کد خبر 452114
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶

مهمترین راه جذب جوانان به مساجد نخست زنده بودن برنامه‌های مساجد و پرهیز از برنامه‌های تکراری و سپس برخورد خوش متصدیان مساجد با قشر جوان است.

 به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسین ملانوری (مدیر فرق و ادیان حوزه علمیه قم)  در گفتاری درباره چگونگی جذب جوانان به مساجد اشاره کرد: خوشبختانه مکتب شیعه آن اندازه جذاب است که مکان‌های عبادی آن چند زمان در شبانه روز اقبال زیادی از سوی مردم پر می‌شود.

اما گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی از مساجد ما از رونق کافی برخوردار نیستند که یکی از علل آن تأسیس مسجد در مکانی بدون کارشناسی و نامناسب است، ممکن است این مسجد فاصله زیادی با مناطق مسکونی مردم داشته باشد و برای مردم به ویژه در زمان نماز صبح سخت است که فاصله دور بروند، بنابراین برای ساخت مسجد باید حواسمان باشد که بهترین مکان را برای دسترسی مردم در نظر بگیریم.

دومین مشکل ناقص بودن امکانات مساجد است گاهی مشاهده می‌کنیم مساجد ما از امکانات کافی مثل پارکینگ و مکانی برای نگه داری فرزندان و ... برخوردار نیست.

نکته سوم انحصار مساجد دست عده‌ای خاص است که آن را از رونق می‌اندازد، نباید این طور باشد که مثلاً مساجد دهه‌های زیاد در دست یک عده معدود باشد و به هر حال ممکن است این سلیقه‌ها همیشه یک مدل باشد و از نظر و سلیقه دیگران استفاده نشود.

چهارم اهمیت ندادن بعضی از مجریان و دست‌اندرکاران مسجد به خواسته‌های شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های مذهبی است، فرض کنید یک خادم مسجد ممکن است برخورد و فعالیتی کند که برخی از مردم دوست ندارند.

همچنین بی‌توجهی یا کم‌توجهی به نیاز قشرهای خاص نظیر بانوان، جوانان، نوجوانان و ... باعث کم رونق شدن مسجد می‌شود، بنابراین اگر به نیازهای همه اقشار توجه نشود ممکن است بی میلی به حضور در مساجد پیدا کنند، بنابراین باید طراحی برنامه‌ها به کمک هیأت امنا این مسأله رفع شود.

بی‌نظمی در اجرای برنامه‌ها نیز در این زمینه مؤثر است، به طور مثال برپایی نماز و برنامه‌ها و جشن‌ها باید منظم و مرتب باشد تا همه بدانند در  چه ساعتی برنامه‌ها برگزار می‌شود، علاوه بر این اختلاف نظر در بین مسئولین اداره کننده مسجد نیز تأثیر منفی در حضور مردم خواهد داشت.

اما درباره راه‌های جذب جوانان به مساجد باید گفت که نخست زنده بودن برنامه‌های مساجد و پرهیز از برنامه‌های تکراری به استثنای نماز جماعت، دعا و سخنرانی مذهبی بسیار مهم است، حتی در زمینه سخنرانی‌ها هم می‌توان زنده و متفاوت عمل کرد و کلاس‌های آموزشی ویژه در این ضمن برپا کرد.

دوم تمیز نگه داشتن فضای مسجد بسیار مهم است، مسجد بهترین مکان عبادی است که از همه جای مناطق مسکونی و فضاهای کاری مسجد باید تمیزتر باشد چرا که محل عبادت و بندگی است.

نکته سوم برخورد خوش دست‌اندرکاران مسجد با کودکان و نوجوانان و جوانان است، چرا که این امر قشر جوانان را بسیار به مسجد جذب می‌کند، همچنین زیبندگی ظاهری امام جماعت و متصدیان مسجد نیز در این زمینه خیلی مهم است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس