با گذشت یک سال از بخشنامه جنجالی استاندار خوزستان برای آزاد شدن تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در سطح استان خوزستان، ایرادات این مصوبه به طور کامل آشکار شده است.

دلخوشی نماینده دولت به زیبا شدن چهره خوزستان با تردد خودروهای لوکس/تردد خودروهای لوکس خارجی موجب زیبا شدن شهرهای خوزستان شده استگروه اقتصادي مشرق- اوایل شهریورماه سال گذشته استاندار خوزستان اعلام کرد یک عیدی برای مردم این استان دارد و آن را آزاد شدن تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در سطح استان اعلام کرد.

از آنجا که در مناطق آزاد، تعرفه واردات خودرو همچون سایر کالاها نسبت به تعرفه در سایر نقاط کشور تقریبا نزدیک به صفر است، از دیرباز مناطق آزاد کشور خصوصا کیش، قشم و منطقه اروند به جولانگاه خودروهای لوکس خارجی تبدیل شده‌اند.

به علت نزدیک به صفر بودن تعرفه و عوارض واردات خودرو در این مناطق، ساکنان مناطق آزاد می‌توانند تقریبا با هزینه کردن نصف قیمت خودروهای خارجی در کشور، این خودروها را در منطقه آزاد خریداری نموده و از آن استفاده کنند.

البته این ارزانی یک محدودیت هم به همراه دارد و آن ممنوعیت خروج این خودروها از منطقه آزاد به سایر نقاط کشور است که فقط در صورت پرداخت تعرفه و عوارض مترتب بر واردات کالای مذکور، ممکن است.

در سال‌های اخیر دولت‌ها در اقدامی غیرکارشناسی و صرفا بر مبنای انگیزه‌های پوپولیستی به تدریج دایره محدودیت تردد خودروها در مناطق آزاد را گسترش داده‌اند.

نمونه آن سال گذشته از سوی استاندار خوزستان انجام شد که ممنوعیت تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در کل استان را لغو کرد. از آنجا که منطقه آزاد اروند شامل دو شهر خرمشهر و آبادان می‌شود، با این اقدام استاندار، مالکان خودروهای پلاک اروند مجاز شدند در کل شهرهای استان سوار بر خودروها شوند.

هرچند در بدو امر اینطور به نظر می‌رسید که چنین اقدامی به نفع ساکنان منطقه خوزستان باشد، اما اینک با گذشت یک سال مشخص شده این عیدی استاندار صرفا به نفع پولدارها و مرفهان شده و برای اکثریت مردم خوزستان،‌ نفعی که نداشت بلکه موجبات سلب آسایش آنها را هم فراهم کرده است.
 
* درآمد عظیمی که به بیت‌المال نرسید

با آزاد کردن تردد خودروهای پلاک اروند که اکثرا خودروهای گران‌قیمت خارجی هستند، مالکان این خودروها یک سالی است که بدون پرداخت تعرفه و عوارض مترتب بر خودروهای خارجی، در حال استفاده از این محصولات در استان خوزستان هستند.

این ماجرا به ضرر بودجه‌ای دولت هم شده است. زیرا در شرایط طبیعی، مرفهانی که این روزها با خودروهای گران‌قیمت خارجی در سطح خوزستان مانور می‌دهند، برای استفاده از چنین خودروهایی باید نزدیک به 100 درصد ارزش وارداتی آنها به دولت عوارض و تعرفه پرداخت می‌کردند که اینک استاندار به طور خودخواسته از این درآمد چشم‌پوشی کرده است، آن هم در شرایطی که دولت از کسری بودجه شدید نگران است.

این در حالی است که درباره رقم دقیق واردات خودرو به منطقه آزاد اروند، اطلاعی در دسترس نیست و بر پایه اظهارات برخی مقامات محلی رقم واردات خودرو به این منطقه بسیار عجیب است و در صورت صحت این ارقام، منابعی که باید از طریق اخذ تعرفه و عوارض بابت واردات خودروی مرفهان به جیب دولت و ملت واریز می‌شد اما نشد، به هزاران ميليارد تومان مي‌رسيد.
 
* تشدید شکاف طبقاتی

آزاد کردن تردد خودروهای گران‌قیمت آمریکایی، ژاپنی، کره‌ای و اروپایی در سطح خوزستان که اکثریت مردم آن با موج بیکاری و معضلات اقتصادی روبرو هستند، نتیجه‌ای جز تشدید احساس فقر و شکاف طبقاتی نداشته است.

این در حالی است که مقتدایی استاندار خوزستان اخیرا استدلال وارونه‌ای در دفاع از اقدام سال گذشته خود کرده و با اشاره به ورود 25 هزار دستگاه پلاک اروند به خوزستان از ابتدای امسال تاکنون گفته است: هر چند استفاده از خودروهای پلاک اروند بیشتر برای خانوارهایی است که وضعیت اقتصادی متوسط به بالا را دارند اما استفاده از این خودروها در زیبا شدن چهره شهرها و خوزستان بسیار موثر است.

اظهارات مقتدایی کاملا در راستای تفکرات حامی اقتصاد لیبرالی و غربگرا است که در دولت رفسنجانی در کشور حاکم شد و له شدن فقرا زیر چرخ‌های توسعه را اجتناب‌ناپذیر می‌دانست.

استاندار خوزستان باید پاسخ دهد که چطور تمام توان خود را صرف صدور مجوز آزادسازی تردد خودروهای خارجی در استان خوزستان به کار بست آن هم در حالی که این اقدام فقط به سود مرفهان نه عموم مردم بود؟

اما در شرایطی که اکثریت مردم خوزستان با مشکل آب شرب، ریزگرد و وضعیت نامطلوب خدمات رفاهی مواجهند، جای تاسف است که استاندار خوزستان با بی‌توجهی به تمام این مشکلات، به زیبا شدن چهره شهرها با تردد خودروهای لوکس خارجی،‌دل خود را خوش کرده است.

نماینده دولت دلخوش به زیبا شدن چهره خوزستان با خودروهای لوکس

این در حالی است که اگر قرار باشد سایر مناطق آزاد کشور هم از منطقه آزاد اروند تقلید کنند و تردد خودروهای خارجی در کل استان آن مناطق آزاد شود، به تدریج بسياري از مناطق کشور به تسخیر خودروهای خارجی درخواهد آمد كه مصرف گرايي، شكاف طبقاتي و تبعات اجتماعي بسياري بدنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    الان شما از چی ایراد گرفتی؟ اگه واقعا نگرانی از پراید ایراد بگیر که مجبور نشن ملت ماشین خارجی بخرن ... از اون طرف هم به موضوع نگاه کن
  • شکارچی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    ما که ندیدیم این منطقه ازاد واسه کسی به جز اونایی که پولشون می رسید ماشین پلاک اروند بخرن خیری داشته باشه!ولی اون طور که شنیدم کل خوزستان منطقه ازاده.
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    خودرو مال مردمه گردوغبار مال دولت !!
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    یه چیز برای مردم خوزستان آقای استاندار تصویب کرد چون به نفع مردم خوزستانه شما اینطور دارید موضع میگیرید.داشتن خودروی باکیفیت هیچ تعارضی با گرد وخاک و بدی آب وهوا و نبو کار نداره هرچند ایشان دنبال رفع این موانع هم هستند.آقای مشرق اینقدر بی مروت نباش. الان خیلی از مردم خوزستان به جای ماشینهای بی کیفیت چینی و داخلی که تو گرمای خوزستان دچار مشکل میشن دارند ماشین 30 و 4چ میلیونی اروند با برندهای معتبر مثل تویوتا و هیوندا سوار میشن که اگر پلاک ملی بشن باید قیمت100 تومان پرداخت کنند.
  • بهروز ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    من اگه با ماشینیم (206) با یکی از اینا تصادف کنم چون بیمه 5 میلیون خسارت بیشتر نمیده باید ماشینمو رها کنم و فرار کنم چون قیمت یه چراغ بعضی از این ماشینا از ماشین من بیشتره
  • روح الله تیربند ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    این کار استاندار خیلی هم خوب بوده دستشون درد نکنه.با این کار درامد دولت کم نشده چون قبلا از این راه درامدی نداشته که الان متوقف بشه.ای کاش همه مردم ایران بتونن از خودرو های خارجی باقیمت مناسب استفاده کنن
  • ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    ببخشید الان اونایی که وضع مالی خوبی دارن آدم نیستن؟ اگه کسی که ماهیانه ۵۰ میلیون درآمد داره واقعا احمق نیست بیاد سوار پژو و پراید بشه؟ اصلا جان هموطنان براتون مهم نیست که با این خودرو های بی کیفیت داخلی از دست میدن؟
  • ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    ببخشید الان اونایی که وضع مالی خوبی دارن آدم نیستن؟ اگه کسی که ماهیانه ۵۰ میلیون درآمد داره واقعا احمق نیست بیاد سوار پژو و پراید بشه؟
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    من خوزستانیم، حالا یه جایی تو این مملکت هست که میشه با پول یه آشغال پراید یه ماشین خوب خارجی سوار شد، چرا حسودی میکنین. اصلا هیچ شکاف طبقاتی هم به وجود نیومده چون همون بدبختایی که مجبور بودن پراید بخرن الان دارن پژو 407 با قطعات تمام فرانسوی سوار میشن.
  • ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    "این در حالی است که اگر قرار باشد سایر مناطق آزاد کشور هم از منطقه آزاد اروند تقلید کنند و تردد خودروهای خارجی در کل استان آن مناطق آزاد شود، به تدریج بسياري از مناطق کشور به تسخیر خودروهای خارجی درخواهد آمد" خب کل مناطق کشور آزاد بشه تا ما هم بتونیم ماشین خوب بخریم و از شر ماشینای آشغال ایرانی خلاص شیم. من یه ماشین صفر خریدم که بعد 2 ماه، یه شب که توی جاده بودم لاستیکش ترکید و فقط خواست خدا بود که سالم موندم.
  • علی ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    تو قضیه خودرو های لوکس مناطق آزاد فقط و فقط وارد کنندگان انحصاری خودرو ناراحت هستند و برای سرمایه های کشور دلشون میسوزه!!!! آخه می دونید چرا؟؟؟؟ چون نمی تونن خودروهایی که انحصاری وارد کردند به قیمت گزاف و دل بخواهی به مردم قالب کنن!!!! آقا من خودروی لوکس ندارم تو مناطق آزاد هم هستم ولی تو رو خدا بزارید مردم راحت ماشین دلبخواه خود رو سوار بشن. مگر مردم ما چی از برخی ملت های بی فرهنگ کم دارند!! بعنی ایرانی حق نداره ماشین خوب سوار بشه؟؟؟؟
  • احسان ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    بنظر نویسنده اگه مجوز خودروهای اروندی لغو بشه بالافاصله مشکل ریزگردها و بیکاری استان حل میشه؟ چرا سفسطه می کنید؟ بحث خودروها و چه ربطی به این مسایل داره که همه رو باهم جمع بستی؟ چرا نمی تونید برای یک لجظه راحتی و خوشی اندک مردم بدبخت این استان محروم رو تحمل کنید؟ چرا الان که بحث تحریم خودروهای داخلی پیش اومده بلافاصله یادتون افتاده از این مقاله ها چاپ کنید؟
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    من اهوازی هستم اکثر مردم عادی که خودرو اروندی تهیه کردن تونستن با یه هزینه معقول سوار خودرویی بشن که در شان شونه؟ چرا فقط اون عده اندک مرفه رو دیدید؟
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    من بعنوان یه خوزستانی از نویسنده و مسئولین ای که پشت این مقاله هستند تقاظا دارم بیان تعهد بدن با حذف مجوز خودروهای اروندی، مشکل اب ، بیکاری و ریزگردهای استان حل میشه ما هم حاظریم باز سوار پراید و قراضه های وطنی بشیم
  • احسان ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    شما اگه دلتون برای سرمایه ملی میسوزه اول جلوی ورود خودروهای میلیاردی مازراتی و فراری که بعضی خواص وارد کشور می کنند بگیرید بعد بیاید سراغ مردم بیجاره این استان؟ نکنه فکر کردید اون افرادی که این خودروهای مازراتی 2 میلیاردی رو وارد کشور می کنند با ارز ازاد و حقوق گمرکی کامل این کار رو انجام میدن؟؟؟ هر 10 خودروی لوکسی که وارد منطقه ازاد میشه قیمت اش و ارزبری اش به اندازه یکی از این مازراتی ها نیست که شما تهرانی ها سوار میشید. هدف این مقاله هم افراد مرفه نیست چون اگه بود اول از تهران شروع می کردید فقط اون بدبختایی رو هدف گرفتید که بجای خرید پراید و پژو رفتن رفتن یه ماشین ابرو مند خریدن
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    من شمالی هستم .حالا یعنی اگه جلوی تردد ماشین های اروند تو استان خوزستان گرفته بشه مشکل ریزگرد های انجا حل میشه .
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    مناطق آزاد در ايران فقط براي واردات و قاچاق ايجاد شده، واقعا در جاهاي ديگه دنيا هم مثل ايرانه؟ بنده اطلاع دارم كه دولت هند دو منطقه آزاد ايجاد كرده، اما سياستشون راه دادن آدم هاي عادي به منطقه براي خريد كالا نبوده و اصلا مجتمع هاي تجاري و تردد خودروي شخصي تو اونا معني نداره. اون مناطق فقط براي انبار كالا و پروسس كردن كالا هاست.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    منطقه ازاد و تمام مناطق اینجوریه؟؟ شما چرا بحث رو سیاسی میکنید؟
  • بروجردی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    چرا منطقه آزاد بروجرد رو پس از چند سال تاخیر راه نمی اندازید؟؟ خوزستان منطقه جنگی بود ارس و انزلی چی؟ ما هم منطقه بدون گمرکی می خوایم.
  • مجيد ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    بنظرم اگر استاندار از جيبش تخفيف مي داد بهتر بود تا از بيت المال.من با زيبا سازي چهره شهري مثل اهواز كه واقعا مردم خوب و كم توقعي دارد موافق نيستم اما اوني كه ميتونه اين ماشين را سوار بشه نمي تونه تعرفه اش را نيز پرداخت كنه؟ضعفا كم كم بايد براي له شدن زير چرخ آماده بشيد...........يا علي
  • محمود ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    اقا اصلا چیکاردارین خب مگه بده ادم چند تاماشین خشگل جدید ببینه بابا مصبم مون دراومد ازبس ماشینهای درب وداغون داخلی دیدیم بزارین ملت حالشون رو ببرن خب اگه ارزون وارد بشه دیگه چه شکاف طبقاتی به وجود میادبابا من ازطرف قشر فقیر فقرا اصلا ناراحت نمیشم ترددشون روازاد کنین
  • اهوازی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    ماشین داخلی با کیفیت خوب و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی متفاوت کشور تولید کنید و اینقدر غر بیخود نزنید.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    یعنی طرف ماشین ایرانی دوست داره ولی مجبوره لامبورگینی سوار بشه؟
  • محمود ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    با سلام نوشته اید استاندار خوزستان تمام تلاش خودرا گذاشته تا خودروهای خارجی در سطح استان بتوانند حرکت کنند؟؟؟؟!!!!از سایت وزین شما چنین توقعی نداشتم .صرف نظر از محاسن بسیاری که برای هموطنان خوزستانی که دارد(من خود استان فارسیم)مگر در شهر ما خودروهای گرانقیمت ویراژ نمی روند؟؟؟در تهران خودتان چه خبر است؟؟؟آنجا هم منطقه آزاد است؟؟؟.
  • مهدی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    هز کسی که داره سنگ اندازی میکنه جلوی پیشرفت بیشتر منطقه اروند باور بفرمایید از حسادت و از روی عصبانیت این کار رو میکنه . یعنی چشم ندارید ببینید مردمی که هشت سال توپ و خمپاره روی سرشون میریخیتند الان سوار فقط یک ماشین خوب بشن اخه مگر خوزستان چی داره که بهش حسودی میکنید نه هوای خوب نه اب خوب یعنی اگر تبریز منطقه ازاد میشد همینقدر بهش گیر میدادین که به خوزستان میدید . بیایین همین ماشین ها و دلخوشی رو بگیرین ازمون و راحتمون کنید.
  • اهوازی ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    جناب ناشناس 10:35 ماشین های اروندی به اندازه پولی که میدی حتی بیشتر می ارزند.در یک ماه گذشته قیمت ماشین داخل چند میلیون تومان کاهش پیدا کرد و هنوز همان مدل ها دارند تولید میشوند. همه کارشناسان خودرو میگویند قیمت خودرو تولید داخل واقعی نیست و تازه کیفیت خوبی هم ندارند. مردم که محکوم نیستند مردم حق دارند خودرو خوب سوار شوند.
  • ناشناس ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    نویسنده گزلرش احتمالا اصفهانیه.
  • جواد ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    به نظر من كه هدف اين گزارش اين بوده كه اين مصوبه بي عدالتي است، چرا كه اگه قرار است در استان خوزستان تردد آزاد شود، بايد در تمام استان هايي كه منطقه آزاد دارن هم تردد آزاد شود، يه نكته مهمي هم داره اين گزارش يكي از بستگان ما در خورستان يه ماشين آمريكايي را به قيمت 100 ميليون خريد و اين ماشين ايراد فني پيدا كرد و چند ماهي است كه بدليل نبود قطعه نتونسته درستش كنه، كساني كه با يك مصوبه اجازه تردد ميدهند بايد به فكر خدمات پس از فروشش هم باشد.
  • حسن ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    تبعات اجتماعي اين تصميم هنوز كاملا مشخص نشده، نكته مهم اينه آيا گرد و خاك فقط براي خوزستان است و ديگر نقاط كشور گرد و خاك ندارن و چرا مردم ديگه استان ها نبايد خودرو خارچي با قيمت پايين سوار شوند
  • حسین ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    خروج دو تا سه ميليارد دلار ارز از كشور با يك تصميم رقم پاييني است آيا؟ در اين شرايط كاهش درآمدهاي ارزي دولت
  • رضا ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    كسي مخالف ماشين خوب سوار شدن شما نيست، اما بايد هزينه واقعي سوار شدن بر اين خودروها هم بدهيد
  • سهيل ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    نوش جونتون، اما من كه در هواي شرجي شمال كشور زندگي مي كنم چرا نبايد از اين امكان برخوردار باشم، شما خوبيد!!!
  • يك خوزستاني ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    من يكي از اين خودرو ها رو خريدم، اما نگرانم اگه تصادفي كنه يا مشكل فني پيش بياد بايد براي تعمير كجا ببرم، خيلي از دوستام با اين مشكل روبه رو هستند، كاش فكري هم به حال اين مشكل ميكردند
  • رضا ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    با پول تعرفه واقعي كه از واردات اين خودروها ميگرفتند ميتوانستند حداقل ده تا كارخانه توليدي در سطح استان احداث كنند و تازه مناطق آزاد قرار بود براي صادرات كالاهاي ايراني باشند و اما امروز شده مكاني براي ورود كالاهاي غير ضرور كه سمي خطرناك براي توليد ملي و اقتصاد كشور است
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    داداش شرجی ندیدی که به هوای شمال میگی شرجی. وسط مرداد ماه بیا خوزستان میفهمی شرجی چیه...
  • مهدی زنگنه از اهواز ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    اگر واقعا به فکر حل مشکلات خوزستان یا سایر استان هایی که محروم هستند و گرمای شدید بالای 50 درجه دارند ، هستیم ، باید از امکانات و بسترهایی که مناطق آزاد دارند برای رفاه حال سایر اقشار جامعه استفاده کنیم. به نظرم آقای مقتدایی استاندار خوزستان با این مصوبه لطفی به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه نکرده و فقط افرادی با درآمد متوسط رو به بالا توانسته اند این خودروها را خریداری کنند . آقای مقتدایی میتوانست مانند جزیره کیش ، ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی استان خوزستان را به خودروهای مدل بالای خارجی مجهز کنند که همه ی اقشار جامعه از این امکانات استفاده کنند . گرمای هوا برای مردم ضعیف هم هست و شخصی که 500 میلیون تومان میدهد خودروی لوکس ایتالیایی سوار میشود ، میتواند خودروی لوکس پلاک ملی هم سوار شود . از طرفی اگر بدنبال تحقق عدالت هستیم که باید در تمام مناطق آزاد کشور این مورد اجرا شود و سایت مشرق هم بعنوان یک سایت پرمخاطب خبری باید مانند این پیگیری که این روزها اینقدر پر رنگ از منطقه آزاد اروند میکند باید پیگیر بلا و ظلمی که خودرو سازهای وطنی دارند در حق مردم میکنند باشند و با آنان برخورد شود . اگر شرکت های ایران خودرو و سایپا یک خودروی خوب و ایمن و مجهز عرضه کنند مگر کسی می رود مثلاً سانتافه اروندی خریداری کند و بعد از 2 ماه با 20 میلیون تومان ضرر بفروشد . یا حق
  • محمد ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    تا کی میخواید مردم پراید سوار شن؟ اگه خیلی ایراد گرفتنتون گرفته برید از شرکتهای خودروسازی داخلی ایراد بگیرید که کیفیت تولیداتشون رو افزایش بدن و مثل خیلی کشورهای دیگه از جمله مالزی و کره سری توی سرهای بازارهای جهانی در بیارن
  • ابوالفضل ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    همه مردم می تونن از این ماشینا داشته باشن؟ شکاف طبقاتی=افزایش ناامنی روانی
  • لرستانی ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    آقا اگه بحث جنگه که ما هم توی لرستان داشتیم و خیلی از شهر های خوزتسنا بیشتر در معرض جنگ بودیم، بعضی شهرهای خوزستان مث باغملک و بهبهان و ... چه آسیبی در جنگ دیدن؟؟؟؟ اگه بحث شرجیه که شمال و بروهشر و هرمزگان و سیستان هم دارن .. والا من راضیم برای سیستان مخصوصا و بقیه جاها همچین امکامنی رو قایل بشن ولی برای ما هم همینطور
  • خوزستانی ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    لعنت بهت مشرق - خیلی موزی شدی
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    ابوالفضل جان همه نمیتونند لامبورگینی بخرند. اما اونی که میخواد پژو بخره میره تویوتا یاریس میخره. اونی که میخواد پراید بخره میره هیوندایی و کیاهای ارزون قیمت میخره. همونطور ه بنز سی کلاس میشه بنز ای کلاس. پژو هم میشه تویوتا و پراید هم میشه هیوندایی موضوع اینه برادر من. تفاوتها همونقدر باقی میمونه. این تفاوت ها از جای دیگه ای نشات میگیره
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    ولی هرکسی بخاد سمند 30 ملیونی بخره به جاش میره تویوتا یاریس می خره حالا افتاد !!!!!!
  • مینا ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    چرا لعنت به مشرق ؟ چون داره از یه مافیا بزرگ پرده بر میداره ؟
  • اکبر ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    استاندار خوزستان روز اول گفته بود اینا برای رفع محرومیت هستند حالا میگه چهره شهر رو زیبا می کنند آقاجان تبعات اجتماعی این خودروها رو نمی بینی ؟ خودت داری با حالت التماس میگی جوانان جولان ندهند و فخر فروشی نکنند .
  • لر اهوازی ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    از شما برادران لر انتظار بیشتری داریم.در ضمن بسیاری از اهالی لرستان و ایلام در خوزستان کار میکنند و آنها هم خودروی اروندی سوار میشوند.خدا بیشتر بهشون بده.انشاالله به من و شما هم ثروت حلال بده انشاالله.لرها تنگ نظر نیستند.انشاالله مردم لرستان و همه ایران بهترین خانه و زندگی و خودرو و... داشته باشند و نسلشان زیاد بشه.بگو انشاالله.
  • معین ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    کدوم مردم عادی ؟ خود استاندار داره میگه قشر متوسط به بالا یه استاد دانشگاه یا یه کارمند با دو فرزند محصل با حقوق دو و نیم میلیون نمی تونه روغن به این ماشینا بزنه عامو
  • از خوزستان ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    ماشین های پلاک اروند واقعا با کیفیت و کم مصرف هستند.
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    مشکل اینه که تا الان 82 هزار خودرو وارد شده
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    زیر کامنتت می نوشتی روابط عمومی استانداری هههه
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    کسی با ماشین خوشگل کاری نداره مشکل ندادن عوارض هست و شهروند یک و دو کردن
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    الان کدام ماشین ایرانی در آب و هوای خوزستان کم آورده ؟ خوزستان گرمتر است یا سیستان و بلوچستان و زاهدان الان لابد اونجا دارن با قاطر تردد می کنند > حرفی میزنید ها
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    در تهران حتی اگر ماشین خارجی باشه عوارضش پرداخت میشه ، تبعیض به هیچ وجه نباید قائل شد
  • ناشناس ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    آقا رضا ده ها سال است که روزانه میلیون ها متر مکعب گاز میسوزد و دود و آلوده گیش به خورد مردم میرود و کسی به فکر این نیست که آنها را تبدیل به فراوده و پتروشیمی و برق و... کند آنوقت شما میگویید تعرفه بگیرند و کارخانه بسازند؟؟؟
  • کیوان ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    با سلام من چندتا سوال دارم؟!مگر ما خودرو ساز داریم؟ما داریم ماشین های از رده خارج چند تا کشور را به اسم تولید به زور و انحصار به مردم می فروشیم پس سود واقعی را بازم اون خودرو سازان خارجی میبرن ضمن اینکه جهت واردات هم سود واقعی را دولت با 100% تعرفه هم نمیبره یک عده دلال بی صفت از خدا بی خبر میبرن خیلی ساده است الان مازاراتی گیبلی که تو منطقه آزاد قیمت حدود 200 میلیون داره و تهران بالای میلیارد آیا 800 میلیون دیگه را دولت میبره یا اینکه یک دلال 600 میلیون سود میکنه ضمنا اختلاف طبقاتی با انباشت سرمایه به وجود میاد نه با خرید ماشین ضمنا من ساکن اهوازم و ماشین اروندی هم ندارم ولی تعداد ماشین های لوکس آنقدر به چشم نمیاد بیشتر ماشین ها تو رنج 50 میلیون تومان یا کمتر هستند که طبقه کارمند متوسط از آن استفاده می کنن در آخر متاسفم که با مردم خوزستان با این همه بی عدالتی برخورد می کنید
  • کیوان ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    مگه از شما باید برای هر چیز مشورت بگیرن چرا زود احساساتی می شین و به جون هم می افتیم اصلا برای همه باید آزاد شه مگه ما خوزستانی ها بخیلیم
  • ماهشهری ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    این همه حسادت برای چیه؟!! ما اینجا به جای هوا ٬ ریزگرد به جای آب آشامیدنی ٬ آب فاضلاب داریم و اگر از تسویه کننده آب استفاده نکنیم وبا و .... میگیریم. من از این ماشین ها ندارم اما شماها حق ندارین این دلخوشی رو هم از مردم شریف خوزستان بگیرین . ما همین الان هم راهمان از شماها جداست.... مشرق با این گزارشها نفرت پراکنی نکن .
  • مهدی ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    مشرق جان اینگونه مقالات به جزء ایجاد تفرقه و دلخوری بین هموطنان عزیز منفعت دیگری ندارد.واقعا" نویسنده مقاله با خود چه فکری کرده اند؟نکند فکر کردند تمام خوانندگان سایت مشرق در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند.آخه سوار شدن ماشین با کیفیت چه ربطی به ریزگرد و هوا دارد؟مشرق جان خواهشمندم به شعور خوانندگان خود احترام بزارید و با اینجور مقالات باعث ناراحتی بازدید کنندگان از این سایت نشوید
  • مهدی زنگنه ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    اگر واقعا به فکر حل مشکلات خوزستان یا سایر استان هایی که محروم هستند و گرمای شدید بالای 50 درجه دارند ، هستیم ، باید از امکانات و بسترهایی که مناطق آزاد دارند برای رفاه حال سایر اقشار جامعه استفاده کنیم. به نظرم آقای مقتدایی استاندار خوزستان با این مصوبه لطفی به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه نکرده و فقط افرادی با درآمد متوسط رو به بالا توانسته اند این خودروها را خریداری کنند . آقای مقتدایی میتوانست مانند جزیره کیش ، ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی استان خوزستان را به خودروهای مدل بالای خارجی مجهز کنند که همه ی اقشار جامعه از این امکانات استفاده کنند . گرمای هوا برای مردم ضعیف هم هست و شخصی که 500 میلیون تومان میدهد خودروی لوکس ایتالیایی سوار میشود ، میتواند خودروی لوکس پلاک ملی هم سوار شود . از طرفی اگر بدنبال تحقق عدالت هستیم که باید در تمام مناطق آزاد کشور این مورد اجرا شود و سایت مشرق هم بعنوان یک سایت پرمخاطب خبری باید مانند این پیگیری که این روزها اینقدر پر رنگ از منطقه آزاد اروند میکند باید پیگیر بلا و ظلمی که خودرو سازهای وطنی دارند در حق مردم میکنند باشند و با آنان برخورد شود . اگر شرکت های ایران خودرو و سایپا یک خودروی خوب و ایمن و مجهز عرضه کنند مگر کسی می رود مثلاً سانتافه اروندی خریداری کند و بعد از 2 ماه با 20 میلیون تومان ضرر بفروشد . یا حق
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    گیر دادی ها مشرق ! بابا ما نخوایم شما نگران ما خوزستانی ها باشی کی رو ببینیم!!!!
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    مشرق چقدر پول میگیری بر علیه خوزستانیا تبلیغ کنی، چه نفعی براتون داره خودروسازهای داخلی چقدر بهتون پول دادن، هر دفعه تیتر میزنی، زورتون میاد، دارندگی و برازندگی، مردم خوزستان از خودروهای اشغال داخلی راحت شدن، خودروهایی که هر سال جون مردم عزیزمان رو به خاطر نداشتن کیفیت و استانداردهای روز میگیره،
  • ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    الان در تمام استان ها که تعرفه واقعی میدن چه تعداد شغل جدید اضافه شده ؟! مثلا در ایلام که منطقه آزاد نیست چطور مشکل ریز گرد حل شده که در خوزستان حل شود ؟!؟ آن هم با وارد کردن 1000 ماشین که اکثرا معمولی ترین ماشین های دنیا هستند . حق مردم ایران بهترین ماشین های دنیاست حق مردم ایران مازراتی و بنز و بی ام و است . شخصیت مردم ایران بهترین ها رو سوار شدن ...
  • ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    ریز گرد استان ایلام و کرمانشاه و لرستان چرا رفع نشده ؟! اونا که مجوز ماشین ندارن ؟!؟ لطفا مقاله چرت و پرت تحویل مردم ندهید ... یه عمره مردم 3-4 برابر قیمت ماشین داخلی رو خریدن تا تولید حمایت بشه ... ولی تولید مردم رو حمایت نکرد و هر روز بی کیفیت تر از دیروز ... شعور مردم رو زیر سوال نبرید..
  • ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    مردم ایران حقشون سوار شدن بنز و بی ام و است نه پراید لگن ... مردم ایران بهترین ها حقشونه
  • ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    دو میلیارد دلار ؟ یعنی 2000 تا 3000 ماشینی که پلاک اروند دارند هر کدوم 1 میلیون دلار قیمتشونه ؟!؟! یعنی الان ما تو آبادان باید 2000 تا 3000 بوگاتی ویرون یا لامبورگینی اونتادور داشته باشیم ؟!؟ شما حتما به دکتر مراجعه کن
  • میلاد ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    مشخص هست بیشتر کامنتهای موافق از طرف ر.ابط عمومی استانمداریه چون مردم در فضای واقعی به شدت از این بخشنامه استاندار و عواقب اجتماعی اون ناراحت هستند . نشستن پشت میز و کامنت گذاشتن هنر نیست دوستان روابط عمومی بروید و مشکلات و تبعات این بخشنامه را به استاندارتان بگویید .
  • میلاد ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    مشخص هست بیشتر کامنتهای موافق از طرف ر.ابط عمومی استانمداریه چون مردم در فضای واقعی به شدت از این بخشنامه استاندار و عواقب اجتماعی اون ناراحت هستند . نشستن پشت میز و کامنت گذاشتن هنر نیست دوستان روابط عمومی بروید و مشکلات و تبعات این بخشنامه را به استاندارتان بگویید .
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    احسنت به شما مشکل ما این تحلیل های پوپولیستی بعضی ژورنالیست نما هاست!!! چرا در مورد کیفیت خودروها اینجو موضع گیری نمی کنید؟؟ ببینید علت حرص و ولع مردم به خودروهای جدید چیه؟؟
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    افرین اما کی هست که این نکته را بگیره تو هر سه چهار مقاله ایی که مشرق منتشر کرده بنده همین نظر را درج کردم اما کو گوش شنوا ماشین سرمایه نیست بلکه کالا است و مردم قشر متوسط بجای خرید محصولات بی کیفیت ایرانی با همون پول خودروی مناسب با کیفیت می خرند
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    اولویت خریدن ماشین خارجی است
  • مهران ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    مردم خوزستان از استاندار متشکرند. خرید خودروهای اروندی طبقه متوسط را هم پوشش داده و خاص ثروتمندان تنها نیست. اجرا این طرح ربطی به سایر مطالبات خوزستانیها ندارد.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    پس لابد تو هم از روابط عمومی ایران خودرو و سایپا هستی !
  • اهوازی ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    کامنت ها از طرف روابط عمومی استانداری خوزستان نیست.بلکه از طرف مردم خوزستان و ملت ایران است که میخواهند خودروی خوب سوار شوند.کیفیت خودروی ساخت داخل را بالا ببرید و آب و هوای مناطق مختلف ایران را در ساخت خودرو در نظر بگیرید و قیمت ها را متناسب و خدمات پس از فروش را افزایش دهید آنگاه کمتر ایرانی خودروی خارجی میخرد
  • اهوازی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    جناب ناشناس آمریکایی خوزستان و بوشهر و هرمزگان از سیستان بلوچستان و یزد و کرمان و قم و.. بسیار گرمتر و با شرجی بالا هستند.وقتی سازمان هوا شناسی دمای شهرهای خوزستان را 50 درجه اعلام میکند این درجه در شرایط استاندارد سازمان هواشناسی در سایه است و در آفتاب و محیط های کاری مانند کارگاهها و کارخانه ها و مزارع و... بسیار بیشتر است.در ضمن خودرو در خوزستان بسیار زودتر از استانهای دیگر فرسوده و معیوب میشود.اگه قبول نداری بیا اینجا زندگی کن و خودت ببین.
  • عباس ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    اگه یه حرف حساب شنیدم اینم آقای زنگنه گفتن درسته ناوگان شهری رو به این ماشینها مجهز میکردن. هزارتا لایک برای نظر و پیشنهاد درست و به جاتون
  • احمد ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    به تو چه مربوطه مشرق ما خوزستانی ها از کار استاندار محترم خیلی خوشحالیم
  • عبداله ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    سلام دوستان به نظر بآید به سایت مشرق لعنت فرستاد چقدر شما تنگ نظر هستید لعنت به مشرق
  • بيژن ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    برادران عزيز و گرامي شركت هاي خودروساز بجاي اينكه ماشين هاي روز دنيا را مونتاژ كنند هنوز درگير مونتاژ ماشين هاي چند دهه پيش هستند و اين باعث به هدر رفتن سالانه هزاران ميليارد تومان سرمايه ملي ( سوخت بالا ، محيط زيست ، جان و مال مردم) بجاي اين موضوع بايد فكر اساسي جهت ضرر هنگفت هزاران ميلياردي نمود و مضافا اينكه بايد تا چند سال ديگر براي پيويتن به تجارت جهاني كل تعرفه واردات از جمله تعرفه خودرو حذف شود . لازم به ذكر است در هبچ كجاي دنيا تعرفه ٩٠ يا ١٢٠درصدي براي خودرو وجود ندارد ايا بايد براي حمايت از صنعت غير مزيتي خودرو هزاران ميليارد سالانه خسارت داد ؟ اميد است روزي برسد كه اين موضوع عوارض و تعرفه خودرو براي كل كشور رفع شود ؛ دوستان كه به فكر درامد كشور هستند به خسارت ٣٥ميلياد دلاري سالانه از محل عدم بهره برداري از حوضه هاي نفتي و گازي مشترك كشورمان حساس باشند و مزيد برعلت خسارت تصميمات مديران اقتصادي در ٨ سال دولت نهم و دهم به كشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس