کد خبر 459620
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

وزیر نفت با بیان این که بعد از لغو تحریم‌ها تمام میدان‌های نفتی ایران وارد مدار تولید می شوند گفت: به این ترتیب ایران دوباره به تولیدکننده دوم اوپک بدل می شود. همچنین ایران تا دوسال آینده در برداشت گاز پارس جنوبی با قطر برابر می شود.

به گزارش مشرق به نقل از سایت خبری وزارت نفت، بیژن زنگنه وزیر نفت دیشب ( چهارشنبه، چهارم شهریورماه) همزمان با هفته دولت در برنامه " تیترامشب" شبکه خبر حاضر شد و گزارشی از عملکرد دوساله دولت یازدهم در صنعت نفت ارائه کرد.

وی با بیان این که در شرائطی کارمان را در دولت یازدهم شروع کردیم که نفت در اوج تحریمها بود و اکنون نیز در تحریم هستیم، گفت: اصلی ترین هدف تحریم فلج کردن بخش انرژی و نفت کشور بود، به نحوی که  همه چیز را برای نفت ـ  از فروش گرفته تا واردات برخی از کالاها و تجهیزات ـ  سخت کرد، اما ما اساس کارمان را بر این قرار دادیم که در شرائط سخت تحریم فعالیت کنیم و تسلیم نشویم و بتوانیم به هدفهایمان برسیم.

زنگنه با اشاره به این که ١٧ فاز پارس جنوبی به صورت همزمان فعالیت می کردند اما هیچ یک از آنها به نتیجه نرسیده بود، افزود: بنابراین برای تامین گاز مورد نیاز کشور به اولویت بندی طرحهای پارس جنوبی پرداختیم و هدفمان این بود که اجازه ندهیم در کشور کمبود گاز داشته باشیم.

زنگنه ادامه داد: با این که مشکلات شدید مالی داشتیم، پیمانکاران کشور را برای تحقق این هدف بسیج کردیم.

وزیر نفت، اولویت نخست دولت یازدهم را برای افتتاح فازهای پارس جنوبی، فازهای ١٢، ١٥-١٦ و ١٧-١٨ اعلام کرد و افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده باید ظرفیت تولید گاز را تا پایان سال ٩٣ ، ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش می دادیم که برای این کار باید هشت واحد پالایشی مجزا را وارد مدار می کردیم که در سال ٩٣ موفق شدیم ١٠ واحد پالایشی را وارد مدار کرده و ظرفیت تولید گاز کشور را به ١٢٠ میلیون مترمکعب رسانده و زمستان آرامی گذراندیم.

وزیر نفت با اشاره به مشکل مالی صنعت نفت، تصریح کرد: اولویت امسال ما وارد مدار شدن بخشی از گازهای فاز ١٩ پارس جنوبی که معادل دو فاز بوده و ٢٠-٢١ است.

وی افزود: پرونده فازهای پارس جنوبی تا سال ٩٥ بسته می شود و تنها اجرای فاز ١٤ به سال بعد از ٩٦ یا ٩٧ موکول می شود که آن هم به دلیل عقب ماندگی در بخش دریاست.

زنگنه با بیان این که ١٥ فاز جدید تا اواسط سال ٩٦ وارد مدار خواهند شد، افزود: به این ترتیب از اواسط سال ٩٦ ، ٢٥ فاز پارس جنوبی روزانه بیش از ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز  و یک میلیون بشکه میعانات گازی از این میدان مشترک تولید خواهند کرد.

وزیر نفت هدف از اولویت بندی فازهای پارس جنوبی را تامین گاز مورد نیاز کشور و برداشت هرچه سریع تر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی اعلام کرد.

وی با بیان این که طی سالهای گذشته عقب ماندگی جدی در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی نسبت به قطریها داشته ایم، افزود: ایران در حال حاضر نیز کمتر از قطریها از میدان گازی پارس جنوبی برداشت می کند، اما امیدواریم تا دوسال آینده در مقدار روزانه برداشت با قطریها برابر شویم.

وزیر نفت ادامه داد: بعد از این که به اطمینان نسبی از تولید گاز در کشور رسیدیم، اولویت بعد را توسعه گازرسانی قرار دادیم؛ زیرا ٢,٥ میلیون خانوار در ایران فاقد گاز بودند، ضمن این که ٨٦ درصد جمعیت کشور از شبکه گاز استفاده می کردند.

زنگنه هدفگذاری دولت یازدهم را برخورداری ٩٧ درصدی خانوارهای شهری و روستایی از نعمت گاز اعلام کرد و افزود: رسیدن به این هدف یعنی این که کل جمعیت ایران تحت پوشش شبکه گاز قرار می گیرند، زیرا چند درصد باقیمانده مانند عشایر در مکانهای پراکنده زندگی می کنند و نمی توان به گازرسانی در آن مناطق اقدام کرد.

وی با بیان این که برخورداری ٩٧ درصد جمعیت یک کشور از نعمت گاز یک امر بی  نظیر در دنیاست، ادامه داد: برای رسیدن به این هدف به ٤,٥ میلیارد دلار اعتبار نیاز داشتیم که این رقم غیر از هزینه دو میلیارد دلاری گازرسانی به منطقه سیسستان و بلوچستان است که برای رسیدن به این هدف با هماهنگی خوبی که با نمایندگان مجلس داشتیم بند "ق" قانون بودجه به تصویب رسید که اجازه سرمایه گذاری از محل بهینه سازی مصرف انرژی و یا اتکا به درآمد ناشی از گازرسانی داده شده بود.

زنگنه افزود: رسیدن به هدف ٩٧ درصدی برخورداری جمعیت ایران از نعمت گاز از پارسال در دولت شروع شده و امسال به اوج خود رسیده و براساس برنامه ریزی انجام شده تا میانه سال ٩٦ به این هدف خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: امسال بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای این کار اختصاص داده ایم که بخشی از این رقم از طریق وام دو هزار و ٥٠٠ میلیارد تومانی از بانکها تامین می شود و سهم هر استان هم مشخص شده است.

زنگنه با بیان این که استانها از هیچ سقفی برای دریافت اعتبار گازرسانی برخوردار نیستند، گفت: منتها استانهایی که از پیشرفت خوبی برخوردار باشند بیشتر از سقف اعتبار اختصاص یافته شان دریافت کرده و سهم استانهایی که از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار نیستند به آنها اختصاص می یابد.

به گفته وی اجرای این سیاست سبب اشتغالزایی وسیعی در کشور شده و همچنین مصرف سوخت مایع را در کشور کاهش می دهد.

وزیر نفت درباره صادرات نفت ایران با بیان این که تحریم نفت ایران در این مدت کاهش نیافته و همچنان ادامه دارد، افزود: با وجود این مشکلها، صادرات نفت ایران در چهارماه ابتدای سال ٩٤ در مقایسه با ٤ ماه ابتدای سال ٩٣ رشدی ١٥ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: تولید نفت کشور نیز براساس میزان مصرف داخل و صادرات است اما ذخیره جدی در مورد نفت نداریم.

به گفته وزیر نفت هم اکنون ٦٠ میلیون بشکه ذخیره میعانات گازی داریم زیرا نمی توانیم به دلیل تولید گاز، میعانات گازی تولید نکنیم واگر بخواهیم میعانات گازی تولید نکنیم باید گاز هم تولید نکنیم و ما ناچار به ذخیره شدیم. 

زنگنه با اشاره به این که آمادگی داریم که بعد از پساتحریم تولید نفتمان را به دوران قبل از تحریم برگردانیم، گفت: در مرحله نخست ٥٠٠ هزار بشکه و در مرحله دوم که تا پایان سال خواهد بود ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه می کنیم.

وی با بیان این که عده ای معتقدند اجرای این سیاست ایران تاثیر منفی بر روی قیمتها می گذارد و حتی من را به مفت فروشی نفت متهم کردند، افزود: ما نمی توانیم تولید نفتمان را افزایش ندهیم، ما تحریمها را موضوع ظالمانه ای می دانیم و هر زمان که بتوانیم نفت مان را تولید و صادر می کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که اجرای این سیاست ایران سبب کاهش قیمت جهانی نفت می شود، گفت: نگران کاهش قیمت نفت نیستم، اگر بخواهم نگران این مسئله باشم نباید نفت تولید کنیم، در حالی که ما به هیچ قیمتی مجاز نیستیم سهم تاریخی ایران را در بازار نفت از دست بدهیم.

زنگنه افزود: اگر ما بگذاریم که سهم مان را در بازار نفت بگیرند باید برای گرفتن ٢٠ هزار سهم بجنگیم، بنابراین ما بعد از تحریم با قدرت بر می گردیم و سهممان را در بازار نفت می گیریم و به شرائط عادی بر می گردیم.

وی ادامه داد: آنها که سهم ایران را گرفتند و درآمدهای عظیمی به دست آوردند باید از کاهش قیمتها بترسند، زیرا ما با قیمت کم و زندگی با شرائط سخت عادت کرده ایم،  بنابراین می توانیم حتی با قیمت پایین نفت هم ادامه دهیم، اما جازه نمی دهیم سهممان را بگیرند.

وزیر نفت گفت: البته برای تعادل قیمت، بازار نفت و اعضای اوپک باید تولید شان را متعادل کنند و با این که درخواست نشست فوق العاده داده شده و ما هم مشکلی با این نشست نداریم اما همان طور که می دانید نتایج جلسه های اوپک باید با اجماع اعضا باشد که به نظر من برخی اعضا موافق قیمتهای بالای نفت نیستند و می خواهند با قیمتها پایین به بعضی کشورها ضربه وارد کنند.

زنگنه ادامه داد: ما می خواهیم با همه اعضای اوپک دوست باشیم و یک رابطه درست داشته باشیم، اما به هرحال بازار ابزار خود را دارد.

وزیر نفت گفت:  ایران حدود هفت یا هشت ماه بعد از لغو تحریمها دوباره به تولیدکننده دوم اوپک بدل می شود، زیرا ابزار یا عامل قدرت یک کشور در اوپک میزان تولید و صادرات آن است، بنابراین اوپکی ها باید با ما همراهی کنند.

وی با بیان این  که قیمت نفت با تولید و عرضه کنترل می شود، تصریح کرد:  زمانی که توازنی بین این دو نباشد قیمتها دچار نوسان شده و کاهش یا افزایش می یابد.

زنگنه گفت: برخی اعضای اوپک می گویند که غیراوپکی ها برای تعادل قیمتها باید همکاری کنند که دیدیم غیراوپکی ها در یک سال اخیر این کار را انجام ندادند.

وی افزود: مخالفان نمی توانند با کاهش قیمتها جمهوری اسلامی را از پا در بیاورند، بهتر است با ایران همکاری و همراهی کنند تا همه چیز به روال کارشناسی و عادی خود برگردد.

وزیر نفت گفت: بعد از تحریمها همه میدانهای نفتی ایران وارد مدار تولید می شوند.

زنگنه میدانهای مشترک آزادگان، یادآروان و یاران را سه میدان مهم حوزه غرب کارون دانست و افزود: پیش از این برآوردهای صورت گرفته ذخیره نفت میدان یادآوران را ١٣ میلیارد بشکه اعلام کرده بود که اکنون برآوردهای جدید حاکی از این است که میزان ذخیره نفت درجای این میدان ٣١ میلیارد بشکه است.

وزیر نفت با اشاره به هدفگذاری برای تولید ٧٠٠ هزار بشکه ای از میدانهای غرب کارون، گفت: هم اکنون تولید از این میدانها به ١١٠ هزار بشکه در روز رسیده است که بنا داریم تا سال آینده (٩٥) این رقم را به ٢٦٠ هزار بشکه در روز رسانده و طی سه سال آینده به ٧٠٠ هزار بشکه در روز برسیم.

وی افزود: چنانچه بتوانیم طی مدت سه سال تولید از این میدانها را به ٧٠٠ هزار بشکه در روز برسانیم، این افزایش تولید سریع ترین برنامه افزایش تولید تاریخ نفت ایران خواهد بود که کار بسیار بزرگی خواهد بود.

وزیر نفت ادامه داد: اجرای این برنامه هم با فرض ادامه تحریمها تدوین شده است؛ اگر تحریم نفت ایران ادامه یابد نفت میدانهای مشترک را به صادرات اختصاص داده و نفت میدانهای مستقل را نگه می داریم و تولید از آنها را کم می کنیم.

وزیر نفت با اشاره به معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) که مطالعه و تدوین آن در دولت یازدهم شروع شد، گفت: از جمله ویژگیهای قراردادهای جدید این است که اگر یک شرکت درجه یک خارجی در امر اکتشاف فعالیت کرده و به نفت برسد، می تواند در توسعه میدان هم مشارکت داشته باشد و اگر به تولید رسید در بهره برداری حضور داشته باشد.

وی با بیان این که ما بیش از پول شرکتهای خارجی به فناوری آنها برای توسعه صنعت نفت نیازمند هستیم، یادآور شد: باتوجه به این که عمر بیشتر میدانهای نفتی ایران به نیمه دوم خود رسیده است؛ بنابراین برای افزایش تولید آنها باید ضریب بازیافت میدانهای نفتی را افزایش داد که این امر به فناوری بالا نیاز دارد.

وزیر نفت تصریح کرد:  امروز ضریب بازیافت نفت ایران حدود ٣٠ درصد است که اگر یک درصد به ضریب بازیافت نفت اضافه شود یعنی ٧ میلیارد بشکه که به قیمتهای امروز، معادل ٣٥٠ میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه خواهد شد.

زنگنه گفت: برای افزایش ضریب بازیافت نفت نیز به فناوری نیاز داریم که برای رسیدن  به این مهم بنا را بر آموزش نیروهای ایرانی گذاشته ایم که براین اساس، شرکتهای خارجی را ملزم کردیم که از ابتدای کار یک شریک معتبر ایرانی با آنها فعالیت کرده و آموزش ببیند که این مسئله جزو جدانشدنی قرارداد است.

به گفته وی بر این اساس، طبق قراردادهای جدید نفتی از شرکتهای معتبر خارجی خواهیم خواست تا طرحهای خود را برای افزایش ضریب بازیافت نفت ایران ارائه کرده و همچنین یک طرح سنگین چندین میلیارد دلاری را برای چندسال به خوبی انجام دهند.

وی از دیگر اقدامهای وزارت نفت را که در بحث ملی فناوری اثر بسیاری در امر تولید کشور می گذارد، قرارداد همکاری با دانشگاههای معتبر کشور عنوان کرد و افزود: هر کدام از دانشگاهها مسئولیت افزایش ضریب بازیافت چند میدان نفتی را بر عهده دارند تا ساختار جدید پژوهشی در این باره تدوین کنند، ضمن این که این دانشگاهها به صورت فنی نیز بر کار شرکتهای خارجی نظارت خواهند داشت.

وزیر نفت درباره تولید بنزین کشور، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تا پایان امسال یک ردیف از سه ردیف پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ٣٦٠ هزار بشکه وارد مدار شود که پیمانکار به دلیل تنگاهای شدید مالی گفته است که تا پایان امسال نمی تواند ردیف اول این پالایشگاه را وارد مدار کند که تاکنون ما این مسئله را از پیمانکار نپذیرفته ایم.

زنگنه ادامه داد: چنانچه ردیف اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال وارد مدار شود به لحاظ کمی و کیفی دیگر نیاز به واردات بنزین نخواهیم داشت و بعد از این که هر سه واحد این پالایشگاه وارد مدار شدند در بخشهایی نیز صادرکننده بنزین خواهیم بود.

وزیر نفت همچنین با بیان این که هم اکنون نرخ بنزین در ایران حدود ٣٠٠ تومان با فوب خلیج فارس فاصله دارد، گفت: امسال قیمت بنزین دوباره افزایش نخواهد یافت.

وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که وزارت نفت تا چه حد متناسب با سیاستهای چشم انداز ١٤٠٤ گام برداشته است، افزود: طی ١٠ سال اخیر از اجرای این برنامه عقب افتادیم و توجهی به آن نشد، با این حال گمان می کنم صنعت نفت در بخش فناوری نفت وگاز بتواند جایگاه اول منطقه را بدست آورد.

زنگنه همچنین تصریح کرد:  ایران در بخش فناوری دریایی می تواند جایگاه اول منطقه را از آن خود کرده و به صادرکننده خدمات و تجهیزات بخش دریایی بدل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس