کد خبر 453062
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴

مسجد می تواند فضای مناسبی برای ارائه هنر دینی باشد. در عین حال مسجد به تنهایی می تواند موضوعی برای کارهای هنری در عرصه های مختلف باشد.

 به گزارش مشرق، معمولا مساجد دارای فضاهای مساعد و مناسب برای تمرین کارهای گروهی به ویژه در زمینه های هنری برای انجمن های هنری و گروه های نمایش هستند. اگر از سوی مسجد پیشنهاد در اختیار گذاشتن فضای مسجد(سالن، حیاط و ...) به گروه های نمایشی و تئاتر ارائه شود این مهم می تواند زمینه جذب این گروه ها را به مسجد فراهم سازد.

تهیه فیلم های مستند از مساجد تاریخی و تاثیرگذار در طول تاریخ اسلام از حیث ساختار هنری و با هدف اطلاع رسانی و آشناسازی عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان از این آثار بی بدیل هنری (تبیین این مهم که مسجد، نماد، آیینه، سمبل و تابلوی زیبای هنری است که تمامی سبک های مختلف ادوار گذشته هنرمندان مسلمان در آن به نمایش گذاشته شده است. )

معرفی نوجوانان و جوانان مسجدی که علاقه مند و مستعد برای کارهای هنری هستند به مراکز و دستگاه های فعال در زمینه های هنری (جهت آموزش و یادیگری قالب های مختلف هنری که در فعالیت های مسجد دارای کاربرد هستند) و به کارگیری آنها در فعالیت های هنری مسجد.

در اختیار گذاشتن سالن مسجد برای نمایش آثار هنری هدفمند و جهت دار، در قالب های گرافیک، هنرهای دستی، عکس، خوش نویسی و ... ) با هدف جذب علاقه مندان به دیدن آثار هنری در مسجد(زمینه سازی جهت ورود و آشنایی دیگر هنرمندان و دوست داران هنر به مساجد) .

تهیه بلیط (به تعداد نوجوانان و جوانان مسجد) برای فیلم های دینی و مذهبی و حتی خانوادگی مثبت و نیز فیلم هایی که مسجد و نماز در آن محوریتدارد. به منظور تشویق و ترغیب آنها برای آموزش بصری آموزه های دینی و غنی سازی اوقات فراغت آنها.

تهیه متون و نمایش نامه های متناسب نمایشی ( در حوزه مسجد و نماز جماعت) برای گروه های مختلف تئاتر و کمک مادی و معنوی در اجرای نمایش نامه های فوق با هدف تبیین آموزه های دینی به ویژ] موضوع مسجد و نماز جماعت در قالب هنر نمایش.

هماهنگی با مبادی زیربط، جهت ساخت فیلم های هدفمندی که زمینه ارتقا معرفت دینی و شناخت نوجوانان و جوانان را نسبت به مفاهیم دینی و جایگاه مناسک و مراسم عبادی تبیین کند و موجب ترویج فرهنگ مسجد و نماز جماعت شود.

اجرای جشنواره های هنری که قابلیت اجرا در محیط مساعد را دارا هستند (به جای اینکه در مجتمع هاو فرهنگسراها اجرا شود)  جتی المقدور اجرای مراسم افتتاحیه یا اختتامیه این جشنواره ها در مساجد باشد.

زمینه سازی جهت حضور هنرمندان برجسته کشور، منطقه و شهر در مناسبت های مختلف در مساجد و نمازخانه ها با هدف الگوسازی دینی برای نوجوانان و جوانانی که علاقه مند به کارهای هنری هستند.

شایسته است هنرمندان متعهد در راه تبیین و تشریح هنر مقدس و دینی که مساجد به عنوان یکی از نمارهای واقعی هنر مقدس مسحوب می شوند با هدف افزایش جذب و جلب آن گام عملی بردارند.

اتخاذ ساز و کاری مناسب، جهت ترغیب، تشویق و کمک مادی و معنوی به تهیه کنندگان، کارگردانان و فیلم نامه نویسان برای تهیه فیلم هایی که موضوع مسجد و نماز در آن از محوریت برخوردار است.

بهره گیری از قالب های هنری(خطاطی، طراحی، تصویری، هنرهای تجسمی و ... ) برای تفهیم و القا آموزه ها، مفاهیم و فرهنگ مسجد و نماز جماعت.

یکی از شیوه های مهم در محیط هنری جهت افزایش جاذبه به مساجد و فرائض دینی، اعتلای هویت ملی ایران به خصوص در محیط هنری است.

محوریت قرار دادن موضوع مسجد و نماز جماعت در فیلم ها و سریال های تلویزیونی و تبیین جایگاه والای آنها در قالب های شیوای هنری.

تشکیل و تقویت انجمن های هنری مسجد به منظور استفاده از آنها در اجرای برنامه ها و فعالیت های مختلف مسجد.

تجلیل از هنرمندان متعهد و فعال در عرصه هنر قدسی در مسجد.

منبع: کتاب «روش های جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و نماز جماعت»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس