کد خبر 452331
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

مسجد متعلق به همه مردم از هر قشر، طایفه، نژاد و ... است. نگاه قشری در مسجد، صدمات جبران ناپذیری را متوجه جامعه می کند.

 به گزارش مشرق، یکی از معضلات کنونی مساجد کشور، عدم ساماندهی مدیریت و منابع انسانی مسجد (نظم بخشیدن به امور و استفاده مطلوب از امکانات موجود با نظارت مستمر و دائم، به نحوه عملکرد و وظایف است)، خلا این مهم، موجب تشتت در آرا و تصمیم گیری نادرست، در خصوص فعالیت های مسجد و استقرار نامناسب نیروها، در جایگاه اصلی شان شده است.

مساجد در حال حاضر از هیچ نوع ساز و کار مدیریتی برخوردار نیستند. ساز و کاری مناسب و فراگیر که بتواند چگونگی انتخاب، نوع مسئولیت، نحوه فعالیت مدیریت، امام جماعت، هیات امنا، کارکنان و خادم مسجد را به طور دقیق تبیین نماید.

مدیریت مسجد در حال حاضر به روز نیست و از علوم و تکنولوژی نوین مدیریتی کمتر بهره می گیرد.

بسیاری از مدیران مساجد، حداقل دوره های آموزش مدیریت را ندیده اند. در حال حاضر غالب مساجد به شکل سنتی مدیریت و اداره می شوند.

محیط مسجد

در حال حاضر از سوی دشمن، سوالات انحرافی راجع احکام شرعی، شبهه افکنی و تشکیک در مبانی دینی، ولایت فقیه و نیز نظام اسلامی ترویج می شود. وظیفه مساجد، زمینه سازی مناسب جهت پاسخ شایسته و منطقی، توام با سعه صدر به اینگونه جوسازی های دشمن است. برخورد نامناسب بعضی از متولیان مسجد، با افرادی که فقط با هدف آگاهی و شناخت بیشتر موضوع،  طرح مساله می کنند ( وعمدتا نوجوان و جوان هستند) بعضا توام با نگاه بدبینانه و انگ زدن های ناصحیح است که موجب روی گردانی آنان از مسجد و تقویت شبهات در اذهان آنان می شود.

یکی از لوازم ضروری در برنامه ریزی زیربنایی و اصولی جهت شناخت دقیق وضعیت و امکانات مساجد، داشتن اطلاعات جامع و مانع از آن است که در حال حاضر اطلاعات دقیق در ارتباط با مسجد وجود ندارد.

علی رغم اینکه مسجد به عنوان یک مکان عمومی محسوب می شود(مثل بوستان ها، فرهنگسراها، ترمینال ها و...) ولی برنامه ریزان شهری، نه تنها هیچ نیروی خدماتی برای آن در نظر نمی گیرند بلکه نسبت به نظافت و بهداشت و خدمات عمومی مثل دیگر مراکز عمومی با آن برخورد نمی کنند.

مسجد متعلق به همه مردم از هر قشر، طایفه، نژاد و ... است. نگاه قشری در مسجد، صدمات جبران ناپذیری را متوجه جامعه خواهد کرد.

کم اطلاعی عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان از مناسبت ها، سنت ها، آیین ها و مناسک عبادی، به دلیل عدم وجود تقویم جامع، مانع و تاریخی (با هدف اطلاع رسانی) از آنها در سطح جامعه.

عدم به کارگیری و استفاده بهینه از تمام ظرفیت های قابل احصاء در محیط اطلاع رسانی (صدا و سیما، مطبوعات و...) جهت بسط و گسترش مفاهیم و فرهنگ نماز و مسجد. برخورد جناحی و تبعیض برخی از مساجد، در ارایه خدمات به احزاب، گروه ها و تشکل هایی که همگی به اصل نظام و ولایت فقیه معتقد هستند.

منبع: برگرفته از کتاب «روش های جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و نماز جماعت» نوشته محمدعلی موظف رستمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس