران چگونه پاسخ خواهد داد، هم گفت: «اگر احساس کنیم طرف مقابل دارد توافق را نقض می‌کند خوب ما هم مقابله به مثل می‌کنیم. فکر می‌کنم افرادی هستند که می‌خواهند توافق را به شکست بکشانند، از این رو آنها در پی یافتن راه‌های تازه‌ای هستند تا به توافق خدشه وارد کنند. اگر کسی به این توافق رخنه کند و به هر شکلی آن را به شکست بکشاند، آنگاه می‌دانیم چگونه پاسخ بدهیم.

هر چند این واکنش‌ها خوب است اما سوال مهم این است که اگر طرف مقابل به توافق وفادار نماند و آن را به هم زد، آیا می‌توان 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی شده را که در مدت 10 سال فراهم آمده و قرار است از کشور خارج شود، اعاده یا دوباره به سرعت تولید کرد؟ اگر قلب راکتور آب سنگین اراک را بتون ریختیم یا آبشار 14 هزار سانتریفیوژ را از هم گسیختیم که در طول چندین سال روی هم سوار شده، می‌توان در کمتر از 3-4 سال بازسازی و احیا کرد؟ این در حالی است که تنها تعهد محدود و پرابهام غرب در تعلیق 13 درصد از کل تحریم‌ها براساس مکانیسم ماشه، صرفا با اعلام شکایت ایران یا یکی از طرف‌های غربی، منتفی می‌شود و برای تداوم این تعلیق باید رأی اجماعی به دست آید و در صورت مخالفت حتی یکی از 8 عضو کمیسیون  مشترک، تحریم‌ها اعاده خواهد شد. بدتر اینکه قرار است تمام تعهدات مهم ما ظرف چند ماه و قبل از روز اجرای توافق انجام شود و وقتی دست ما از گزینه‌ها تهی شد، تازه آنگاه نوبت غرب است که به تعهد محدود خود عمل کند!! بنابراین سوال این است که «تا زمان پایبندی طرف مقابل، به توافق پایبند  می‌مانیم» و «اگر توافق را نقض کنند، ما هم مقابله به مثل می‌کنیم» در عالم واقع و به شکل ملموس و ممکن یعنی چه؟


نقیض‌گویی مذاکره‌کنندگان درباره الزام‌آور بودن برجام


اعضای تیم مذاکره‌کننده مشغول ضد و نقیض‌گویی درباره تعهدآور بودن برجام هستند.

پیش از این برخی مقامات دولتی و  وزارت خارجه برای اینکه اصول 77 و 125 قانون اساسی درباره «لزوم بررسی و تصویب هر گونه توافق بین‌المللی تعهدآور در مجلس» را دور بزنند، ادعا می‌کردند اجرای توافق برجام الزام‌آور و تعهدآور نیست و به تعبیر آقای روحانی، «برنامه اجرایی ان‌پی‌تی» محسوب می‌شود. اما آقای عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده روز  دوشنبه در نشست کمیسیون ویژه مجلس تصریح کرد: برجام، ضمیمه قطعنامه و بخشی از قطعنامه است. ارزش قطعنامه‌های شورای امنیت را دارد و به لحاظ حقوقی برابر است با قطعنامه‌های شورای امنیت و به لحاظ حقوق بین‌المللی برای کشورها و دولت‌ها الزام‌آور است.

اما یک دور  پس از این سخنان حمید بعیدی‌نژاد در جلسه کمیسیون ویژه گفته است: در حقوق بین‌الملل، ملاک تشخیص سند بین‌المللی، اراده تبیین‌کننده سند است. از ابتدا برای مذاکره‌کنندگان هیچ تردیدی نبود که این سند، سندی سیاسی و واجد تعهدات داوطلبانه است. اراده کشورهای مذاکره‌کننده از روز نخست این بود که سند مذکور با ماهیت حقوقی اسناد بین‌المللی بسیار تفاوت خواهد داشت. از این رو، ضرورتی برای تصویب این سند در مجلس شورای اسلامی نیست.

وی اظهار داشت: نگرانی ما این است که تعهدی سیاسی و داوطلبانه را برای خودمان الزام‌آور و تکلیف کنیم. ماهیت سند، سیاسی و داوطلبانه است، هیچ‌کس چیزی را برای خودش الزام‌آور نمی‌کند.

چند سوال کاملا روشن در این میان وجود دارد که از سوی جریان دور زننده مجلس پاسخ داده نمی‌شود. آیا تعهداتی در برجام وجود دارد یا خیر؟ و آیا می‌توانیم این تعهدات را انجام دهیم یا خیر؟ اگر این تعهدات خوب بلکه عالی است تا جایی که می‌گویند 3 بر 2 بر حریف پیروز شده‌ایم و فتح‌الفتوح کرده‌ایم و بزرگترین توافق قرن را به دست آورده‌ایم، که چرا از تصویب مجلس نگرانند؟ اگر بگوییم «تعهد داوطلبانه»  باز هم مسئولیت ساقط نمی‌شود؛ با این استدلال که مگر توافق‌های بین‌المللی اصالتا بدون اختیار و انتخاب است؟ «تعهد داوطلبانه»‌ای که آقای بعیدی‌نژاد می‌گویند، مکانیزم همه توافقات بین‌المللی است مگر اینکه کسی مدعی شود قانون اساسی فقط بررسی و تصویب «تعهدات از سر اجبار» را به تصویب مجلس منوط کرد!

نکته بعدی این است که اغلب تعهدات در برجام یکطرفه است و بنابراین، این ادعا که اراده کشورهای مذاکره‌کننده واجد تعهدات داوطلبانه بود، بی‌مبناست؛ ضمن اینکه اراده موجر و در ذهن قابل استناد نیست و آنچه محل استناد در دعاوی و شکایات قرار می‌گیرد اصل توافق و تعهدات مندرج در آن است.

و بالاخره اینکه اظهار نگرانی درباره تصویب برجام و الزام‌آور شدن آن، دادن آدرس غلط است و این دوستان در حقیقت از رد برجام توسط نمایندگان ملت نگرانند چه اینکه تعهدات برجام نامتوازن، بدون رعایت اصل همزمانی، و برای طرف ایرانی برگشت‌ناپذیر است.


حزب رکورددار تورم با سیاست‌های تورم‌زا مخالفت می‌کند


نایب رئیس کمیته سیاسی کارگزاران گفت نامزدی که حامی سیاست‌های تورم‌زای اقتصادی باشد، نمی‌تواند انتظار حمایت از کارگزاران را داشته باشد.

به گزارش نشریه «صدا» محمد قوچانی در نشست اعضای شورای مرکزی این حزب با دبیران استانی به شرایط محتوایی عضویت در حزب پرداخت و با اشاره به معیار قرار دادن منشور سازندگی و آزادی به عنوان ملاک عضویت در کارگزاران، اظهار داشت: همه باید این پرسش را طرح کنیم که چرا کارگزارانی هستیم.

وی با تخطئه احزابی چون مشارکت و ندا افزود: در درجه اول چرا مشارکتی یا اتحادی یا ندایی نشدیم و یا به عضویت حزب اعتماد ملی درنیامدیم و سپس به این پرسش بپردازیم که چرا اصلاح‌طلبیم و نه اصولگرا؟

قوچانی گفت: به لحاظ هویتی ما خود را یک حزب آزادی‌خواه و متدین می‌دانیم به قرائتی بومی به زبان‌فارسی از حزب لیبرال دموکرات مسلمان است. ما اصراری بر تعبیر لیبرال دموکرات مسلمان نداریم. همان طور دنیا احزاب دموکرات مسیحی، لیبرال مسیحی و سوسیال مسیحی وجود دارد و حتی در کشور ما از دموکراسی اسلامی یا مردم‌سالاری دینی سخن می‌رود ما نیز می‌توانیم لیبرال دموکرات مسلمان یا به تعبیر صحیح‌تر آزادی‌خواه متدین باشیم.

وی گفت: ما از نظر سازمانی یک حزب نخبه‌گرا هستیم نه یک حزب توده‌گرا بنابراین ما دنبال حزب توده‌ای و لنینی نیستیم که کادر همه جانبه بپرورد و فردا را از صبح تا شب تحت سیطره خود بگیرد.
وی یادآور شد: ما اصلاح‌طلبی را از تدوین برنامه اول توسعه در سال 1368 شروع می‌کنیم که با دولت آقای هاشمی مصادف شد.

به گفته وی کارنامه غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران و رشد و اصلاح اجتماعی و کارنامه عطاءالله مهاجرانی در وزارت فرهنگ در رشد و اصلاح فرهنگی از جمله مواردی است که بیانگر توسعه همه جانبه در نگاه کارگزاران بوده است.

قوچانی با تاکید بر اینکه ما سرآغاز اصلاح سیاسی کشور را در انتخابات مجلس پنجم می‌دانیم، گفت: در انتخابات مجلس پنجم مقابل انحصارطلبی جناح راست ایستادیم و رای خانم فائزه هاشمی نماد ورود نسل جدید زنان و جوانان به عرصه سیاسی کشور شد و به نوعی آن انتخابات مقدمه دوم خرداد 1376 را رقم زد.

وی این را هم گفته که «مثلا کسی که می‌خواهد با توزیع پول یا سیاست‌های تورم‌زای اقتصادی یا نفی حقوق مالکیت نامزد اصلاحات شود نمی‌تواند از کارگزاران انتظار حمایت داشته باشد.»

برخلاف این اظهارات، حزب دولت ساخته کارگزاران در 8 سال حضور خود در دولت، بالاترین نرخ تورم در چند دهه گذشته را به میزان 49/4 درصد برجای گذاشت و به موازات سیاست‌های غلط اقتصادی به اشرافیگری و زراندوزی و تجمل دامن زد و سنگ بنای تراکم فروشی بی‌حد و حصر در پایتخت را گذاشت.

برخی اعضای این حزب نیز حرکت پر نوسان و زیگزاگ در میان سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی ضد و نقیض را بارها تجربه کرده‌اند و برخی از آنها از طیف سوپر راست به راست‌افراطی خزیده‌اند. در عین حال حزب ژله‌ای کارگزاران به شکل فصلی و در موسم انتخابات فعال می‌شود و بیشتر یک حزب اپورتونیست (فرصت‌طلب) است.

همچنین لیبرال معرفی کردن کارگزاران از سوی حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران باعث استعفای توأم با اعتراض‌ محمد هاشمی معاون سیاسی حزب شد که تاکید می‌کرد مشی جدید حزب در تقابل و تعارض مطلق با خط امام خمینی(ره) است.


صالحی: آمریکا غنی‌سازی را قبل از دولت روحانی پذیرفت


رئیس سازمان انرژی اتمی برای چندمین بار تصریح کرد پذیرش حق غنی‌سازی ایران از سوی آمریکایی‌ها، در دولت قبل به دست آمده و مربوط به مذاکرات 2 سال اخیر نیست.

علی اکبر صالحی وزیر سابق خارجه در جلسه کمیسیون ویژه مجلس درباره مذاکرات مسقط گفت: وقتی که به وزارت خارجه رفتم باتوجه به سوابقم در موضوع هسته‌ای به دنبال راه حل بودم. روابط ما با عمان هم بسیار خوب بود و برادرانمان برای وساطت اعلام آمادگی کردند ولی ما به جدیت آمریکایی‌ها اطمینان نداشتیم به همین جهت یادداشتی دادیم که اگر آمریکایی‌ها حاضرند با پذیرش حق هسته‌ای ایران و لغو تحریم و غیره گفت‌وگو کنند ما هم آمادگی داریم که در نهایت با درخواست اصلی آنها از طریق عمان زمینه گفت‌وگو فراهم شد و مسئولین ارشد نظام هم در جریان موضوع قرار گرفتند.

صالحی ادامه داد: به علت بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها با شرایطی موافقت شد که موضوع پیگیری شود این موضوع از اواسط سال 90 شروع شد و بالاخره اولین جلسه بهار 91 امکان‌پذیر شد که برگزار شود. از اولین نشست تا اسفند همان سال طول کشید تا نشست دوم برگزار شد که در آن آمریکایی‌ها که حق هسته‌ای و حق غنی‌سازی را پذیرفتند و گفتند که ما آماده‌ایم که غنی‌سازی شما را به رسمیت بشناسیم. بنابراین حق غنی‌سازی در هیچ یک از مذاکرات 5+1 از سوی آمریکایی‌ها به رسمیت شناخته نشده بلکه در گفت‌وگوی مسقط آمریکایی‌ها حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناختند و بعد از این بود که دولت جدید آمد و مذاکرات را پیگیری کردند.


شرق: پارسیانی‌های متصل به دولت جای جمشید بسم‌الله را گرفته‌اند


«بانک پارسیانی‌ها ساعات خاصی در بازار ظاهر می‌شوند و با تزریق دلار موجب ایجاد نرخ سوم برای ارز می‌شوند».

روزنامه شرق نوشت: آخرین روز مهر سال 91، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور وقت، در جمع خبرنگاران از بازداشت جمشید بسم‌الله خبر داد و او را عامل اختلال در بازار ارز دانست. رحیمی ادعا کرد جمشید بسم‌الله روی چهارپایه می‌ایستد و قیمت ارز را تعیین می‌کند. حالا برخی افراد که به گفته فعالان بازار از عوامل بانکی هستند بعضی از ساعات روز در بازار حاضر شده و نرخ سوم بازار راتعیین می‌کنند. البته این بار از چهارپایه خبری نیست، اما یک دستگاه کارتخوان (پوز) همیشه کنارشان هست و کارت ملی‌ها را هم چک می‌کنند. می‌گویند قبلاً یک خطی (یک میلیون) یا دو خطی دلار عرضه می‌کردند، اما حالا مشخص نیست چرا میزان آن را به 300 تا 400 هزار دلار در روز کاهش داده‌اند.

شرق می‌افزاید: حدود هفت، هشت ماهی است که حضور دولتی‌ها به حضور فردی مبدل شده و در واقع طیف جدیدی از دولتی‌ها یا همان پارسیانی‌ها وارد بازار شده‌اند. ناگفته نماند چندان اصراری هم ندارند هر روز در بازار حاضر شوند.

گویا تنها زمانی وارد عمل می‌شوند که دلار نزدیک به سه هزار و 300 تومان شده است و کاری به نرخ دلار زیر این قیمت ندارند. حالا که دلار سه هزار و 400 تومان را تجربه می‌کند، حضورشان دائمی شده و اصرار دارند هر روز در برخی ساعات روز خودنمایی کنند. برخی از فعالان بازار البته می‌گویند هر وقت بازار نوسانی‌تر می‌شود، نرخ‌گذاری‌شان چند بار در روز می‌شود. رئیس انجمن سکه و صرافی تهران نیز چندی پیش در یک نشست خبری از ارز سه نرخی خبر داده بود و علت آن را حضور عاملان بانکی یا همان پارسیانی‌ها در بازار ارز برشمرده بود.

شرق همچنین از تلاش دولت برای بالا بردن نرخ ارز مبادله‌ای و جایگزینی آن با رقم 3 هزار تومان عنوان کرد و نوشت: بانک مرکزی قصد دارد کم‌کم اذهان را به دلار 3 هزار تومان عادت دهد.

این روزنامه در پایان خاطرنشان کرد: حضور عمو بانکی‌ها در بازار گویا به کمک تصمیم بانک مرکزی آمده تا دلار تک‌نرخی حوالی سه هزار تومان را رقم بزنند. اما مشخص نیست اگر این روند ایجاد تنش کند، باز هم این عمو بانکی‌ها متهم به اخلالگری در بازار ارز می‌شوند یا نه. جمشید میرابی (بسم‌الله) دو سال بعد از بازداشت شدن، در مصاحبه‌ای با یک سایت خبری ایرانی خارج از کشور گفت که «آقای رحیمی باعث بین‌المللی شدن من شد». حالا اما مشخص نیست نام این عمو بانکی‌ها چه زمانی از زیر زبان مسئولان دولتی بیرون می‌آید.

** وطن امروز

ایران پس از توافق برای امنیت منطقه بیشتر تلاش می‌کند

حسن روحانی گفت ایران پس از توافق هسته‌ای برای امنیت منطقه و جهان بیشتر تلاش می‌کند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی دیروز در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و اتریش، با قدردانی از میزبانی اتریش برای مذاکرات بسیار مهم هسته‌ای ایران با 1+5، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در اجرای توافق هسته‌ای کاملاً مصمم است و معتقدیم این توافق باید از سوی دو طرف به‌خوبی اجرایی و عملیاتی شود. روحانی با اشاره به تجربه موفق اجرای توافق ژنو گفت: امروز نیز باید در اجرای این توافق مهم به خوبی و درست حرکت کنیم. رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: تا زمانی که طرف مقابل ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با کشورمان پایبند باشد، ما هم نسبت به آن پایبند خواهیم بود. روحانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران باید پایه‌ای برای ایجاد اعتماد کامل بین دو طرف باشد، گفت: با پایبندی و اجرای درست این توافق می‌توان اعتماد را بیش از پیش تقویت کرد. رئیس‌‌جمهور تأکید کرد: تلاش جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق هسته‌ای این است که برای ثبات و امنیت منطقه و جهان بیش از گذشته تلاش‌ها را افزایش دهد و معتقدیم ثبات و امنیت پایدار به نفع اروپا، منطقه و جهان خواهد بود. وی اضافه کرد: توافق هسته‌ای را توافقی قابل اجرا می‌دانیم که می‌تواند مبنای خوبی برای همکاری‌های گسترده باشد.

آمریکایی‌ها در مذاکرات به ما زور گفتند!

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت در طول مذاکرات، آمریکایی‌ها بارها تلاش کردند به ایران زور بگویند و در نهایت چند مورد را نیز به ایران تحمیل کردند. به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در روز پایانی اقامتش در نیویورک (جمعه 13 شهریور) گفت‌وگویی با رادیو ملی آمریکا انجام داده است که دیروز از این شبکه رادیویی پخش شد. لاریجانی در پاسخ به پرسش استیو اینسکیپ، مجری برنامه مورنینگ ادیشن مبنی بر اینکه آیا وی از قانونگذاران آمریکایی برای سفر به ایران دعوت خواهد کرد یا نه، گفت: ببینید! این روزها قرار است زمینه را برای تایید و اجرای توافق فراهم کنیم اما هر روز به نظر می‌رسد وزیر دفاع شما صبح که بیدار می‌شود، پنجره را باز می‌کند و هر چه می‌تواند ضد ایران فریاد می‌زند و می‌گوید گزینه نظامی هنوز روی میز است. اگر واقعا آنها دنبال جنگ هستند، خب دست به کار شوند. چرا فقط دارید حرف می‌زنید؟ وی درباره این پرسش که آیا ایران توافق هسته‌ای را می‌پذیرد یا خیر نیز گفت: به عقیده من حتی در طول گفت‌وگوها هم آمریکایی‌ها تلاش کردند به ما زور بگویند و چندین مورد را به ما تحمیل کردند؛ از نگاه شخصی باید بگویم این توافق پذیرفتنی است. به نظر من می‌توان از این توافق برای حرکت به جلو بهره گرفت اما بدون نقص هم نیست.

تأیید سند همکاری بلندمدت غنی‌سازی با آژانس

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه همزمان با برجام 3 سند دیگر در کمیسیون ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی از نگارش سندی درباره برنامه بلندمدت غنی‌سازی در ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. مهرداد بذرپاش ادامه داد: در این سند فرمول‌های جدیدی درباره میزان، برنامه و دامنه غنی‌سازی در ایران مطرح و مورد توافق قرار خواهد گرفت. عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: با وجود اینکه پیش از این وجود سند دیگری درباره غنی‌سازی بین ایران و آژانس از سوی برخی مسؤولان تکذیب می‌شد اما دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی در کمیسیون ویژه به این موضوع اشاره کرد که سند همکاری بلندمدت غنی‌سازی ایران با آژانس در حال نگارش است و در آینده نزدیک مورد توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و 1+5 قرار خواهد گرفت. بذرپاش در پایان گفت: عملا در کمیسیون ویژه برجام 4 سند مورد بررسی قرار می‌گیرد که این اسناد عبارتند از متن برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت، برنامه بلندمدت غنی‌سازی ایران و آژانس و نقشه‌راه بین ایران و آژانس در ارتباط با موضوعات گذشته (PMD).

** خراسان

دستور دولت به ابتکار و صالحي درباره پايش پرتوها

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به معصومه ابتکار و علي اکبر صالحي، اعلام شده است که حسب دستور هيئت دولت، سازمان حفاظت محيط زيست موظف است با همکاري سازمان انرژي اتمي ايران و ساير دستگاه‌هاي مسئول، نسبت به راه  اندازي شبکه پايش پرتوهاي يون ساز ظرف 4 سال و غيريون ساز ظرف 1 سال از تاريخ لازم الاجرا شدن اين ابلاغيه، در سطح کشور به شيوه علمي و کارآمد اقدام و در عين حال، اطلاع  رساني لازم را به عمل آورند.

خبر خوش کابينه براي نابينايان و معلولان

بر اساس ابلاغيه هيئت دولت به علي جنتي، تاکيد شده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مکلف است از محل اعتبارات مصوب مربوط، بودجه مورد نياز توليد و انتشار کتب و نشريات بريل، گويا، چاپ درشت و در قالب هاي الکترونيک براي افراد نابينا و کم بينا و چاپ و انتشار کتب و نشريات تخصصي مورد نياز افراد داراي معلوليت و همچنين ايجاد پايگاه هاي اطلاع رساني تخصصي اين افراد را تأمين کند. همچنين اين وزارتخانه موظف شده است ضمن رعايت حقوق مالکيت معنوي، با اتخاذ تدابير تشويقي، ناشرين را به ارائه نسخ الکترونيکي آثار خود جهت استفاده نابينايان و کم بينايان ترغيب کند.

** جمهوری اسلامی

داعش کشیشان یک کلیسا را در ترکیه تهدید کرد

* روزنامه «تودی زمان» اعلام کرد حدود 120 کلیسای پروتستان در ترکیه پیام‌های تهدیدآمیزی را از داعش دریافت کرده‌اند. به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه در این باره نوشت: به نظر می‌رسد این پیام‌ها از سوی داعش بوده است. برخی کشیشان نیز اعلام کردند که از طریق پیامک‌هایی تهدید به قتل شده‌اند. اتحادیه کلیساهای پروتستان اعلام کرده است طی روزهای اخیر این تهدیدات افزایش قابل توجهی داشته و بیشتر پیام‌ها از یک پست الکترونیکی ارسال شده است.

مساجد آلمان میزبان پناهجویان شدند

* با هجوم هزاران پناهجوی عمدتاً مسلمان به آلمان، مساجد این کشور درهای خود را به روی پناهجویان گشودند. به گزارش پارسینه، «ایمان مازیک»‌ رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان گفت: مساجد این کشور در روزهای اخیر صدها آواره را پناه داده‌اند. وی افزود: در یک مورد یکی از مساجد آلمان 200 پناهجو را در خود جای داد زیرا در غیر این صورت این افراد می‌بایست در پارک می‌خوابیدند. وی تاکید کرد که تمامی مساجد آلمان با افتخار از پناهجویان استقبال و به آنان کمک می‌کنند. مازیک افزود: موضوع پناهجویان همچنین یکی از مضامین خطبه‌های نماز جمعه در آلمان است. وی گفت: بخش بزرگی از رقم پیش‌بینی شده 800 هزار آواره‌ای که انتظار می‌رود در سال جاری وارد آلمان شوند، عرب‌های مسلمان و بسیاری از آنها افراد ماهر هستند. مازیک خاطرنشان کرد که روحانیون مسلمان در چندین مرکز نگهداری پناهجویان نماز جمعه برپا می‌کنند و قرآن و سجاده نماز در اختیار آنان قرار می‌دهند. وی افزود: شمار زیادی از مسلمانان داوطلب آلمانی به آوارگان برای تطبیق یافتن با زندگی روزمره در این کشور کمک می‌کنند و به عنوان مترجم، معلم زبان و راننده به آنان خدمت می‌کنند.

** آرمان

درگیری سپاه با تروریست‌ها در خوی

شنیده شد که رزمندگان سپاه شهدای آذربایجان غربی دوشنبه شب با تروریست‌ها درگیر و چند نفر از آنان را به هلاکت رساندند. فارس نوشت؛  رزمندگان سپاه شهدای آذربایجان غربی دوشنبه با تروریست‌ها در مرز خوی درگیر شدند. در این درگیری رزمندگان سپاه ضمن به هلاکت رساندن چند تن از تروریست‌ها، 5 نفر از آنان را دستگیر کردند.
 
درگیری خداداد‌عزیزی و محسن‌تابنده

شنیده شد که پس از درگیری لفظی خداداد با مجیدی، به نظر او، این بار در اردوی اتریش با محسن تنابنده درگیر شده است. خبرآنلاین نوشت؛ پس از درگیری های به وجود آمده در بین دونیمه بازی ستارگان ایران با یاران فیگو که بین خداداد عزیزی و فرهاد مجیدی به وجود آمد، به نظر این بار خداداد با محسن تنابنده درگیر شده است!  روزنامه نود این اتفاق را تیتر یک خودش کرده و درباره اش نوشته است:«عزیزی برای دومین بار جنجال به پا کرد. او این بار در اتریش بامحسن تنابنده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون درگیر شده است!»
 
سلیمی نمین بستری شد

شنیده شد که عباس سلیمی‌ نمین،عصر دوشنبه مورد عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. تسنیم نوشت؛ وی به‌منظور انجام یک آنژیوی ساده به بیمارستان رفت که بعد از انجام آزمایش‌های مورد نظر، پزشکان تشخیص دادند که وی باید به‌صورت فوری مورد عمل جراحی قرار گیرد. بر اساس این گزارش، عمل جراحی قلب وی به‌صورت جراحی باز، عصر روز سه شنبه انجام ‌شد و پزشکان در این زمینه اذعان می‌کنند که مشکل خاصی نیست و وی عمل جراحی قلب باز ساده‌ای را پیش رو خواهد داشت.
 
قیمت عجیب بلیت‌کیش در گرما

شنیده شد که در حالی که جزیره کیش در ایام جشنواره تابستانی به سر می‌برد و همیشه در این ایام تخفیف‌هایی برای مسافران در نظر گرفته می‌شد تا ورود مسافر در فصل گرما به این جزیره توریستی افزایش پیدا کند. قیمت بلیت هواپیما به 450هزارتومان رسیده است. انتخاب نوشت؛ این در حالی است که قیمت مصوب بلیت 170هزار تومان است. معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش وظیفه هماهنگی ایرلاین‌ها و آژانس‌های مسافرتی را بر عهده دارد.
 
چقدر ساپورت در دولت‌قبل وارد ایران شد؟

شنیده شد که ۲۰۲ تن ساپورت و ۴۲۴ تن دستمال گردن در دوران ریاست محمود احمدی نژاد وارد کشور شده است. پارسینه نوشت؛ طی سال1389 در زمانی که باید صنعت نساجی ایران مورد حمایت دولت وقت قرار می‌گرفت، این دولت در زمینه واردات بسیار گسترده عمل کرد و براساس اقدامات غیر منطقی و کارشناسانه آنان صنعت نساجی کشور نفس های آخر خود را کشید.
 
احضار مدير ورزشي دولت قبل به دادگاه

شنیده شد که يكي از مديران ارشد ورزشي دولت قبل به دادگاه احضار شده است. راه دانا نوشت؛ از يك منبع آگاه شنيديم كه يكي از مديران ارشد ورزش دولت قبلي به دادگاه احضار شده است. گفته مي‌شود دادستاني به عنوان مدعي‌العموم به پرونده ساختمان خيابان گاندي ورود كرده و به همين دليل اين مدير ارشد ورزشي دولت قبل به دادگاه احضار شده است. از سويي ديگر گفته مي‌شود بهرام افشارزاده مديرعامل استقلال و محمود خسروي وفا نيز به عنوان شاهد در اين پرونده قرار است به دادگاه بروند؛ پرنده‌اي كه مي‌تواند حسابي مورد توجه رسانه‌هاي ورزشي قرار بگيرد. 
 
آخرین وضعیت پرونده‌های شاندیز و میزان

شنیده شد که معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص بررسي حساب‌هاي شرکت‌هاي متخلف گفت: بايد به سازمان حسابرسي از سوي مقام قضايي يا بانک مرکزي، رسيدگي به پرونده ارجاع شود. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ سهيلي‌پور افزود: در اين راستا بخشي از رسيدگي‌ها به پديده شانديز انجام شده و گزارشاتي ارائه شده است. سهيلي‌پور ادامه داد: در عمليات بيمه توسعه نيز تخلفاتي مشاهده شد که در حال بررسي پرونده اين شرکت هستيم. مديرعامل سازمان حسابرسي در خصوص رسیدگي به پرونده موسسه مالي و اعتباري ميزان گفت: رسيدگي به اين پرونده به سازمان حسابرسي ارجاع نشده است.
 
درخواست مهراب قاسم‌خانی از مخالفان شجریان

شنیده شد که مهراب قاسم‌خانی فیلمنامه‌نویس با انتشار عکسی از محمدرضا شجریان، به مخالفان او توصیه کرد مواظب باشند از مرزهای نامرئی‌ افراط عبور نکنند. او در اینستاگرام  نوشت: «اشكالى نداره كه گرايش سياسى خودتون رو داشته باشيد و اشكالى نداره كه تبليغش كنيد يا با گرايش سياسى رقيب مخالفت كنيد. ولى مراقب اون مرز نامرئى لعنتى افراط باشيد. يه موقع چشمتون رو باز مي‌كنيد و مي‌بينيد انسانيت و عقل و احترام و دوست داشتن رو كه اين همه پدر و مادرتون براى ياد دادنشون بهتون زحمت كشيدن يادتون رفته.... استاد شجريان استاده، بزرگه، پدره، افتخار موسيقى سنتى كشوره. اگه رسيدين به اون نقطه كه از رنج و بيماريش و درد خانواده اش داريد لذت مي‌بريد، اگه از خونه نشين شدنش داريد كيف مي‌كنيد، بدونيد اون مرز رو رد كرديد و خودتون هم نفهميديد...»
 
قاچاق 2 میلیون لیتر گازوئیل به امارات

شنیده شد که در حین بازرسی اداره کل بازرسی استان خوزستان از عملکرد گمرک بندر امام خمینی(ره)، مشخص شد یک شرکت آموزشی قصد صادرات 2500تن متانول به کشور امارات داشت و علی‌رغم تکمیل فرآیند اظهارنامه، از جمله صدور پروانه، لیکن به دلایل نامعلومی از صادر کردن کالا خودداری کرده بود.صراط نوشت؛  روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد با پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره کل بازرسی استان خوزستان و اخذ مستندات از گمرک بندر امام خمینی(ره) و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشخص شد که طی سال 93 بیش از 2.400.000 لیتر گازوئیل به‌جای متانول از بندر امام‌خمینی(ره) به کشور امارات عربی متحده به‌صورت قاچاق صادر و کلیه فرایند آن با نام متانول بوده است. بنابراین با تشکیل پرونده و جمع‌آوری مستندات موضوع به دادستانی ماهشهر ارجاع شد که پس از رسیدگی‌های صورت گرفته در مورد مدیرعامل شرکت مذکور اقدام قضایی به‌عمل آمد و همچنین جهت رسیدگی به تخلفات کارکنان گمرک بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر پرونده موردی تشکیل شد که در دست اقدام است.

** قانون

آغاز رزمایش‌های نیروی زمینی ارتش از مهرماه

ايسنا جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایش‌های نیروی زمینی از مهرماه آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.امیر سرتیپ کیومرث حیدری با اعلام این خبر گفت: بیشتر این رزمایش‌ها در مناطق مرزی کشور برگزار می‌شود.وی در پایان افزود: تمامی رسته‌های نیروی زمینی در این رزمایش‌ها حضور خواهند داشت.

تکلیف برجام در اوایل مهرماه مشخص نمی‌شود

رادیو گفت‌و‌گو یک عضو کمیسیون ویژه برجام تاکید کرد: میان گفته‌های دو تیم فعلی و قبلی مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بعضا شکاف‌های عمده‌ای وجود دارد.عباسعلی منصوری آرانی ،با بیان اینکه بعید می‌دانم که تکلیف برجام در اوایل مهرماه  مشخص شود و شاید به این هدف در نیمه دوم مهرماه دست پیدا کنیم، گفت: در جلسات اولیه برجام، آقایان عراقچی و جلیلی در ابتدا به بیان تاریخچه‌ای از مذاکرات پرداختند و در جلسات بعدی آقای عراقچی وارد بحث حقوقی شدند و آقای جلیلی نیز موضوعات دیگری مطرح کردند و معتقد بودند که ایران در برجام بخشی از حقوق خود را از دست داده است. منصوری آرانی با بیان اینکه میان گفته‌های دو تیم فعلی و قبلی مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بعضا شکاف‌های عمده‌ای وجود دارد به حضور برخی از شخصیت‌های صاحب‌نظر در جلسات این کمیسیون اشاره کرد و خاطر نشان کرد: کمیسیون ویژه برجام وظیفه‌اش صرفا دادن گزارش به صحن علنی مجلس است.

یادواره شهدای 17 شهریور در میدان شهدا برگزار شد

دفاع پرس گرامیداشت شهدای 17 شهریور سال 57، در محل یادمان این شهدا برگزار شد.به منظور زنده نگه‌ داشتن یاد شهدای گلگون‌کفن و تاریخ‌ساز و تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام(س) و شهدا، همه‌ساله مراسم بزرگداشتی به مناسبت سالگرد روز 17 شهریور 57 در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود.همچنین روز پنجشنبه 19 شهریور در ساعت 5 بعد از ظهر بر سر مزار شهدای 17 شهریور، مراسم گلریزان و عطرافشانی و زیارت عاشورا با حضور اقشار مردم و خانواده محترم شهیدان برگزار خواهد شد. همچنین مراسم پرفیض دعای ندبه نیز در روز جمعه در گلزار  شهدای بهشت زهرا (س)برپا می‌شود.

کمیته بازنگری آیین‌نامه خانه احزاب تشکیل شد

تسنيم رئیس خانه احزاب با اشاره به برگزاری نخستین جلسه خانه احزاب در روز گذشته گفت: کمیته‌ای برای بازنگری آیین نامه اجرایی خانه احزاب تشکیل شده است.حسن غفوری فرد اظهار داشت: در دوره دولت یازدهم تلاش شد خانه احزاب احیا شود و هر سه جناح در این خانه نماینده داشته باشند.

رفتار اخلاقي عارف را تكرار مي كنيم

ايلنا وزیر آموزش‌‌وپرورش اصلاحات گفت: راهبردهایی که ما را به هدف می‌رساند، همگی با هماهنگی آقای خاتمی تنظیم شده است.مرتضی حاجی تصریح کرد: همه باهم بودن و نه همه برای من باید راهبرد  اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم باشد و تجربه تاریخی و اقدام اخلاقی آقای عارف یک بار دیگر دراین انتخابات تکرار شد تا مجلسی همسو با برنامه و آرمان‌های دولت تشکیل شود.وی گفت: آقای دکتر عارف در حالی که موقعیتش و رای اش برابر یا حتی بعضا بیشتر از روحانی بود اما با صلاحدید بزرگان اصلاحات و برای مناقع ملی کنار رفت و پیروزی بزرگ اصلاح طلبان را در انتخابات ۹۲ رقم زد.رئیس دفتر خاتمی بیان داشت: درس بزرگی از انتخابات گذشته گرفتیم و آن اینکه جناب آقای دکتر عارف، رفتاری در اخلاق سیاسی نشان داد که در تاریخ ماندگار شد. آقای عارف در شرایطی که فاصله چندانی هم از لحاظ رای‌آوری با آقای دکتر روحانی نداشت  اما به دلیل مصالح کشور، پذیرفت که به ائتلاف و کناره گیری تمکین کند. این اتفاق نباید تنها یک بار مشاهده شود.

تحریم‌های ضدایرانی اوایل ۲۰۱۶ لغو خواهد شد

مهر چهار دیپلمات غربی که نام شان اعلام نشده است، می‌گویند تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در اوایل سال آینده میلادی حذف خواهد شد. طبق توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی قرار شده تمام تحریم‌های اعمال شده علیه ایران حذف و اموال بلوکه شده ایران در غرب نیز بازگردانده شود. به گفته این دیپلمات‌ها در ماه ژانویه و فوریه سال آینده میلادی حذف تحریم‌ها شروع می‌شود و در ماه مارس به طور کلی حذف خواهد شد. این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی از هم اکنون روابط خود را با ایران کلید زده‌اند و در این راستا هیأت‌های سیاسی و اقتصادی این کشور‌ها در رفت و آمد به تهران هستند.

** شرق

عارف: نباید بین یاران انقلاب فاصله بیفتد

پایگاه امید: محمدرضا عارف در دیدارهای جداگانه با جمعی از نخبگان حوزه علوم انسانی و مدیران دولت اصلاحات در استان ایلام و نمایندگان ادوار این استان گفت: در دهه چهارم انقلاب وظیفه همه نخبگان است که با وحدت رویه از دستاوردهای نظام حفاظت کنند و باید مراقبت کرد بین یاران انقلاب فاصله‌ای نیفتد و اگر کدورت و سوءتفاهم‌هایی هم وجود دارد با مصلحت‌اندیشی حل‌وفصل شود.  عارف با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اصلاح‌طلبان به قصد پیروزی در انتخابات شرکت می‌کنند و در این مسیر از گروه‌هایی که با عنوان هوادار دولت محسوب می‌شوند، انتظار می‌رود خود را در اردوگاه اصلاح‌طلبی تعریف کنند تا روند پیروزی در انتخابات با چالش‌های درون‌گروهی مواجه نشود. افرادی از جریان رقیب که خود در پی ائتلاف با اصلاح‌طلبان بودند و این ایده را در محافل خصوصی مطرح می‌کردند، اکنون در مقابل مطرح‌شدن آن در فضای رسانه‌ای موضع‌گیری می‌کنند و به تکذیب آن می‌پردازند که این روش‌ها نشانه کم‌لطفی‌شان است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به دغدغه حاضران در جلسه درباره نحوه برخورد نهادهای نظارتی با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، گفت: مهارت اصلاح‌طلبان این است که با سازوکار موجود به پیروزی دست پیدا کنند همان‌گونه که با محدودیت‌های سال ٩٢ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شدیم. عارف در پایان تأکید کرد: اگر در مجلس آینده اکثریت را به ‌دست آوردیم ظرفیت عظیم اصلاح‌طلبی و آستانه تحمل‌مان را نشان خواهیم داد که به ‌هیچ‌وجه ‌دنبال حذف رقیب نخواهیم بود و با رفاقت و صمیمیت و همدلی و مشارکت جدی وظایف خود را انجام خواهیم داد.

** ایران

هشدار عراقچی: دوباره اهانت کنید، جواب می‌دهم

سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در جلسه کمیسیون ویژه برجام خطاب به حمید رسایی گفت: «شما که خود را با کنگره مقایسه می‌کنید، برید ببینید آیا آنها به‌بند بند برجام گیر می‌دهند، آنها دائماً به اوباما می‌گویند چرا متحدان مان را در منطقه به ایران فروخته اید؟» به گزارش «خانه ملت»، رسایی در جلسه کمیسیون برجام خطاب به عراقچی گفت: «ما سیاسی هستیم، ما جناحی هستیم یا هر اسمی که روی ما می‌گذارید، اما رهبری به عنوان ناظر مطلع و منصف می‌گویند قرار شده مذاکره کنید اما تحریم‌ها برداشته نشده است.»

وی افزود: «شما سوسنگرد رو آزاد کرده اید، اما خرمشهر و آبادان را داده‌اید به آنها.»عراقچی در پاسخ گفت: «عجیب است که استناد شما به استناد دولت امریکا است، این دولت می‌خواسته 6 بار به ایران حمله کند، درواقع، دشمنی که به دنبال تغییر حکومت بود و دائماً می‌خواست حمله کند، تحریم‌ها را بر می دارد و غنی‌سازی ما را به رسمیت می‌شناسد.» پس از این، آقامحمدی دیگر نماینده مجلس اتهاماتی را نسبت به ظریف و تیم هسته‌ای مطرح کرد. عراقچی در پاسخ گفت: «اگر دوباره اهانت بکنید، من جواب می‌دهم.»

حامیان «برجام» در مرز 41 سناتور


ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در «توییتر» خود با به اشتراک گذاشتن پستی، از حمایت 3 سناتور دیگر از برجام و رسیدن حامیان توافق به 41 نفر خبر داد.

به گزارش «خبرآنلاین» با آغاز دوباره بررسی برجام در کنگره امریکا سه سناتور دیگر هم از توافق هسته ای ایران حمایت کردند.
ریچارد بلومنتال، ران وایدن و گری پترز سه سناتوری هستند که دیروز از برجام حمایت کردند. در صورتی که همه این 41 نفر حامی قطعنامه، خواستار عدم رأی گیری در کنگره باشند، هیچ رأی گیری انجام نخواهد شد و توافق هسته ای از این فیلتر عبور خواهد کرد. اما براساس گزارش هایی که در توئیتر منتشر شده، گویا یکی از سناتورها خواستار انجام رأی گیری است.
 

کامرون: فرصت برای گفت‌وگوی بیشتر با ایران به وجود آمده


نخست‌وزیر انگلیس با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که فرصت برای گفت‌وگوی بیشتر با ایران به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه «دیلی تلگراف»، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در «مجلس عوام» این کشورگفت: «درخصوص این سؤال درباره ایران باید بگویم که فرصت برای گفت و‌گوی بیشتر با ایران به وجود آمده است». وی افزود: «ما هم اکنون توافق هسته‌ای را داریم که به نظر من توافق خوبی است، اما فکر می‌کنم که انگلیس باید خیلی با احتیاط و تردید وارد آن شود.» نخست وزیر انگلیس در ادامه با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت ایران از گروه‌هایی که آنها را تروریست خواند، گفت: «باید به خاطر داشته باشیم ایران هنوز حامی حماس و حزب‌الله است، سازمان‌هایی که من آنها را دشمن می‌دانم.»

مطهری: هاشمی قوه عاقله خبرگان است

علی مطهری گفت :« شهید محلاتی گفته بود شهید مطهری قوه عاقله انقلاب بود. می‌توان گفت آقای هاشمی قوه عاقله مجلس خبرگان رهبری است. من فکر می‌کنم ایشان برای توجه دادن علما و مردم به اهمیت مجلس خبرگان آینده، زودتر اعلام کاندیداتوری کردند.

هجمه‌ها علیه آقای هاشمی به خاطر تأثیرگذاری ایشان است». مطهری در گفت و گویی با هفته نامه «طلوع صبح» ادامـــــه داد:« مثل آیت الله هاشمی موافق کاندیداتوری سیدحسن خمینی هستم ».





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    چی میگی؟ پایش پرتو چیه؟
  • بید ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    مذاکره‌کنندگان درباره الزام‌آور بودن برجام و نمایندگان مارا گیج کردند نفهمیدیم چه شد، چه نشد
  • بیژن ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    منم نفهمیدم
  • بی شناسنامه ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    مارو هم معلوم نیست چی میگن
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    چه خبر از سوریه؟ زبدانی
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    کیهان می خونی؟
  • سیروس ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    خب بیشتر توجه کن منم واست دعا میکنم
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    اینجا سوریه است؟ بخش بین الملله؟ خوبی؟
  • زائر قزوینی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    یاد وخاطره شهدای 17شهریور 57گرامی باد .تشکر از متولیان امام زاده گان پنج تن لویزان در تهران که این روز را بانصب بنر جلوی درب ورودی به یاد زائران آوردند .شادی ارواح طیبه شهدای این روز صلوات ختم بفرمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس