اقتصاد ایران متاثر از شرایط داخلی و خارجی در هفته ای که گذشت شاهد تحولات بسیاری بود که سرخط مهم ترین اخبار را در ادامه می آوریم.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت**تولید

*یکی از مهم ترین اخبار این هفته مربوط به شرایط ثبت اعتراض حذف شدگان یارانه می شد. به این ترتیب خانوارهایی که یارانه آنها در مردادماه امسال قطع و به حسابشان واریز نشده است می توانند اعتراض خود را در سامانه yaraneh10.ir ثبت کنند.

همچنین افرادی که نسبت به حذف یارانه خود اعتراض داشته باشند، دولت طبق قانون دارایی آنها را بررسی کرده و بر اساس تعهدنامه ای که از آنها در هنگام اعتراض دریافت می کند حق این را دارد در صورت عدم نیاز به دریافت یارانه، میزان یارانه پرداختی را نیز پس بگیرد.

*یکی دیگر از خبرهایی که این هفته در رسانه ها مطرح شد تمدید مهلت زمان استفاده از بنزین سهمیه ای با قیمت 700 تومان بود. بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه مهلت استفاده از سهمیه موجود در کارت‌های سوخت وسایل حمل و نقل شخصی تا پایان آبان تمدید شد، گفت: به دنبال مذاکره با معاون اول رئیس جمهور و موافقت دولت مهلت استفاده از سهمیه موجود در کارت‌های سوخت که پیشتر تا پایان شهریور اعلام شده بود، تا پایان آبان تمدید شد.

*در هفته ای که گذشت مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی جزییات بیشتری را از نحوه دریافت و همچنین درصد سود و اقساط وام های 10 میلیونی خرید کالا اعلام کرد که طبق آن نرخ سود این تسهیلات براساس توافق بین خریداران و فروشندگان کالا مشخص می‌شود.

*در این هفته همچنین میزان مالیات بر اجاره مسکن نیز تعیین شد که طبق اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم دو راه برای مالیات بر اجاره مسکن تعیین شده و مالیات پلکانی نیز از خانه‌های خالی دریافت خواهد شد.

*خبر مهم دیگری که این روزها اعلام شد، مربوط به میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بود. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: حدود 45 درصد از بیکاران ما را فارغ التحصیل ها دارند تشکیل می دهند که واقعا برنامه ریزی برای اینها سخت است.

*یکی دیگر از موضوعات مهمی که این هفته مطرح شد خبری در مورد میزان ذخایر ارزی کشور و مقدار پولی که با برداشته شدن تحریم وارد اقتصاد می شود بود که نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد. وی تاکید کرد: بیش از رقم 150 میلیارد دلار گفته شده وارد اقتصاد کشور می‌شود.

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت**بازار

*تغییرات قیمتی در بازار شاهد تغییر و تحولات بسیاری بود که از جمله می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که هرگرم طلای 18 عیار در ابتدای هفته 95275 تومان و در پایان هفته به 94721 تومان فروش رفت. سکه نیز در ابتدای هفته 931000 تومان و در پایان هفته به 925500 تومان رسید.

*در این هفته اما بازار مواد خوراکی در آرامش به سر برد به نحوی که در اکثر موارد تغییرات محسوسی رخ نداد. گزارش کامل بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

*همچنین این هفته قیمت نفت نیز سیر کاهشی داشت و این موضوع باعث نگرانی هایی شد به نحوی که هر بشکه نفت  ۴۲ دلار و ۹۵ سنت به فروش رسید.

* در این هفته همچنین گزارش هایی که از سطح بازار و خرده فروشی ها بدست آمد نشان دهنده این بود که هر کیلو گوشت با افزایش دو هزار تومانی قیمت مواجه شدکه کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را گرانی علوفه، کمبود دام و صادرات می دانند. همچنین هر کیلو مرغ نیز به دلیل کمبود عرضه به قیمت 7 هزار و 300 تومان رسید که نشان از رشد 800 تومانی قیمت دارد.

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت** اقتصاد مقاومتی

* یکی از اتفاقات مهمی که این هفته مطرح شد بحث دغدغه های کشاورزان و تولیدکنندگانی بود که با وفور واردات محصولات خارجی مواجه شده بودند و بازار کالاهایشان را کساد می دیدند.به عنوان نمونه مازندران با داشتن بیش از ۲۱۰ هزار هکتار شالیزار حدود ۴۰ درصد برنج سفید کشور را تامین می‌کند اما واردات بی رویه در فصل برداشت، حضور دلالان و واسطه ها، پایین بودن نرخ خرید تضمینی و بالا بودن هزینه های تولید، دغدغه های کشاورزان را در فصل برداشت بیشتر کرده است.

از سوی دیگر درصد بالایی از شالیزارهای مازندران به ارقام محلی برنج اختصاص دارد و هنوزکشت ارقام پر محصول در استان رواج چندانی نیافته است. کشت برنج به دلیل بالا بودن هزینه ها به صرفه نیست و کمتر کشاورزی راغب به کشت آن دارد.

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت**توسعه

* یکی از مسایل مهمی که این هفته مطرح شد موضوع جزییات افزایش قیمت آب و برق بود. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با تشریح جزئیات برنامه های دولت به منظور اصلاح قیمت آب و برق، اعلام کرد: سناریوهای اصلاح قیمت آب و برق به شورای اقتصاد رفته است که در صورت تصویب، اجرایی خواهد شد.

* در حوزه خودرو نیز پس از آنکه شرکت مرسدس بنز آلمان چندی پیش اعلام کرده بود، در راستای جبران خسارت‌های ایران خودرو به علت ترک یک‌باره شراکت از سوی بنز، ۴۲ میلیون یورو به ایران خودرو غرامت می‌دهد، این هفته وزیر صنعت با اعلام اینکه «بنز خسارت خود به ایران را پرداخت کرده است» این اتفاق را تایید کرد.

* پس از آنکه حرف و حدیث های زیادی نسبت به گم شدن دکل حفاری نفتی مطرح شده بود این هفته اسنادی منتشر شد که طبق آن پول دکل در حساب های خارجی عده ای خاص وجود داشته است. با وجود برملا شدن پشت پرده دکل 87 میلیون دلاری و نقش آفرینی فرزند یک وزیر اصلاحات، دلال نفتی و یکی از مدیران ارشد وزارت نفت در این پرونده، ارتباط خود با شرکت دین را تکذیب می‌کند، اما اسناد جدید ثابت می کند که تمام وجوه پرداختی برای خرید دکل فورچونا به حساب وی واریز شده است.

* همچنین در این هفته نرخ تورم ماهانه نیز توسط بانک مرکزی اعلام شد که طبق آن میزان تورم در مرداد ماه به   15.4 درصد رسید.

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت**بازار سرمایه

*در بازار بورس این هفته تحول خاصی رخ نداد اما روند کاهشی شاخص بورس چیزی بود که منتقدان، اعتراض های زیادی نسبت به آن داشتند و باعث ضرر سهام داران شد بطوریکه شاخص کل بورس در ابتدای هفته 65 هزار و 225 واحد بود که طی این هفته با  1019 واحد کاهش در انتهای هفته به 64 هزار و 206 واحد رسید.

در  این رابطه حسن قالیباف مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، مهم‌ترین عامل سیر نزولی بورس را درشرایط فعلی بازار، کمبود نقدینگی و کاهش حجم معاملات دانست.

*عامل دیگری که بازار های جهانی بورس را با رکود مواجه کرد ، وضع اقتصادی کشور چین است بطوریکه با تشدید نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین و افت ۹ درصدی شاخص بورس این کشور، شاخص بورس های آسیایی به کمترین رقم در ۳ سال گذشته رسید و بورس های اروپایی و آمریکایی بیش از ۵ درصد سقوط کردند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عباس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    چرا دولت در موضوع یارانه ها با مردم شفاف برخورد نمیکند چرا معیار ثروتمند بودن و معیار حذف افراد را بیان نمیکند تا هر فرد بداند واحد شرایط است یا نه. این. بازی موش وگربه چیست بدون اطلاع بدون شفاف سازی بدون اعلام معیار افراد را حذف می کنند بعد می گویند اگر اعتراض دارید بیایید اعتراض کنید و بعد هم مردم را می ترسانند چقدر حکیمانه رهبر انقلاب نام امسال را سال همدلی اعلام نمودند
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    چه قدر جالب
  • سلوقون ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    کامنت های منو منشتر کن. چرا اجازه نمیدهید کسی علیه دولت حرف بزند
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    چه اقتصادی؟ چه کشکی/ چه دوغی؟
  • سیاوش ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    یارانه را حذف میکنند تا ملت پر رو نشوند. و الا که این پولهای اصلا برای دولتهای پولی نیست
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    ملت، یارانه را حذف میکنند تا شما پررو نشوند. و الا که این پولهای اصلا برای دولتهای پولی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس